Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ympäristöopin arvioinnin tarkoitus on ennenkaikkea tukea oppimista. Työtapojen ja arviointimenetelmien monipuolisuus antaa oppilaalle mahdollisuuden osoittaa osaamistaan eri tavoin. Alkuopetuksessa arviointi on pääosin työskentelyn aikana tapahtuvaa ja sitä ohjaavaa, kannustavaa palautetta. Arviointi kohdistetaan jakson alussa yhdessä sovittuihin tavoitteisiin ja perustuu työskentelyn havainnointiin ja keskusteluihin enemmän kuin itse tuotokseen. Toiminnan aikana arviointi suunnataan ohjaamaan olennaisen hahmottamista, keskittymistä, tiedonhakua ja ilmaisun selkeyttä.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Oppilaita innostetaan ja ohjataan ympäristöopin asioiden pohtimiseen, tutkimiseen ja havainnointiin.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Luodaan oppilaalle onnistumisen elämyksiä, positiivisia kokemuksia sekä kannustetaan uusien kysymysten ja havaintojen tekemiseen sekä pienten kysymysten tutkimiseen monipuolisesti.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan havainnoimaan, pohtimaan ja toimimaan omassa ympäristössä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on käyttää sekä rakennettua että luontolähiympäristöä luonevana oppimisympäristönä havainnoiden sitä eri vuodenaikoina, käyttää lähiympäristöä eheyttämään opetusta eri teemoista, saada positiivisia luontokokemuksia sekä oppia retkeilyn ja luonnossa liikkumisen perustaitoja. Harjoitellaan myös turvallista liikennekäyttäytymistä sekä pientä asiointia lähialueella, esim. kirjastokäynnit.
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan tekemään itse kysymyksiä opittavasta aihealueesta, tekemään omaa tutkimusta yhdessä toisten oppilaiden kanssa sekä valitsemaan tarkoitukseen sopiva tiedonhankintatapaa.
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan havaintojen tekemistä sekä omien että opettajan kysymysten johdattamina. Tehdään pieniä kokeita ja kokeiluja. Harjoitellaan esittämään kokeilujen tulokset toisille sekä suullisesti että kuvallisessa ja/tai kirjallisessa muodossa.
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan ympäristöopin aihealueiden kuvailua, vertailua ja luokittelua omien päätelmien, kirjallisuuden ja tieto- ja viestintätekniikan keinoin.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan huolellista ohjeiden kuuntelua ja niiden mukaan toimimista. Opitaan noudattamaan tilanteenmukaisia turvallisuudesta annettuja ohjeita sekä ymmärretään niiden tarkoitus.
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan erilaisten arjen laitteiden toimintatapoihin, mietitään niiden käyttötapoja ja hyödyllisyyttä. Kannustetaan oppilasta erilaisten omien pienten laitteiden suunnitteluun, rakentamiseen ja innovointiin yhdessä toisten kanssa.
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan ryhmässä toimimisen taitoja jokapäiväisessä elämässä: keskustellaan erilaisista haasteita tuottaneista tilanteista tuoreeltaan. Pohditaan erilaisia tunnetiloja, tapoja ilmaista tunteita sekä niiden hallintaa. Harjoitellaan huomioimaan omia vahvuuksia sekä antamaan toisille positiivista palautetta heidän ominaisuuksistaan tai taidoistaan. Harjoitellaan empatiataitoja käytännönläheisillä esimerkeillä. Tuodaan esiin kiusaamisen vaikutukset.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöä tiedon hankinnassa, käsittelyssä, taltioimisessa ja tuotosten esittämisessä.
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan käyttämään ympäristöopin käsitteitä opittavien asioiden yhteydessä. Harjoitellaan ymmärtämään käsitteitä ja niihin liittyviä ominaisuuksia.
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan tulkitsemaan, käyttämään hyödyksi ja tuottamaan yksinkertaisia kuvia ja malleja opittavista ympäristöopin asioista. Harjoitellaan erilaisten karttojen ymmärtämistä ja niiden mittasuhteiden jonkinlaista ymmärtämistä, esim. pihakartta, lähiympäristön kartta, oman paikkakunnan kartta, Suomen kartta sekä maailman kartta.
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan oman asian, näkemyksen tai mielipiteen kertomista ja esittämistä sekä perustelemaan omaa mielipidettä lyhyesti ja rakentavasti, ikätasolle sopivalla tavalla.
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Pohditaan kasvua, terveellisyyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Ihminen: kehon osat

- Mielen hyvinvointi ja tunnetaidot: tunteet ja niiden hallinta

- Terveys: terveellinen ravinto, puhtaus, lepo ja liikunta sekä itsehoitotaidot

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Koneet ja teknologia:

  • tutustutaan kodin koneisiin ja laitteisiin
  • harjoitellaan tietokoneen ja tabletin käyttöä

- Turvataidot:

  • tutustutaan kodin ja koulun turvallisuusohjeisiin
  • harjoitellaan avun hakemista ja hälyttämistä hätätilanteessa
  • pohditaan kodin ja koulun turvallisuutta
  • mietitään ja harjoitellaan turvallista liikennekäyttäytymistä: koulumatkan kulkemista sekä lähiympäristössä liikkumista

- Arjen tilanteet:

  • pohditaan säänmukaista pukeutumista eri vuodenaikoina
  • tutustutaan erilaisiin lähipiirin ja kotipaikkakunnan töihin ja ammatteihin
  • harjoitellaan rahankäytön ymmärtämistä ja vastuullisia valintoja

- Yhteistyötaidot:

  • harjoitellaan yhdessä toimimista
  • tutustutaan koulun ja esimerkiksi harrastusten sääntöihin ja harjoitellaan niiden mukaan toimimista

- harjoitellaan koululaisten työskentelytaitoja

- oma perhe; sen ihmiset ja koti (tämä sisältö toteuttaa myös yrittäjyyskasvatuksen 1-2 -luokan ohjelmaa)

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

- tarkkaillaan ja havainnoidaan lähiympäristöä eri vuodenaikoina

- havainnoidaan säätä

- tutustutaan koulun pihaan ja lähiympäristöön havainnoiden ja myös kartan avulla

- harjoitellaan erottamaan luonnonympäristö ja rakennettu ympäristö

- osataan erottaa elollinen ja eloton luonto

- tunnistetaan oman lähiympäristön piirteitä verrattuma muuhun Suomeen ja tutustutaan Suomen erilaisiin maisema-alueisiin

- Karttataidot: liikkuminen pihakartan mukaan ja Suomen karttaan tutustuminen

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutkitaan, ihmetellään, kokeillaan ja ajatellaan omaa arkea ja lähiympäristöä sekä keksitään erilaisia ajatuksia tai sovellutuksia siihen liittyen.

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Ravinto, vesi, ääni, valo, ilma, lämpö, suoja:

  • terveellinen ruoka
  • puhdas vesi
  • veden riittävyys
  • veden olomuodot ja ominaisuudet
  • ilma ja tuuli
  • eläinten pesät
  • oma koti ja oma koulu

- Kasvien kasvattaminen

- Maapallon rakenne: vuodenajat

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Luonnon monimuotoisuus: lähiympäristön eliöt ja niiden suojeleminen

- Luonnonvarojen kestävä käyttö: säästäminen ja omat valinnat

- Globaalikasvatus: Suomen asukkaat, yhdessä eläminen, tasa-arvo

ePerusteet