Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Palautteen antamisen tapoina opiskeluvalmiuksissa ja -taidoissa on mm. itsearviointi yhteistyössä kodin kanssa. Oppilaan tukeminen sekä kannustavan palautteen antaminen on keskeistä valintojen teossa. Oppilaan omien tuen tarpeiden, vahvuuksien, taitojen, kykyjen ja voimavarojen tunnistaminen ja tukeminen ohjauksen avulla yhteistyössä koulun opettajien, kodin ja mahdollisten muiden tahojen kanssa. Oppilas arvioi toimintaansa sekä edistymistään luokkatunneilla, pienryhmäohjauksessa, henkilökohtaisessa ohjauksessa sekä muiden koulun opettajien oppiaineiden yhteydessä. Itsearviointi tapahtuu erilaisten yksilö- ja ryhmätehtävien avulla. Henkilökohtaisessa ohjauksessa arviointi tapahtuu oppilaanohjaajan ja oppilaan vuorovaikutuksessa.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus ja aktiivinen toiminta
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas muodostaa kokonaiskäsityksen opetuksesta ja arvioinnista sekä koulun toimintatavoista ja kouluun vaikuttamisen keinoista.
Oppimaan oppimisen taidot
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas oppii käyttämään erilaisia opiskelumenetelmiä ja tiedonhankintakanavia sekä arvioimaan omia opiskelutaitojaan.
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas ymmärtää elinikäisen oppimisen ja kehittymisen merkityksen sekä havainnoi itsessään näitä muutoksia.
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas tunnistaa opiskelustrategiat ja osaa hyödyntää niitä monipuolisesti. Hän ymmärtää opiskelussaan ajankäytön suunnittelun merkityksen.

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilas opettelee käyttämään erilaisia opiskelumenetelmiä ja tiedonhankintakanavia sekä arvioimaan omia opiskelutaitojaan. Pyritään tukemaan oppilasta löytämään itselleen ominaisin tapa opiskella. Oppilasta tuetaan valinnaisaineiden valinnassa esim. erilaisilla valinnaisainevalintatehtävillä sekä valinnaisainemessuilla.

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Motivaation merkitys ja motivaation parantamisen taito, keskittyminen ja oppimisympäristön vaikutus keskittymiseen. Minäkuvan ymmärtäminen tehtävien avulla. Oppilas arvioi taitojaan ja valmiuksiaan valinnaisaineiden valinnassa. Koulun sisäisessä työelämään tutustumisessa oppilas pääsee harjoittamaan työelämässä tarvittavia taitoja sekä laajentamaan itsetuntemustaan.

ePerusteet