Muu vieras kieli, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Vieraan kielen A-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää vieraan kielen A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy vieraan kielen A-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Jatkuvan arviointipalautteen tavat

Opettaja kokoaa tietoa oppilaiden edistymisestä oppimisen eri osa-alueilla ja erilaisissa oppimistilanteissa. Opettajan aktiivisen havainnoinnin kohteena ovat: opiskeleminen (miten oppilas suoriutuu annetuista tehtävistä), työskenteleminen (miten oppilas osallistuu opetukseen) ja käyttäytyminen (miten oppilas käyttäytyy erilaisissa tilanteissa). Opettajan antaa suullisen arvioinnin ja keskustelee oppilaan kanssa oppituntien aikana tai lopputunnista. Palaute on ohjaavaa ja kannustavaa sekä kehittää oppilaan edellytyksiä tavoitteiden asetteluun ja itsearvointiin. Opettaja voi tiedottaa huoltajaa esimerkiksi Wilma-merkinnällä tai -viestillä. Oppilas voi keskusteluttamalla kertoa, mitä haluaa oppia, missä on hyvä, missä tarvitsee apua tai mikä huolettaa.

Itsearviointi

1. Oma työ (esimerkiksi esitys, kirjoitelma): oppilas kertoo tai kirjoittaa työhön, mikä onnistui hyvin, mikä oli hankalaa, mitä oppi tätä tehdessään. Tähän voidaan liittää toveriarviointi ja/tai opettajan arviointi: mikä työssä on hyvää, missä voisi parantaa.

2. Kirjallinen/suullinen koe: oppilas arvioi omaa tuntityöskentelyään, kokeen vaikeustasoa, mikä oli mieluisa/hankala tehtävä, miten valmistautui kokeeseen.

3. Oma arviointi: oppilas arvioi, mitä osaa: erilliset itsearviointilomakkeet, oppimispäiväkirjat tai tarkistuslistat siitä, mitä osaa.

Vertaisarviointi

Vertaisarviointi voi olla suullista tai kirjallista, ja sen kohteena voi olla esimerkiksi toisen oppilaan lukutaito, vihkotyö, parityöskentely, tuntityöskentely, suullinen tehtävä tai tuntiaktiivisuus. Tuntityöskentelystä voidaan tehdä merkintöjä erilliselle seurantalomakkeelle, kun yksi oppilas seuraa toisen oppilaan toimia tunnilla. Opettajan tulee opettaa vertaispalautteen antamista ja ohjata sitä myönteiseen ja rakentavaan suuntaan.

Arvioinnissa käytetään Kielisalkku-työvälinettä tai muuta vastaavaa erilaisista tehtävistä koostuvaa tehtäväkansiota, johon on kerätty omia töitä, töiden suunnitelmia, arvioita, kokeita tai muita tehtäviä, joita voidaan käyttää arvioinnissa.

Vuosiluokilla 3–4 kirjallista väliarviointia ei tehdä. Arviointi annetaan opettajan ja huoltajan välisessä arviointikeskustelussa. Lisäksi vuosiluokalla 3–4 lukuvuosiarviointi on sanallista, ja vuosiluokilla 5–6 väli- ja lukuvuosiarviointi on numeerista (4–10).

3. luokan todistusmerkinnät lukuvuosiarvointiin

Osaat kertoa, mitä kieliä ja kulttuureja lähiympäristössäsi on.

Osaat opiskella kieliä, asettaa itsellesi tavoitteita ja pystyt saavuttamaan ne.

Osaat kertoa ja kirjoittaa itsestäsi ja arjestasi.

Osaat lukea sujuvasti ja ymmärrät lukemaasi.

Osaat käyttää venäjän kielelle ominaisia äänteitä, perusrakenteita ja intonaatiota (väite- ja kysymyslause).

4. luokan todistusmerkinnät lukuvuosiarviointiin

Osaat tehdä päätelmiä kielen säännönmukaisuuksista ja kertoa, millaisia eroja ja samankaltaisuuksia kielissä on.

​Osaat kirjoittaa erilaisia tekstejä ja käyttää mallien mukaisia rakenteita omissa teksteissäsi.

Osaat puhua eri asioimistilanteiden vaatimalla tavalla.

Osaat käyttää venäjän kielelle ominaisia äänteitä ja intonaatiota (väite- ja kysymyslause).

6. vuosiluokan päätteeksi arvosanalle 8 on annettu erikseen hyvän osaamisen kriteerit

Itä-Suomen koulun taitotasotavoitteet

Taito toimia vuorovaikutuksessa: vuorovaikutustaito erilaisissa tilanteissa, viestintästrategioiden käyttö, kulttuuritaito viestinnässä A2.1.

Taito tulkita tekstejä: kuullun ymmärtäminen A2.2 ja tekstin ymmärtäminen A2.2

Taito tuottaa tekstejä: puhuminen A2.1 ja kirjoittaminen A2.1

(Kehittyvän kielitaidon asteikko osoitteessa http://www.edu.fi/download/172824_kehittyvan_kielitaidon_asteikko.pdf)

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kielenopiskelutaidot
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten
Paikallinen tarkennus
T6 Ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten Arviointi: Oppilas oppii ottamaan vastuun omasta kielenopiskelustaan siten, että osaa asettaa itselleen tavoitteita ja tietää keinot niiden saavuttamiseksi. Oppilas oppii käyttämään kieltä rohkeasti ja kokeilevasti (pelkäämättä). Oppilas oppii hakemaan tietoja ja apua tieto- ja viestintäteknologiasta kieltä opetellessaan. Oppilas tietää millaisia ovat kielenoppimistavat ja mitkä niistä sopivat hänelle (esimerkiksi auditiivinen, visuaalinen ja kinesteettinen oppija tai holistinen ja analyyttinen oppija).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan asettamalla tavoitteita opiskelulleen. Hän oppii eri tapoja oppia kieliä ja hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa kohdekielen taitonsa kehittämisessä sekä käyttämään kohdekielen taitoaan rohkeasti.
Vastuun ottaminen kohdekielen opiskelusta ja sopivien kielen oppimistapojen löytäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa ottaa paljon vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää monipuolisesti oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa melko paljon vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää useita oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää joitakin tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa ohjattuna jonkin verran vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää jotakin tapaa, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T9 auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan
Paikallinen tarkennus
T9 Auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan Arviointi: Oppilas oppii käyttäytymään vuorovaikutustilanteissa normin mukaisesti (esimerkiksi tervehtiminen, hyvästely, pahoittelu ja anteeksi pyytäminen, erilaiset toivotukset juhlasankarille/hääparille tai potilaalle, esittäytyminen).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kohdekielelle ja kielialueen kulttuureille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia.
Viestinnän kulttuurinen sopivuus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1: Oppilas selviytyy lyhyistä sosiaalisista tilanteista. Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3: Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2: Oppilas osaa käyttää muutamia kaikkein yleisimpiä kielelle ominaisia kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas osaa käyttää muutamia kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia (tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen) joissakin kaikkein rutiininomaisimmissa sosiaalisissa kontakteissa.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
T10 rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä
Paikallinen tarkennus
T10 Rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä Arviointi: Oppilas oppii ymmärtämään itselleen tuttuja tekstejä niin puhuttuna kuin kirjoitettunakin (esimerkiksi oppikirjan tekstit, sadut).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä hyödyntäen erilaisia ymmärtämisstrategioita.
Tekstien tulkintataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1: Oppilas ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Oppilas ymmärtää lyhyiden, yksinkertaisten, itseään kiinnostavien viestien ydinsisällön ja tekstin pääajatukset tuttua sanastoa sisältävästä, ennakoitavasta tekstistä. Oppilas pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn asiayhteyden tukemana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3: Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana. Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2: Oppilas ymmärtää harjoiteltua, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää muutaman sanan mittaista kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta. Oppilas tunnistaa tekstistä yksittäisiä tietoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas ymmärtää vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Oppilas tuntee kirjainjärjestelmän tai hyvin rajallisen määrän kirjoitusmerkkejä.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin
Paikallinen tarkennus
T11 Tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin Arviointi: Oppilas oppii puhumaan venäjän kielelle ominaisin ääntein, rytmein ja sanapainoin. Oppilas oppii kirjoittamaan mallien avulla uutta tekstiä, mutta myös tuottaa omaa tekstiä tutuista aiheista. Oppilas oppii käyttämään venäjän kielelle ominaisia rakenteita annetuista malleista, mutta oppii käyttämään myös omassa tuotoksessaan oleellisia rakenteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kohdekielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita. Hän oppii ääntämään ymmärrettävästi.
Tekstien tuottamistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A1.3: Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita. Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä ja ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.2: Oppilas pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittaa muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Oppilas ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi. Oppilas hallitsee hyvin suppean perussanaston ja muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen sekä peruskieliopin aineksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.1/A1.2: Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen tuttuja sanoja, harjoiteltuja sanoja ja tavallisimpia opeteltuja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin tuttuja erillisiä sanoja ja sanontoja.

