Biologinen tieto ja ymmärrys |
T1 ohjata oppilasta ymmärtämään ekosysteemin perusrakennetta ja toimintaa sekä vertailemaan erilaisia ekosysteemejä ja tunnistamaan lajeja
Paikallinen tarkennus
Naantali: 7. luokalla tarkastelun kohteena on vesiekosysteemi.
L4 Biologiassa monilukutaitoinen oppilas suhtautuu kriittisesti teksteihin ja eri tietolähteisiin ja harjoittelee oman sisällön tuottamista, julkaisua ja arviointia esim. projektimaisissa esityksissä. Oppilas harjaantuu biologisten käsitteiden käyttöön tulkitessaan ja tuottaessaan aineistoja.
L5 Biologiassa TVT-osaaminen näkyy siinä, että oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita, ohjelmia ja tietoverkkoa tuottaessaan, dokumentoidessaan ja muokatessaan vesiekosysteemin liittyvää tietoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää tietojaan ekosysteemin perusrakenteesta ja toiminnasta. Hän oppii vertailemaan erilaisia ekosysteemejä. Oppilas oppii tunnistamaan lajeja.
|
Ekosysteemin rakenteen ja toiminnan tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ja perustella metsäekosysteemin perusrakenteen ja toiminnan.
Oppilas vertailee eri ekosysteemejä ja selittää niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä.
Oppilas tunnistaa ja nimeää monipuolisesti lajeja eri ekosysteemeistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ja kertoa metsäekosysteemin perusrakenteen ja toiminnan.
Oppilas tunnistaa, nimeää ja vertailee erilaisia ekosysteemejä.
Oppilas tunnistaa ja nimeää lajeja eri ekosysteemeistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa luokitella ja nimetä metsäekosysteemin osia ja kertoa niiden toiminnasta.
Oppilas tunnistaa ja nimeää erilaisia ekosysteemejä.
Oppilas tunnistaa ja nimeää lajeja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa luokitella metsäekosysteemin osia elollisiin ja elottomiin.
Oppilas rakentaa yksinkertaisen ravintoketjun esimerkkilajeista.
Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin lajeja.
|
T2 auttaa oppilasta kuvailemaan eliöiden rakenteita ja elintoimintoja sekä ymmärtämään eliökunnan rakennetta
Paikallinen tarkennus
Naantali: harjaannuttaa oppilasta vesieliöiden perusluokittelussa ja lajintuntemuksessa sekä vertailemaan eliöiden rakenteellista sopeutumista vesielämään.
L4 Biologiassa monilukutaitoinen oppilas suhtautuu kriittisesti teksteihin ja eri tietolähteisiin ja harjoittelee oman sisällön tuottamista, julkaisua ja arviointia esim. projektimaisissa esityksissä. Oppilas harjaantuu biologisten käsitteiden käyttöön tulkitessaan ja tuottaessaan aineistoja.
L5 Biologiassa TVT-osaaminen näkyy siinä, että oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita, ohjelmia ja tietoverkkoa tuottaessaan, dokumentoidessaan ja muokatessaan vesiekosysteemin liittyvää tietoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kuvailemaan eliöiden rakenteita ja elintoimintoja. Hän oppii luokittelemaan eliöitä eri eliökuntiin ja antamaan esimerkkejä kullekin kunnalle tyypillisistä piirteistä.
|
Eliökunnan ja eliöiden rakenteiden ja elintoimintojen tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä eliökunnat ja perustella eliökunnan luokittelun periaatteita.
Oppilas tunnistaa, luokittelee ja vertailee keskeisimpiä eliöryhmiä.
Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden rakenteita sekä selittää eliöiden elintoimintoja ja niiden tehtäviä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimeätä eliökunnat ja kuvailla eliökunnan luokittelun periaatteita esimerkkilajien avulla.
Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden perusrakenteita sekä kertoo eliöiden elintoiminnoista ja niiden tehtävistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä eliökunnat.
Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden perusrakenteita ja kuvailee elintoimintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä eliökunnat sekä eri eliöryhmille yhteisiä perusrakenteita ja toimintoja.
|
T3 ohjata oppilasta tutkimaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään erilaisten elinympäristöjen merkitys luonnon monimuotoisuudelle
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta niin, että tämä osaa havainnoida eri vesieliöitä tarkoituksenmukaisin välinein ja osaa kuvata vesielämään sopeutumista sekä harjaannuttaa oppilas tunnistamaan vesielinympäristön tyypillisiä lajeja ja ymmärtämään niiden merkityksen luonnon monimuotoisuudelle.
L4 Biologiassa monilukutaitoinen oppilas suhtautuu kriittisesti teksteihin ja eri tietolähteisiin ja harjoittelee oman sisällön tuottamista, julkaisua ja arviointia esim. projektimaisissa esityksissä. Oppilas harjaantuu biologisten käsitteiden käyttöön tulkitessaan ja tuottaessaan aineistoja.
L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään, miten se näkyy esimerkiksi erilaisina rakenteina.
Oppilas oppii, että erilaiset elinympäristöt lisäävät luonnon monimuotoisuutta.
|
Eliöiden sopeutumisen ja elinympäristöjen monimuotoisuuden hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja kertoo sopeutumiseen liittyviä syy-seuraussuhteita.
Oppilas perustelee elinympäristöjen merkityksen luonnon monimuotoisuudelle.
Oppilas perustelee, miksi monimuotoisuus on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä lajien esiintymisestä ja lajien sopeutumisesta eri elinympäristöihin.
Oppilas kertoo esimerkkejä elinympäristöjen merkityksestä luonnon monimuotoisuudelle.
Oppilas kertoo, miksi monimuotoisuus on tärkeää.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten lajit sopeutuvat eri elinympäristöihin.
Oppilas kertoo, mitä monimuotoisuus tarkoittaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa erilaisissa elinympäristöissä elävien eliöiden ominaisuuksia.
Oppilas antaa joitakin esimerkkejä erilaisissa elinympäristöissä elävistä eliöistä.
|
T6 ohjata oppilasta arvioimaan luonnonympäristössä tapahtuvia muutoksia ja ihmisen vaikutusta ympäristöön sekä ymmärtämään ekosysteemipalveluiden merkitys
Paikallinen tarkennus
Naantali: harjaannuttaa oppilasta havainnoimaan vesielinympäristöä ja sen muutoksia sekä tekemään pienen tutkimuksen asianmukaisin välinein. Ohjata oppilas ymmärtämään veteen liittyvien ekosysteemipalveluiden merkityksen, vesiympäristöön liittyvän kestävän elämäntavan perusteita ja jokamiehen oikeuksia ja velvollisuuksia.
L4 Biologiassa monilukutaitoinen oppilas suhtautuu kriittisesti teksteihin ja eri tietolähteisiin ja harjoittelee oman sisällön tuottamista, julkaisua ja arviointia esim. projektimaisissa esityksissä. Oppilas harjaantuu biologisten käsitteiden käyttöön tulkitessaan ja tuottaessaan aineistoja.
L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristössä tapahtuviin muutoksiin.
Oppilas ymmärtää biologian merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas ymmärtää biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkityksen.
|
Ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksen hahmottaminen sekä kestävän tulevaisuuden ymmärrys
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella, miten ihmisen toiminta vaikuttaa ympäristöön ja tarkastelee muutosten seurauksia.
Oppilas selittää syy-seuraussuhteita kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja perustelee näkemyksensä biologisen tiedon pohjalta.
Oppilas arvioi biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkitystä kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön.
Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta.
Oppilas kertoo biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön.
Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa joitakin esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta.
Oppilas antaa esimerkkejä biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön.
Oppilas luettelee kestävän kehityksen osa-alueet.
|
Biologiset taidot |
T7 ohjata oppilasta kehittämään luonnontieteellistä ajattelutaitoa sekä syy- ja seuraussuhteiden ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta luonnontieteelliseen ajatteluun ja käsitteisiin sekä esittämään mielekkäitä kysymyksiä. Oppilasta ohjataan käyttämään biologiseen tutkimukseen liittyviä tutkimus-, havainnointi- ja tiedonhankintamenetelmiä, kun kohteena on vesiekosysteemi.
