Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan osana ryhmää. Musiikinopetuksen tavoitteena on tuottaa hyvää mieltä ja rakentaa myönteistä minäkuvaa.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kokeilemaan omaa ääntään eri tavoin ja hahmottamaan luonteva laulaminen. Harjoitellaan laulamaan ja soittamaan yhdessä huomioiden kappaleen rytmi ja voimakkuus.
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan kokeilemaan ja tunnistamaan erilaisia ihmisten, ympäristön ja yleisimpien soittimien ääniä. Oppilasta ohjataan havainnoimaan tuttujen laulujen ja sävellysten rytmiä, sointiväriä, melodiaa, harmoniaa ja rakennetta. Tutustutaan erilaisiin musiikkilajeihin ja -tyyleihin ikätasolle sopivasti. Musiikkia harjoitellaan kuuntelemaan sekä keskittyen että liikkumalla sen mukaan.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle annetaan tilaisuus itse suunnitella ja kokeilla erilaisia laulutapoja, kehosoittimia, kehorytmejä ja soittimia. Kokeiluilla pyritään tuomaan esille musiikin monipuolisuus ja ilon tuottamisen ulottuvuus. Mahdollisuuksien mukaan luodaan tilaisuus kokeilla myös ikätasolle sopivia yksinkertaisia musiikin sovelluksia.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan tutustumaan monenlaisiin lauluihin ja sävellyksiin kulttuuriperintöä vaalien. Laulujen ja musiikkileikkien valinnassa otetaan huomioon oppilaiden omat kiinnostukset, vuodenjat ja juhlat. Tutustumalla musiikkiin monipuolisesti pyritään tukemaan empatiakyvyn ja yhteisöllisyyden tunteita.
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan musiikin merkintätapojen perusperiaatteisiin: Nuottiviivasto, nuottien osat, tauot sekä rytmi. Lisäksi havainnoidaan musiikkikappaleen muotoa (AB, ABA sekä soolo/tutti) tuttujen laulujen ja helppojen kappaleiden avulla.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta käyttämään omaa ääntään ja soittimia tilanteeseen sopivalla tavalla. Opitaan, että musiikki lähtee hiljaisuudesta ja loppuu yhteisesti sovittuun merkkiin. Harjoitellaan kuuntelemaan keskittyneesti. Harjoitellaan havainnoimaan musiikin, sen voimakkuuden ja rytmin vaihtelua liikkuessa ja toimimaan sen mukaan.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan asettamaan itselle tai omalle ryhmälle pieni musiikillinen tavoite, johon yritetään pyrkiä. Harjoitellaan työskentelemään yhdessä pitkäjänteisesti, esim. juhlaohjeman onnistumiseksi. Harjoitellaan sietämään jännitystä pienissä esiintymistilanteissa ja juhlissa.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

Työtavoissa korostuu leikinomaisuus. Musiikin avulla pyritään luomaan hyvää mieltä ja yhteishenkeä. Musiikkituokioilla harjoitellaan ilmaisua, luontevaa hengitystä, äänenkäyttöä ja laulamista sekä yksin että ryhmänä. Leikkejä, kehorytmejä, kehosoittimia ja rytmisoittimia käytetään osana musiikkia. Keho- ja rytmisoittimia hyödynnetään musiikillisessa keksinnässä, kuten äänimaisemien tekemisessä. Melodiasoittimista tutustutaan kellopeliin, kanteleeseen ja pianoon. Oppilasta opetetaan käyttämään soittimia huolellisesti ja oikealla tavalla.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan hahmottamaan musiikin peruskäsitteistä taso, kesto, voima ja väri. Oppilas harjoittelee havainnoimaan musiikin melodiaa, dynamiikaa (hiljainen/voimakas ja hiljentyvä/voimistuva), rytmiä (tasajakoinen/kolmijakoinen), harmoniaa (duuri/molli), muotoa (säkeistö/kertosäe) ja tunnelmaa. Oppilasta ohjataan tunnistamaan musiikista erilaisia osatekijöitä, esimerkiksi milloin jokin tietty soitin soittaa.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Musiikinopetuksessa huomioidaan lasten toiveet, elinympäristö ja kulttuuri. Opetus tarjoaa oppilaille tilaisuuden tehdä havaintoja äänistä ja musiikista arkipäivän elämässä. Musiikin avulla pyritään tukemaan oppilaan kiinnittymistä omaan ympäristöön ja kulttuuriin sekä tuomaan esiin sen rentouttava ja voimaannuttava vaikutus. Oppilaat harjaantuvat tekemään pieniä esityksiä myös muille esitettäväksi, esim. koulun juhliin ja tilaisuuksiin. Musiikinopetuksessa pyritään luomaan oppilaalle tilaisuuksia käyttää omia taitoja, iloita niistä sekä kehittyä musiikin alueilla yksilöllisesti omaan taitotasoon pohjautuen. Musiikkia ja ääniä käytetään myös muun ilmaisun tukena ja välineenä esim. musiikkimaalauksessa tai musiikin mukaan liikkumisessa ja tunnelman luomisessa ja ilmaisemisessa esim. pienissä kuvaesityksissä, tarinoissa, animaatioissa ja videoissa. Havainnoidaan arjen ääniympäristöjä. Keskustellaan kuunnellusta musiikista.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Musiikkia lähestytään monipuolisesti ja oppilaan omasta elinpiiristä käsin. Musiikinopetus koostuu monipuolisesti lauluista, leikeistä, loruista, liikunnasta sekä soitto- ja kuuntelutehtävistä. Myös virsiin tutustutaan oppilasryhmä huomioiden ja sen uskonnollisiin näkemyksiin soveltuen. Oppilaita rohkaistaan ilmaisemaan itseään luovasti musiikin keinoin eri tilanteissa. Musiikki valitaan lapsen ikätasolle sopien ja osallistumiseen houkuttelevasti. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon myös eheyttäminen muihin oppiaineisiin. Oppilaita osallistetaan ohjelmiston suunnittelussa.

ePerusteet