Opetussuunnitelman perusteet
Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.
Paikallinen opetussuunnitelma
Painotukset 4. luokalla
Esimerkkejä opettajan toiminnasta ja kielitaitojen syvenemisestä:
Opettaja ohjaa harjoittelua valmiiden mallien avulla (esimerkiksi mallidialogit ja -tekstit), harjoitellaan uusien sanojen käyttöä ja helppoja rakenteita, pyritään myös löytämään annettujen vaihtoehtojen avulla omaan kirjoitukseen asioita itsestä (esimerkiksi harrastukset, kotityöt). Sanastot laajenevat ja käsitellään eri teemoja. Tehdään pieniä näytelmiä, joissa sanat ja rakenteet toistuvat. Voidaan tehdä haastatteluja esimerkiksi koulun henkilökunnan tai oppilaiden keskuudessa.
Lukutaitoa vahvistetaan, oppilas ymmärtää helpohkoja, tuttuja tekstejä. Tekstit lyhyitä ja kuunteluissa puhe on hidasta. Teksteistä löytyvät tutut ja helpot yksityiskohdat.
Oppilas ymmärtää helpohkoja tekstejä, joissa aiheet ovat tuttuja. Tekstit ovat edelleen lyhyehköjä ja puhenopeus kuunteluissa normaalia hitaampaa.
Etsitään tietotekniikan avulla verkosta esimerkiksi tiettyyn aiheeseen liittyviä asioita (voidaan yhdessä päättää aihe esimerkiksi joulu, pääsiäinen, muoti, kotityöt, ruokakulttuuri tai urheilu), ja siitä työstetään ryhmissä esitykset.
Harjoitellaan opettajajohtoisesti toiston avulla mutta myös itsenäisesti kuunteluita tai autenttisia tekstejä katsomalla ja kuuntelemalla oikeaa ääntämistä, intonaatiota (erilaisia intonaatioita), yksittäisiä äänteitä sekä sana- ja lausepainoa. Tehdään ääntämisharjoituksia sekä äänityksiä, pariharjoituksena erilaisia lyhyitä, ei kovin vaativia dialogeja.
Kaunokirjoittaminen jatkuu, kerrataan kirjoittamista mallien avulla itselle tutuista aiheista, mutta kaunokirjoittaminen alkaa sujua jo ilman mallejakin.
Aloitetaan viestinnällisen suullisen venäjän systemaattinen harjoittelu. Opettaja ohjaa edelleen puhumaan ja kirjoittamaan valmiiden mallien avulla, mutta enenevässä määrin pyritään luomaan myös omia muunnelmia, joihin annetaan mallit. Aiheiden käsittely laajenee.
Opettaja ohjaa harjoittelemaan ja käyttämään arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutuksessa: kohteliaisuudet, toisten huomioiminen (pahoittelut tönäistessä, pyyntö väistää yms.). Käyttäytymisen konventiot huomioidaan. Ollaan vuorovaikutuksessa kohteliaita ja hienotunteisia: mistä aiheista voi keskustella ja kysellä.
Opitaan kertomaan itsestä, kysymään ja vastaamaan arkisiin asioihin:
- itsestä kertominen: omat ystävät (ystävän haastattelu: nimi, ikä, missä asuu, mitä harrastaa, kuinka usein, kielitaito, ulkonäkö, lemmikkieläimet) (KS)
Opitaan käyttämään ja ymmärtämään lapsen omaan maailmaan ja koulumaailmaan liittyvää sanastoa:
- järjestysluvut 1.–12.
- numerot 1 000–10 000
- kellonajat
Opetellaan ystävällistä kanssakäymistä:
- asialliset asioimistilanteet (ostoksilla käyminen) (KS)
- kohtelias puhetyyli, yleiset puheenaiheet (KS)
Mikäli eri oppiaineita opetetaan venäjäksi, venäjän opetuksessa voidaan huomioida vieraskielisen opetuksen sisällöt. Sisällölliset tavoitteet voidaan suunnitella lukuvuosittain erikseen, mutta mahdollisia sisältöjä voivat olla esimerkiksi
- oma terveys ja hyvinvointi (ravinto, liikunta, sairastaminen, hoitaminen)
- lähiympäristö (maisema: mm. tunturi, metsä, suo, pelto, järvi, joki, niitty)
- metsä (puut, puun osat, metsäneläimet mm. metso, tikka, huuhkaja) ja maatila (maatilaneläimet)
Venäjän kielen rakenteista käsitellään:
- genetiivi (elollinen/eloton)
- ajanilmaisut
- kerrataan prepositionaalia
- datiivi
- verbitaivutusten kertaus ja imperatiivi
- tutustutaan aspekteihin
- komparatiivi
Laaja-alaisen osaamisen alueet
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L4 Monilukutaito
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen