Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilaita ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kuvataiteen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kuvataiteen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kuvataiteen oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kuvataiteen oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kuvataiteen päättöarvioinnin kriteereissä alemman arvosanan kriteerissä kuvattu osaaminen kumuloituu ylemmän arvosanan kriteerissä edellytettyyn osaamisen tasoon. Oppilaan työskentelyä arvioidaan osana oppilaan osoittamaa osaamisen tasoa suhteessa kaikkiin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. Kuvataiteessa oppilaan osaamista kehitetään kaikissa opetuksen tavoitealueissa oppimäärän päättymiseen saakka.


Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Päättöarviointi sijoittuu Naantalissa 7. luokkaan.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Naantali: Havainnointia ja kuvallista ajattelua voidaan kehittää itse kuvaa tekemällä mahdollisimman laajasti eri tekniikoilla, sekä tutustumalla kuvalliseen kulttuuriin esim. medioiden välityksellä (L1,L4). Osataan myös tarkastella arkista kuvaympäristöä kriittisesti (L3,L4,L5). Tutustutaan myös taidehistoriaan ja ympäristön erilaisiin kuvakulttuureihin, jolloin omaa tekemistä voidaan havannoida myös suhteessa aiemmin nähtyyn (L1,L4). Moniaistisuuteen voidaan tutustua esim. havainnoimalla arkiympäristöä eri aisteilla, tutkimalla taideteoksia tuntoaistin avulla tai elokuvien kautta - pohtimalla, miten ääni vaikuttaa kuvan tulkintaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää useita kuvallisen tuottamisen menetelmiä ja eri aisteja tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen tuottamisen menetelmiä tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja yksilöllisesti ohjeistettuna.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta kannustetaan havainnoimaan ja sanallistamaan omaa kuvallista työskentelyprosessiaan. Kuvataidetunneilla syntyneitä taideteoksia voidaan analysoida yhdessä ja yksin kannustavassa hengessä (L2,L4). Kuvataidetunneilla voidaan keskustella ajankohtaisista taide- ja kulttuuri-ilmiöistä tai tutustua kuvallisen kulttuurin ilmiöön itsenäisesti tai ryhmässä ja tuottamalla löydöistä havainnollinen esitys (L2,L4,L5). Opetuksessa tehdään tutuksi kuvataiteeseen liittyvää sanastoa (esim. tekniikoita, taiteilijoiden nimiä, taidehistoriallisia tyylisuuntia). Kannustetaan kertomaan taiteeseen liittyvistä havainnoista omin sanoin (keskustellen/ kirjallisesti) ja painotetaan, ettei yhtä oikeaa vastausta ole, vaan samaan asiaan voi olla monia hyvinkin erilaisia näkökulmia, ja että luomisprosessi voi olla joskus jopa tärkeämpi kuin lopputulos. Korostetaan ja tuetaan toiset huomioon ottavaa ja arvostavaa ilmapiiriä ja puhetapaa (L2,L6).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista perustellen näkemyksiään.
Havaintojen ja ajatusten sanallinen pohdinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti keskusteluihin ja perustelee ajatuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteiseen keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti opettajalle jonkin havaintonsa.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppijalle annetaan mahdollisuus tutustua monipuolisesti erilaisiin kuvan tekemisen tapoihin ja tekniikoihin (L2). Oppilasta kannustetaan löytämään omat vahvuusalueensa taiteen tekijänä mahdollistamalla kokeilut erilaisilla taiteen tekemisen tyyleillä ja tekniikoilla sekä tarjoamalla tehtäviä, joissa tekniikka ja aihe ovat vapaasti valittavissa (L2,L3). Oppijalle tarjotaan mahdollisuus oppia TVT:n liittyviä taitoja (esim. kuvankäsittelyä, ohjelmointi tai videoeditointia) sekä käyttää niitä kuvan luomiseen (L3,L4,L5).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta kannustetaan valitsemaan itse omaan kuvalliseen tuottamiseensa soveltuvia materiaaleja, tekniikoita ja tyylejä (L2,L5). Kannustetaan oppilasta itsenäisten ja mielekkäiden valintojen tekoon ja sitä kautta oman kuvallisen tuottamisen tyylin löytämiseen. Opetuksessa korostetaan työskentelytaitojen ja työskentelyasenteen merkitystä koko kuvallisen tuottamisen prosessille ja arvioinnille (L2,L6). Kannustetaan oppilasta ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan kuvallisin keinoin. Opetuksessa tuodaan esiin taiteen tekemisen vaikutus ihmisen hyvinvoinnille (L2,L3).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan.
Kuvailmaisun taitojen syventäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta ohjataan pohtimaan kuvallista työskentelyänsä ja aihevalintojansa suhteessa ajan ilmiöihin ja omaan kokemusmaailmaansa (L1,L3). Oppilasta ohjataan havainnoimaan, kuinka ympäröivä visuaalinen kulttuuri vaikuttaa omiin valintoihin ja mieltymyksiin (L2). Opetuksessa voidaan pohtia sen hetken visuaalista kulttuuria esim. sosiaalisessa mediassa ja sen eettisyyttä (L2,L3). Käsitellään turvallista verkkoteknologian käyttöä (L3,L5). Pohditaan oppilaiden yleisiä sen hetkisiä mieltymyksiä, ja kuinka ne näkyvät omassa kuvallisessa tuottamisessa (L1,L2,L5). Opetuksessa voidaan myös tutkia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia taidehistorian teosten ja omien taideteosten välillä (L2). Korostetaan taiteellisen prosessin ennalta-arvaamattomuutta (L1,L2). Työskentelyprosessi voi olla uutta tietoa tuottavaa tai ilmiöön tutustumista visuaalisuuden keinoin (L1,L2,L5).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään.

