Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Keskustelu on oleellinen osa kuvataiteen opiskelua heti 1. luokalta alkaen. Lähtökohtana keskustelulle voivat olla oppilaan omat kiinnostuksen kohteet, lähiympäristön kuvat tai taidekuvat. Kannustetaan tekemään kysymyksiä ihmettelyn ja löytämisen ilon kautta. (L1)
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Naantali: Alusta saakka on tärkeää, että kuvataide näyttäytyy aiheiltaan, tekniikoiltaan ja lähestymistavoiltaan monipuolisena. Jo 1. luokalla joissain kuvataiteen töissä käytetään tvt:n menetelmiä esim. kuvien ja tekstin kopioimista ja liittämistä (L5). Oppilas voi ilmaista itseään esimerkiksi piirtämällä, maalaamalla, muovailemalla, rakentelemalla, grafiikan keinoilla, valokuvaamalla tai tekemällä videoita. Myös kuvataiteessa voidaan tukea monilukutaidon kehittymistä perustamalla opetus moniaistisuudelle, kokonaisvaltaisuudelle ja ilmiökeskeisyydelle. (L4) Jo 1. luokalla oppilaat voivat mahdollisesti vaikuttaa joidenkin töidensä aihe- ja tekniikkavalintoihin sekä tuoda omia kokemuksiaan ja mielipiteitään esille (L4). Kuvataiteen töiden avulla harjoitellaan myös tunteiden ilmaisemista ja oman, ehkä erilaisenkin näkökulman ja toteutustavan näytteilläoloa. Kannustavan palautteen merkitys korostuu. (L3).
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kokeiltavina tekniikoina voi käyttää esimerkiksi lyijykynä-, tussi-, hiili- ja liitupiirustusta (vahaliitu, akvarelli, pastelli). Tekniikkana voi käyttää myös maalaamista vesi-, peite- ja valmisväreillä sekä erilaisia painomenetelmiä (Pressprint, koho-, sablona-, leimasinpainanta). Erilaisia muotoiltavia materiaaleja voivat olla esimerkiksi muovailuvaha, savi, kipsi, askartelumassa ja taikataikina. Kuvataiteen materiaaleina on hyvä käyttää myös luonnosta saatavia sekä kierrätysmateriaaleja. (L7) Kuvia voi tehdä tai muokata myös kuvankäsittelyohjelmalla sekä ryhmätöinä tietokonetta tai mobiililaitetta hyödyntäen (L5).
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kannustetaan työn loppuun saattamiseen. Harjoitellaan omatoimisuutta, työhön tarttumista, itseohjautuvuutta, onnistumisista nauttimista ja pettymysten sietämistä. Voidaan valita sellaisia töitä, joissa työskentelyprosessi kestää pidempään ja näin harjoituttaa pitkäjänteisempään työskentelyyn, esimerkiksi ryhmätyöprojekti monialaisena yhteistyönä muiden oppiaineiden kanssa. Opetellaan käyttämään omia vahvuuksia ryhmässä. (L6)
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Naantali: Voidaan tutustua esim. ympäröivään luontoon ja Naantalin pitkään historiaan kuvataiteen keinoin. Aiheita voidaan poimia esim. eri oppiaineissa käsitellyistä teemoista, ajankohtaisista ilmiöistä tai omasta elinpiiristä (mm. perhe ja suvun historia). Harjoitellaan erilaisuuden arvostamista myös kuvallisen työskentelyn avulla; tutustutaan eri maihin ja kulttuureihin. (L2)
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Naantali: Kulttuurista moninaisuutta käsiteltäessä painotetaan suvaitsevaisuutta, voidaan pohtia esim. oppilaiden erilaisuutta ja samankaltaisuutta. (L2) Kestävä kehitys voidaan huomioida esimerkiksi tutkimalla Itämeren tilaan ja tekemällä siitä omia kuvataiteellisia tuotoksia. Käytetään kierrätysmateriaaleja mahdollisuuksien mukaan. (L7)

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilaan omilla kuvakulttuureilla voidaan tarkoittaa kaikkia kuvallisia ilmiöitä oppilaan arjessa sekä mielenkiinnon kohteissa. Se voi tarkoittaa myös oppilaan omaan historiaan, etniseen taustaan tai kotimaahan liittyvää kuvakulttuuria. Aiheet valitaan oppilaiden omasta arjesta. Oppilas voi tavoitteen puitteissa itse vaikuttaa aiheen valintaan.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Opetuksen sisällöissä käsitellään monipuolisesti oppilaan lähiympäristöä, esimerkiksi merta ja Muumeja. Mediasisällöt voivat olla esim. lastenohjelmista ja elokuvista, mainoksista, lastenkirjoista ja tietokonepeleistä johdetut aiheet.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Työskentelyn lähtökohtana käytetään eri aikojen, ympäristöjen ja kulttuurien taideteoksia. Taideteosten valinnassa painotetaan sitä, että oppilailla on jokin kiinnityskohta aiheeseen (esim. sukulaisuus, tuttu tapahtuma, jonkin tekemä matka vieraaseen kulttuuriin).

ePerusteet