Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilasta ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan oppilaan edistymistä kuvien tuottamisen, vastaanottamisen ja tulkitsemisen taitojen kehittämisessä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä kehittää ja arvioida oppilaan osaamista kaikissa opetuksen tavoitealueissa jokaisella vuosiluokalla.

Kuvataiteen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 kuvataiteen lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan.  Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä kuvataiteen valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 kuvataiteen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen kuvataiteen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.  Kuvataiteen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereissä alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Naantali: Havainnointia ja kuvallista ajattelua voidaan kehittää itse kuvaa tekemällä sekä tutustumalla kuvalliseen kulttuuriin esim. median välityksellä. Tavoitteena on tehdä näkyväksi median tuottamia merkityksiä ja niiden välittämää todellisuutta. (L4) Harjoitellaan myös arkisen kuvaympäristön havainnointia; asioita ja ilmiöitä, joita helposti pidetään itsestäänselvyyksinä. (L1) Tuttua arkiympäristöä voidaan ihmetellä ja havainnoida myös eri aistein. Taideteoksia voidaan tutkia esim. tuntoaistin avulla tai elokuvataiteen avulla voidaan pohtia, miten ääni vaikuttaa kuvan tulkintaan. (L5) 3. ja 4. vuosiluokalla arvioinnissa painotetaan havainnointitaitojen kehittymistä sekä monipuolista ja rohkeaa erilaisten kuvallisten välineiden käyttöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Naantali: Keskustelutaitojen harjoittelu on osa kuvataiteen tunteja. Erityisesti Ympäristön kuvakulttuureiden ja Taiteen maailmoiden sisällöissä keskustelukulttuuria harjoitellaan mahdollisuuksien mukaan myös pienryhmissä. Arvioinnissa painotetaan oppilaan taitoja kertoa omista töistään sekä taitoa havainnoida ja keskustella ryhmän muiden oppilaiden töistä. (L2)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen. Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun. Oppilas osaa perustella näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa. Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti. Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Paikallinen tarkennus
Naantali: 3. ja 4. vuosiluokalla tiedon tuottamisen tapoja voivat kuvien lisäksi ja rinnalla olla esim. tekstin ja äänen liittäminen osaksi ilmaisua. (L5)Tutustutaan tekijänoikeuksiin ja harjoitellaan sopivan sovelluksen valitsemista omien tuotosten (teksti, kuva, ääni) luomisen muokkaamiseen ja esittämiseen. Oppijalle annetaan mahdollisuus tutustua monipuolisesti erilaisiin taiteen tekemisen tapoihin ja tekniikoihin. Harjoitellaan viestintätyökalujen vastuullista käyttöä. (L3) Oppilasta kannustetaan löytämään omat vahvuusalueensa (L6) taiteen tekijänä mahdollistamalla kokeilut erilaisilla taiteen tekemisen tyyleillä ja tekniikoilla sekä tarjoamalla tehtäviä, joissa tekniikka ja aihe ovat vapaasti valittavissa. Arvioinnissa painotetaan taitoa löytää omaan ilmaisuunsa sopivat menetelmät.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla. Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kokeiltavina tekniikoina voi käyttää edelleen esimerkiksi lyijykynä-, tussi-, hiili- ja liitupiirustusta (vahaliitu, akvarelli, pastelli). Tekniikkana voi käyttää myös maalaamista vesi-, peite- ja valmisväreillä sekä erilaisia painomenetelmiä (Pressprint, koho-, sablona-, leimasinpainanta). Erilaisia muotoiltavia materiaaleja voivat olla esimerkiksi muovailuvaha, savi, kipsi, askartelumassa ja taikataikina. Kuvataiteen materiaaleina on hyvä käyttää myös luonnosta saatavia sekä kierrätysmateriaaleja. Kuvia voi tehdä tai muokata myös kuvankäsittelyohjelmalla. 