T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kuvataidetunneilla tutustutaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoihin esim. mainoskuvissa tai julisteissa käytettyjen keinojen tutkimisen avulla (L4,L7). Opetuksessa toteutetaan tehtäviä, joissa oppilaan on mahdollisuus soveltaa opittuja keinoja omien mielipiteidensä ilmaisemisessa (L1,L2,L7).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja.
Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Naantali: Opetuksessa ohjataan oppilasta havainnoimaan kuvia tekijän ja kokijan näkökulmasta (L4,L6). Opetuksessa pyritään luomaan hyväksyvä ilmapiiri, jossa jokaista tulkintaa voidaan arvostaa (L6). Kuvataidetunneilla voidaan opetella tulkitsemaan taideteoksia erilaisista näkökulmista: Kuinka teos on teknisesti toteutettu? Mitä oppilas näkee teosta katsoessaan? Miltä oppilaasta tuntuu teosta katsellessaan? Taideteosten tulkinnassa voidaan mahdollisesti hyödyntää myös muita aisteja ja ilmaisumuotoja, kuten liike, äänet tai draama (L1,L4,L5). Ohjataan oppilasta kriittiseen kuva-analyysiin esim. mediakuvien tarkastelussa (L1,L4,L5).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kuvataideopetuksessa voidaan pohtia visuaalisen kulttuurin merkitystä oppilaan omassa elinympäristössä: Voidaan tutustua oman elinympäristön visuaalisen alan ammatteihin ja arkkitehtuuriin, muotoiluun, ympäristösuunnitteluun ja taiteeseen ja pohtia, kuinka ne vaikuttavat elämiseen ja viihtyvyyteen (L2,L3,L6;L7). Opetuksessa voidaan pohtia ihmisen perusolemukseen kuuluvaa tarvetta koristaa ympäristöään (L2,L3,L7). Opetuksessa voidaan pohtia Naantalin kulttuurihistorian ja taiteen erityispiirteitä (L2). Taide voidaan nähdä myös nautintona, identiteetin rakentajana ja itseilmaisun välineenä (L2,L3).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin erilaisia merkityksiä.
Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu tulkinnoillaan keskusteluun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä sekä tutustuu niistä käytävään keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisen kulttuurin merkityksen.

