Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Arviointikulttuurin paikalliset painotukset
Perusopetuksessa oppimisen arviointi jaetaan arviointiin opintojen aikana sekä päättöarviointiin. Sekä opintojen aikaisessa että päättöarvioinnissa noudatetaan arvioinnin yleisiä periaatteita. Arviointi perustuu aina opetussuunnitelman mukaisiin tavoitteisiin ja kriteereihin. Arviointikäytännöt ovat monipuolisia ja antavat kattavan käsityksen oppilaan edistymisestä opinnoissaan. Arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan edellytykset ja ikäkausi. Itsearviointitaitojen kehittäminen on tärkeä osa koulun arviointikäytäntöjä. Erityistä huomiota kiinnitetään arvioinnin oikeudenmukaisuuteen ja maahanmuuttajaoppilaiden kohdalla oppilaan tilanteeseen sovitetaan joustavia arviointitapoja.
Itä-Suomen koulussa arviointikeskustelut ovat tärkeä kodin ja koulun yhteistyön muoto. Oppilaan, huoltajan ja opettajan yhteisessä arviointikeskustelussa käsitellään oppilaan koulunkäyntiin liittyviä asioita. Erityisesti 2., 6. ja 9. vuosiluokan arviointikeskustelut ovat tärkeitä, koska ne ajoittuvat perusopetuksen nivelvaiheisiin. Arviointikeskustelut toteutetaan erillisen suunnitelman mukaisina yleensä kevätlukukauden alussa. Huoltajia ja oppilaita tiedotetaan lukuvuosittain arviointikeskustelujen sisällöstä, tavoitteista ja ajankohdasta hyvissä ajoin.
Kieleen ja kulttuuriin liittyvät erityiskysymykset
Itä-Suomen koulussa opiskelee pääsääntöisesti äidinkieleltään suomea ja/tai venäjää puhuvia oppilaita, ja kaikkien oppilaiden opetuksessa noudatetaan yhteisiä, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia tavoitteita ja periaatteita. Oppilaiden kielelliset valmiudet sekä kulttuuritausta otetaan perusopetuksessa huomioon siten, että opetus tukee oppilaan kasvamista sekä suomalaisen kieli- ja kulttuuriyhteisön että oppilaan oman kieli- ja kulttuuriyhteisön aktiiviseksi ja tasapainoiseksi jäseneksi. Itä-Suomen koulun opetuskieli on suomi. Lisäksi opetusta voidaan antaa myös venäjän kielellä, jos arvioidaan, että oppilaiden mahdollisuus seurata opetusta ei vaarannu.
Jokaisen oppilaan kieli- ja kulttuuri-identiteettiä tuetaan monipuolisesti. Oppilaita ohjataan tuntemaan, ymmärtämään ja kunnioittamaan jokaisen kansalaisen perustuslain mukaista oikeutta omaan kieleen ja kulttuuriin. Tavoitteena on ohjata oppilaita arvostamaan eri kieliä ja kulttuureja sekä edistää kaksi- ja monikielisyyttä ja siten vahvistaa oppilaiden kielellistä tietoisuutta ja metalingvistisiä taitoja. Itä-Suomen koulussa oppilaiden äidinkielen ja suomen kielen taitoja kehitetään kaksikielisyyden saavuttamiseksi. Koulutyöhön voi sisältyä monikielisiä opetustilanteita, joissa opettajat ja oppilaat käyttävät kaikkia osaamiaan kieliä. Opetuksessa hyödynnetään oppilaiden ja heidän huoltajiensa ja yhteisönsä tietämystä oman kieli- ja kulttuurialueensa luonnosta, elämäntavoista, historiasta, kielistä ja kulttuureista. Kulttuurista monilukutaitoa voidaan vahvistaa mediakasvatuksella ja ottamalla huomioon oppilaiden ja heidän perheidensä mediakulttuuri.
Itä-Suomen koulussa venäjää äidinkielenään puhuvien oppilaiden suomen kielen ja kulttuurin omaksumista pyritään tukemaan monella tapaa. Koulussamme toimii äidinkielenään venäjää puhuva työntekijä, joka tapaa uuden oppilaan ja hänen huoltajansa heidän saapuessaan kouluun ja kertoo heille perusasiat suomalaisesta koulutusjärjestelmästä. Hän perehdyttää uudet oppilaat koulumme sääntöihin ja tapoihin. Alussa oppilaille laaditaan yksilöllinen lukujärjestys, joka mahdollistaa sekä tehostetun suomen kielen opetuksen että osallistumisen oman opiskeluryhmän oppitunneille soveltuvissa aineissa, esimerkiksi matematiikassa ja liikunnassa. Avustaja on mukana tunneilla tarpeen mukaan. Avustajan kanssa on mahdollista käydä läpi oppiaineiden sisältöjä myös omalla äidinkielellä erityisillä ohjaustunneilla, mutta oppitunneilla pyritään selviytymään opetuskielellä. Oppiaineiden kokeista tehdään tarvittaessa käännöksiä ja oppilas voi vastata venäjäksi. Opettaja voi eriyttää suomenkielisiä oppimateriaaleja ja keskittyä tavoitteissa oppimäärän keskeisimpiin asioihin. Oppilaille laaditaan tarpeen mukaan oppimissuunnitelma, jossa määritellään oppilaan tavoitteet eri oppiaineissa, opiskeltavat asiat ja aineet ja arviointitavat. Oppimissuunnitelma laaditaan aina vasta maahan tulleille lapsille ja nuorille, muille tarpeen mukaan.
Maahanmuuttajaoppilaiden ohjausryhmä koordinoi maahanmuuttajaoppilaiden asioita; järjestää tulohaastattelun ja tapaamisia huoltajien kanssa sekä toimii yhteistyössä opettajien kanssa. Pääpaino on kouluasioissa, mutta tarpeen vaatiessa lasta tai nuorta pyritään tukemaan myös muissa asioissa, esim. vapaa-ajan harrastusten löytämisessä. Koulussa on myös aloitettu tutoroppilastoiminta, jonka avulla tuetaan lasta tai nuorta löytämään paikka luokka- ja kouluyhteisössä. Erityisopettaja antaa tarvittaessa tukiopetusta ja ohjaa oppilasta läksyjenteossa. Oppilailla on mahdollisuus myös kaikkiin muihin Itä-Suomen koulussa käytössä oleviin pedagogisiin ja oppilashuollollisiin tukitoimiin.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä noudattaa sääntöjä. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat. Opetussuunnitelmassa tulee asettaa tavoitteet oppilaan käyttäytymiselle. Käyttäytymisen tavoitteita määriteltäessä otetaan huomioon koulun kasvatukselle asetetut tavoitteet. Käyttäytyminen arvioidaan numeroin väli- ja lukuvuosiarvioinnissa. Lisäksi arviointikeskustelun ja itsearvioinnin yhteydessä arvioinitia täydennetään sanallisesti.
Perusopetuslaki velvoittaa oppilaan suorittamaan tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytymään asiallisesti. Käyttäytymisen arviointi kohdistuu näiden velvoitteiden täyttämiseen, koulun järjestyssääntöjen noudattamiseen, rehellisyyteen, oman ja toisten työn arvostukseen, ympäristön huomioonottamiseen, vastuun ottamiseen omasta työstä ja yhteistyöstä, hyvän sosiaalisen ilmapiirin ylläpitämiseen, kohteliaisuuteen ja hyvien käytöstapojen noudattamiseen.
