Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan käyttämään liikuntataitojaan monipuolisesti, haastamaan itseään ja kokeilemaan yksin ja yhdessä uusia juttuja turvallisesti. Oppilaita rohkaistaan käyttämään ilmaisua osana liikuntaa.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu liikuntaympäristön hahmottamisessa, itsensä näkemisenä osana sitä sekä tekemään harjoitteissa, peleissä ja leikeissä erilaisia, tilanteisiin sopivia ratkaisuja.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Harjoitutetaan oppilaan motorisia perustaitoja: - Tasapainotaidot: liikkuminen tasamaalla, kapealla esteellä, kiipeäminen, kehon heiluttaminen, väistäminen esim. leikeissä, pyöriminen, kieriminen, alastulot hypyissä sekä luistelu- ja hiihtotaidon tasapainon harjoituttaminen - Liikkumistaidot: käveleminen, juokseminen, hyppääminen, loikkaaminen, konkkaaminen, laukkaaminen, kiipeäminen ja liukuminen - Välineenkäsittelytaidot: vierittäminen, heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen ja välineinä esim. erilaiset pallot, mailat, keilat ja vanteet
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan monenlaisiin liikkumisympäristöihin, joissa ohjataan oppilasta turvalliseen kokeilemiseen ja toimintaan. Käytetään hyödyksi koulun lähiympäristön mahdollisuuksia, joissa lapsen on mahdollista harjoitella liikkumista myös vapaa-ajalla.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu vesiliikuntaan erilaisten leikkien avulla ja harjoittelee liukumista, sukeltamista sekä alkeisuintia. Pyritään varmistamaan alkeisuimataito.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan oikeanlaiseen liikuntapukeutumiseen sekä muiden oppilaiden huomioimiseen liikuntatuntien aikana. Laaditaan liikuntatilanteisiin selkeät, viihtyvyyttä ja turvallisuutta luovat säännöt. Ohjataan oppilasta uusien taitojen harjoittelussa turvalliseen suoritukseen.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan säätelemään toimintaansa ja voimiaan tilanteen ja toisten oppilaiden taitojen mukaan sekä huomioimaan toiset liikuntatilanteissa. Harjoitellaan toimimaan yhdessä, auttamaan toisia oppilaita sekä kannustamaan toisia. Leikeissä ja peleissä harjoitellaan sekä voittamista että pettymyksen tunteen sietämistä tappion hetkellä.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan toimimaan pareittain ja ryhmässä, noudattamaan pelien ja leikkien sääntöjä sekä toimimaan pelin tai leikin idean mukaisesti.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Oppilasta tuetaan taitojen harjoittelemisessa niin, että hän saa onnistumisen elämyksiä omalla taitotasollaan. Oppilasta ohjataan tekemään omia, tilanteeseen soveltuvia ratkaisuja. Oppilasta rohkaistaan ilmaisemaan itseään rohkeasti ja monipuolisesti liikunnan eri keinoin ja olemaan vertailematta omaa suoritustaan toisten taitoihin tai toimintatapaan.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Tarjotaan monipuolisia ja erilaisia liikuntakokemuksia niin että oppilaan on mahdollista kokeilla ja onnistua oman taitotasonsa mukaisesti. Oppilasta rohkaistaan haastamaan itseään kokeilemaan uusia juttuja. Liikuntatunneilla pyritään sekä luomaan onnistumisen tunteita jo-osatuista taidoista että asettamaan haastetta niin, että oppilaan into säilyy.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liikunnanopetus on oppilaan mielenkiinnon herättävää, fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikuntatunneilla lapsi on aktiivinen ja utelias toimija ja kokeilija. Liikunnanopetus sisältää monipuolista taitojen harjoittelua, leikkejä ja pelejä erilaisissa arkiympäristöissä, sekä salissa että ulkona eri vuodenaikoina. Liikunnanopetus on myös mielikuvitusta aktivoivaa ja luovaa toimintaa, jossa erilaisten mielikuvien avulla ohjataan tietynlaisiin liikuntasuorituksiin. Lisäksi liikuntaa on helppo integroida eri oppiaineiden opetukseen, esim. liikuttaessa koulun ja kodin pihalla, lähiluonnossa ja liikenteessä.

Alkuopetuksen aikana pääpaino on erilaisten taitojen harjoittelussa:

- Liikkumistaidot: etenkin juokseminen ja hyppääminen eri tavoin, mutta myös kävely, kiipeily, loikkaaminen, konkkaaminen, laukkaaminen ja liukuminen.

- Tasapainotaidot: hyppäämisen alastulot, pyöriminen, kieriminen, vartalon hallinta ja käyttö eri asennoissa esim. ojentaminen, väistäminen tai pysähtyminen leikeissä, peleissä ja harjoitteissa. Tasapainotaidot harjaantuvat myös talvella luistellessa ja hiihtäessä.

- Välineenkäsittelytaidot: vierittäminen, heittäminen, kiinniottaminen ja potkaiseminen, joissa harjoitellaan liikkeen suorittamisen asentoa, suuntaa ja tarkkuutta. Välineinä alkuopetuksesssa ovat esim. erilaiset ja erikokoiset pallot, mailat ja kiinniottovälineet esim. räpylä.

- Uinti:Vesileikit, kellunnat ja liu'ut selällään ja vatsallaan, hengityksen hallinta, pinnan alle painautuminen, potkuharjoitukset, koira- ja myyräuinti, alkeisselkäuinti

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Luodaan liikuntatunneille yhteiset perussäännöt, joita noudattaen toimiminen on turvallista ja kaikille miellyttävää. Oppilaat harjoittelevat toimimaan rohkeasti ja omatoimisesti, mutta sääntöjä noudattaen erilaisissa harjoituksissa ja leikeissä. Liikuntatunneilla opitaan tekemään omia päätöksiä, auttamaan ja kannustamaan toisia sekä yhdessä voittamisen ja häviämisen taitoja sekä harjoitellaan toimimaan joukkueena eri rooleissa saman päämäärän tavoittelussa. Harjoitellaan huomioimaan toisten taidot siten, että leikit ja pelit ovat turvallisia ja tasapuolisia.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liikuntatuntien pitäisi tuottaa oppilaalle myönteisiä kokemuksia, joka saadaan aikaan tilanteissa, joissa oppilas saa onnistumisen kokemuksia ja voi haastaa omia taitojaan pelkäämättä epäonnistumista. Käytetään hyödyksi lähiympäristön ja eri vuodenaikojen mahdollisuudet monipuoliseen liikkumiseen. Opitaan nauttimaan onnistumisista ja selviämään pienistä pettymyksistä, joita liikuntatilanteissa tulee. Kannustetaan oppilaita ulkoilemaan ja liikkumaan virkistykseksi myös vapaa-ajalla sekä kotona että harrasteissa mahdollisuuksien mukaan. Liikunnanopetuksessa tuetaan sitä, että oppilas havaitsee liikunnan merkityksen omaan terveyteen ja omalle hyvinvoinnille.

ePerusteet