T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kuvataideopetuksessa tutustutaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoihin ja otetaan niistä vaikutteita omiin taideteoksiin (L1,L2,L5). Rohkaistaan oppilaita perustelemaan kuvailmaisullisia valintojaan suhteessa aiemmin tuotettuun taiteeseen (L6).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
Paikallinen tarkennus
Naantali: Opetuksessa kannustetaan oppilasta esittämään omia näkemyksiään omista ja toisten oppilaiden taideteoksista, taidehistorian teoksista, visuaalisesta ympäristöstä ja -kulttuurista (L3,L6,L7). Opetuksessa voidaan pohtia niitä arvoja, joita taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenee: esim. minkälainen kauneusihanne välittyy mainoskuvista ja musiikkivideoista tai kenen ehdoilla ympäristöämme suunnitellaan (L3,L4). Oppilasta kannustetaan ottamaan kantaa havaittuihin arvoihin suullisesti, kirjoittamalla tai tekemällä kantaa ottavia teoksia aiheesta sekä miettimään erilaisia kanavia omien mielipiteiden ilmaisemiseen (L3,L4,L6,L7).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kannustetaan oppilasta käsittelemään teoksissaan kestävän kehityksen aiheita sekä vaikuttamaan teoksillaan kestävän kehityksen puolesta (L1,L2,L7). Aihevalinnoissa voidaan keskittyä esim. suvaitsevaisuuteen, rauhantyöhön, luonnonsuojeluun, monikulttuurisuuteen tai kestävien ihmissuhteiden rakentamiseen (L1,L2,L7). Opetuksessa pyritään mahdollisuuksien mukaan käyttämään ekologisia materiaaleja ja työtapoja sekä ohjataan oppilaita kierrättämiseen ja käyttämään kierrätysmateriaaleja myös taiteellisessa työskentelyssä (L7). Harjoitellaan tunnistamaan kuvilla vaikuttamisen tapoja esim. tutustumalla antimainoksiin tai propagandakuvastoon (L4).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla.
Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilaan omalla kuvakulttuurilla voidaan tarkoittaa kaikkia kuvallisia ilmiöitä oppilaan arjessa sekä mielenkiinnon kohteissa. Se voi tarkoittaa myös oppilaan omaan historiaan, etniseen taustaan tai kotimaahan liittyvää kuvakulttuuria. Ympäristön kuvat, kuten mainoskuvat, tuotemerkit ja graffitit ovat osa oppilaiden omaa arkipäiväistä kuvakulttuuria. Oppilaan omia kuvakulttuureja uudistavia ilmiötä voivat olla esim. verkkoympäristöissä ja sosiaalisessa mediassa ajankohtaiset ilmiöt (kuten meemit ja oppilaiden omat valokuvat), nykytaiteen uusimmat muodot tai tekniset keksinnöt - mutta sellaista voi olla myös kaikki ennestään oppilaan arkiympäristöstä puuttuva eli oppilaalle ennestään vieras. Oppilaan omien kuvakulttuurien uudistamisessa merkittävää on myös oman näkökulman laajentaminen eli sellaisten ilmiöiden esittely, joihin hän ei omaehtoisesti välttämättä törmäisi. Vaikuttamisen näkökulma painottuu 7. luokan opetuksessa alakoulua enemmän. Yhteiskuntaan vaikuttaminen voi tarkoittaa oman mielipiteen ilmaisua oppijalle tutulla kuvallisen esittämisen tavalla (esim. sarjakuvan keinoin, videolla).

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Tutustuminen oppijaa ympäröivään todellisuuteen voi tarkoittaa esim. mediakulttuuriin, arkkitehtuuriin, muotoiluun tai lähiseudun historiaan tutustumista. Laajempia ympäristöä koskevia kysymyksiä voivat olla esim. stereotypioiden tunnistaminen mediakuvissa, ympäristöongelmien käsittely kuvan keinoin, mediakriittiseksi oppiminen. Pyritään laajentamaan oppilaan käsitystä häntä ympäröivästä maailmasta tutustumalla myös kuvalliseen kulttuuriin, jonka pariin hän ei välttämättä itse hakeutuisi, kuten hänelle ennestään vieraisiin kulttuureihin ja näkökulmiin. Pyritään havaitsemaan ja hyväksymään, että on myös erilaisia näkökulmia kuin oma. Opitaan ymmärtämään ihmisen merkitystä ympäristönsä muokkaajana ja ympäristönsä suunnittelijana esim. tutustumalla Naantalin kaupunkikuvaan ja arkkitehtuuriin. Opetuksessa voidaan huomioida Naantalin sijainti Itämeren äärellä ja kaupungin vanha kulttuuriperintö.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Opetuksessa tutustutaan taide- ja kulttuurihistoriaan sekä aikalaistaiteeseen sekä sen tuottajana että kuluttajana. Kuvataideopetuksessa voidaan tehdä harjoituksia, joissa tarkastellaan taidekuvaa eri rooleista (esim. taiteilijan, vastaanottajan, päättäjän ja näyttelykuraattorin) käsin. Opetuksessa voidaan pohtia, mitä taide on, miten taide vaikuttaa ja millaista taide voi olla. Opetuksessa pyritään luomaan ymmärrystä siitä, miten kulttuuritausta väistämättä vaikuttaa kuvien tuottamiseen ja tulkintaan. Kehitetään ymmärrystä taidehistorian jatkumosta menneisyydestä nykypäivään ja mahdollisuuksista vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin taiteen keinoin. Omia teoksia luodaan myös suhteessa jo olemassa olevaan kuvamaailmaan.Taiteen instituutioihin tutustuminen voi tarkoittaa Naantalissa esimerkiksi tutustumisretkeä paikallisten taiteilijoiden työhuoneille tai gallerioihin, Naantalin museoon tai lähialueen taidemuseoihin. Opetuksessa voidaan pohtia taiteen ja visuaalisen kulttuurin merkitystä kaupungin identiteetille, matkailun edistämiselle tai virkistäytymiselle.

ePerusteet