Sanallinen arviointi
Tavoitteet saavutettu erinomaisesti
Oppilas osaa työskennellä erilaisissa ryhmissä ja edistää työpanoksellaan yhteistä työskentelyä
Oppilas osallistuu aktiivisesti ja oma-aloitteisesti yhteiseen toimintaan
Oppilas arvostaa omaa ja toisten työtä
Oppilas huolehtii luokan ja koulun oppimisympäristöstä ja välineistä sekä kantaa vastuunsa koulun ja lähiympäristön siisteydestä
Oppilas käyttäytyy ystävällisesti ja auttavaisesti ja luo käytöksellään ympärilleen myönteistä ilmapiiriä
Oppilaan kielenkäyttö on tilannetietoista
Oppilas noudattaa koulun toimintatapoja ja sääntöjä
Tavoitteet saavutettu hyvin
Oppilas osaa työskennellä erilaisissa ryhmissä
Oppilas osallistuu yhteiseen toimintaan
Oppilas arvostaa omaa ja toisten työtä
Oppilas huolehtii luokan ja koulun oppimisympäristöstä ja välineistä
Oppilas käyttäytyy ystävällisesti
Oppilas noudattaa yleensä hyviä käytöstapoja
Oppilaan kielenkäyttö on yleensä tilannetietoista
Oppilas noudattaa koulun toimintatapoja ja sääntöjä
Oppilaan käyttäytymistä on voitu ohjata kasvatuskeskustelun tai kurinpitorangaistuksen avulla, ja hän on korjannut käyttäytymistään
Tavoitteet saavutettu kohtalaisesti
Oppilas osaa yleensä työskennellä erilaisissa ryhmissä
Oppilas arvostaa yleensä omaa ja toisten tekemää työtä
Oppilas osoittaa välinpitämättömyyttä ympäristöä kohtaan
Oppilaalla on vaikeuksia ottaa toiset huomioon
Oppilaan kielenkäyttö on usein sopimatonta
Oppilaan käyttäytymistä on ohjattu kasvatuskeskustelujen avulla ja/tai hän on saanut kurinpitorangaistuksen
Tavoitteet saavutettu osittain
Työskentely erilaisissa ryhmissä on oppilaalle haastavaa.
Oppilas ei osaa arvostaa omaa ja toisten tekemää työtä.
Oppilas osoittaa välinpitämättömyyttä ympäristöä kohtaan
Oppilas ei ota toisia huomioon
Oppilaan käyttäytyminen on välinpitämätöntä
Oppilaan kielenkäyttö on sopimatonta
Oppilas on saanut lukuisia kurinpitorangaistuksia
Hylätty
Oppilas ei kykene toimimaan kouluyhteisössä
Arvioinnissa nojaudutaan seuraaviin kriteereihin:
10 Arvosana 10 edellyttää kaikkien seuraavien kriteerien täyttymistä:
· kantaa vastuuta luokan siisteydestä ja viihtyisyydestä
· ottaa vastuuta luokan yhteistoiminnasta
· suhtautuu aikuisiin ja toisiin oppilaisiin reilusti ja kunnioittavasti
· käyttäytyy tinkimättömän asiallisesti, reippaasti, rehellisesti, oma- aloitteisesti ja aktiivisesti
· noudattaa täydellisesti koulun järjestyssääntöjä
9
· omaa edelliseen verrattuna vähäisiä poikkeamia
· on hyväkäytöksinen, mutta edellistä passiivisempi
8
· käyttäytyy yleensä reippaasti ja rehellisesti, vaikka saakin silloin tällöin huomautuksia
· suhteessa aikuisiin ja oppilastovereihin vähäistä häilyvyyttä, mutta haluaa itse korjata tilanteet huomautuksen jälkeen, hyvät hetket etusijalla
· ei aina ota vastuuta luokan yhteistoiminnasta
· pyrkii noudattamaan järjestyssääntöjä, mutta joskus erehtyy rikkomaan niitä
7
· käyttäytyminen oppilastovereita ja aikuisia kohtaan vaihtelee, hankkiutuu usein itse konflikteihin
· on myös hyviä ja motivoituneita hetkiä
· mahdollisesti henkistä tai fyysistä aggressiivisuutta, jota kuitenkin yrittää itse hillitä ei kanna riittävästi vastuuta luokan yhteistoiminnasta, häiritsee toisten opiskelurauhaa
· yhteydenotot kotiin parantavat tilannetta joksikin aikaa.
· rikkoo usein järjestyssääntöjä ja annettuja ohjeita. Asiasta on jo kirjallisesti huoltajille aiemmin ilmoitettu.
6
· käyttäytyminen aikuisia ja oppilastovereita kohtaan aggressiivista tai muuten epäluotettavaa ja huomauttamisesta ei ole ollut pitkäaikaista apua
· häiritsee vakavasti ja jatkuvasti opetustilanteita
· yhteydenotot kotiin eivät ole parantaneet tilannetta.
· hyviä hetkiä on esim. joidenkin mieleisten aineiden tunnilla
· suhtautuu piittaamattomasti järjestyssääntöihin ja annettuihin ohjeisiin
5
· aggressiivisuutta, taukoamatonta opiskelutilanteiden
ei noudata koulun järjestyssääntöjä juuri lainkaan
· ei motivoidu mistään koulutyössä
· yhteydenotot kotiin eivät tuota tulosta
· ei hyviä hetkiä juuri koskaan
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Opintojen aikaisen arvioinnin toteuttaminen
Opintojen aikaisella arvioinnilla tarkoitetaan ennen päättöarviointia toteutettavaa arvioinnin ja palautteen antamisen kokonaisuutta. Opintojen aikainen arviointi on kaikilla vuosiluokilla pääosin oppimisen ohjaamista palautteen avulla. Sen keskeisenä tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua ja tukea oppimista sekä edistää itse- ja vertaisarvioinnin taitoja. Siihen sisältyy myös oppilaiden edistymisen ja osaamisen tason kuvaamista keskusteluin, arviointitiedottein ja todistuksin tiettyinä ajankohtina. Oppilaalle ja huoltajalle tulee antaa tietoa opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä riittävän usein.
Arviointi lukuvuoden aikana
Pääosa opintojen aikaisesta arvioinnista on luonteeltaan formatiivista. Tällöin arviointi ja siihen perustuva palautteen antaminen toteutetaan lukuvuoden aikana osana päivittäistä opetusta ja työskentelyä. Se edellyttää opettajilta oppimisprosessiin liittyvää havainnointia ja vuorovaikutusta oppilaiden kanssa. Opintojen aikaisessa arvioinnissa tärkeätä on myös oppilaiden toimijuutta kehittävä vertaisarviointi ja itsearviointi. Opettajan tehtävänä on luoda tilanteita, joissa yhdessä pohtien annetaan ja saadaan oppimista edistävää ja motivoivaa palautetta.
