Käytännön toimintataidot |
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilasta ohjataan ottamaan vastuuta arjen taitoja harjoiteltaessa sisältöalueiden tavoitteiden mukaisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työn tekemisen, tekemään työtehtävän ja tarkastelemaan omaa työtään ja toimintaansa.
|
Työn suunnittelu ja toteuttaminen sekä oman toiminnan tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee ja työskentelee itsenäisesti sekä perustelee omaa työskentelyään ja toimintaansa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee ja työskentelee työvaiheittain annettuja ohjeita soveltaen sekä kuvailee omaa osaamistaan oman työskentelyn tarkastelun avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee, organisoi ja kuvailee omaa työtänsä ja toimintaansa työvaiheittain annettujen ohjeiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin työprosessiin kuuluvia työtehtäviä.
Oppilas tarvitsee paljon ohjausta ja apua työn suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.
|
T2 ohjata oppilasta harjoittelemaan kotitalouden hallinnassa tarvittavia kädentaitoja sekä kannustaa luovuuteen ja estetiikan huomioimiseen
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilas harjoittelee kodin tavallisimpia käden taitoja vaativia tehtäviä, kuten ruoanvalmistus, leivonta ja puhtaanapito, ja osaa huomioida tekemäänsä myös visuaalisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kotitalouden kädentaitoja ja kokeilee erilaisia työtapoja. Hän oppii ottamaan huomioon toiminnassaan luovuuden ja estetiikan.
|
Kädentaidot kotitalouden perustehtävien toteuttamisessa, luovuus ja estetiikka
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää luovasti ja perustellen erilaisia kädentaitoja ja työtapoja kotitalouden tehtävissä.
Oppilas perustelee luovuuden ja estetiikan merkitystä ja ottaa nämä huomioon osana kokonaisuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suoriutuu itsenäisesti ja soveltaa tavallisimpia työtapoja kädentaitoja edellyttävissä kotitalouden tehtävissä.
Oppilas ottaa huomioon yksittäisiä esteettisiä näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suoriutuu annetuista kädentaitoja edellyttävistä työtehtävistä.
Oppilas tietää, että työtehtäviä voi toteuttaa luovasti monella tavalla ja että estetiikalla on merkitystä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suoriutuu ohjatusti kädentaitoja edellyttävistä yksittäisistä työtehtävistä.
|
T3 ohjata ja rohkaista oppilasta valitsemaan ja käyttämään hyvinvointia edistävästi ja kestävän kulutuksen mukaisesti materiaaleja, työvälineitä, laitteita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilasta ohjataan kestävän kehityksen mukaisiin valintoihin ja tutustumaan kriittisesti olemassa olevaan lähdemateriaaliin teknologiaa hyödyntäen. Oppilas pohtii omien valintojen vaikutusta terveyteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan ja käyttämään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä ja teknologiaa kestävää elämäntapaa edistävästi.
|
Valintojen tekeminen ja niiden perustelut toiminnassa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee, käyttää ja perustelee kestävää elämäntapaa tukevia raaka-aineita, työvälineitä, materiaaleja tai teknologiaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa kestävän elämäntavan tietoja ja taitoja käyttäessään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valitsee ja käyttää raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee valitsemaan ja käyttämään annettuja materiaaleja tai työvälineitä yksilöllisesti ohjattuna.
|
T4 ohjata oppilasta suunnittelemaan ajankäyttöään ja työn etenemistä sekä ylläpitämään järjestystä oppimistehtävien aikana
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilasta ohjataan suunnittelemaan, organisoimaan ja järjestelemään työskentelyä itsenäisesti vuorovaikutuksessa ryhmän kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan omaa toimintaansa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja annettuun tehtävään. Hän oppii huolehtimaan työtehtävien ja työympäristön järjestyksestä oppimisympäristössään.
|
Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti sekä osaa perustella ajankäyttöään, työtehtävien ja työympäristön järjestyksen merkitystä ja toimintojen etenemistä osana oppimisympäristöä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas etenee ohjeiden mukaisesti vaiheittain ja ylläpitää työtehtävien ja työympäristön järjestystä.
Oppilas suunnittelee ja ennakoi ajankäyttöään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ylläpitää työtehtävien järjestystä annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaan erillisissä työvaiheissa.