L1 Biologiassa ajattelu ja oppimaan oppiminen tarkoittaa havaintojen tekemistä, kysymyksien tekemistä, pitkäjänteistä tutkimista ja ongelmanratkaisutaitojen harjoittamista yhdessä muiden kanssa toimien. Oppilas harjoittaa erilaisia oppimistapoja ja työskentelymenetelmiä ja harjaantuu mukauttamaan omia työskentelytapojaan. Oppilas kehittyy arvioimaan työtään ja työskentelytapojaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii biologiaan liittyviä syy- ja seuraussuhteita.
|
Luonnontieteellinen ajattelutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin jäsennellysti biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen.
Oppilas esittää mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä selittää ja perustelee luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen.
Oppilas esittää joitakin mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä kertoo luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää biologisia peruskäsitteitä.
Oppilas esittää oppimansa biologisen ilmiön omin sanoin ja valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen.
Oppilas asettaa yksinkertaisia kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää joitakin biologian peruskäsitteitä ja liittää niitä annettuihin biologian ilmiöihin.
Oppilas kertoo oppimastaan biologisesta ilmiöstä yksinkertaisesti omin sanoin.
|
T8 opastaa oppilasta käyttämään biologian tutkimusvälineistöä ja tieto- ja viestintäteknologiaa
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta käyttämään vesiekosysteemin tutkimiseen liittyviä tutkimusvälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä tuottamään tvt-taitoja hyödyntäen tutkimuksistaan esityksiä ja sähköistä materiaalia.
L1 Biologiassa ajattelu ja oppimaan oppiminen tarkoittaa havaintojen tekemistä, kysymyksien tekemistä, pitkäjänteistä tutkimista ja ongelmanratkaisutaitojen harjoittamista yhdessä muiden kanssa toimien. Oppilas harjoittaa erilaisia oppimistapoja ja työskentelymenetelmiä ja harjaantuu mukauttamaan omia työskentelytapojaan. Oppilas kehittyy arvioimaan työtään ja työskentelytapojaan.
L5 Biologiassa TVT-osaaminen näkyy siinä, että oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita, ohjelmia ja tietoverkkoa tuottaessaan, dokumentoidessaan ja muokatessaan vesiekosysteemin liittyvää tietoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään biologista tutkimusvälineistöä.
Oppilas oppii hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa ja erilaisia tietolähteitä biologian opiskelussa.
|
Biologisen tutkimusvälineistön, teknologian ja tiedon käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja tavoitteellisesti laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ja arvioi eri biologian tutkimusvälineistön soveltuvuutta työskentelyyn.
Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä arvioi tietolähteiden luotettavuutta ja soveltuvuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti biologian tutkimusvälineistöä.
Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä valitsee joitakin luotettavia tietolähteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa ohjatusti.
Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ohjeen mukaan.
Oppilas hakee biologista tietoa muutamasta erilaisesta tietolähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opetukseen laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas käyttää joitakin biologian tutkimusvälineitä ohjattuna.
Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.
|
T9 ohjata oppilasta koostamaan eliökokoelma ja kasvattamaan kasveja biologisten ilmiöiden ymmärtämiseksi
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta esim. koostamaan vesiekosysteemiin liittyviä eläinkokoelmia ja kasvattamaan vesikasveja esim. akvaariossa.
L5 Biologiassa TVT-osaaminen näkyy siinä, että oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita, ohjelmia ja tietoverkkoa tuottaessaan, dokumentoidessaan ja muokatessaan vesiekosysteemin liittyvää tietoa.
L6 Biologiassa omatoimisuutta, itseohjautuvuutta ja pitkäjänteistä työskentelytapaa harjoitellaan mm. projektimaisten tutkimusten ja töiden avulla. Töiden kautta opitaan myös yrittäjämäistä työotetta, työelämätaitoja ja virheiden sekä erehdysten sietoa.