Oppimista edistävä palaute on luonteeltaan laadullista ja kuvailevaa, oppimisen solmukohtia analysoivaa ja ratkovaa vuorovaikutusta. Se ottaa huomioon oppilaiden erilaiset tavat oppia ja työskennellä. Oppilaita ohjataan palautteen avulla tiedostamaan edistymisensä ja jäsentämään oman oppimisensa eri vaiheita sekä löytämään erilaisia keinoja tavoitteisiin pääsemiseksi. Palaute auttaa oppilaita vähitellen ohjaamaan omaa oppimistaan, asettamaan itselleen tavoitteita ja käyttämään onnistumista parantavia oppimisstrategioita.
Opettajan antaman, oppimisprosessia näkyväksi tekevän ja oppimista edistävän palautteen tulee auttaa oppilaita hahmottamaan ja ymmärtämään
mitä heidän on tarkoitus oppia
mitä he ovat jo oppineet
miten he voivat edistää omaa oppimistaan ja parantaa suoriutumistaan.
Tällainen formatiivinen arviointi ja ohjaava palaute edistävät opiskeltavien asioiden jäsentymistä tieto- ja taitokokonaisuuksiksi sekä kehittävät oppilaiden metakognitiivisia taitoja ja työskentelytaitoja.
Arviointi lukuvuoden päättyessä
Opintojen aikainen arviointi sisältää myös oppimisprosessin jälkeen tehtävää, oppilaiden osaamisen summatiivista arviointia, jonka tulokset välitetään oppilaille todistuksissa tai arviointitiedotteissa. Perusopetusasetus velvoittaa antamaan kunkin lukuvuoden päättyessä oppilaalle lukuvuositodistuksen, joka sisältää sanallisesti tai numeroin ilmaistut arviot siitä, miten oppilas on kyseisenä lukuvuonna saavuttanut tavoitteet opinto-ohjelmaansa kuuluvissa oppiaineissa tai opintokokonaisuuksissa. Lukuvuositodistukseen sisältyy myös käyttäytymisen arviointi. Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi on kokonaisarvio oppilaan koko lukuvuoden edistymisestä ja suoriutumisesta. Lukuvuositodistus on myös päätös oppilaan siirtymisestä seuraavalle luokalle tai hänen jättämisestään luokalle.
Vuosiluokilla 1-7 arviointi on sanallista tai numeroarviointia tai niiden yhdistelmää opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti. Vuosiluokkien 8-9 todistuksissa käytetään numeroarviointia. Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviointia. Yksilöllistettyjen oppimäärien arvioinnissa sanallista tai numeroarviointia käytetään opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Sanallista arviointia voidaan käyttää päättöarviointia lukuun ottamatta myös niiden oppilaiden arvioinnissa, joiden äidinkieli on muu kuin opetuksessa käytettävä kieli.
Numeroarvosana kuvaa keskimääräisenä summatiivisena arviona oppilaan osaamisen tasoa suhteessa tavoitteisiin kussakin oppiaineessa tai opintokokonaisuudessa. Sanallista arviointia käyttämällä voidaan antaa monipuolista palautetta oppilaan oppimisesta ja suoriutumisesta. Sanallisen arvioinnin avulla voidaan kuvata paitsi oppilaan osaamisen tasoa myös hänen edistymistään, vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan. Sanallisella arvioinnilla voidaan myös antaa numeroarvosanaa yksityiskohtaisempaa palautetta osaamisesta ja oppimisen edistymisestä oppiaineen eri osa-alueilla.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opetus ja arviointikäytännöt suunnitellaan ja toteutetaan siten, että oppilaalla on riittävästi monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan. Oppilaan kokonaistilannetta tulee tarkastella riittävän ajoissa. Oppilaalla on oikeus saada tarvitsemaansa tukiopetusta, osa-aikaista erityisopetusta, ohjausta ja muuta tukea tilanteessa, jossa hän sairauden, oppimisvaikeuksien, vaikeasta elämäntilanteesta johtuvien poissaolojen tai muun syyn vuoksi on jäänyt tai on vaarassa jäädä jälkeen opinnoissaan. Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, tulee asiasta keskustella hyvissä ajoin lukuvuoden aikana huoltajan ja oppilaan kanssa sekä sopia toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi.
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Oppilas, joka on saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvissä oppiaineissa vähintään välttäviä tietoja ja taitoja osoittavan numeron tai vastaavan sanallisen arvion, siirtyy seuraavalle vuosiluokalle.
Oppilas voi myös siirtyä seuraavalle vuosiluokalle, vaikka hänen vuosiluokan suorituksensa jossakin oppiaineessa olisi hylätty, jos arvioidaan, että hän kykenee selviytymään seuraavan vuosiluokan opinnoista hyväksytysti. Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hänen lukuvuotta koskeva suorituksensa yhdessä tai useammassa vuosiluokan oppimäärään kuuluvassa oppiaineessa on hylätty. Ennen luokalle jättämistä oppilaalle tulee varata mahdollisuus opetukseen osallistumatta erillisessä kokeessa osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Mahdollisuuksia voidaan antaa paikallisessa opetussuunnitelmassa päätettävällä tavalla yksi tai useampia lukuvuoden aikana tai lukuvuoden koulutyön päätyttyä. Erillinen koe voi sisältää monipuolisesti erilaisia suullisia, kirjallisia ja muita näyttömahdollisuuksia, joilla oppilas parhaiten kykenee osoittamaan osaamisensa.
Jos suoritusmahdollisuus annetaan lukuvuoden koulutyön päätyttyä, luokalle jättämisestä voidaan koulutyön päättyessä tehdä lukuvuositodistuksessa ehdollinen päätös. Päätöksessä mainitaan ne vuosiluokan oppimäärän osa-alueet, joiden hyväksytty suorittaminen erillisessä kokeessa on vuosiluokalta siirtymisen edellytys.
Oppilas voidaan myös jättää luokalle, vaikka hänellä ei ole hylättyjä suorituksia, jos sitä on pidettävä hänen yleisen koulumenestyksensä vuoksi tarkoituksenmukaisena. Oppilaan huoltajalle tulee tällöin varata mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä. Vuosiluokalle jäävän oppilaan suoritukset asianomaiselta luokalta raukeavat.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan vuosiluokkiin sitomattomasti
Perusopetuksen opinnoissa voidaan edetä vuosiluokkiin jaetun oppimäärän sijaan oman opinto-ohjelman mukaisesti vuosiluokkiin sitomattomasti. Oman opinto-ohjelman mukaan opiskeleva oppilas saa lukuvuoden päätteeksi lukuvuositodistuksen kyseisenä lukuvuonna hyväksytysti suorittamistaan opinnoista ja siirtyy lukuvuoden koulutyön päätyttyä seuraavalle vuosiluokalle. Oman opinto-ohjelman mukaisella etenemisellä voidaan tarvittaessa välttää luokalle jättäminen, jonka myötä oppilaan kaikki opinnot kyseiseltä luokalta raukeaisivat. Oman opinto-ohjelman mukaisesti etenevä oppilas voidaan jättää vuosiluokalle vain yleisen heikon koulumenestyksen perusteella. Yhdeksännellä vuosiluokalla oleva oppilas luetaan tämän vuosiluokan oppilaaksi, kunnes hän suorittaa perusopetuksen koko oppimäärän ja saa päättötodistuksen tai hän eroaa koulusta.
KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä noudattaa sääntöjä. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat. Opetussuunnitelmassa tulee asettaa tavoitteet oppilaan käyttäytymiselle. Käyttäytymisen tavoitteita määriteltäessä otetaan huomioon koulun kasvatukselle asetetut tavoitteet. Perusopetuslaki velvoittaa oppilaan suorittamaan tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytymään asiallisesti. Käyttäytymisen arviointi kohdistuu näiden velvoitteiden täyttämiseen, koulun järjestyssääntöjen noudattamiseen, rehellisyyteen, oman ja toisten työn arvostukseen, ympäristön huomioonottamiseen, vastuun ottamiseen omasta työstä ja yhteistyöstä, hyvän sosiaalisen ilmapiirin ylläpitämiseen, kohteliaisuuteen ja hyvien käytöstapojen noudattamiseen.
Arvioinnissa nojaudutaan seuraaviin kriteereihin:
10 (Arvosana 10 edellyttää kaikkien seuraavien kriteerien täyttymistä:)
Oppilas
kantaa vastuuta oppimisympäristön viihtyisyydestä ottaa vastuuta ryhmän yhteistoiminnasta
suhtautuu aikuisiin ja toisiin oppilaisiin reilusti ja kunnioittavasti
käyttäytyy tinkimättömän asiallisesti, reippaasti, rehellisesti, oma- aloitteisesti ja aktiivisesti
noudattaa koulun järjestyssääntöjä ja rohkaisee muita hyvään käytökseen
9
Oppilas
kantaa yleensä vastuuta oppimisympäristön viihtyisyydestä
ottaa useimmiten vastuuta ryhmän yhteistoiminnasta
suhtautuu yleensä aikuisiin ja toisiin oppilaisiin reilusti ja kunnioittavasti
käyttäytyy asiallisesti, reippaasti, rehellisesti ja oma-aloitteisesti
noudattaa koulun järjestyssääntöjä
8
Oppilas
käyttäytyy yleensä reippaasti ja rehellisesti, vaikka saakin silloin tällöin huomautuksia
suhtautuu aikuisiin ja toisiin oppilaisiin reilusti, pyrkii korjaamaan käyttäytymistään huomautuksen jälkeen
ei aina ota vastuuta ryhmän yhteistoiminnasta
pyrkii noudattamaan järjestyssääntöjä, mutta joskus rikkoo niitä
7
Oppilas
käyttäytyy oppilastovereita ja aikuisia kohtaan vaihtelevasti, hankkiutuu usein itse konflikteihin
ei kanna vastuuta luokan yhteistoiminnasta, häiritsee toisten opiskelurauhaa
pyrkii korjaamaan käytöstään huomautusten ja kasvatuskeskustelun jälkeen
rikkoo usein järjestyssääntöjä ja annettuja ohjeita
6
Oppilas
käyttäytyy aikuisia ja oppilastovereita kohtaan usein epäasiallisesti
häiritsee toistuvasti opetustilanteita
pyrkii korjaamaan käyttäytymistään mieluisissa oppimistilanteissa
noudattaa harvoin järjestyssääntöjä ja rikkoo annettuja ohjeita
5 Oppilas
aggressiivisuutta, taukoamatonta opiskelutilanteiden häirintää
ei noudata koulun järjestyssääntöjä juuri lainkaan
ei motivoidu mistään koulutyössä
kurinpitotoimet ja yhteydenotot kotiin eivät tuota tulosta
Käyttäytymisen sanallisen arvioinnin kriteerit
Edistyt erinomaisesti
Oppilas
kantaa vastuuta oppimisympäristön viihtyisyydestä
ottaa vastuuta ryhmän yhteistoiminnasta
suhtautuu aikuisiin ja toisiin oppilaisiin reilusti ja kunnioittavasti
käyttäytyy tinkimättömän asiallisesti, reippaasti, rehellisesti, oma- aloitteisesti ja aktiivisesti
noudattaa koulun järjestyssääntöjä ja rohkaisee muita hyvään käytökseen
Edistyt hyvin
Oppilas
kantaa yleensä vastuuta oppimisympäristön viihtyisyydestä
ottaa useimmiten vastuuta ryhmän yhteistoiminnasta
suhtautuu yleensä aikuisiin ja toisiin oppilaisiin reilusti ja kunnioittavasti
käyttäytyy asiallisesti, reippaasti, rehellisesti ja oma-aloitteisesti
noudattaa koulun järjestyssääntöjä
Edistyt melko hyvin
Oppilas
käyttäytyy yleensä reippaasti ja rehellisesti, vaikka saakin silloin tällöin huomautuksia
suhtautuu aikuisiin ja toisiin oppilaisiin reilusti, pyrkii korjaamaan käyttäytymistään huomautuksen jälkeen
ei aina ota vastuuta ryhmän yhteistoiminnasta
pyrkii noudattamaan järjestyssääntöjä, mutta joskus rikkoo niitä
Tarvitset harjoitusta
Oppilas
käyttäytyy oppilastovereita ja aikuisia kohtaan vaihtelevasti, joutuu usein konflikteihin
ei kanna vastuuta luokan yhteistoiminnasta, häiritsee toisten opiskelurauhaa
pyrkii korjaamaan käytöstään huomautusten ja kasvatuskeskustelun jälkeen
rikkoo usein järjestyssääntöjä ja annettuja ohjeita.
Arviointi nivelkohdissa
Valtioneuvoston asetuksessa säädetty tuntijako määrittää nivelkohdat, joiden mukaisesti perusopetus jakautuu vuosiluokkien 1-2, 3-6 sekä 7-9 muodostamiin kokonaisuuksiin.
Toisen vuosiluokan päätteeksi tehtävä arviointi
Toisen vuosiluokan lopulla oppimisen arvioinnin pääpaino on oppimisen edistymisen arvioinnissa. Oppilaalle annetaan lukuvuositodistuksen lisäksi myös muuta ohjaavaa palautetta opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Itä-Suomen koulussa ohjaavaa arviointipalautetta annetaan oppilaan, huoltajan ja opettajan yhteisessä arviointikeskustelussa. Tavoitteena on tuoda esille oppilaan vahvuuksia oppijana ja vahvistaa itsetuntoa ja oppimismotivaatiota. Usein on tarpeen arvioida ja suunnitella yhdessä myös oppilaan tarvitsemaa ohjausta ja tukea. Nivelvaihetta lähestyttäessä korostuu opettajan, oppilaan ja huoltajan välinen vuorovaikutus. On tärkeää, että oppilaan omat arviot ja toiveet sekä huoltajan näkemykset tulevat kuulluiksi.
Oppilaan oppimisprosessin kannalta keskeisiä, laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin perustuvia näkökulmia, joihin opettaja kiinnittää huomiota arvioidessaan oppilaan edistymistä ja antaessaan siitä palautetta oppilaalle ja huoltajalle ovat:
edistyminen kielellisissä valmiuksissa, erityisesti
kysymisen ja kuuntelemisen taidot
vuorovaikutustaidot ja taito ilmaista itseään eri keinoin
edistyminen työskentelytaidoissa, erityisesti
taito työskennellä itsenäisesti ja ryhmässä
edistyminen taidossa huolehtia omista ja yhteisesti sovituista tehtävistä
Lisäksi annetaan palautetta oppilaan opiskelun etenemisestä eri oppiaineissa. Lukuvuositodistuksessa ilmaistaan, onko oppilas saavuttanut kunkin oppiaineen tavoitteet hyväksyttävästi.
