Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun
Paikallinen tarkennus
Etsitään oppilaiden kanssa fysiikan sovelluksia ja ammatteja, joissa fysiikkaa erityisesti tarvitaan. Lisäksi pohditaan fysiikan suurimpia saavutuksia ja läpimurtoja. Mietitään tulevia fysiikan tutkimuskohteita esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyen.
Laaja-alainen osaaminen L1 kuuluu tähän tavoitteeseen, koska uuden aineksen oppimaanoppiminen on opiskelun keskeinen anti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kokee fysiikan opiskelun mielekkääksi.
|
|
|
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa fysiikan osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kehittää oppilaan työskentelytaitoja siten, että hän kykenee suunnitelmalliseen, pitkäjänteiseen ja tulokselliseen työhön. On tärkeä oppia jakamaan tehtävä tarvittaessa pienempiin osiin. Prosessissa on tärkeää oppia ottamaan vastaan ja myös antamaan palautetta ympärille työskentelystä. Palaute tulee ymmärtää toimintaa kehittäväksi ja nykytilannetta kuvaavaksi. Myös samat seikat tulee ottaa itsearvioinnin oppimisessa huomioon. Palaute ohjaa myös niihin kohtiin, jotka vaativat vielä lisäharjoitusta ja työtä.
Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa palautetta annetaan rakentavasti riittävän usein (vertaispalaute ja opettajan antama). Pyritään löytämään aina jotain myönteistä sanottavaa toisen tekemästä työstä.
Työelämätaitoja L6 tukee pitkäjänteiseen ja ahkeraan opiskeluun tähtäävä toiminta. Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta työskentelystään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi omaa fysiikan osaamistaan, asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen ja työskentelee pitkäjänteisesti.
|
|
|
T3 ohjata oppilasta ymmärtämään fysiikan osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa
Paikallinen tarkennus
Tätä tavoitetta varten pyritään järjestämään mahdollisimman paljon vierailuja erilaisille fysiikkaan liittyville työpaikoille ja saamaan asiantuntijoita kertomaan koulullemme työstään ja opinnoistaan. Muita ammatteja voidaan käydä läpi esimerkiksi verkkotehtävien avulla, jotta oppilaat saisivat monipuolisen kuvan fysiikan tutkimuskentästä ja työmahdollisuuksista ja miten se voi kehittää koko yhteiskuntaa ja jopa ihmiskuntaa.
Alue L7 tulee käsittelyyn siinä yhteydessä, kun nähdään fysikaalisia taustoja eri ilmiöiden takana ja kun pohditaan omien valintojen vaikutuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää fysiikan osaamisen merkitystä omassa elämässään, elinympäristössä ja yhteiskunnassa.
|
Fysiikan merkityksen ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista fysiikan tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elämässä ja yhteiskunnassa.
Oppilas osaa perustella fysiikan osaamisen merkitystä eri ammateissa sekä jatko-opinnoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista fysiikan tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elinympäristössä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä fysiikan osaamisen merkityksestä eri ammateissa ja jatko-opinnoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä arkisista tilanteista, joissa tarvitaan fysiikan tietoja ja taitoja.
Oppilas osaa nimetä ammatteja, joissa tarvitaan fysiikan osaamista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joidenkin ilmiöiden liittymisen fysiikkaan sekä fysiikan osaamisen merkityksen joissakin ammateissa.
|
T4 ohjata oppilasta käyttämään fysiikan osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena oppitunneilla on käydä läpi fysiikan tutkimuksen merkitystä kestävän kehityksen mahdollistajana. Esimerkkinä voi olla Ilmatieteen laitoksen ilmakehätutkimus, jota tehdään Kuopion Savilahdessa. Keskitytään myös energiakysymysten tiiviiseen kytkökseen fysiikkaan. Saatujen perustietojen avulla oppilas osaa hankkia lisätietoja tulevien valintojensa, esimerkiksi energiaan liittyen, perustaksi. Myös energiakysymykset laajemmin oppilas osaa perustellen eritellä fysiikan näkökulmasta.
T4 ja L3 liittyvät toisiinsa siten, että oppilaat oppivat huomaamaan energian hinnan, mikä liittyy arjen taitoihin. Huomataan, että energia liittyy hyvin moniin arjen toimintoihin. Energian vastuulliseen käyttöön oppiminen tukee L7:ää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää fysiikan merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja arvioi omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta.
|
Kestävän kehityksen tiedot ja taidot fysiikan kannalta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee esimerkkien avulla, miten fysiikkaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas osaa selittää kestävän tulevaisuuden rakentamiseen liittyviä syy-seuraussuhteita ja perustella erilaisia ratkaisuja energiavarojen kestävän käytön kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten fysiikkaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas osaa vertailla erilaisia ratkaisuja energiavarojen kestävän käytön kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä tilanteista, joissa fysiikkaa tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas osaa nimetä joitakin hyviä ratkaisuja energiavarojen kestävän käytön kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä omista valinnoistaan, joilla on merkitystä energiavarojen kestävän käytön kannalta.
|
Tutkimisen taidot |
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja merkitystä sekä innostaa osallistumaan yksinkertaisten teknologisten ratkaisujen ideointiin, suunnitteluun, kehittämiseen ja soveltamiseen yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilaat perehtyvät pareittain tai pienryhmissä johonkin teknologiseen sovellukseen ja sen toimintaperiaatteeseen. He antavat muulle luokalle selostuksen.
Samoin pienessä ryhmässä ideoidaan uusi teknologinen sovellus. Yhteistyössä oppilasryhmässä käydään läpi koko prosessi ideasta alkaen päätyen soveltamiseen ja kehittämiseen.
Opitaan teknologian kehityskulkua, jolloin kulttuurinen osaaminen tulee samalla vahvistetuksi. (L2) Samalla voidaan ideoida uusia sovelluksia käyttäen myös tieto- ja viestintäteknologiaa, mikä liittyy alueeseen L5.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja merkitystä. Hän kehittää ja soveltaa yksinkertaisia teknologisia ratkaisuja yhteistyössä muiden kanssa.
|
Teknologinen osaaminen ja yhteistyö teknologisessa ongelmanratkaisussa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvata fysiikkaa soveltavia teknologisia sovelluksia, selittää niiden toimintaperiaatteita ja perustella niiden merkitystä yhteiskunnalle.
Oppilas toimii teknologisen ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa sekä itsenäisesti että rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata fysiikkaa soveltavia teknologisia sovelluksia ja selittää niiden toimintaperiaatteita.
Oppilas työskentelee yhteistyössä muiden kanssa yksinkertaisen fysiikkaa soveltavan teknologisen ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä fysiikan soveltamisesta teknologiassa ja kuvailla näiden käyttöä.
Oppilas osallistuu teknologisen ongelmanratkaisun ideointiin ja suunnitteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa teknologisten sovellusten merkityksen omassa elämässään ja osaa nimetä niistä muutamia esimerkkejä, joissa on sovellettu fysiikkaa.
|
T9 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen sekä tukea oppilaan oppimista havainnollistavien simulaatioiden avulla
Paikallinen tarkennus
On tavoite, että tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään hyväksi läpi fysiikan opetuksen opettajan ja oppilaiden toimesta. Jos jossakin oppilastyössä ei käytetä omia mittauksia, on niitä löydettävissä runsaasti internetistä esimerkiksi valtion laitosten avoin data. Lisäksi oppilaat käyttävät oppimisappletteja opetuksen tukena. Ne voivat kuvata esimerkiksi painovoimakenttää eri arvoilla ja miten tämä vaikuttaa vaikkapa palloon. Ryhmätöiden apuna sekä oppilastöiden raportoinnissa TVT on luonnollisesti myös. Se on tietolähde ja esittämisen apuväline.
Alue L5 on itsestäänselvästi tähän tavoitteeseen liittyvä. L5:ä edistetään aina tieto- ja viestintätekniikkaa käytettäessä. Opitaan TVT-käyttöä paremmaksi ja tehokkaammaksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa sekä simulaatioita omassa oppimisessaan.
|
Tieto- ja viestintäteknologian käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia omatoimisesti tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen.
Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta.
Oppilas osaa tehdä yleistyksiä simulaation avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen.
Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen ja esittämiseen ohjeiden mukaisesti.
Oppilas osaa tehdä havaintoja simulaatiosta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen.
Oppilas tutustuu johonkin oppimista tukevaan simulaatioon.
|
Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen |
T10 ohjata oppilasta käyttämään fysiikan käsitteitä täsmällisesti sekä jäsentämään omia käsiterakenteitaan kohti luonnontieteellisten teorioiden mukaisia käsityksiä
Paikallinen tarkennus
Keskeisten fysiikan käsitteiden hyvä hallinta on tavoitteena, kun oppilas kuvaa luonnossa tapahtuvia ilmiöitä esimerkiksi painovoimaan tai optiikkaan liittyen. Käsitteiden käyttö johtaa käsiterakenteiden omaksumiseen. Ne lähestyvät luonnontieteen teorioiden mukaisia käsityksiä. Käsitteiden tarkka määritteleminen on tärkeää. Käsitekartat ovat apuna hahmottaessa, miten käsitteet liittyvät toisiinsa.
Haettaessa yhteyksiä eri luonnontieteenalojen ja matematiikan välillä toteutuu L1.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää fysiikan käsitteitä täsmällisesti sekä hyödyntää ajattelussaan luonnontieteellisiä teorioita.
|
Käsitteiden käyttö ja jäsentyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä täsmällisesti.
Oppilas osaa yhdistää ilmiöihin liittyvät ominaisuudet ja ominaisuuksia kuvaavat suureet käsiterakenteeksi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä.
Oppilas osaa yhdistää toisiinsa ilmiön, siihen liittyvät ominaisuudet ja ominaisuuksia kuvaavat suureet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen joitakin fysiikan käsitteitä.
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään erilaisia malleja ilmiöiden kuvaamisessa ja selittämisessä sekä ennusteiden tekemisessä
Paikallinen tarkennus
Käsitteen "malli" ymmärtäminen on tavoite. Keskustellaan, mikä on malli fysiikan yhteydessä ja mitä etuja ja rajoitteita malleihin liittyy. Pohditaan, miten malli syntyy ja miten se voi muuttua. Toteutetaan pieni tutkimus, jonka tuloksena syntyy yksinkertainen malli.