Sisällöt

S2 Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotukset 5. luokalla

Esimerkkejä opettajan toiminnasta ja oppimistaitojen syvenemisestä:

Aiheisiin on tutustuttu jo 3. luokalla. Opettaja ohjaa suunnitelmaa yhdessä löytää kaikkia kiinnostavat teemat. Opettaja kannustaa oppilasta kuuntelemaan ja perustelemaan mielipiteensä sekä joustamaan mielipiteessään. Oppilas kantaa vastuun oppimisestaan: asettaa tavoitteet ja pyrkii saavuttamaan ne. Oppilas oppii arvioimaan omaa onnistumistaan, ottamaan vastaan muiden arvioivan palautteen.

Oppilas oppii lisää muistiinpainamiskeinoja ja ottaa haltuun itselleen sopivimmat tavat. Oppilas harjoittelee uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omassa ilmaisussaan ja oppii käyttämään ilmaisuja luovasti, ei vain mallia varioiden. Oppilas harjoittelee ja oppii sanojen päättelemistä tuttujen teemojen uusissa teksteissä.

Opitaan kertomaan itsestä, kysymään ja vastaamaan arkisiin asioihin:

- matkustelu (KS)

- tien neuvominen ja kysyminen

- kertomaan omasta koulusta ja kotimaasta (KS)

Opitaan käyttämään ja ymmärtämään lapsen omaan maailmaan ja koulumaailmaan liittyvää sanastoa:

- järjestysluvut 1.–31.

- numerot 10 000–100 000

- ammatteja

Opetellaan ystävällistä kanssakäymistä ja harjoitellaan melko vaativia kielenkäyttötilanteita (keskustelut vieraisilla ollessa, spontaanit reaktiot) (KS).

Mikäli eri oppiaineita opetetaan venäjäksi, venäjän opetuksessa voidaan huomioida vieraskielisen opetuksen sisällöt. Sisällölliset tavoitteet voidaan suunnitella lukuvuosittain erikseen, mutta mahdollisia sisältöjä voivat olla esimerkiksi

- erilaiset kulmat: oikokulma, kuperakulma

- avaruusgeometrian kappaleet (mm. suorakulmainen särmiö, kuutio, lieriö, kartio, pyramidi, pallo; pituus, leveys, korkeus)

- ihminen (mm. elimistö, elinkaari), aistit

- Euroopan maantiedettä: Itä-Eurooppa (Venäjä)

Venäjän kielen rakenteista käsitellään:

- kerrataan prepositionaalin, akkusatiivin, genetiivin ja datiivin käyttö yleisimmissä tehtävissään