Kuudennen vuosiluokan päätteeksi tehtävä arviointi
Kuudennen vuosiluokan lopulla oppilaalle annetaan lukuvuositodistuksen lisäksi myös muuta ohjaavaa palautetta opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Itä-Suomen koulussa ohjaavaa arviointipalautetta annetaan oppilaan, huoltajan ja opettajan yhteisessä arviointikeskustelussa. Palautteessa kiinnitetään huomiota erityisesti työskentelytaitojen ja oppimisen taitojen kehittymiseen. Oppilas tarvitsee tietoa myös edistymisestään oppiaineissa ja laaja-alaisessa osaamisessa. Arviointikäytänteet ja palautteen antaminen suunnitellaan niin, että oppilas ja huoltaja saavat monipuoliseen tietoon perustuvan käsityksen oppilaan oppimisen edistymisestä. Erityistä huomiota kiinnitetään opiskelumotivaation tukemiseen.
Kuudennen vuosiluokan lukuvuositodistuksessa annettavaa arviointia varten kaikkiin yhteisin oppiaineisiin on määritelty tavoitteista johdetut arviointikriteerit hyvää osaamista kuvaavalle sanalliselle arviolle tai numeroarvosanalle kahdeksan (8). Kriteerien avulla on kuvattu, millaista osaamista edellytetään kyseisen arvion tai arvosanan saavuttamiseksi. Kriteerit eivät ole oppilaille asetettuja tavoitteita, vaan opettajan arvioinnin apuvälineitä. Sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja pohtii oppilaan edistymistä suhteessa opetussuunnitelmassa määriteltyihin tavoitteisiin ja osaamisen tasoa suhteessa valtakunnallisesti määriteltyihin arviointikriteereihin. Opettajan tulee käyttää näitä kriteerejä antaessaan oppilaalle sanallisen arvion tai numeroarvosanan kuudennen vuosiluokan lukuvuositodistukseen. Oppilas saa hyvää osaamista kuvaavan sanallisen arvion tai arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin oppiaineen eri kriteerien kuvaamaa osaamista. Tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.
Perusopetuksessa käytettävät todistukset ja todistusmerkinnät
Perusopetuksessa käytettävät todistukset ovat:
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Päättötodistus
Opetuksen järjestäjä päättää todistusten ulkoasusta.
Lukuvuositodistus
Oppilaalle tulee antaa lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä. Todistukseen merkitään oppilaan opinto-ohjelma ja oppiaineittain sanallinen arvio tai numeroarvosana siitä, miten oppilas on saavuttanut asetetut tavoitteet lukuvuoden aikana. Sanallista arviota voidaan käyttää todistuksissa vuosiluokilla 1-7. Sanallisistakin arvioista tulee käydä ilmi, onko oppilas suoriutunut hyväksytysti lukuvuoden opinnoista kussakin opinto-ohjelmaansa kuuluvassa oppiaineessa. Merkittäessä arvio todistukseen numerona, todistukseen merkitään myös perusopetusasetuksen 10 §:n mukainen arviointiasteikko. Muissa todistuksissa kuin päättötodistuksessa voidaan numeroarvosanaa aina täydentää sanallisilla arvioilla ja näin antaa palautetta sekä osaamisen tasosta että edistymisestä.
Lukuvuositodistuksissa ja mahdollisissa välitodistuksissa käyttäytymisen numeroarvosana merkitään todistukseen. Silloin kun käyttäytymisestä kirjoitetaan sanallinen arvio, arvio annetaan aina todistuksen liitteellä.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon arvio tai arvosana merkitään lukuvuositodistukseen ja mahdollisiin välitodistuksiin muodossa ”uskonto/elämänkatsomustieto” erittelemättä sitä, kumpaa oppiainetta oppilas on opiskellut. Oppilaan opiskelemaa uskonnon oppimäärää ei merkitä todistuksiin. Jos oppilas saa oman uskonnon opetusta, hänen saamansa arvio merkitään todistukseen, mikäli kyseinen opetus on perusopetuksen järjestäjän antamaa. Uskonnollisen yhdyskunnan antamasta opetuksesta mahdollisesti saatua arvosanaa ei merkitä todistukseen.
Jos oppilaan oppitunneista lukuvuoden aikana vähintään 25 % on opetettu muulla kuin koulun opetuskielellä, tulee todistuksessa mainita opetuksessa käytetty kieli.
Lukuvuositodistukseen merkitään:
todistuksen nimi
opetuksen järjestäjän ja koulun nimi
oppilaan nimi ja syntymäaika
todistuksen antamispäivä
opetusryhmästä vastaavan opettajan tai rehtorin allekirjoitus
oppilaan opinto-ohjelma ja sanalliset arviot tai numeroarvosanat siitä, miten oppilas on saavuttanut tavoitteet
arvio oppilaan käyttäytymisestä
oppiaineista, joissa on useampia oppimääriä (äidinkieli ja kirjallisuus, toinen kotimainen kieli ja vieraat kielet) merkitään oppilaan opiskelema oppimäärä tai oppimäärät
luokalta siirtyminen tai mahdollinen luokalle jättäminen
merkintä, että todistus on Opetushallituksen 10.2.2020 hyväksymien opetussuunnitelman perusteiden mukainen.
Itä-Suomen koulussa lukuvuositodistus annetaan sanallisena vuosiluokilla 1-3 ja numeerisena vuosiluokilla 4-9.
Välitodistus
Lukuvuoden aikana voidaan antaa välitodistuksia paikallisessa opetussuunnitelmassa päätettävällä tavalla. Välitodistus annetaan samoin periaattein kuin lukuvuositodistus koskien sanallisen tai numeroarvosanan käyttöä, käyttäytymisen arviointimerkintää, uskonnon ja elämänkatsomustiedon arviointimerkintää, opetuskieltä sekä yksilöllisten oppimäärien mukaista opiskelua.
Erillinen välitodistus tulee tarvittaessa antaa yhdeksännen luokan oppilaalle jatko-opintoihin pyrkimistä varten. Yhdeksännen luokan oppilaalle annettavaa välitodistusta varten oppilaan osaaminen arvioidaan samoin perustein kuin päättöarvioinnissa. Arviota oppilaan käyttäytymisestä ei merkitä 9. vuosiluokalla annettavaan välitodistukseen.
Välitodistukseen merkitään:
todistuksen nimi
opetuksen järjestäjän ja koulun nimi
oppilaan nimi ja syntymäaika
todistuksen antamispäivä
opetusryhmästä vastaavan opettajan tai rehtorin allekirjoitus
oppilaan opinto-ohjelma ja sanalliset arviot tai numeroarvosanat siitä, miten oppilas on saavuttanut tavoitteet
oppiaineista, joissa on useampia oppimääriä (äidinkieli ja kirjallisuus, toinen kotimainen kieli ja vieraat kielet) merkitään oppilaan opiskelema oppimäärä tai oppimäärät
arvio oppilaan käyttäytymisestä (lukuun ottamatta 9. luokalla annettavaa välitodistusta)
merkintä, että todistus on Opetushallituksen 10.2.2020 hyväksymien opetussuunnitelman perusteiden mukainen.