Lisäksi käydään läpi, miten malli kuvaa luonnonilmiöitä ja miten mallit voivat ennustaa ilmiöitä. Sovelluskohtana voi olla esimerkiksi meteorologian kohteet.
Alue L1 liittyy tavoitteeseen T11. Pyritään syventämään ajattelua liittyen malleihin. Haetaan niiden hyviä ja huonoja puolia sekä mahdollisia uusia sovelluskohteita. Samalla opitaan oppimaan (L1) kun etsitään uutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää erilaisia malleja ilmiöiden tarkastelussa.
|
Mallien käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää malleja ja tekee niiden pohjalta ennusteita sekä osaa muodostaa mittaustuloksista yksinkertaisia malleja.
Oppilas osaa arvioida mallin suhdetta todellisuuteen sekä mallin rajoituksia tai puutteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää yksinkertaisia malleja ja tekee niiden pohjalta ennusteita sekä osaa selittää, miten malli on muodostettu mittaustuloksista.
Oppilas osaa arvioida mallin suhdetta todellisuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää yksinkertaisia malleja ilmiöiden kuvaamiseen ja ennusteiden tekemiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä ilmiöiden kuvaamisessa käytetyistä malleista.
|
T12 ohjata oppilasta käyttämään ja arvioimaan kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisemaan ja perustelemaan erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella tavalla
Paikallinen tarkennus
Tietolähteiden luotettavuuden pohdinta ja niiden käyttö oikealla tavalla esimerkiksi perusteluissa on tavoite. Oppilas oppii käyttämään fysiikan käsitteistöä ja menettelytapaa ilmaistessaan ja perustellessaan näkemyksiään. Perustelut ovat erityisen tärkeä osa-alue.
Alue L4 liittyy T12:een siten, että erilaisten tietolähteiden käyttö lisää monilukutaitoa. L2 on mukana, koska tietolähteet voivat olla monien kultuurien alueilta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää ja arvioi kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisee ja perustelee erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella tavalla.
|
Argumentointitaidot ja tietolähteiden käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja osaa pohtia tietolähteen luotettavuutta.
Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkökulmia fysiikalle ominaisella tavalla sekä vertailla keskenään ristiriitaisia näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja valitsee yleisesti luotettavina pidettyjä tietolähteitä.
Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkökulmia fysiikalle ominaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä.
Oppilas osaa ilmaista erilaisia näkökulmia ja harjoittelee perustelemaan niitä fysiikalle ominaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.
|
T13 ohjata oppilasta hahmottamaan luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii fysiikan ja luonnontieteen historiaa ja kehitysaskeleita kohti nykyistä luonnettaan. Oppilas oppii kuvailemaan fysiikan tiedon luonnetta ja ominaispiirteitä. Lisäksi hän ymmärtää, millä tavalla fysiikka tieteenä tuottaa tietoa ympäristöstä.
Voidaan hakea tietoa useantyyppisistä tietolähteistä, jolloin monilukutaito L4 kehittyy. Myös oleellisen tiedon siivilöinti on tärkeä oppia, jolloin L1 myös edistyy.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
|
Luonnontieteellisen tiedon luonteen ja tiedon tuottamistavan hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää perustellen fysiikkaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä.
Oppilas osaa selittää perustellen tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla fysiikkaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä.
Oppilas osaa kuvailla tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä luonnontieteellisen tiedon kehittymisestä ja tieteellisistä tavoista tuottaa tietoa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa kokeellisuuden fysiikan tapana tuottaa luonnontieteellistä tietoa.
|
T14 ohjata oppilasta saavuttamaan riittävät tiedolliset valmiudet jatko-opintoja varten vuorovaikutuksesta ja liikkeestä sekä sähköstä
Paikallinen tarkennus
Sähköopissa peruskäsitteistön hallinta ja laskutoimitukset ovat tavoitteena. Esimerkkinä varaus, veto- ja poistovoimat, jännite ja sähkövirta, resitanssi, komponentit ja näihin liittyvät keskeisimmät laskut. Myös mekaniikkassa ja painovoimassa (josta seuraa vuorovaikutus) on tavoite, että oppilaan taitotaso on jatko-opintoja varten hyvä.
Sähköopin käsitteiden opiskelu kehittää alueen L1 valmiuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas saavuttaa riittävät tiedolliset valmiudet jatko-opintoja varten vuorovaikutuksesta ja liikkeestä sekä sähköstä.
|
Tiedollisten jatko-opintovalmiuksien saavuttaminen vuorovaikutuksesta ja liikkeestä sekä sähköstä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää vuorovaikutuksen ja liikkeen sekä sähkön keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa ja soveltavissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää vuorovaikutuksen ja liikkeen sekä sähkön keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää joitakin vuorovaikutuksen ja liikkeen sekä sähkön keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin vuorovaikutukseen ja liikkeeseen sekä sähköön liittyviä käsitteitä, ilmiöitä ja suureita tutuissa tilanteissa.
|