Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.
Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.
Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Paikallinen opetussuunnitelma
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.
Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.
Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Painopisteet/tavoitteet: taitavuus, liikunnan ilo
Havaintomotoriset taidot:
- Vuosiluokat 3–6: kiinniottoleikit, voimistelu, musiikkiliikunta, hiihto sekä pallopelit ja -leikit.
Motoriset perustaidot:
- Tasapainotaidot: voimistelu telineillä, kamppailut, luistelu, hiihto, pallopelit sekä musiikki- ja tanssiliikunta
- Liikkumistaidot: telineradat, perusliikunta, luistelu, hiihto, suunnistus ja retkeily
- Välineen käsittelytaidot: pomputtaminen, kuljettaminen käsillä ja jaloilla, heittäminen sekä kiinniottaminen, lyöminen ja laukaiseminen
Fyysiset ominaisuudet:
- Kestävyys: kestävyys harjaantuu esimerkiksi pallopeleissä, uinnissa ja maastossa eri vuodenaikoina liikuttaessa (kuten hiihtäessä ja suunnistaessa)
- Voima: voimaa harjaannutetaan esim. kuntopiiritehtävillä, hypyillä, heitoilla, leikkimielellä kamppaillen sekä mäenlaskuilla ja -nousuilla
- Nopeus: harjoitetaan juoksu- ja kiinniottoleikeillä, peleissä, viestikisailuissa, erilaisilla hypyillä, loikilla ja heitoilla
- Liikkuvuus ja notkeus: monipuolinen liikkuminen, ojennukset, kurkotukset ja lyhyet venytykset, voimistelu ja venyttely
Sopivia liikuntalajeja
A. Voimistelu, perus- ja kuntovoimistelu (monipuolisia käsi-, jalka- ja vartaloliikkeitä, kuntopiiriharjoittelu, hyppelyitä ja hyppyjä sekä voimistelullisia liikesarjoja musiikin mukaan, aerobicin perusaskeleita, välinevoimistelu). Välineiden tyypillisiä liikkeitä esimerkiksi hyppynarulla, voimistelupallolla, vanteella, nauhalla, keiloilla, omilla välineillä, liikkeiden yhdistäminen pieniksi sarjoiksi musiikkiin, lisäksi omien sarjojen keksimistä
B. Telinevoimistelu, permanto (pyörimis- ja tasapainoliikkeitä esimerkiksi haarakuperkeikka, päälläseisonta, käsinseisonta, vauhdillinen kärrynpyörä), penkki ja puomi, hyppyjä ja hyppelyitä, tasapainoliikkeitä, alastuloja (esimerkiksi laukkahyppy, vaaka, arabialainen), hypyt (hyppyarkku, pukki, trampoliini), köydet, renkaat, rekki (esimerkiksi heilunta- ja riipuntaliikkeitä)
C. Yleisurheilu, juokseminen (pikajuoksu ja aitajuoksun alkeet, kestävyysjuoksu), hypyt (korkeus ja pituus), heitot ja työnnöt (pallo, turbokeihäs, keihäs, kuula, kiekko)
D. Uinti, uintilajien (rinta-, vapaa- ja selkäuinti) kertaus, sukeltaminen, erilaiset hypyt, 200 m uintisuoritus, hengenpelastus (7.lk)
E. Suunnistus/maastoliikunta, karttamerkit ja kartan värit, reitinvalinta, mittakaava, polkupyöräsuunnistus (7.lk)
F. Palloilut, koripallo (heitto- ja syöttötekniikat, kuljetus ja tukijalan käyttö, puolustuksen alkeet), viite- ja pienpelit, lentopallo (sormilyönti, hihalyönti, ala-aloitus, peli-idea, liikkuminen), jalkapallo (perustaitojen kehittäminen, peliajatuksen ymmärtäminen), pesäpallo (perustaitojen kehittäminen, liikkuminen, säännöt), salibandy (kuljetus, syötöt, peliajatus, säännöt), sulkapallo (tutustumista mahdollisuuksien mukaan)
G. Hiihto, eri hiihtotyylien tekniikan harjoittelu, nousu- ja laskutekniikka
H. Luistelu/jääpelit, luistelu (liu’ut, jarrutukset, kehäkierrot ja käännökset eteen- ja taaksepäin, omien sarjojen kehittelyä), mailatekniikka (kuljetus ja syöttö)
I. Tanssi/musiikkiliikunta, seuratanssit (valssi, jenkka), lastentanssi, muotitansseja soveltaen, omat tanssisommitelmat, luovan liikunnan harjoitteet (erilaisissa ryhmissä ilmaisua annettujen aiheiden mukaan)
Fyysistä toimintakykyä arvioidaan Move!-järjestelmällä 5.luokalla
Move! (Edu.fi/move) on perusopetuksen 5. ja 8. vuosiluokkien oppilaille pidettävä fyysisen toimintakyvyn valtakunnallinen tiedonkeruu- ja palautejärjestelmä, joka tuottaa muun muassa tietoa yhdistettäväksi 5. ja 8. vuosiluokilla koululaisille tehtäviin laajoihin terveystarkastuksiin. Järjestelmän keskeisenä tarkoituksena on kannustaa oppilaita omatoimiseen fyysisestä toimintakyvystä huolehtimiseen. Move-järjestelmän tavoitteena on auttaa ensisijaisesti oppilasta ja hänen perhettään ymmärtämään fyysisen toimintakyvyn yhteydet oppilaan terveyteen, päivittäiseen hyvinvointiin, jaksamiseen ja opiskeluun. Move! -mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina.
Move-palautteen tavoitteena oppilaalle on
- vaikuttaa myönteisesti oppilaan fyysiseen, sosiaaliseen ja psyykkiseen toimintakykyyn ja hyvinvointiin
- ohjata oppilasta ymmärtämään liikunnan terveydellinen merkitys
- ohjata oppilasta kehittämään ja tarkkailemaan toimintakykyään.
Sisällölliset tavoitteet, mikäli liikuntaa opetetaan venäjän kielellä, voivat olla esimerkiksi ymmärtää ja osin oppia yleisurheilun lajinimet (aitajuoksu, turbokeihäs) ja verbejä (juosta, hypätä pituutta/korkeutta, mitata, ottaa aikaa, työntää kuulaa).