Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä luokalla taiteen ja ympäristön havainnoinnin lähtökohtana ovat oppilaan omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilasta ohjataan havainnoimaan ympärillä olevaa maailmaa. Havainnoinnin tavoitteena on herättää oppilaan uteliaisuutta ja kiinnostusta taiteen ja visuaalisen maailman ilmiöitä kohtaan. (L1) Havainnoinnin kohteeksi valitaan oppilaan ikäkaudelle sopivia visuaalisen kulttuurin maailmoja ja tekstejä . Taiteen havainnoinnissa olennaisinta ovat moniaistisuus ja elämyksellisyys. Havainnoinnissa ovat mukana ääni, liike, tunto, hajut ja maut. Taidetta ja ympäristöä voidaan havainnoida kuvataiteen keinoin mm. piirtämällä, maalaamalla, rakentelemalla, valokuvaamalla ja videoimalla. (L4) Taiteen havainnointi auttaa myös lasta oppimaan tunteiden ja tunnelmien tunnistamista taiteesta ja ympäristöstä. (L3). Taiteen maailmoihin tutustutaan myös internetin avulla esim. museoiden verkkogallerioissa tai museopedagogisten taidepelien avulla. (L5)
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan ja ohjataan keskustelemaan kuvista sekä omista että toisten tekemistä (L2), (L4). oppilaalle annetaan mahdollisuuksia harjoitella kuvanlukutaidon alkeita erilaisten kuvien , painotuotteiden, valokuvien ym. avulla. Oppilaalla on myös mahdollisuus esittää ajatuksiaan ja ideoita (L5, L6).
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä luokalla oppilasta rohkaistaan havaintojen ilmaisemiseen ja kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä. Rohkeasti kokeilemalla mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaito kehittyvät (L2). Kuvia tekemällä lapsi saa mahdollisuuden myös tunneilmaisun harjoittamiseen(L3).Kuvallisen tuottamisen taitoja kehitetään tulkitsemisen ja arvottamisen rinnalla. Oppilaalle luodaan runsaasti tilaisuuksia kertoa tarinoitaan ja mielipiteitään kuvin ja sanoin (L4 ja L5).
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Kaikissa kuvataiteen sisällöissä taiteelle ominaisina toimintatapoina käytetään mahdollisuuksien mukaan piirustuksen, grafiikan, maalauksen, kuvanveiston, rakentelun, valokuvauksen, animaation, elokuvan ja tilataiteen tekniikoita sekä näiden yhdistelmiä.
Ensimmäisellä luokalla oppilas tutustuu kuvataiteen tekemiseen piirtämällä, maalaamalla, valokuvaamalla, muotoilemalla sekä liikkuvan kuvan avulla. Keskeisessä asemassa ovat kokeilu, tutkiminen sekä värien maailma. Opetuksen lähtökohtana ovat oppilaan omat kuvalliset tuotokset . Lapsen oman kuvakulttuurin näkyminen on tärkeää.
Ensimmäisen luokan aikana oppilas tutustuu väreihin. Pää- ja välivärejä tutkitaan erilaisten kokeilujen ja tekniikoiden avulla.
Oppilas tutkii ja kokeilee erilaisia tapoja tuottaa viivaa, pintaa sekä muotoa.
Oppilas tutustuu valokuvauksen alkeisiin sekä mahdollisuuksien mukaan sarjakuvaan, animaatioon ja elokuvaan (L5).
Erilaisten materiaalien kokeilu antaa oppilaalle mahdollisuuden löytää itselleen sopivimmat kuvan tuottamisen ja ilmaisun tavat (L2)
Oppilas harjoittelee huolehtimaan työvälineistään ja työpisteestään yksin ja yhdessa toisten kanssa (L3 ja L6).
|
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä luokalla oppilas harjoittelee oman työn suunnittelua, tavotteiden asettamista ja oman työskentelyn arviointia. Häntä rohkaistaan toteuttamaan omia suunnitelmiaan ja kannustetaan pohtimaan, milloin työssä on onnistunut ja mistä sen tietää. Positiiviseen itsearviointiin tulee kannustaa. Oppimisen ilolle on tilaa. (L1). Pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä yhdessä muiden kanssa on mahdollisuus. (L2 ja L3).
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä luokalla oppilas tunnistaa kuvataiteen käsitteistöstä nimitykset -piirustus, maalaus,veistos,valokuva, sarjakuva, animaatio ja videokuva. Hän tunnistaa perusvärit sekä käsitteet vaalea ja tumma. Oppilas osaa nimetä käyttämiään työvälineitä.Oppilas tutustuu kuvatyyppeihin -uutiskuva, henkilökuva, kuvituskuva.
Oppilas harjoittelee taitoaan jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä (L1). Häntä rohkaistaan kyseenalaistamaan havaintojaan ja tunnistamaan erilaisia kuvamaailmoja (L4).
|
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksien mukaan kokemuksia taiteesta omassa lähiympäristössä. Tällaisia ovat esim. julkisten tilojen veistokset, taulut, taidenäyttelyt .Rakennetun lähiympäristön kuvaviestintään ja kuvasymboliikkaan tutustutaan .(L3) Oppilaita ohjataan arvostamaan oman perheensä ja yhteisönsä perinteitä ja tapoja (L2).
|
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilaan työskentelyn lähtökohtana ovat omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. (L1) Ensimmäisellä luokalla painotetaan omaa kulttuuriperintöä ja sen mukanaan tuomia tarinoita, satuja, kuvia.(L2)
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä luokalla harjoitellaan työmateriaalien järkevää tarkoituksen mukaista käyttöä ja lajittelua.Materiaalivalinnoissa suositaan kierrätettäviä ja ekologisia materiaaleja. (L7) Oppilasta ohjataan toisen huomioimiseen ja kannustavan palautteen antamiseen toisten töistä. (L1 ja L2)
|