Itä-Suomen koulussa välitodistus annetaan sanallisena vuosiluokilla 1-3 ja numeerisena vuosiluokilla 4-9.
Erotodistus
Erotodistus annetaan oppilaalle, joka vaihtaa toiseen kouluun tai eroaa perusopetuksesta tai ei ole saanut oppivelvollisuutta suoritetuksi oppivelvollisuutensa aikana. Erotodistuksen liitteenä tulee olla koulussa noudatettu tuntijako sekä selvitys opetuksen mahdollisista painotuksista. Erillistä erotodistusta ei tarvitse antaa, jos oppilas siirtyy saman opetuksen järjestäjän ylläpitämään toiseen kouluun.
Erotodistus annetaan samoin periaattein kuin lukuvuositodistus koskien sanallisen tai numeroarvosanan käyttöä, uskonnon ja elämänkatsomustiedon arviointimerkintää, opetuskieltä sekä yksilöllisten oppimäärien mukaista opiskelua. Erotodistukseen ei merkitä käyttäytymisen arvioita.
Erotodistukseen merkitään:
todistuksen nimi
opetuksen järjestäjän ja koulun nimi
oppilaan nimi ja syntymäaika
todistuksen antamispäivä
rehtorin allekirjoitus
oppilaan opinto-ohjelma ja sanalliset arviot tai numeroarvosanat siitä, miten oppilas on saavuttanut tavoitteet
oppiaineista, joissa on useampia oppimääriä (äidinkieli ja kirjallisuus, toinen kotimainen kieli ja vieraat kielet) merkitään oppilaan opiskelema oppimäärä tai oppimäärät
merkintä, että todistus on Opetushallituksen 10.2.2020 hyväksymien opetussuunnitelman perusteiden mukainen.
Todistusarviointi perusopetuksessa
Itä-Suomen koulu | |||||||||||||||||||
Todistusarviointi perusopetuksessa | E=merkitään Primukseen suoritetuksi, ei todistusarviointia | ||||||||||||||||||
SA=sanallinen erillisin arviolausein | S=sanallinen | N=numeerinen | H=suoritusmerkintä | ||||||||||||||||
Vuosiluokat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||||||||||
Yhteiset aineet: | s | k | s | k | s | k | s | k | s | k | s | k | s | k | s | k | s | k | |
Äidinkieli ja kirjallisuus; | E | SA | E | SA | E | SA | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | |
A-kieli venäjä | E | SA | E | SA | E | SA | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | |
A-kieli englanti | E | SA | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | |||||
Matematiikka | E | SA | E | SA | E | SA | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | |
Ympäristöoppi | E | E | E | E | E | E | N | N | N | N | N | N | |||||||
Biologia ja maantieto | N | N | N | N | N | N | |||||||||||||
Fysiikka ja kemia | N | N | N | N | N | N | |||||||||||||
Terveystieto | N | N | N | N | N | N | |||||||||||||
Uskonto / Elämänkatsomustieto | E | E | E | E | E | E | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | |
Historia ja yhteiskuntaoppi | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | |||||||
Musiikki | E | E | E | E | E | E | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | |
Kuvataide | E | E | E | E | E | E | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | |
Käsityö | E | E | E | E | E | E | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | |
Liikunta | E | E | E | E | E | E | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | |
Kotitalous | N | N | |||||||||||||||||
Oppilaanohjaus | E | E | E | E | E | E | |||||||||||||
Valinnaiset aineet: | |||||||||||||||||||
valinnainen ruotsi / su & en | N | N | N | N | N | N* | |||||||||||||
pitkät valinnaisaineet | N | N | N | N* | |||||||||||||||
valinnaiskurssit | H | H | H | H | |||||||||||||||
Käyttäytyminen | E | S | E | S | E | S | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | E | |
* Valinnaisen kielen todistusmerkintä päättötodistuksessa voi huoltajan pyynnöstä olla suoritusmerkintä numeroarvioinnin sijaan.
Sanallisen todistusarvioinnin arviointilauseet oppiaineittain
Suomen kieli ja kirjallisuus / Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
1. lk
1. Osaat lukea sanoja ja lauseita. / Osaat lukea sanoja ja lauseita.
2. Ymmärrät lukemasi. / Ymmärrät omaan elämääsi liittyvää sanastoa.
3. Kirjoitat selvällä käsialalla. / Kirjoitat selvällä käsialalla.
4. Kirjoitat sanoja. / Kirjoitat tavuja ja sanoja.
5. Osaat ilmaista itseäsi eri tavoin. / Osaat kertoa itsestäsi suomeksi.
2. lk
1. Luet tekstiä sujuvasti. / Luet sanoja ja lauseita sujuvasti.
2. Ymmärrät lukemasi tekstin. / Ymmärrät lukemasi sanat ja yksinkertaiset lauseet.
3. Kirjoitat selvällä käsialalla. / Kirjoitat selvällä käsialalla.
4. Hallitset lausetason oikeinkirjoituksen. / Hallitset tuttujen sanojen oikeinkirjoituksen.
5. Osaat ilmaista itseäsi monipuolisesti. / Osaat ilmaista itseäsi ymmärrettävästi.
6. Osoitat kiinnostusta kirjallisuuteen. /ei arvioida
3. lk
Luet sujuvasti ja ymmärrät lukemasi. / Osaat lukea tekstejä.
Osaat tuottaa tekstejä. / Osaat kirjoittaa erilaisia tekstejä.
Hallitset oikeinkirjoituksen ja kirjoitat sujuvasti. / Hallitset oikeinkirjoituksen ja kirjoitat sujuvasti.
Osaat esittää ajatuksiasi ja ilmaista mielipiteitäsi erilaisissa viestintätilanteissa. / Osaat esittää ajatuksiasi ja ilmaista mielipiteitäsi erilaisissa viestintätilanteissa.
Osaat etsiä tietoa eri tietolähteistä. / Osaat etsiä tietoa eri tietolähteistä.
