Vieras kieli, A1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Lukuvuoden aikana toteutettavan arvioinnin ensisijainen tehtävä on ohjata oppimista kannustavan palautteen avulla. Opettajan antama palaute antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoiseksi oppimisen tavoitteista sekä omista taidoista ja niiden kehittämisestä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että opettaja antaa oppilaille mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin. Oppilaat harjoittelevat opettajan ohjaamana itse- ja vertaisarvioinnin taitoja osana kielten opiskelua.

Lukuvuoden päätteeksi A1-kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi tekemiensä havaintojen perusteella oppilaiden osaamista suhteessa kaikkiin opetussuunnitelman perusteissa oppimiselle asetettuihin tavoitteisiin. Opettajan arvioidessa oppilaan oppimista on huolehdittava siitä, että oppilaat voivat osoittaa osaamistaan eri tavoin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Englannin kielen A1-oppimäärän opetuksen tavoitteet ja arviointi vuosiluokilla 1-2 Kärsämäen perusopetuksessa

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetuksen tavoitteet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet

Tavoitteiden vuosiluokkaistaminen ja arviointi

Laaja-alainen osaaminen

T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjata oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.

Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekielen muista osaamistaan kielistä.

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

(tavoitetta ei arvioida)

• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen

• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta

Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja.

S2 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille

(tavoitetta ei arvioida)

• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen

• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Kielenopiskelutaidot

Opetuksen tavoitteet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet

Tavoitteiden vuosiluokkaistaminen ja arviointi

Laaja-alainen osaaminen

T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä

Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.

S3 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

1. ja 2. lk

Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhminä.

• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen

• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

• L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys

T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä

Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä.

S4 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

(tavoitetta ei arvioida)

• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen

• L4 Monilukutaito

• L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen

T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.

Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.

S5 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

1. lk

Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan antamaan positiivista palautetta esim. toimnnallisin keinoin.

2. lk

Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua tai sähköistä portfoliota.

• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen

• L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetuksen tavoitteet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet

Tavoitteiden vuosiluokkaistaminen ja arviointi

Laaja-alainen osaaminen

T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa

Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.

S6 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

1. lk

Ymmärrän yksinkertaisia tervehdyksiä.

Ymmärrän yksinkertaisia sanontoja (esim. kun joku tiedustelee vointiani, kysyy mitä haluaisin, pyytää anteeksi).

Ymmärrän yksinkertaisia kieltoja ja kehotuksia.

Osaan tervehtiä ja hyvästellä.

Osaan pyytää ja antaa jotakin kohteliaalla, kohdekulttuurin edellyttämällä tavalla.

Osaan keskustella hyvin lyhyesti ja yksinkertaisesti minulle tärkeistä asioista.

2. lk

Osaan tiedustella toiselta perusasioita (esim. asuinpaikka, ikä, osoite, kielitaito).

Osaan tehdä yksinkertaisia kysymyksiä (mitä, missä, kuka, milloin).

Osaan vastata ja reagoida lyhyessä keskustelussa.

Osaan pyytää keskustelukumppaniani toistamaan sanomansa.

• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen

• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

• L4 Monilukutaito

• L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys

• L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.

Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.

S7 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

1. lk

Osaan pyytää keskustelukumppaniani toistamaan sanomansa.

Selviydyn lyhyistä palvelutilanteista ulkoa opituin ilmaisuin.

Osaan turvautua elekieleen, jos en löydä tarvitsemiani sanoja.

2. lk

Pystyn seuraamaan yksinkertaista keskustelua palvelutilanteessa, esim. kaupassa.

Pystyn seuraamaan yksinkertaisia keskusteluja minulle tutuista aiheistak kun puhutaan hitaasti, selkeästi ja tarvittaessa toistaen.

Ymmärrän yksinkertaisia ohjeita esim. paikasta toiseen mennessä.

Osaan ilmaista mielipiteeni erittäin yksinkertaisesti

Selviydyn yksinkertaisista ostostilanteista.

Osaan kysyä esim. junan tai linja-auton lähtö- tai saapumisaikoja.

• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen

• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

• L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

• L4 Monilukutaito

• L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen

• L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla

Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia

S8 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilanteissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa.

1. lk

Osaan esitellä itseni ja toisen henkilön.

Osaan kertoa perusasiat itsestäni.

Osaan kysyä kuulumisia ja vointia.

Osaan keskustella hyvin lyhyesti ja yksinkertaisesti minulle tärkeistä asioista.

Ymmärrän yksittäisiä sanoja ja sanontoja esim. filmeistä, tietokonepeleistä tms.

2. lk

Osaan keskustella hyvin lyhyesti ja yksinkertaisesti minulle tärkeistä asioista.

Ymmärrän yksinkertaisia ohjeita esim. paikasta toiseen mennessä.

Ymmärrän lukuja, hintoja ja ajanilmaisuja.

Ymmärrän pääkohda, ku joku puhuu hyvin hitaasti, selvästi ääntäen ja mahdollisesti toistaen tutuista asioista.

Ymmärrän huolellisesti ja hitaasti muotoiltuja yksinkertaisia kysymyksiä, jotka koskevat itseäni, perhettäni, harrastuksiani ja koulunkäyntiäni.

Osaan ilmoittaa määriä, hintoja ja kellonaikoja.

• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

• L4 Monilukutaito

• L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys

• L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

Opetuksen tavoitteet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet

Tavoitteiden vuosiluokkaistaminen ja arviointi

Laaja-alainen osaaminen

T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa.

Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.

S9 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

1. lk

Osaan esitellä itseni ja toisen henkilön.

Osaan kertoa perusasiat itsestäni.

Pystyn yhdistämään yksittäisiä sanoja kuviin.

Pystyn päättelemään oudon sanan merkityksen hyvin tutussa yhteydessä.

Saan selville perustietoja ihmisistä (nimi, ikä, asuinpaikka) kirjoitetun tekstin perusteella.

2. lk

Ymmärrän yksinkertaisen kaavakkeen pääsisällön (esim. hotelliin ilmoittautuminen).

Ymmärrän tavallisimpia opasteita ja kylttejä.

Ymmärrän pääsisällön kuuntelemieni laulujen sanoituksista.

Ymmärrän lyhyitä ohjeita, joihin liittyy selventävä kuva.

Ymmärrän tavallisimpia lyhyitä viestejä (postikortti, syntymäpäiväonnittelut, lyhyt tekstiviesti).

• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen

• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

• L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

• L4 Monilukutaito

• L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen

• L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

Opetuksen tavoitteet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet

Tavoitteiden vuosiluokkaistaminen ja arviointi

Laaja-alainen osaaminen

T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä

Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien,

1. lk

Osaan kirjoittaa kirjaimin numerot ja joitakin tavallisimpia nimiä ja sanoja.

Osaan jäljentää näkemiäni sanoja ja ilmaisuja.

Osaan kirjoittaa tuttuja, tavallisia yksittäisiä sanoja ja sanontoja.

Osaan kirjoittaa perusasiat itsestäni.

2. lk

Osaan kirjoittaa yksinkertaisen viestin sanelun mukaan.

Osaan laatia lyhyen viestin (esim. onnittelu, lomatervehdys tai muistilappu).

Osaan kirjoittaa lyhyesti itsestäni, perheestäni ja harrastuksistani.

Osaan kirjoittaa lyhyitä kysymysiä.

Osaan vastata muutamalla lyhyellä lauseella kysymyksiin, jotka koskevat minua tai perhettäni.

• L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen

• L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

• L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

• L4 Monilukutaito

• L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen

• L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Tavoitteet

Tavoite
T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjata oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekielen muista osaamistaan kielistä. (tavoitetta ei arvioida)
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja. (tavoitetta ei arvioida)
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä. (tavoitetta ei arvioida)
T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.
T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.
T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

Sisällöt

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S4 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S5 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S6 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S7 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S8 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilanteissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S9 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S10 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla. Tarjotaan mahdollisuuksia tutustua vähitellen kirjoittamiseen.

ePerusteet