T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
|
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
|
S6 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.
|
1. lk
Ymmärrän yksinkertaisia tervehdyksiä.
Ymmärrän yksinkertaisia sanontoja (esim. kun joku tiedustelee vointiani, kysyy mitä haluaisin, pyytää anteeksi).
Ymmärrän yksinkertaisia kieltoja ja kehotuksia.
Osaan tervehtiä ja hyvästellä.
Osaan pyytää ja antaa jotakin kohteliaalla, kohdekulttuurin edellyttämällä tavalla.
Osaan keskustella hyvin lyhyesti ja yksinkertaisesti minulle tärkeistä asioista.
2. lk
Osaan tiedustella toiselta perusasioita (esim. asuinpaikka, ikä, osoite, kielitaito).
Osaan tehdä yksinkertaisia kysymyksiä (mitä, missä, kuka, milloin).
Osaan vastata ja reagoida lyhyessä keskustelussa.
Osaan pyytää keskustelukumppaniani toistamaan sanomansa.
|
• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
• L4 Monilukutaito
• L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
• L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
|
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.
|
Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.
|
S7 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.
|
1. lk
Osaan pyytää keskustelukumppaniani toistamaan sanomansa.
Selviydyn lyhyistä palvelutilanteista ulkoa opituin ilmaisuin.
Osaan turvautua elekieleen, jos en löydä tarvitsemiani sanoja.
2. lk
Pystyn seuraamaan yksinkertaista keskustelua palvelutilanteessa, esim. kaupassa.
Pystyn seuraamaan yksinkertaisia keskusteluja minulle tutuista aiheistak kun puhutaan hitaasti, selkeästi ja tarvittaessa toistaen.
Ymmärrän yksinkertaisia ohjeita esim. paikasta toiseen mennessä.
Osaan ilmaista mielipiteeni erittäin yksinkertaisesti
Selviydyn yksinkertaisista ostostilanteista.
Osaan kysyä esim. junan tai linja-auton lähtö- tai saapumisaikoja.
|
• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
• L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
• L4 Monilukutaito
• L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
• L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
|
T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla
|
Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia
|
S8 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilanteissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa.
|
1. lk
Osaan esitellä itseni ja toisen henkilön.
Osaan kertoa perusasiat itsestäni.
Osaan kysyä kuulumisia ja vointia.
Osaan keskustella hyvin lyhyesti ja yksinkertaisesti minulle tärkeistä asioista.
Ymmärrän yksittäisiä sanoja ja sanontoja esim. filmeistä, tietokonepeleistä tms.
2. lk
Osaan keskustella hyvin lyhyesti ja yksinkertaisesti minulle tärkeistä asioista.
Ymmärrän yksinkertaisia ohjeita esim. paikasta toiseen mennessä.
Ymmärrän lukuja, hintoja ja ajanilmaisuja.
Ymmärrän pääkohda, ku joku puhuu hyvin hitaasti, selvästi ääntäen ja mahdollisesti toistaen tutuista asioista.
Ymmärrän huolellisesti ja hitaasti muotoiltuja yksinkertaisia kysymyksiä, jotka koskevat itseäni, perhettäni, harrastuksiani ja koulunkäyntiäni.
Osaan ilmoittaa määriä, hintoja ja kellonaikoja.
|
• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
• L4 Monilukutaito
• L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
• L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
|