Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Naantali: Voidaan tehdä retkiä lähiympäristöön ja tehdä havaintojen pohjalta omia tuotoksia esimerkiksi koulurakennuksen tai lähiympäristön rakennusten arkkitehtuurista. Moniaistisuuteen voidaan tutustua esim. havainnoimalla arkiympäristöä eri aisteilla, tutkimalla taideteoksia tuntoaistin avulla tai elokuvien kautta - pohtimalla, miten ääni vaikuttaa kuvan tulkintaan. (L4, L5)
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Rohkaistaan oppilasta jakamaan ajatuksia muiden kanssa. Keskustelutaitoja voidaan harjoitella yhteisten keskusteluiden lisäksi vähitellen myös pienryhmissä. Innostutaan yhdessä, ihmetellään ja löydetään työn tekemisen ilo. (L1)
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas voi ilmaista itseään esimerkiksi piirtämällä, maalaamalla, muovailemalla, rakentelemalla, grafiikan keinoilla, kuvaamalla tai tekemällä videoita. (L5) Kannustetaan jokaista osallistumaan ja tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja ohjataan valitsemaan itse työhön sopiva kuvallisen tuottamisen tapa. (L1)
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kokeiltavina tekniikoina voi käyttää esimerkiksi lyijykynä-, tussi-, hiili- ja liitupiirustusta (vahaliitu, akvarelli, pastelli). Tekniikkana voi käyttää myös maalaamista vesi-, peite- ja valmisväreillä sekä erilaisia painomenetelmiä (Pressprint, koho-, sablona-, leimasinpainanta). Erilaisia muotoiltavia materiaaleja voivat olla esimerkiksi muovailuvaha, savi, kipsi, askartelumassa ja taikataikina. Kuvataiteen materiaaleina on hyvä käyttää myös luonnosta saatavia sekä kierrätysmateriaaleja. (L7) Kuvia voi tehdä tai muokata myös kuvankäsittelyohjelmalla. (L5)
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Naantali: Harjoitellaan omatoimisuutta, työhön tarttumista, itseohjautuvuutta, onnistumisista iloitsemista ja pettymysten sietämistä. Voidaan valita sellaisia töitä, joissa työskentelyprosessi kestää pidempään ja näin harjoituttaa pitkäjänteisempään työskentelyyn, esimerkiksi ryhmätyöprojekti monialaisena yhteistyönä muiden oppiaineiden kanssa. (L6)
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Naantali: Voidaan tarkastella ja tehdä esimerkiksi mainoksia, lehtikuvia, sarjakuvia, julisteita tai kuvamanipulaatioita. (L5) Voidaan myös pohtia omia vaikuttamisen mahdollisuuksia esim. luokkaympäristön viihtyisyyteen. (L7)
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Naantali: 2.luokalla käytettävää kuvataiteen käsitteistöä ovat esimerkiksi väriopilliset käsitteet, kuten kylmät ja lämpimät värit sekä päävärit. Tarkastellaan esimerkiksi oppikirjojen kuvia, taidekuvia, lastenkirjojen kuvitusta, lehtikuvia sekä Internetin kuvia. (L4, L5)
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Naantali: Tutustutaan omaan lähiympäristöön ja sen kulttuuriympäristöön. Voidaan tarkastella esimerkiksi omassa luokassa olevia ja kotoa löytyviä esineitä ja muotoilun tuotteita. (L2) Myös esimerkiksi tietokonepelien kuvat sekä ympäristön mainokset ja julisteet ovat tällaisia visuaalisen kulttuurin tuotteita. (L4, L5)
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Naantali: Voidaan tutustua esim. ympäröivään luontoon ja Naantalin pitkään historiaan kuvataiteen keinoin. Aiheita voidaan poimia esim. eri oppiaineissa käsitellyistä teemoista, ajankohtaisista ilmiöistä tai omasta elinpiiristä (mm. perhe ja suvun historia). (L2)
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Naantali: Opetuksessa voidaan pohtia niitä arvoja, joita taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenee: esim. minkälainen kauneusihanne välittyy kuvista ja taideteoksista ja millä periaatteilla ympäristöämme suunnitellaan (esim. turvallisuus, esteettisyys, esteettömyys). Herätetään aihevalinnoilla kiinnostusta erilaisuutta ja erilaisia kulttuureita kohtaan. (L2)
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kulttuurista moninaisuutta käsiteltäessä painotetaan suvaitsevaisuutta, voidaan pohtia esim. oppilaiden erilaisuutta ja samankaltaisuutta. (L2) Kestävä kehitys voidaan huomioida esimerkiksi tutkimalla Itämeren tilaa ja tekemällä siitä omia kuvataiteellisia tuotoksia. Käytetään kierrätysmateriaaleja mahdollisuuksien mukaan ja ohjataan kriittiseen kuluttajuuteen. (L3, L7)

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilaan omilla kuvakulttuureilla voidaan tarkoittaa kaikkia kuvallisia ilmiöitä oppilaan arjessa sekä mielenkiinnon kohteissa. Se voi tarkoittaa myös oppilaan omaan historiaan, etniseen taustaan tai kotimaahan liittyvää kuvakulttuuria. Aiheet valitaan oppilaiden omasta arjesta. Oppilas voi tavoitteen puitteissa itse vaikuttaa aiheen valintaan.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Opetuksen sisällöissä käsitellään monipuolisesti oppilaan lähiympäristöä, esimerkiksi merta ja Muumeja. Mediasisällöt voivat olla esim. lastenohjelmista ja elokuvista, mainoksista, lastenkirjoista ja tietokonepeleistä johdetut aiheet.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Työskentelyn lähtökohtana käytetään eri aikojen, ympäristöjen ja kulttuurien taideteoksia ja kiinnitetään huomiota näiden taideteosten eroihin ja yhtäläisyyksiin.

ePerusteet