- tutustutaan adjektiiveihin eri yksikön sijoissa

- substantiivien monikon poikkeuksia

- superlatiivi

- verbitaivutus I ja II kertaus

- aikamuodot (liittofutuuri)

- aspektit

- liikeverbit ja etuliitteet

- imperatiivi

- adverbit

Laaja-alaisen osaamisen alueet

L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen

L4 Monilukutaito

L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen

L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotukset 5. luokalla

Esimerkkejä opettajan toiminnasta ja kielitaitojen syvenemisestä:

Oppilas alkaa tutustua myös aiheeltaan vieraisiin teksteihin, ja löytää niistä vaadittuja yksityiskohtia. Kuunteluissa puhenopeus on normaali, mutta voidaan kuunnella useita kertoja, jotta puhe ymmärretään.

Sanastot laajenevat ja rakenteet monimutkaistuvat. Harjoitellaan mallien avulla uusien sanojen ja rakenteiden käyttöä sekä harjoitellaan annettujen mallien muuntelua omaksi tekstiksi. Tehdään omia näytelmiä.

Harjoitellaan parin kanssa tiedon etsimistä verkosta valitsemalla valmiiksi annettujen aiheiden joukosta kiinnostavin. Esitellään aiheesta löydetty tieto luokalle esimerkiksi jonkin sovelluksen avulla kirjallisesti ja suullisesti.

Opettaja ohjaa edelleen puhumaan ja kirjoittamaan valmiiden mallien avulla, mutta harjoitellaan kirjoittamaan myös itse keksittyjä asioita opittujen rakenteiden sallimissa rajoissa (esimerkiksi postikorttiterveisiä, onnittelutekstejä). Aiheita valitaan jo omien mielenkiinnonkohteiden mukaan. Vahvistetaan normikäyttäytymisen tapoja. Vuorovaikutustilanteinen kirjo laajenee.

Lukutaitoa vahvistetaan, oppilas ymmärtää helpohkoja, tuttuja tekstejä. Tekstit alkavat pidetä ja kuunteluissa puhuminen alkaa olla normaalitahtista. Teksteistä löytyvät tutut ja helpot yksityiskohdat, mutta yritetään ymmärtää uusia sanoja asiayhteydestä.

Harjoitellaan opettajajohtoisesti toiston avulla mutta myös itsenäisesti kuunteluita tai autenttisia tekstejä katsomalla ja kuuntelemalla oikeaa ääntämistä, intonaatiota (erilaisia intonaatioita), yksittäisiä äänteitä sekä sana- ja lausepainoa. Tehdään ääntämisharjoituksia sekä äänityksiä, pariharjoituksena erilaisia pitkähköjä ja jo hieman vaativia dialogeja.

Kaunokirjoitus osataan, mutta aktiivista kirjoittamista harjoitellaan.

Opettaja ohjaa oppilasta tutustumaan venäläiseen kulttuuriin (esimerkiksi tapakulttuuria kuten perhejuhlat ja ruokatraditiot, mahdollisesti hankitaan ystävyyskoulusta kirjeenvaihtokaveri). Opettaja esittelee oppilaan ikäkauteen sopivia lauluja (esimerkiksi lasten- ja kansanlaulut) ja kirjallisuutta (esimerkiksi sadut ja lorut).

Suullisissa viestinnällisissä harjoituksissa harjoitellaan erilaisia puheviestinnän strategioita ikäkaudelle sopivassa muodossa (esimerkiksi miten pyydetään toistamaan, miten voidaan sanoa toisin, käytetään esimerkiksi ilmeitä, eleitä ja näyttelemistä puheen jatkona).

Tutustutaan venäläiseen arkeen ja koulukulttuuriin (tapakulttuuri koulussa) sekä juhlapäiviin (voitonpäivä 9.5.) ja juhlien viettotapoihin.

ePerusteet