Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Naantali: Havainnointia ja kuvallista ajattelua voidaan kehittää itse kuvaa tekemällä sekä tutustumalla kuvalliseen kulttuuriin esim. median välityksellä. Tavoitteena on tehdä näkyväksi median tuottamia merkityksiä ja niiden välittämää todellisuutta. (L4) Harjoitellaan myös arkisen kuvaympäristön havainnointia; asioita ja ilmiöitä, joita helposti pidetään itsestäänselvyyksinä. (L1) Tuttua arkiympäristöä voidaan ihmetellä ja havainnoida myös eri aistein. Taideteoksia voidaan tutkia esim. tuntoaistin avulla tai elokuvataiteen avulla voidaan pohtia, miten ääni vaikuttaa kuvan tulkintaan. (L5) 3. ja 4. vuosiluokalla arvioinnissa painotetaan havainnointitaitojen kehittymistä sekä monipuolista ja rohkeaa erilaisten kuvallisten välineiden käyttöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
|
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Naantali: Keskustelutaitojen harjoittelu on osa kuvataiteen tunteja. Erityisesti Ympäristön kuvakulttuureiden ja Taiteen maailmoiden sisällöissä keskustelukulttuuria harjoitellaan mahdollisuuksien mukaan myös pienryhmissä. Arvioinnissa painotetaan oppilaan taitoja kertoa omista töistään sekä taitoa havainnoida ja keskustella ryhmän muiden oppilaiden töistä. (L2)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
|
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen.
Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun.
Oppilas osaa perustella näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa.
Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti.
Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Paikallinen tarkennus
Naantali: 3. ja 4. vuosiluokalla tiedon tuottamisen tapoja voivat kuvien lisäksi ja rinnalla olla esim. tekstin ja äänen liittäminen osaksi ilmaisua. (L5)Tutustutaan tekijänoikeuksiin ja harjoitellaan sopivan sovelluksen valitsemista omien tuotosten (teksti, kuva, ääni) luomisen muokkaamiseen ja esittämiseen. Oppijalle annetaan mahdollisuus tutustua monipuolisesti erilaisiin taiteen tekemisen tapoihin ja tekniikoihin. Harjoitellaan viestintätyökalujen vastuullista käyttöä. (L3) Oppilasta kannustetaan löytämään omat vahvuusalueensa (L6) taiteen tekijänä mahdollistamalla kokeilut erilaisilla taiteen tekemisen tyyleillä ja tekniikoilla sekä tarjoamalla tehtäviä, joissa tekniikka ja aihe ovat vapaasti valittavissa. Arvioinnissa painotetaan taitoa löytää omaan ilmaisuunsa sopivat menetelmät.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
|
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.
Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kokeiltavina tekniikoina voi käyttää edelleen esimerkiksi lyijykynä-, tussi-, hiili- ja liitupiirustusta (vahaliitu, akvarelli, pastelli). Tekniikkana voi käyttää myös maalaamista vesi-, peite- ja valmisväreillä sekä erilaisia painomenetelmiä (Pressprint, koho-, sablona-, leimasinpainanta). Erilaisia muotoiltavia materiaaleja voivat olla esimerkiksi muovailuvaha, savi, kipsi, askartelumassa ja taikataikina. Kuvataiteen materiaaleina on hyvä käyttää myös luonnosta saatavia sekä kierrätysmateriaaleja. Kuvia voi tehdä tai muokata myös kuvankäsittelyohjelmalla. 3. ja 4. vuosiluokalla kannustetaan oppilaita oma-ehtoiseen kokeilemiseen ja soveltamiseen erilaisten materiaalien ja tekniikoiden parissa. Tavoitteena on, että oppilas osaa arvioida ja mukauttaa omia työskentelytapojaan kokemustensa perusteella. (L1) Arvioinnissa painotetaan juuri soveltamistaitoja ja rohkeutta kokeilla itselle uudenlaisia menetelmiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
|
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan.
Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan.
Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä.
Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.
|
T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Naantali: 3.-4. vuosiluokalla osa kuvataiteen töistä valitaan nimenomaan sillä perusteella, että ne vahvistavat pitkäjänteisemmän työskentelyn taitoja. (L1, L6) Itsearviointi on läsnä kaikessa kuvataiteen työskentelyssä ja 3.-4. luokalla sitä toteutetaan lähinnä keskustellen. Jotkin kuvataiteen työt voivat olla sellaisia, että niistä ei oikeastaan synnykään varsinaista säilyvää lopputulosta, vaan harjoittelu keskittyy yksittäisten taitojen harjoittelemiseen (esim. useita nopeita luonnoksia samasta aiheesta). Myös ryhmätyönä toteutettavat tehtävät voivat olla sellaisia, että niiden tärkein anti on prosessissa pysyvän lopputuloksen sijaan (esim. kuvitteelliset suunnitteluprojektit tai nopeasti häviävät ympäristötaideteokset vaikkapa lumesta tai syksyn lehdistä). Arvioinnissa painotetaan taitojen lisäksi kehittymishalua ja valmiutta yhteistyöhön. (L1)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
|
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: 3. ja 4. vuosiluokalla oppilaita ohjataan ainakin joissain töissä valitsemaan kuvallisen työskentelyn sisältöjä suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden näkökulmasta - mikäli oppilaat eivät oma-aloitteisesti niin tee. (L2) Kaikessa työskentelyssä pyritään mahdollisuuksien mukaan käyttämään ekologisia materiaaleja ja työtapoja sekä ohjataan oppilaita kierrättämiseen ja käyttämään kierrätysmateriaaleja myös taiteellisessa työskentelyssä. (L7)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
|
Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.
|