Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Itsearviointi: kannustetaan lasta löytämään hyviä puolia omista töistä

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä luokalla taiteen ja ympäristön havainnoinnin lähtökohtana ovat oppilaan omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilasta ohjataan havainnoimaan ympärillä olevaa maailmaa. Havainnoinnin tavoitteena on herättää oppilaan uteliaisuutta ja kiinnostusta taiteen ja visuaalisen maailman ilmiöitä kohtaan. (L1) Havainnoinnin kohteeksi valitaan oppilaan ikäkaudelle sopivia visuaalisen kulttuurin maailmoja ja tekstejä . Taiteen havainnoinnissa olennaisinta ovat moniaistisuus ja elämyksellisyys. Havainnoinnissa ovat mukana ääni, liike, tunto, hajut ja maut. Taidetta ja ympäristöä voidaan havainnoida kuvataiteen keinoin mm. piirtämällä, maalaamalla, rakentelemalla, valokuvaamalla ja videoimalla. (L4) Taiteen havainnointi auttaa myös lasta oppimaan tunteiden ja tunnelmien tunnistamista taiteesta ja ympäristöstä. (L3). Taiteen maailmoihin tutustutaan myös internetin avulla esim. museoiden verkkogallerioissa tai museopedagogisten taidepelien avulla. (L5)
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan ja ohjataan keskustelemaan kuvista sekä omista että toisten tekemistä (L2), (L4). oppilaalle annetaan mahdollisuuksia harjoitella kuvanlukutaidon alkeita erilaisten kuvien , painotuotteiden, valokuvien ym. avulla. Oppilaalla on myös mahdollisuus esittää ajatuksiaan ja ideoita (L5, L6).
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä luokalla oppilasta rohkaistaan havaintojen ilmaisemiseen ja kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä. Rohkeasti kokeilemalla mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaito kehittyvät (L2). Kuvia tekemällä lapsi saa mahdollisuuden myös tunneilmaisun harjoittamiseen(L3).Kuvallisen tuottamisen taitoja kehitetään tulkitsemisen ja arvottamisen rinnalla. Oppilaalle luodaan runsaasti tilaisuuksia kertoa tarinoitaan ja mielipiteitään kuvin ja sanoin (L4 ja L5).
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Kaikissa kuvataiteen sisällöissä taiteelle ominaisina toimintatapoina käytetään mahdollisuuksien mukaan piirustuksen, grafiikan, maalauksen, kuvanveiston, rakentelun, valokuvauksen, animaation, elokuvan ja tilataiteen tekniikoita sekä näiden yhdistelmiä. Ensimmäisellä luokalla oppilas tutustuu kuvataiteen tekemiseen piirtämällä, maalaamalla, valokuvaamalla, muotoilemalla sekä liikkuvan kuvan avulla. Keskeisessä asemassa ovat kokeilu, tutkiminen sekä värien maailma. Opetuksen lähtökohtana ovat oppilaan omat kuvalliset tuotokset . Lapsen oman kuvakulttuurin näkyminen on tärkeää. Ensimmäisen luokan aikana oppilas tutustuu väreihin. Pää- ja välivärejä tutkitaan erilaisten kokeilujen ja tekniikoiden avulla. Oppilas tutkii ja kokeilee erilaisia tapoja tuottaa viivaa, pintaa sekä muotoa. Oppilas tutustuu valokuvauksen alkeisiin sekä mahdollisuuksien mukaan sarjakuvaan, animaatioon ja elokuvaan (L5). Erilaisten materiaalien kokeilu antaa oppilaalle mahdollisuuden löytää itselleen sopivimmat kuvan tuottamisen ja ilmaisun tavat (L2) Oppilas harjoittelee huolehtimaan työvälineistään ja työpisteestään yksin ja yhdessa toisten kanssa (L3 ja L6).
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä luokalla oppilas harjoittelee oman työn suunnittelua, tavotteiden asettamista ja oman työskentelyn arviointia. Häntä rohkaistaan toteuttamaan omia suunnitelmiaan ja kannustetaan pohtimaan, milloin työssä on onnistunut ja mistä sen tietää. Positiiviseen itsearviointiin tulee kannustaa. Oppimisen ilolle on tilaa. (L1). Pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä yhdessä muiden kanssa on mahdollisuus. (L2 ja L3).
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä luokalla oppilas tunnistaa kuvataiteen käsitteistöstä nimitykset -piirustus, maalaus,veistos,valokuva, sarjakuva, animaatio ja videokuva. Hän tunnistaa perusvärit sekä käsitteet vaalea ja tumma. Oppilas osaa nimetä käyttämiään työvälineitä.Oppilas tutustuu kuvatyyppeihin -uutiskuva, henkilökuva, kuvituskuva. Oppilas harjoittelee taitoaan jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä (L1). Häntä rohkaistaan kyseenalaistamaan havaintojaan ja tunnistamaan erilaisia kuvamaailmoja (L4).
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksien mukaan kokemuksia taiteesta omassa lähiympäristössä. Tällaisia ovat esim. julkisten tilojen veistokset, taulut, taidenäyttelyt .Rakennetun lähiympäristön kuvaviestintään ja kuvasymboliikkaan tutustutaan .(L3) Oppilaita ohjataan arvostamaan oman perheensä ja yhteisönsä perinteitä ja tapoja (L2).
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilaan työskentelyn lähtökohtana ovat omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. (L1) Ensimmäisellä luokalla painotetaan omaa kulttuuriperintöä ja sen mukanaan tuomia tarinoita, satuja, kuvia.(L2)
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä luokalla harjoitellaan työmateriaalien järkevää tarkoituksen mukaista käyttöä ja lajittelua.Materiaalivalinnoissa suositaan kierrätettäviä ja ekologisia materiaaleja. (L7) Oppilasta ohjataan toisen huomioimiseen ja kannustavan palautteen antamiseen toisten töistä. (L1 ja L2)

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Omista kuvakulttuureista valitaan kuvataiteen opetuksen sisällöiksi muuta opetusta sekä lapsen kasvua ja kehitystä tukevia aiheita ja kokonaisuuksia.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ympäristön kuvakulttuureista valitaan kuvataiteen opetuksen sisällöiksi muuta opetusta sekä lapsen kasvua ja kehitystä tukevia aiheita ja kokonaisuuksia.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Taiteen maailmoista valitaan kuvataiteen opetuksen sisällöiksi muuta opetusta sekä lapsenkasvua ja kehitystä tukevia aiheita ja kokonaisuuksia.

ePerusteet