Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet.

Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä siten, että oppilailla on mahdollisuus osoittaa parasta osaamistaan. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona liikunnan opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut liikunnan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt liikunnan oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on liikunnan oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Liikunnassa osaaminen kertyy kumuloituvasti aikaisemman osaamisen jatkoksi. Päättöarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen
Paikallinen tarkennus
Opettaja pyrkii rakentamaan tunneille hyväksyvän ja kannustavan ilmapiirin, jotta oppilaat uskaltavat yrittää parhaansa omista lähtökohdistaan riippumatta. Tärkeintä ei ole pelkästään osaaminen, vaan myös parhaansa yrittäminen. Käytetään monipuolisia ja toiminnallisia tehtäviä, harjoitteita ja pelejä eri liikuntamuodoissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu liikuntatunneille ja kokeilee erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti ja valikoiden liikuntatuntien toimintaan.

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Opettaja ohjaa oppilasta ymmärtämään, miten olisi järkevintä toimia eri tilanteissa (esimerkiksi palloilulajit, liikuntaleikit). Hyödynnetään tavoitteita tukevia leikkejä, harjoitteita ja pelejä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee havaintojen pohjalta useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja sekä yhdistää niitä toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain havaintojaan ja hyödyntää niitä opettajan auttamana omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan haastamaan tasapaino- ja liikkumistaitojaan monipuolisten tuntisisältöjen avulla. Pyritään liikkumaan eri liikuntaympäristöissä mahdollisuuksien mukaan (jäällä, lumella, salissa, pallokentillä, metsässä).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään välineenkäsittelytaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
Käsittelytaitojen harjoittelua monipuolisesti eri liikuntamuotojen avulla, eri olosuhteissa (liikuntasalissa, jäällä, lumella, nurmella) ja pyritään löytämään yhtäläisyyksiä suoritusten välillä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii omalla keholla tehtäviä voimaharjoitteluliikkeitä sekä perusteita nopeus-, kestävyys- sekä liikkuvuusharjoittelusta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi, ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa ja valita erilaisten fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointiin soveltuvia menetelmiä ja harjoittaa omatoimisesti joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan

T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.
Uima- ja vesipelastustaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa uida*, pelastautua ja pelastaa vedestä (*Pohjoismaisen uimataidon kriteeri).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan noudattamaan sovittuja sääntöjä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii tunnilla turvallisesti sekä varustautuu asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten toimitaan turvallisesti ja asiallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä ohjeiden mukaan.

Sosiaalinen toimintakyky
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toisten hyväksymiseen ja huomioon ottamiseen erilaisten pari- ja ryhmätehtävien avulla. Seitsemännellä luokalla painotetaan hyvän ryhmähengen muodostumista. Kasvatuskeskustelut yksittäisten oppilaiden tai oppilasryhmien kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla ja toiset huomioon ottaen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Vastuun kanto yhteisissä oppimistilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja edistää sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa reilun pelin periaatteita ja kantaa satunnaisesti vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Psyykkinen toimintakyky
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa oppilaan itsenäisen työskentelyn taitoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
Itsenäisen työskentelyn taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yleensä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii opettajan ohjaamana.

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan yrittämään parhaansa riippumatta siitä, onnistuuko oppilas tehtävässä vai ei. Tarkoitus on ymmärtää se, että kaikkea ei luonnostaan osaa, vaan asioita pitää harjoitella.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.

Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Havaintomotorisia taitoja kehitetään kehonhahmotusta kehittävillä tehtävillä ja liikuntalajeilla, kuten voimistelu, pallopelit, suunnistus, tanssi, liikuntaleikit ja yleistaitoharjoittelu.

Oppilaille liikuntatunnit esitetään pääsääntöisesti eri lajien oppitunteina, mutta tuntien sisällä pyritään kehittämään myös motorisia perustaitoja. Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja harjoitellaan alkulämmittelyissä, vaihtopenkkitehtävinä tai osana tietyn lajin opetusta (esimerkiksi heittäminen pesäpallossa).

Fyysisten ominaisuuksien arvioiminen, kehittäminen ja ylläpitäminen: Liikunnanopetuksessa on mukana kestävyys-, lihaskunto- ja liikkuvuustestejä, mutta niiden tulokset eivät vaikuta liikunnan arvioinnissa. Testitunteja arvioidaan, kuten muitakin liikuntatunteja, toiminnan perusteella. Testituntien tarkoituksena on antaa oppilaille käsitys sen hetken kunnosta sekä kunnon mittaamiseen välineitä jatkon varalle. 7. luokalla lihaskuntoharjoittelu toteutetaan omalla kehonpainolla. Liikkuvuusharjoittelu on osana muita liikuntatunteja. Kestävyyskuntoa harjoitetaan lenkkeily- ja hiihtotunneilla.

Uinti: 7. luokalla käydään uimassa lähikuntien uimahalleissa. Tukiopetusta järjestetään paikallisessa altaassa tarpeen mukaan.

Oppilasta ohjataan noudattamaan sovittuja sääntöjä sekä miettimään omien tekojensa seurauksia. Tavoitteen saavuttamiseksi käytetään kasvatuskeskusteluja ja mahdollisesti rangaistuksia (esimerkiksi tunnin tehtävien tekeminen tunnin jälkeen, jälki-istunto).

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan ja kehittämään omaa sosiaalista toimintakykyään. Liikunnan opetukseen valitaan erilaisia pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon sekä auttamaan ja avustamaan muita. Tehtävien myötä opitaan vastuun ottamista yhteisistä asioista ja niiden järjestelyistä sekä säännöistä. Myönteistä yhteisöllisyyttä lisätään ryhmätehtävillä.

Paikallinen opetussuunnitelma

7. luokalla pääpaino on yhteisten sääntöjen oppimisessa sekä muiden oppilaiden ja opettajan huomioimisessa. Liikuntatunneille luodaan/annetaan säännöt ja pyritään noudattamaan niitä. Jos asiat eivät etene sovitulla tavalla, opettaja puuttuu tilanteeseen. Tarkoituksena on saada oppilaat ymmärtämään, miksi on sellaisia sääntöjä kuin on (kasvatuskeskusteluja yksittäisten oppilaiden kanssa tai koko ryhmän kanssa). Tarkoituksena on saada aikaan kannustava ryhmähenki, jotta jokainen uskaltaa osallistua tunnilla parhaansa mukaan.

Oppilasta ohjataan ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista. 7. luokalla suositaan palloilussa pienpelejä, jotta jokainen oppilas joutuu osallistumaan ja ottamaan vastuuta pelissä. Tunneilla korostetaan jokaisen oppilaan merkitystä joukkuepeleissä, jokaisen täytyy tehdä oma työnsä, jotta peli onnistuu.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikunnan opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaisilla tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä edistetään myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä. Opetuksen yhteydessä annetaan tietoa liikunnan merkityksestä kasvulle ja kehitykselle, tutustutaan harjoittelun periaatteisiin sekä annetaan tietoa liikunnan harrastusmahdollisuuksista ja toimintatavoista eri liikuntamuodoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

7. luokalla pyritään innostamaan oppilaita oman liikuntaharrastuksen löytämiseen monipuolisilla tuntien sisällöillä. Pyritään tuomaan esille myös Kärsämäellä olevia liikunnallisia harrastusmahdollisuuksia.

ePerusteet