Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
L1: Ympäristöopin oppimisessa lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle sekä oppimisen ilolle on tilaa. L6: Ympäristöopissa harjoitellaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötaitoja. Tärkeää on oppia vastuunkantoa omasta ja ryhmän työstä.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
L3: Harjoitellaan toimimaan ikätason mukaisesti turvallisuus huomioon ottaen erilaisissa ympäristöissä. Huomioidaan fyysinen, henkinen ja sosiaalinen hyvinvointi. L7: Ikätason mukaisesti pohditaan kestävää kehitystä, ihmisten välistä oikeudenmukaisuutta ja oman toiminnan vaikutusta eri ympäristöissä.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
L3: Huomiota kiinnitetään itsenäiseen ja turvalliseen liikkumiseen lähiympäristössä.
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
L1: Ympäristöopin oppimisessa lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle sekä oppimisen ilolle on tilaa. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan. L7: Harjoitellaan vaihtelevia työtapoja, toimien välillä yksin ja ryhmissä.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
L3: Yhteisten pelisääntöjen ja hyvien tapojen mukaista käyttäytymistä harjoitellaan. Koulussa opitaan omaan ja yhteiseen hyvinvointiin, turvallisuuteen ja arjen sujumiseen liittyviä perusasioita.
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
L2: Oppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Opitaan arvostamaan oman perheen ja yhteisön sekä muiden ihmisten perinteitä ja tapoja. L3: Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista, ilmaisemista ja hallitsemista.
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
L1: Vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
L1/L4: Tutkitaan monipuolisesti ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuvia, diagrammeja, karttoja ja muuta oppiainetta tukevaa materiaalia.
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
L2: Ympäristöopissa oppilaat harjoittelevat esittämään työskentelynsä tuloksia monipuolisilla menetelmillä. L4: Ikätason mukaisesti oppilas harjoittelee etsimään tietoa erilaisista lähteistä, tulkitsemaan sitä kriittisesti ja muodostamaan siitä perustellun mielipiteen.
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
L3: Pohditaan omaan hyvinvointiin liittyviä asioita ja harjoitellaan itsestä huolehtimisen taitoja.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt:

- tunnetaidot

- oman ikäkauden kasvu ja kehitys

- kehon osat ja aistit

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt:

- turvallinen koulupäivä

- turvallisuus kotona

- fyysinen koskemattomuus

- kiusaamisen ehkäisy

- säänmukainen pukeutuminen

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt:

- koulun piha

- lähiympäristön tarkkailu eri vuodenaikoina

- sään havainnointi ja vuodenajat

Lisäksi 1- tai 2-luokalla:

- tutustumista Suomeen ja karttaan

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt:

- harjoitellaan pieniä tutkimuksia esim. kasvattamalla kasvi

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt:

- arjen terveystottumukset

- tutustumista veteen ja ilmaan

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt:

- omien ja yhteisten tavaroiden huolehtiminen

ePerusteet