Matematiikka
1. lk
1. Hallitset lukukäsitteen lukualueella 0-20.
2. Hallitset yhteen-, vähennys- ja päässälaskuja lukualueella 0-20.
3. Osaat ratkaista hahmottamis- ja ongelmatehtäviä.
4. Osaat ratkaista vertailu- ja luokittelutehtäviä.
2. lk
1. Hallitset peruslaskutoimitukset (yhteen- ja vähennyslaskut) lukualueella 0-100.
2. Hallitset kertotaulut 0-5 ja 10.
3. Osaat laskea päässälaskuja lukualueella 0-100.
4. Osaat ratkaista soveltavia tehtäviä.
5. Osaat mittaamisen perustaitoja.
3. lk
1. Hallitset kymmenjärjestelmän periaatteet.
2. Osaat päässälaskuja.
3. Osaat peruslaskutoimitukset lukualueella 0-10 000.
4. Osaat käyttää matematiikan käsitteitä ja merkintöjä oikein.
5. Hallitset geometrian ja mittaamisen perusteet.
6. Sovellat matematiikan osaamistasi erilaisissa tehtävissä.
Venäjän kieli, laajennettu A1-oppimäärä
1.lk
1. Ymmärrät harjoiteltuja toimintaohjeita.
2. Osaat käyttää oppimaasi kielitaitoa oppitunneilla.
3. Osaat lukea lyhyitä sanoja ja lauseita.
4. Tunnistat ja osaat kirjoittaa venäläisiä kirjaimia.
2. lk
1. Ymmärrät arkipäiväisiä toimintaohjeita.
2. Osaat käyttää kieltä oppitunneilla ja äännät ymmärrettävästi.
3. Osaat lukea lyhyitä lauseita ja tekstejä.
4. Osaat kirjoittaa selvällä käsialalla.
5. Olet aktiivinen kielen opiskelussa.
3. lk
1. Ymmärrät lyhyitä tekstejä ja löydät niistä tarvitsemaasi tietoa.
2. Osaat kertoa ja kirjoittaa lyhyesti itsestäsi ja arjestasi.
3. Osaat tuottaa venäjän kielelle ominaisia äänteitä, intonaatiota ja perusrakenteita.
4. Osaat toimia arkipäiväisissä vuorovaikutustilanteissa.
5. Osaat opiskella kieltä harjoittelemalla sitä aktiivisesti.
Venäjän kieli, äidinkielenomainen A1-oppimäärä
1. lk
1. Osaat venäläiset aakkoset ja niiden äänteet.
2. Osaat lukea sanoja ja lauseita.
3. Ymmärrät lukemasi.
4. Osaat kertoa itsestäsi ja ympäristöstäsi.
5. Osaat kirjoittaa selvällä käsialalla sanoja ja lyhyitä lauseita.
2. lk
1. Osaat lukea tekstejä.
2. Ymmärrät lukemasi.
3. Osaat ilmaista ajatuksiasi.
4. Osaat kirjoittaa selkeällä käsialalla lauseita.
3. lk
1. Osaat lukea sujuvasti ja ymmärrät lukemasi.
2. Osaat kirjoittaa lyhyitä omia tekstejä.
3. Osaat keskeisiä oikeinkirjoitussääntöjä.
4. Osaat ilmaista mielipiteitäsi erilaisissa tilanteissa.
5. Osaat etsiä tietoa eri tietolähteistä.
Englanti, A1-oppimäärä
3. lk
1. Harjoittelet kielenoppimisen taitoja.
2. Osallistut pari- ja ryhmäkeskusteluihin.
3. Osaat ilmaista itseäsi viestintätilanteissa eri keinoja käyttäen.
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvioinnin toteuttaminen
Päättöarviointi ajoittuu oppiaineesta ja paikallisesta opetussuunnitelmaratkaisusta riippuen vuosiluokille 7, 8 tai 9. Päättöarviointiin johtavat arviointikäytännöt ovat oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisia.
Päättöarvioinnin tehtävänä on määritellä, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut oppiaineen oppimäärän tavoitteet. Arvioinnin tuloksena annettava numeroarvosana tai sanallinen arvio kuvaa oppilaan suoriutumisen tasoa suhteessa kunkin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin.
Päättöarvioinnin lähestyessä opettajien tehtävänä on lukuvuoden vielä ollessa käynnissä antaa oppilaille paitsi tietoa suoriutumisen nykytilasta ja -tasosta myös oppimista eteenpäin ohjaavaa arviointipalautetta. Samoin huolehditaan siitä, että oppilaat ja huoltajat ovat tietoisia tavoitteista, arviointiperusteista ja päättöarvioinnin kriteereistä. Palaute ja ohjaus on riittävän yksityiskohtaista ja yksilöllistä. Mikäli ennakoidaan, että 9. luokan oppilas ei tukitoimista huolimatta suoriudu opinnoistaan ja on vaarassa jäädä luokalle, voidaan oman opinto-ohjelman mukaiseen etenemiseen siirtymisellä ehkäistä oppilaan kaikkien suoritusten raukeaminen. Oman opinto-ohjelman mukaan etenevää, vuosiluokkiin sitomatonta opiskelua käsitellään tarkemmin luvussa 5.
Päättöarvosanan muodostaminen
Perusopetuksen päättöarvosanojen tulee olla annettu yhdenvertaisin perustein. Päättöarvosanan muodostamista varten on näissä opetussuunnitelman perusteissa määritelty kaikkiin yhteisiin oppiaineisiin sekä vapaaehtoisen kielen A-oppimäärään valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit sekä päättöarvosanan muodostamisen periaatteet.
Perusopetuksessa oppilaan päättöarvosanaa ei muodosteta suoraan oppilaan aiempien kurssi-, jakso- tai lukuvuovuositodistusten arvosanoista lasketun keskiarvon perusteella. Koska osaamisen kehittyminen on aina kumuloituvaa, päättöarvosanan muodostaminen perustuu oppilaan opintojen päättyessä osoittamaan osaamisen tasoon suhteessa oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin.
Päättöarvioinnin kriteerit määrittelevät numeroarvosanaan kahdeksan (8) vaadittavan tieto- ja taitotason kussakin oppiaineessa. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin oppiaineen eri kriteerien kuvaamaa osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta. Oppilas on saavuttanut perusopetuksen yleisen oppimäärän mukaiset tavoitteet oppiaineessa välttävästi (5) mikäli hän osoittaa jossakin määrin oppiaineelle asetettujen tavoitteiden mukaista osaamista. Tällöin oppilas on suorittanut yleisen oppimäärän ko. oppiaineessa hyväksytysti. Arvosanan muodostaminen perustuu myös tässä tapauksessa oppilaan osoittamaan keskimääräiseen osaamiseen, eli välttävän tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida hylätyn (4) suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.
Perusopetuksen päättöarvioinnissa numeroin arvioitavat yhteiset oppiaineet ovat äidinkieli ja kirjallisuus, toinen kotimainen kieli, vieraat kielet, matematiikka, fysiikka, kemia, biologia, maantieto, terveystieto, uskonto tai elämänkatsomustieto, historia, yhteiskuntaoppi, musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta sekä kotitalous.
Mikäli oppilas on perusopetuslain 18 §:ssä tarkoitetulla päätöksellä vapautettu kokonaan jonkin perusopetuksen oppimäärään kuuluvan oppiaineen opiskelusta, ei tätä oppiainetta arvioida.
Jos oppilas on vaihtanut äidinkielen ja kirjallisuuden, toisen kotimaisen tai vieraiden kielten oppimäärää, arvioidaan päättöarvioinnissa se oppimäärä, jota hän on viimeksi opiskellut. Samoin menetellään, jos oppilas on vaihtanut katsomusaineesta tai sen oppimäärästä toiseen.
Ne valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, arvioidaan numeroin. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti. Mikäli sanallisesti arvioitu valinnainen aine katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen oppiaineen arvosanaa.
