Opetussuunnitelman perusteet
Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä.. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Paikallinen opetussuunnitelma
Esimerkkejä opettajan toiminnasta ja oppisisällöstä painottaen kehittyvää kielitaitoa:
Opettaja ohjaa oppilasta yhdessä valitsemaan sisältöjä ajankohtaisista aiheista ja oppilaan oman kiinnostuksen mukaan.
Opettaja ohjaa oppilasta harjoittelemaan opiskelujen ja jatko-opintojen sekä työelämän vaatimaa kielitaitoa (esimerkiksi omasta elämästä kertominen, työhaastattelu, omasta osaamisesta kertominen, asiakaspalvelupuheet kesätyöpaikoissa).
Opettaja ohjaa oppilasta yhdessä valitsemaan sisältöjä ajankohtaisista aiheista ja oppilaan oman kiinnostuksen mukaan.
Opettaja ohjaa oppilasta huomaamaan venäjän kielen maantieteellisen levinneisyyden ja aseman sekä venäjänkielisten alueiden elämänmuodon.
Opettaja ohjaa oppilasta käyttämään viestinnässään kulttuurisesti sopivaa ja kohteliasta kielenkäyttöä (esimerkiksi sopivat keskustelunaiheet, keskustelukumppanin puhuttelu, sinuttelu tai teitittely) ja esittämään mielipiteitään ja asenteitaan sopivalla tavalla (esimerkiksi loukkaamatta toisen arvoja).
Opettaja ohjaa oppilasta havainnoimaan erilaisia vuorovaikutustilanteita (esimerkiksi erilaiset asiointitilanteet ja työpaikkahaastattelutilanteet) ja harjoittelemaan eri vuorovaikutustilanteita hyödyntäen eri viestintäkanavia (esimerkiksi internetiä, videosivustoja tai blogeja). Opettaja rohkaisee oppilasta pyrkimään luontevaan kielenkäyttöön. Oppilaat tekevät mahdollisesti leirikoulumatkan Moskovaan, jossa harjoitellaan vaativia kielenkäyttötilanteita autenttisissa tilanteissa. Opettaja ohjaa oppilasta tutustumaan Venäjän pääkaupunkiin, sen nähtävyyksiin, harjoittelemaan kaupungilla liikkumista ja käyttäytymistä.
Opettaja ohjaa oppilasta tutustumaan oppilaan näkökulmasta kiinnostavaan venäläiseen tiedehenkilöön, josta voidaan tehdä esitelmä.
Opettaja ohjaa oppilasta tulkitsemaan erilaisia tekstejä kuten selväpiirteisiä asiakirjatekstejä ja käyttämään omaa päättelytaitoaan (esimerkiksi sanan merkityksen arvaaminen muun tekstin avulla) niiden tulkinnassa ja ymmärtämisessä. Opettaja ohjaa oppilasta hankkimaan tietoa asiakirjateksteistä.
Opettaja ohjaa oppilasta tutustumaan myös muihin kuin kirjoitettuihin tekstilajien toteutumiin (esimerkiksi venäläiseen viihdekulttuuriin kuten televisio-ohjelmaan, elokuvaan, kirjallisuuteen) ja ohjaa oppilasta laatimaan aiheesta esitelmän (esimerkiksi lempielokuvan tai -kirjan esitteleminen ja oman mielipiteen perusteleminen).
Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä.
Opettaja ohjaa oppilasta yhdessä valitsemaan sisältöjä ajankohtaisista aiheista ja oppilaan oman kiinnostuksen mukaan, mutta aiempaa laajemmin: valitaan yleismaailmallisia aiheita nuorta lähellä olevista aiheista, mutta myös ympäröivästä maailmasta (esimerkiksi muoti, nuoriso ja yhteiskunta, ympäristöasiat, luonnonsuojelu, yhteiskunta, politiikka, vaikutusmahdollisuudet, venäläiset televisio-ohjelmat, elokuvat ja kirjallisuus).
