Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.
Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.
Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Paikallinen opetussuunnitelma
- Luontoliikunnasta esimerkkeinä retkeily luonnossa ympäristöä havainnoiden. Mahdollisuuksien mukaan pyöräretkiä lähiympäristöön samalla liikenne käyttäytymistä harjoitellen. Suunnistuksen myötä kartanlukutaidon vahvistuminen ja matkan arviointi, kompassin käyttöön tutustuminen.
- Palloilussa harjoitellaan muun muassa pesäpalloa, koripalloa ja lentopalloa ja salibandya. Pesäpallossa harjoitellaan syöttämistä sekä taittoheittoa, tarkoituksena edetä kohti varsinaista pelimuotoa. Koripallossa harjoitellaan lay-up heittoa, pallon suojaamista sekä puolustusasentoa, tarkoituksena myös edetä kohti varsinaista pelimuotoa. Lentopallossa harjoitellaan sormi- ja hihalyöntiä ja syöttämistä erilaisten viitepelien avulla. Salibandyssä edetään kohti varsinaista pelimuotoa erilaisten harjoitteiden kautta.
- Jääliikunnassa keskitytään luistelutaidon kehittämiseen ja soveltamiseen peleihin sekä leikkeihin.
- Lumiliikunnassa kehitetään kestävyyttä erilaisten hiihtoretkien myötä. Tekniikkaa kehitetään 3.- 4. luokkien harjoitteita vaikeuttaen.
- Perusliikuntaa kehitetään erilaisten juoksu-, heitto- ja hyppyharjoitusten myötä. Juoksussa paneudutaan tarkemmin muun muassa juoksemisen tekniikkaan (pikajuoksu ja kestävyysjuoksu), pelataan erilaisia juoksuleikkejä kuten lipunryöstö, sekä harjoitellaan aitajuoksua. Hyppäämistä harjoitellaan muun muassa tasa- ja vuoroponnistuksella, yhden jalan loikin, vauhdittomasti, pitkälle, korkealle sekä tasaponnistaen takaperin. Harjoitellaan pituus- ja korkeushyppyä sekä kolmiloikkaa. Heitoissa harjoitellaan muun muassa kiekonheittoa, turbokeihään ja keihään heittoa sekä kuulantyöntöä.
- Musiikkiliikunnassa harjoitellaan luovaa liikuntaa musiikin tahtiin yksin, parin kanssa ja ryhmässä. Näistä esimerkkeinä piiri- ja tonttuleikit sekä kansanperinneleikit ja tanhut.
- Voimistelussa penkkien ja puomien avulla harjoitellaan käyntejä, hyppyjä sekä tasapainoliikkeitä. Hyppytelineillä harjoitellaan jänne-, kerä- sekä haarahyppyjä, volttiharjoitteita yms. Renkailla harjoitellaan riipuntoja ja heiluntoja (turmariipunta, linnunpesä yms.) Rekillä harjoitellaan muun muassa riipuntoja, heiluntoja, oikonojaa, neulansilmää kieppiä. Permannolla harjoitellaan kuperkeikkaa, erilaisia tasapainoliikkeitä, askeleita sekä hyppyjä.
- Vesiliikunnassa harjoitellaan kroolia, selkäkroolia, rintauintia, sukeltamista sekä hyppäämistä. Kuudennella luokalla oppilaiden uimataito arvioidaan 200m uimatestillä.
- Lihaskuntoa kehitetään tutustumalla erilaisiin aerobic muotoihin sekä tutustumalla lihaskuntoharjoitteluun omaa kehoa käyttäen. 5.-6. luokilla mahdollisuuksien mukaan tutustutaan myös kuntosaliharjoitteluun. Lihashuoltoa harjoitellaan erilaisten venyttelyliikkeiden avulla sekä mahdollisesti tustumalla erilaisiin ryhmäliikuntamuotoihin. (jooga, pilates).