Jos erityistä tukea saava oppilas opiskelee oppiaineen yleisen oppimäärän mukaisesti, oppilaan suoriutumista arvioidaan suhteessa yleisen oppimäärän tavoitteisiin ja arvioinnissa käytetään päättöarvioinnin kriteerejä. Jos erityisen tuen päätöksessä päätetään, että oppilas opiskelee yksilöllistetyn oppimäärän mukaan yhdessä tai useammassa oppiaineessa, arvioidaan oppilaan suoriutumista näissä oppiaineissa henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa (HOJKS) hänelle määriteltyihin, yksilöllisesti asetettuihin tavoitteisiin ja sisältöihin perustuen. Silloin arviointia ei tehdä suhteessa opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin päättöarvioinnin kriteereihin.
Yksilöllistettyjen oppimäärien mukaisesti opiskelluissa oppiaineissa voidaan käyttää numeroarvioinnin sijasta sanallista arviota myös päättöarvioinnissa.
Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan oppilaan päättöarviointi perustuu perusopetuksen yleisiin oppimääriin tai yksilöllistettyihin oppimääriin, sen mukaan mitä oppilaan erityistä tukea koskevassa päätöksessä on päätetty. Jos pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä oleva oppilas opiskelee opintokokonaisuuksia, annetaan arviointi todistuksessa kuitenkin oppiaineittain.
Jos oppilaan opiskelu on järjestetty toiminta-alueittain, päättöarviointi perustuu oppilaan henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin ja arviointi annetaan sanallisena.
Johonkin oppiaineeseen tai erityiseen tehtävään painottuva opetus ja päättöarviointi
Koska Itä-Suomen koulu toteuttaa vieraskielistä opetusta, ovat opetuksen koulukohtaiset tavoitteet venäjän kielessä korkeammat kuin valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa asetetut tavoitteet. Oppilaiden yhdenvertaisuuden vuoksi myös painotetussa opetuksessa tai vieraskielisessä opetuksessa oppilaiden suoriutumista kuitenkin arvioidaan perusopetuksen päättyessä suhteessa valtakunnallisiin tavoitteisiin ja käytetään osaamisen tason määrittämisessä päättöarvioinnin kriteerejä.
Painotetusta opetuksesta ja oppilaan suoriutumisesta siinä voidaan tarvittaessa antaa lisätietoja erillisellä todistuksen liitteellä.
Perusopetuksen päättötodistus
Perusopetuksen päättötodistus annetaan oppilaalle, jonka suoriutuminen suhteessa oppiaineiden oppimäärien tavoitteisiin on hyväksytty kaikissa hänen opinto-ohjelmaansa kuuluvissa oppiaineissa. Numeroarvosanoja käytettäessä tämä merkitsee vähintään todistusarvosanaa viisi ja sanallisesti arvioitavissa oppiaineissa arviota ”hyväksytty”.
Päättötodistukseen merkitään samat tiedot kuin muihin perusopetuksen aikana käytettäviin todistuksiin seuraavin täsmennyksin:
- oppilaan koko nimi ja henkilötunnus
- rehtorin allekirjoitus
- yhteisten oppiaineiden ja numeroin arvioitavien valinnaisten aineiden arviointi numeroin (5-10) ja sanoin (välttävä – erinomainen)
- oppiaineista, joissa on useampia oppimääriä (äidinkieli ja kirjallisuus, toinen kotimainen kieli ja vieraat kielet) merkitään suoritettu oppimäärä tai oppimäärät
- maininta siitä, että oppilaan opinto-ohjelmaan on kuulunut oppilaanohjausta ja työelämään tutustumista.
Arviota oppilaan käyttäytymisestä ei merkitä päättötodistukseen.
Jos oppilaan oppitunneista lukuvuoden aikana vähintään 25% on opetettu muulla kuin koulun opetuskielellä, tulee todistuksessa mainita käytetty kieli.
Niistä valinnaisista aineista, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, merkitään todistukseen numeroarvosana. Numeroin arvioitavista valinnaisista aineista merkitään todistukseen nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja annettu arvosana. Kaikki yhteisiin oppiaineisiin liittyvät oppilaan suorittamat valinnaiset aineet merkitään päättötodistukseen välittömästi kyseisen oppiaineen alle.
Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä valinnaisista aineista ja tällaisista oppimääristä koostuvista kokonaisuuksista merkitään todistuksiin sanallinen arvio. Sanallisesti arvioitavan valinnaisen aineen nimen kohdalle tulee merkintä ”valinnaiset opinnot”, sen jälkeen kaikkien yhteen yhteiseen aineeseen liittyvien sanallisesti arvioitavien aineiden yhteenlaskettu vuosiviikkotuntimäärä sekä merkintä ”hyväksytty”.
Ne valinnaisena opiskeltavat vieraat kielet ja muut valinnaiset aineet, jotka eivät liity mihinkään yhteiseen oppiaineeseen merkitään päättötodistukseen otsikon ”muut valinnaiset aineet” alle. Aineesta mainitaan nimi, vuosiviikkotuntimäärä, mahdollinen oppimäärä sekä arvio joko numeroin tai merkinnällä ”hyväksytty”.
Mikäli oppilas vaihtaa valinnaisen aineen toiseen joko omassa koulussaan tai koulun vaihdon yhteydessä, päättötodistukseen merkitään molempien valinnaisaineiden nimet. Kesken jäänyt valinnaisaine arvioidaan numeroin, mikäli oppilas on ehtinyt suorittaa kyseisestä aineesta vähintään kahden vuosiviikkotunnin laajuisen osuuden. Mikäli osuus on alle kaksi vuosiviikkotuntia, kesken jääneen valinnaisaineen kohdalle tulee merkintä ”osallistunut”. Kesken jääneestä valinnaisesta aineesta merkitään todistukseen myös oppilaan suorittama tuntimäärä. Uudesta valinnaisesta aineesta tulee todistukseen joko numeroarvosana tai sanallinen arvio ”hyväksytty” riippuen siitä, minkä laajuiseksi kyseinen valinnainen aine on koulun opetussuunnitelmassa määritelty sekä merkintä opetussuunnitelman mukaisesta tuntimäärästä.
Mikäli oppilaan huoltaja pyytää kirjallisesti, ettei oppilaan päättötodistukseen merkitä numeroarvosanaa valinnaisena aineena opiskeltavasta kielestä, arvosana jätetään pois ja todistukseen tulee merkintä ”hyväksytty”.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon arvosana merkitään päättötodistukseen muodossa ”uskonto/elämänkatsomustieto” erittelemättä sitä, kumpaa oppiainetta oppilas on opiskellut. Oppilaan opiskelemaa uskonnon oppimäärää ei merkitä päättötodistukseen. Jos oppilas saa oman uskonnon opetusta, hänen saamansa arvio merkitään päättötodistukseen, mikäli kyseinen opetus on perusopetuksen järjestäjän antamaa. Uskonnollisen yhdyskunnan antamasta opetuksesta mahdollisesti saatua arvosanaa ei merkitä päättötodistukseen.
Päättötodistukseen voi kuulua liitteitä, esimerkiksi arvio oppilaan käyttäytymisestä ja työskentelystä sekä sanallinen liite alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä valinnaisista aineista. Jokaisesta liitteestä tulee ilmetä oppilaan tunnistetiedot. Päättötodistuksen liitteistä ei tule mainintaa päättötodistukseen.