3. ja 4. vuosiluokalla kannustetaan oppilaita oma-ehtoiseen kokeilemiseen ja soveltamiseen erilaisten materiaalien ja tekniikoiden parissa. Tavoitteena on, että oppilas osaa arvioida ja mukauttaa omia työskentelytapojaan kokemustensa perusteella. (L1) Arvioinnissa painotetaan juuri soveltamistaitoja ja rohkeutta kokeilla itselle uudenlaisia menetelmiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan. Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan. Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä. Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Naantali: 3.-4. vuosiluokalla osa kuvataiteen töistä valitaan nimenomaan sillä perusteella, että ne vahvistavat pitkäjänteisemmän työskentelyn taitoja. (L1, L6) Itsearviointi on läsnä kaikessa kuvataiteen työskentelyssä ja 3.-4. luokalla sitä toteutetaan lähinnä keskustellen. Jotkin kuvataiteen työt voivat olla sellaisia, että niistä ei oikeastaan synnykään varsinaista säilyvää lopputulosta, vaan harjoittelu keskittyy yksittäisten taitojen harjoittelemiseen (esim. useita nopeita luonnoksia samasta aiheesta). Myös ryhmätyönä toteutettavat tehtävät voivat olla sellaisia, että niiden tärkein anti on prosessissa pysyvän lopputuloksen sijaan (esim. kuvitteelliset suunnitteluprojektit tai nopeasti häviävät ympäristötaideteokset vaikkapa lumesta tai syksyn lehdistä). Arvioinnissa painotetaan taitojen lisäksi kehittymishalua ja valmiutta yhteistyöhön. (L1)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: 3. ja 4. vuosiluokalla oppilaita ohjataan ainakin joissain töissä valitsemaan kuvallisen työskentelyn sisältöjä suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden näkökulmasta - mikäli oppilaat eivät oma-aloitteisesti niin tee. (L2) Kaikessa työskentelyssä pyritään mahdollisuuksien mukaan käyttämään ekologisia materiaaleja ja työtapoja sekä ohjataan oppilaita kierrättämiseen ja käyttämään kierrätysmateriaaleja myös taiteellisessa työskentelyssä. (L7)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Omat kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Sisällöissä painottuu edelleen oppilaiden arki; esim. kiinnostuksen kohteet, asuinympäristöstä johdetut sisällöt, kansallinen lastenkulttuuri. 4. vuosiluokalla työskentelymuodoista painottuu erityisesti yhdessä tekeminen ja sitä kautta kulloisenkin opetusryhmän kuvakulttuurien yhteinen hyödyntäminen. Esim. monialaisten oppimiskokonaisuuksien puitteissa yhteistyö voi laajentua myös muiden luokka-asteiden kanssa työskentelyyn. Kuvataiteen työskentelyyn voi liittyä yhteistyötä (mm. näyttelyt, vierailut, tapahtumat) paikallisten koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa ja yhteistyötä laajennetaan vähitellen myös esim. eri kulttuurien kohtaamiseen.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: 3. ja 4. vuosiluokalla sisällöissä painottuvat erityisesti paikallisesta rakennetusta ja luonnon ympäristöstä johdetut sisällöt (esim. Kulttuuriväylässäkin mainitut Naantalin ja Turun nähtävyydet ja saaristoympäristö) sekä esineympäristö (mm. suomalainen muotoilu). Mediasisällöt voivat olla esim. lastenohjelmista ja elokuvista, mainoksista, lastenkirjoista ja tietokonepeleistä johdetut aiheet. Oppilaan omia kuvakulttuureja uudistavia ilmiötä voivat olla esim. verkkoympäristöissä ja sosiaalisessa mediassa ajankohtaiset ilmiöt (kuten meemit ja oppilaiden omat valokuvat), nykytaiteen uusimmat muodot tai tekniset keksinnöt - mutta sellaista voi olla myös kaikki ennestään oppilaan arkiympäristöstä puuttuva eli oppilaalle ennestään vieras. Merkittävää on myös oman näkökulman laajentaminen eli sellaisten ilmiöiden esittely, joihin oppilas ei omaehtoisesti välttämättä törmäisi.

S3 Taiteen maailmat:

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Taiteen maailmat: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: 3. ja 4. vuosiluokalla käytetään tunnettujen eri aikakausien taiteilijoiden töitä innoittajina omaan työskentelyyn. Lähtökohdiksi valitaan sekä suomalaisia että kansainvälisiä taiteilijoita ja heidän teoksiaan.

ePerusteet