L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kokoamaan eliökokoelman.
Oppilas oppii kasvattamaan kasveja biologisten ilmiöiden ymmärtämiseksi.
|
Eliökokoelman laatiminen ja kasvien kokeellinen kasvattaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa koostaa ohjeiden mukaisesti laajahkon ja huolellisesti toteutetun perinteisen tai digitaalisen kasvikokoelman tai muun digitaalisen eliökokoelman.
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa kasvatuskokeen, arvioi kokeen tulosten luotettavuutta sekä selittää, miten kasvatuskoe liittyy tarkasteltavaan biologiseen ilmiöön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa koostaa ohjeiden mukaisesti perinteisen tai digitaalisen kasvikokoelman tai muun digitaalisen eliökokoelman.
Oppilas toteuttaa kasvatuskokeen ja tekee siitä päätelmiä tarkasteltavaan biologiseen ilmiöön liittyen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa koostaa ohjeiden mukaisesti pienimuotoisen perinteisen tai digitaalisen kasvikokoelman tai muun digitaalisen eliökokoelman.
Oppilas toteuttaa ohjatusti kasvatuskokeen ja kertoo kasvatuskokeen tulokset.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa koostaa ohjatusti pienen eliökokoelman.
Oppilas osallistuu kasvien kasvatukseen.
|
T10 ohjata oppilasta tekemään tutkimuksia sekä koulussa että koulun ulkopuolella
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta vesiympäristöä koskevien tutkimusten tekoon luokkalaboratoriossa, maastossa ja sähköisessä oppimisympäristössä.
L1 Biologiassa ajattelu ja oppimaan oppiminen tarkoittaa havaintojen tekemistä, kysymyksien tekemistä, pitkäjänteistä tutkimista ja ongelmanratkaisutaitojen harjoittamista yhdessä muiden kanssa toimien. Oppilas harjoittaa erilaisia oppimistapoja ja työskentelymenetelmiä ja harjaantuu mukauttamaan omia työskentelytapojaan. Oppilas kehittyy arvioimaan työtään ja työskentelytapojaan.
L5 Biologiassa TVT-osaaminen näkyy siinä, että oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita, ohjelmia ja tietoverkkoa tuottaessaan, dokumentoidessaan ja muokatessaan vesiekosysteemin liittyvää tietoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään biologisia tutkimuksia.
|
Biologisen tutkimuksen tekeminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa oman tutkimuksen itsenäisesti ja raportoi sen tulokset selkeästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas suunnittelee ja tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoi sen tuloksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida laboratoriossa ja maastossa.
Oppilas tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu biologisen tutkimuksen tekoon ja kertoo, mitä tutkimuksessa on tehty.
|
Biologian asenne- ja arvotavoitteet |
T12 innostaa oppilasta syventämään kiinnostusta luontoa ja sen ilmiöitä kohtaan sekä vahvistamaan luontosuhdetta ja ympäristötietoisuutta
Paikallinen tarkennus
Naantali: innostaa oppilasta syventämään tietouttaan ja osaamistaan vesi- ja meriekosysteemiin liittyvien ilmiöiden osalta.
L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kiinnostumaan luonnosta ja sen ilmiöistä. Oppilaan luontosuhde vahvistuu.
|
|
|
T13 ohjata oppilasta tekemään eettisesti perusteltuja valintoja
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta tekemään eettisesti kestäviä valintoja vesielinympäristöön kohdistuen.
L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään eettisesti perusteltuja valintoja.
|
|
|
T14 innostaa oppilasta vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi
Paikallinen tarkennus
Naantali: antaa taitoja omilla valinnoillaan vaikuttaa vesiluonnon kestävään tulevaisuuteen.
L5 Biologiassa TVT-osaaminen näkyy siinä, että oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita, ohjelmia ja tietoverkkoa tuottaessaan, dokumentoidessaan ja muokatessaan vesiekosysteemin liittyvää tietoa.
L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas innostuu vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
|
|
|