Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuuri osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Oppilas ymmärtää kirkollisten toimitusten (kaste, iltarukous yms.) olevan kiinteä osa suomalaista kulttuuria. Koulun erilaiset juhlat ja kristillinen juhlaperinne nivoutuvat yhteen koulun juhlissa ja tapahtumissa. L4 Monilukutaito. Oppiaineen sisältöjä toteutetaan ja tuotetaan monin erilaisin keinoin, kuten musiikin, kuvataiteen ja digisisältöjen avulla. Uskonnon teemoja voidaan yhdistää moniin eri oppiaineisiin. Myös oppimateriaalit ovat monikanavaisia.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Oppiaineeseen kuuluu paljon sisältöjä, joissa joutuu pohtimaan oikean ja väärän suhdetta, suhdetta toisiin ihmisiin sekä uskontoihin. Uskonnon sisällöt palvelevat hyvin oppimaan oppimista erilaisten työskentelytapojen kautta. Kertomukset ja tapahtumat motivoivat oppimaan. Rohkaistaan lapsia keskustelemaan ja kertomaan omista kokemuksistaan. Mahdollisesti myös pelillistetään oppimista.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuuri osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Oppilas ymmärtää kirkollisten toimitusten (kaste, iltarukous yms.) olevan kiinteä osa suomalaista kulttuuria. Koulun erilaiset juhlat ja kristillinen juhlaperinne nivoutuvat yhteen koulun juhlissa ja tapahtumissa. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Kristinuskon keskeinen sisältö on lähimmäisen rakkaus, joka merkitsee kaiken ympäröivän maailman kunnioittamista ja kestävän kehityksen huomioon ottamista lapsen näkökulmasta. Tämä on luonnollinen linkki muihin oppiaineisiin.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuuri osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Oppilas ymmärtää kirkollisten toimitusten (kaste, iltarukous yms.) olevan kiinteä osa suomalaista kulttuuria. Koulun erilaiset juhlat ja kristillinen juhlaperinne nivoutuvat yhteen koulun juhlissa ja tapahtumissa. Suomalainen kulttuuri on moniarvoistunut ja muut uskonnot ovat osa kulttuuriamme ja arvokkaita itsessään. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot. Lähimmäisen rakkauden periaatteisiin kuuluu itsensä ja toisten arvostaminen ja kunnioittaminen riippumatta näkemysten ja aatteiden eroavaisuuksista, ihminen itsessään on arvokas. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Kristinuskon keskeinen sisältö on lähimmäisen rakkaus, joka merkitsee kaiken ympäröivän maailman kunnioittamista ja kestävän kehityksen huomioon ottamista lapsen näkökulmasta. Tämä on luonnollinen linkki muihin oppiaineisiin.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuuri osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Oppilas ymmärtää kirkollisten toimitusten (kaste, iltarukous yms.) olevan kiinteä osa suomalaista kulttuuria. Koulun erilaiset juhlat ja kristillinen juhlaperinne nivoutuvat yhteen koulun juhlissa ja tapahtumissa. Suomalainen kulttuuri on moniarvoistunut ja muut uskonnot ovat osa kulttuuriamme ja arvokkaita itsessään. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys. Osallistutaan koulun ja seurakunnan yhteisiin tapahtumiin myös toteuttamalla niitä. Sanotaanhan Raamatussakin "Otsa hiessä pitää sinun leipäsi ansaitseman". ;) L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Kristinuskon keskeinen sisältö on lähimmäisen rakkaus, joka merkitsee kaiken ympäröivän maailman kunnioittamista ja kestävän kehityksen huomioon ottamista lapsen näkökulmasta. Tämä on luonnollinen linkki muihin oppiaineisiin.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuuri osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Oppilas ymmärtää kirkollisten toimitusten (kaste, iltarukous yms.) olevan kiinteä osa suomalaista kulttuuria. Koulun erilaiset juhlat ja kristillinen juhlaperinne nivoutuvat yhteen koulun juhlissa ja tapahtumissa. Suomalainen kulttuuri on moniarvoistunut ja muut uskonnot ovat osa kulttuuriamme ja arvokkaita itsessään. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys. Osallistutaan koulun ja seurakunnan yhteisiin tapahtumiin myös toteuttamalla niitä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Kristinuskon keskeinen sisältö on lähimmäisen rakkaus, joka merkitsee kaiken ympäröivän maailman kunnioittamista ja kestävän kehityksen huomioon ottamista lapsen näkökulmasta. Tämä on luonnollinen linkki muihin oppiaineisiin.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot. Lähimmäisen rakkauden periaatteisiin kuuluu itsensä ja toisten arvostaminen ja kunnioittaminen riippumatta näkemysten ja aatteiden eroavaisuuksista, ihminen itsessään on arvokas. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Kristinuskon keskeinen sisältö on lähimmäisen rakkaus, joka merkitsee kaiken ympäröivän maailman kunnioittamista ja kestävän kehityksen huomioon ottamista lapsen näkökulmasta. Tämä on luonnollinen linkki muihin oppiaineisiin.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Oppiaineeseen kuuluu paljon sisältöjä, joissa joutuu pohtimaan oikean ja väärän suhdetta, suhdetta toisiin ihmisiin sekä uskontoihin. Uskonnon sisällöt palvelevat hyvin oppimaan oppimista erilaisten työskentelytapojen kautta. Kertomukset ja tapahtumat motivoivat oppimaan. Rohkaistaan lapsia keskustelemaan ja kertomaan omista kokemuksistaan. Mahdollisesti myös pelillistetään oppimista. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Tuotetaan sisältöjä ja käytetään digitaalisia oppimateriaaleja. Mahdollisesti myös pelillistetään oppimista. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys. Osallistutaan koulun ja seurakunnan yhteisiin tapahtumiin myös toteuttamalla niitä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Kristinuskon keskeinen sisältö on lähimmäisen rakkaus, joka merkitsee kaiken ympäröivän maailman kunnioittamista ja kestävän kehityksen huomioon ottamista lapsen näkökulmasta. Tämä on luonnollinen linkki muihin oppiaineisiin.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

Paikallinen opetussuunnitelma

1. luokalla tutustutaan oman luokan oppilaiden uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

ePerusteet