Opettaja rohkaisee oppilasta keskustelemaan tutuista aiheista, mutta harjoittelemaan myös oman mukavuusalueensa ulkopuolisten aiheiden käsittelyä keskusteluissaan. Opettaja kannustaa oppilasta harjoittelemaan puheessaan venäjän kielen keskeisiä rakenteita ja fraaseja. Opettaja ohjaa oppilasta kiinnittämään huomiota venäjän kielelle tyypilliseen ääntämiseen sekä sana- ja lausepainoon.
Opettaja rohkaisee oppilasta kirjoittamaan eri aihepiireistä ja ohjaa kirjoitusprosessia (esimerkiksi opastaa aiheen valinnassa, tekstin rakenteessa, raakaversion valmistumisessa, valmiin tekstin oikeakielisyydessä, ymmärrettävyydessä ja selkeydessä).
Opettaja ohjaa oppilasta jatkamaan koko yläkoulun ajan kestävän Kielisalkku-välineen käyttöä. Kielisalkku-työt ovat oppilaan esitys omasta oppimispolustaan, ja sen työt ovat 9. luokan päättöarvioinnin perusta. Töiden tulee olla monipuolisesti oppilaan osaamista esittelevä kokonaisuus. Päättötyövaiheessa opettaja ohjaa oppilasta valitsemaan oppilaan osaamista parhaiten kuvaavat työt. Oppilaalla on mahdollisuus työstää tekemiään töitä osoittaakseen osaamisensa tason.
Opitaan keskustelemaan erilaisista aiheista ja toimimaan erilaisissa tilanteissa:
- oma tulevaisuus: työelämä ja opinnot (haastattelu, cv) (KS)
- muodollisen sähköpostiviestin kirjoittaminen
- oma terveys
Opitaan arkeen liittyvää sanastoa:
- Venäjä, Moskova (KS)
- somesanasto
- kestävä kehitys: kierrätys, ympäristönsuojelu
Opettaja ohjaa hankkimaan tietoa Venäjästä. Tutustutaan venäläisen nuoren elämään venäläisessä yhteiskunnassa. Tutustutaan venäläiseen korkeakulttuuriin (kirjallisuus, elokuvat, teatteri, kuvataide) ja tieteen saavutuksiin. Opettaja ohjaa tutustumaan tärkeimpiin venäläisiin juhlapyhiin ja niiden viettotapoihin.
Suullisissa viestinnällisissä harjoituksissa opettaja rohkaisee oppilasta olemaan aktiivinen viestintätilanteessa ja ohjaa oppilasta käyttämään erilaisia venäjän kielelle ominaisia viestinnän keinoja (esimerkiksi tietyt fraasit ja sanavalinnat). Opettaja ohjaa oppilasta käyttämään erilaisia puheviestinnän strategioita (esimerkiksi kompensaatiokeinoina puhetta tukevat kommunikaatiokeinot kuten ilmeet ja eleet, osoittaminen, kirjoittaminen, tieto- ja viestintäteknologia sekä kierto- ja täyteilmaukset). Huomio on nuorten toiminnassa venäjän kielellä erilaisissa yhteisöissä (sosiaalinen media).
Venäjän kielen rakenteista käsitellään:
- kerrataan substantiivien ja adjektiivien taivutus yksikössä ja monikossa
- päiväykset ja vuosiluvut
- lyhyet adjektiivit
- pronominit ja kielteiset pronominit
- verbien etuliitteet
- tapaluokat
- konjunktiot
- passiivi
- Kielisalkku-työvälineen tehtävien koostaminen päättötyönäytteeksi
Itä-Suomen koulussa laaja venäjän opetus painottuu moniteemaiseen suullisen kielitaidon ja viestinnällisyyden harjoitteluun, laajaan tekstin tuottamisen harjoitteluun ja monipuoliseen Venäjän kulttuuriin tutustumiseen. Lisäksi oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia autenttisiin kielenkäyttötilanteisiin Venäjälle suuntautuvilla leirikoulumatkoilla. Oppilailla on mahdollisuus osallistua kielitaitotestiin.
Mikäli eri oppiaineita opetetaan venäjäksi, venäjän opetuksessa voidaan huomioida vieraskielisen opetuksen sisällöt. Tällöin sisällölliset tavoitteet suunnitellaan lukuvuosittain erikseen.