Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
L1: Työskentelyn pohjana on lapsen oma kokemusmaailma. Virittäydytään toimintaan ongelmanratkaisun ja kokeilun kautta. L2: Työskentelyssä hyödynnetään lapsen kulttuuriympäristöä. Lasta ohjataan huomaamaan omien kädentaitojensa kehittymistä sekä jakamaan huomitoitaan toisten kanssa.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
L1: Harjoitellaan oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia. Pohditaan yhdessä työn onnistumista. L4: Työskentelyyn haetaan vaikutteita erilaisista lähteistä huomioimalla moniaistillisuus, kokonaisvaltaisuus ja ilmiökeskeisyys. L5: Käsityöprosessin eri vaiheissa hyödynnetään TVT-taitoja mahdollisuuksien mukaan.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
L4: Työskentelyyn haetaan vaikutteita erilaisista lähteistä huomioimalla moniaistillisuus, kokonaisvaltaisuus ja ilmiökeskeisyys. L6: Työskennellään yksilöinä ja ryhmänä.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
L1: Oppilasta ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa ja iloitsemaan onnistumisistaan. L3: Korostetaan yhteisten pelisääntöjen merkitystä turvallisen työympäristön luomiseen. Oppilaan itsetuntoa tuetaan kannustavalla palautteella. Sitä opetellaan antamaan myös toisille.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ideoinnin pohjana tarkastellaan ja ihmetellään ympäröivää teknologista maailmaa. Esim. miksi pulpetti on juuri sellainen kuin on? Miksi lapaset lämmittävät?

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

1. luokalla pohditaan tai kokeillaan yhdessä käsityöprosessin aikana erilaisten materiaalien soveltuvuutta työhön.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetellaan tuotteen suunnittelua esimerkiksi piirtämällä, rakentelemalla tai muovaamalla. (legopalikat, muovailuvaha)

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokalla harjoitellaan langan laittamista neulan silmään, solmun tekemistä ja pistoja, kuten etupistoa mahdollisuuksien mukaan. Tutustutaan ketjuvirkkaukseen koukulla tai sormin. Harjoitellaan saksien käyttöä ja liimaamista.Tutustutaan puuhun materiaalina ja sen työstämiseen sahaamalla ja hiomalla sekä naulaamiseen, liimaamiseen että pintakäsittelyyn.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

Työvaiheista tai valmiista työstä voidaan ottaa kuvia tieto- ja viestintätekniikkaa hyväksikäyttäen.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokalla itsearviointia harjoitellaan visuaalisin menetelmin kuten hymynaamoin. Valmiita töitä tarkastellaan yhdessä ja etsitään töistä onnistumisia.

ePerusteet