Oppilas tarvitsee ohjausta työympäristön järjestyksen ylläpitämisessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii aikataulussa ja ylläpitää tehtävien sekä työympäristön järjestystä ohjattuna.
|
T5 ohjata ja motivoida oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilas harjoittelee hygieenisiä ja turvallisia työskentelytapoja arjen ilmiöiden parissa. Oppilasta ohjataan huomioimaan olemassa olevat voimavarat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti kotitalouden toimintaympäristöissä ottaen huomioon käytettävissä olevat aineelliset voimavarat.
|
Turvallisuus ja voimavarojen kannalta kestävä toiminta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee toimintaansa turvallisuuden, hygieenisyyden, ergonomian tai kustannusten ja energiankäytön näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee ohjeiden mukaisesti hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti tai kustannusten ja energiankäytön kannalta tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee hygieenisesti ja turvallisesti annettujen ohjeiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii hygieenisesti ja turvallisesti ohjattuna.
|
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot |
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua ja rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilasta ohjataan kuuntelemaan muita ja keskustelemaan rakentavasti, harjaantuen perustelemaan ajatuksensa ja ideansa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kohtaamaan, kuuntelemaan, keskustelemaan ja argumentoimaan vertaisryhmässä.
|
Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi yhteisessä suunnittelussa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas on aktiivinen keskusteluissa ja ottaa eri näkökulmat huomioon sekä perustelee omat näkemyksensä rakentavasti.
Oppilas kannustaa toisia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee eri näkökulmia ja ilmaisee rakentavasti omia näkemyksiään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu keskusteluun, pyrkii kuuntelemaan ja tuo esille omia näkökulmia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas
osallistuu satunnaisesti tai kysymysten tukemana keskusteluun yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.
|
T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilasta ohjataan hahmottamaan ja tunnistamaan erilaisia koteja ja perheitä sekä arjen muodostumisen niissä huomioiden erilaisten toimintatapojen tuomat mahdollisuudet. Oppilas tutustuu suomalaiseen ruokaperinteeseen ja kansainvälisiin ruokakulttuureihin. Tavoitteena on, että oppilas oivaltaa kulttuurien monimuotoisuuden.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, miten arki erilaisissa kotitalouksissa rakentuu ja ajallisesti järjestäytyy. Hän oppii kohtaamaan hyväksyvästi kotien kulttuurista monimuotoisuutta.
|
Arjen rakentumisen sekä kotitalouksien erilaisuuden hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee kotitalouksien arjen rakentumista ja
erilaisten kotikulttuurien ajankäyttöä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas määrittelee arjen rakentumista ja kotitalouksien arkirutiineja erilaisissa kotikulttuureissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee arkirutiineja, arjen rakentumista, kotitalouksien perinteitä ja erilaisia kotikulttuureita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää arkirutiineja sekä tunnistaa erilaisia kotikulttuureita.
|
T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilasta ohjataan työtehtävien suunnitteluun ja jakamiseen sekä ajankäytön hallintaan. Oppilas harjaantuu työskentelemään itsenäisesti ja osana erilaisia ryhmiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii työskentelemään itsenäisesti sekä osana ryhmää ja yhteistä työtehtävää. Hän oppii sopimaan työtehtävien jakamista.
|
Voimavarojen käyttäminen ja yhteisten sopimusten tekemisen oppiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii itsenäisesti ja tasapuolisesti sekä toimii ryhmässä yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yksin ja ryhmässä sekä pyrkii toimimaan rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen.
Oppilas tietää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa omasta työstään ja osallistuu ryhmän toimintaan yhdessä sovitulla tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee yksilöllisesti ohjattuna itsenäistä työskentelyä ja osallistuu ryhmän toimintaan satunnaisesti.
|
T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilasta ohjataan noudattamaan hyviä tapoja ja ottamaan muut huomioon käyttäytymisellään sekä harjoittelemaan toimintaa itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilas arvioi omaa toimintaansa suullisesti ja kirjallisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan asioita, jotka liittyvät huomaavaiseen kohteluun, tapakulttuuriin ja vuorovaikutustilanteissa toimimiseen.
|
Toisten oppilaiden huomaavainen kohtelu ja tapakulttuuriin mukainen käytännön toiminta oppitunnin vuorovaikutustilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella tapakulttuuria ja toisten ihmisten huomaavaista kohtelua sekä niihin liittyviä käytännön toimintatapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia tapakulttuuria noudattaen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää tapakulttuuriin ja toisten huomaavaiseen kohteluun liittyviä asioita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tietää, että tapakulttuuri vaikuttaa vuorovaikutustilanteisiin.
