Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta käyttämään koko kehoa ja kaikkia aisteja havainnoinnin perustana. Esimerkiksi katsotaan, haistellaan,maistellaan, kuunnellaan, tunnustellaan, liikutaan, leikitään ja koetaan maailmaa. Tehdään ympäristöstä havaintoja esimerkiksi piirtäen ja muovaillen,
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Keskustellaan ja innostutaan kuvista luokassa, kotona ja luonnossa. Oppilasta kannustetaan huomaamaan erilaisia näkemyksiä ja hyväksymään ne, esimerkiksi sadutus yhtenä toimintatapana.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta rohkeaan kuvalliseen kokeiluun ja tekemiseen. Oppilaat voivat tehdä tehtäviä eri tekniikoilla ja heitä kannustetaan soveltamaan annettuja ideoita.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Luodaan salliva ilmapiiri ja valintojen mahdollisuus. Oppilaille suodaan mahdollisuus leikkimielisyyteen, erikokoisiin töihin ja vaihteleviin tekniikoihin kuten piirtäminen, maalaaminen, rakentelu, muovailu savesta, lumesta tai muista luonnonmateriaaleista, askartelu tai saksien käyttö. Tutustutaan pää- ja väliväreihin.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Pyritään kiireettömään työilmapiiriin. Vaiheistetut työt auttava oppilasta tekemään huolellisesti työnsä valmiiksi. Käytetään integroivia teemoja, jotka mahdollistavat laajempien töiden tekemisen eheyttävästi muidenkin oppiaineiden tunneilla.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Tarkastellaan esimerkiksi koon, muodon ja värien vaikutusta kuvaan ja tunnelmaan. Pohditaan millaisia tunteita kuva herättää esim. eläytyen, jutellen ja leikkien.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tutkimaan ympäröivää kuvamaailmaa, kuten arjen esineitä, lastenkirjojen kuvituksia, liikennemerkkejä tai mainoksia. Tutkitaan millaisia värejä ja muotoja käytetään viestin perille saattamiseksi.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Haetaan innostusta esimerkiksi seuraavista teemoista: koti, lähiympäristö, kotiseutu, Suomi, Kalevala, vanhat esineet tai omat lelut.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Tutkitaan taiteen teemoja: luonto, ihminen ja eläin.Ohjataan oppilasta tunnistamaan erilaisia kuvamaailmoja esim. mediaan ja animaatioihin liittyen. Pohditaan niiden vaikutusta katsojaan.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Valitaan teemoja suomalaisesta sekä eri maiden kulttuureista. Käytetään mahdollisuuksien mukaan kierrätysmateriaaleja. Opetetaan oppilaalle kuvataiteessa syntyvän jätteen lajittelua.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksessa käsitellään oppilaiden omia kuvakulttuureja kuten leluja, satuja tai sarjakuvia.

Harjoitellaan käyttämään erilaisia kuvantekemisen välineitä ja tekniikoita. Opetellaan myös dokumentoimaan toimintaa valokuvaamalla, jonka perusteet myös opetellaan osana ensimmäisen luokan kuvataiteen sisältöä.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen sisältöinä käytetään mahdollisuuksien mukaan:

- paikallista rakennettua ympäristöä (esim. koulurakennus, koulun piha, paikalliset tärkeät rakennukset kuten paanukirkko). Voidaan tutustua esim. Frosteruksen koulun pihalla olevan aapiskukon rakenteeseen piirtämällä se.

- paikallisia luonnonympäristöjä

- lapsiin kohdistuvat mainokset ja media

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Herätetään mielenkiintoa taiteeseen tutustumalla esimerkiksi suomalaisiin ja paikallisiin taideteoksiin. Tutustutaan myös lastenkirjojen kuvituksiin eri maiden satuperinteessä ja kansantaruissa.

ePerusteet