|
Tiedonhallintataidot |
T10 kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilas harjaantuu tiedonhankintaan monipuolisesti eri tiedonlähteitä hyödyntäen. Oppilasta ohjataan vertailemaan etsimiään tietoja ja arvioimaan niitä kriittisesti ja hyödyntämään niitä työskentelyssä. Oppilas tutustuu pakkausmerkintöihin ja opiskelee ruoka-ja ravintoaineryhmiä. Oppilasta ohjataan käyttämään em. asioita hyödykseen arkielämässään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hakemaan ja vertailemaan tietoa sekä tunnistamaan kotitalouteen liittyviä luotettavia tietolähteitä valintojensa perustana.
|
Tietojen hankinta ja käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee kotitalouteen liittyviä tietoja eri tietolähteistä.
Oppilas arvioi tiedon ja lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä ja valitsee tehtävään sopivat lähteet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tietää, mistä ja miten kotitalouteen liittyviä tietoja voidaan hakea.
Oppilas arvioi tietojen käytettävyyttä ja lähteiden luotettavuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa itselleen tutuista ja annetuista lähteistä ja käyttää niitä toiminnassaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa annetuista lähteistä yksilöllisesti ohjattuna. Tietojen hyödyntäminen ja tulkitseminen on vähäistä.
|
T11 harjaannuttaa oppilasta lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan toimintaohjeita sekä merkkejä ja symboleja, jotka käsittelevät kotitaloutta ja lähiympäristöä
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilas harjaantuu lukemaan, ymmärtämään ja noudattamaan ohjeita. Oppilas tutustuu tavallisimpiin kotitalouden merkkeihin ja symboleihin, jotta oppilas osaisi hyödyntää niitä erilaisten arjen ilmiöiden parissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii lukemaan ja tulkitsemaan kotitalouteen ja lähiympäristöön liittyviä ohjeita, merkkejä ja symboleja sekä toimimaan niiden mukaisesti.
|
Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee kotitalouden toimintaohjeiden, merkkien ja symboleiden käyttöä eri toiminnoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa toiminnassaan kotitalouden toimintaohjeita, merkkejä ja symboleita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, nimeää, luokittelee ja käyttää kotitalouden toimintaohjeita ja merkkejä annettujen ohjeiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä.
|
T12 ohjata oppilasta, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilasta kannustetaan selviämään itsenäisesti erilaisista arjen haasteista ja toimimaan niissä innovatiivisesti. Oppilas tulee tietoiseksi erilaisista arkea helpottavista palveluista, esimerkiksi juhla- ja puhtaanapitopalvelut.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan tietoja ja taitoja, tunnistamaan palveluita sekä osoittamaan luovuutta erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä.
|
Käsitteiden käyttäminen, tietojen ja taitojen soveltaminen sekä luovat ratkaisut tilanteissa, kotitalouden palveluiden tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa perustellen ja luovasti kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan.
Oppilas arvioi erilaisia kotitalouden palveluita ja perustelee niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan.
Oppilas kuvailee erilaisia kotitalouden palveluita ja niiden käyttöä arkielämässä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan sekä kuvailee yksittäisiä kotitalouden palveluita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää joitakin kotitalouden käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita.
|
T13 ohjata oppilasta kestävään elämäntapaan kiinnittämällä oppilaan huomiota ympäristö- ja kustannustietoisuuteen osana arjen valintoja
Paikallinen tarkennus
Naantali:
Oppilas tutustuu omien arkielämän valintojen merkitykseen osana nykypäivää ja tulevaisuutta. Oppilas harjoittelee mm. ruokaohjeiden muuntelua tilanteisiin sopivaksi kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Oppilas hahmottaa jätteiden lajittelun perusperiaatteet jokapäiväsen toiminnan kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tulkitsemaan kiertotalouteen liittyviä asioita ja toimintoja sekä ympäristöä ja taloutta kuormittavia kotitalouden toimintoja.
|
Ympäristö- ja talousteot toiminnassa ja päätöksenteossa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa johdonmukaisesti sekä perustellen niiden merkitystä kestävän ja vastuullisen elämäntavan ja kuluttamisen kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee yksittäisiä arjen ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tietää, miten ympäristökuormaa voidaan vähentää sekä millaisia ympäristö- ja taloustekoja voidaan tehdä kotitalouksissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas luettelee joitakin ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä kotitalouden toimintoja.
|