Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa oppimisen arviointi, eli formatiivinen arviointi, on kannustavaa ja rakentavaa palautetta opintojen aikana. Se tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa. Ohjaava palaute auttaa oppilasta hahmottamaan yhä paremmin soivaa musiikillista toteutusta, musiikillista ilmaisua ja musiikin merkityksiä. Palautetta oppilas tarvitsee erityisesti, kun hän toteuttaa luovaan tuottamiseen liittyviä kokonaisuuksia. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti ja soveltamaan käytännössä oppimaansa musiikin tietoa ja taitoa. Musiikin summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaan tiedolliseen osaamiseen että musiikillisiin taitoihin erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Musiikissa harjoittelu- ja työskentelytaitojen kehittäminen eli oppimaan oppiminen on yksi arvioitavista kriteereistä.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona musiikin opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut musiikin oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt musiikin tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on musiikin tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan musiikin oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.

Musiikissa oppilaan oppimisen tavoitteet on johdettu musiikin opetuksen tavoitteista. Musiikin oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kohteet koostuvat osallisuuden taidoista, musiikillisista taidoista ja tiedoista, luovasta tuottamisesta, kulttuurisen ymmärtämisen taidoista, monilukutaidosta, hyvinvoinnin ja ääniturvallisuuden taidoista sekä oppimaan oppimisen taidoista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä
Paikallinen tarkennus
S1 Musiikin opetuksessa lähtökohtana on tekemällä ja kokemalla oppiminen. Tutustutaan musiikin peruselementteihin laulamalla ja soittamalla monipuolisesti erilaisilla keho-, melodia-, rytmi- ja sointusoittimilla. Oppilas laajentaa omaa yksilöllistä musiikillista ilmaisuaan sekä opettelee käyttämään näitä taitoja vuorovaikutuksessa muiden kanssa. S2 Musiikin opiskelussa käytetään aiemmin opittuja musiikkikäsitteitä ja musiikin perusmerkintätapoja. Taitojen kehittyessä käsitteellistä osaamista syvennetään ja sovelletaan. S3 Musiikillisten tietojen ja taitojen opiskelun ohessa opetuksessa pohditaan oppilaiden musiikkiin liittyviä kokemuksia ja havaintoja sekä musiikin merkitystä ihmiselle sekä yksilötasolla että laajemmin elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina. Yhteismusisoinnissa huomioidaan toisten oppilaiden musisoinnin arvostaminen ja kunnioittaminen ja kannustetaan toisten oppilaiden musiikilliseen auttamiseen. S4 Ohjelmisto koostuu monipuolisesti erilaisesta musiikista. Etenkin kuunteluohjelmistoon valitaan eri kulttuurien ja aikakausien musiikkia, kansanmusiikkia, taidemusiikkia ja rytmimusiikkia ajankohtaiset musiikilliset ilmiöt huomioiden. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, oppilaita innostavat teokset ja tehtävät sekä ohjelmiston käyttökelpoisuus musiikillisten taitojen oppimisessa. Ohjelmistoon voi sisältyä myös oppilaiden omia tuotoksia ja sävellyksiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii rakentavasti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii itsenäisesti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan opettajan konkreettisen ohjeen mukaan.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä
Paikallinen tarkennus
S1 Ohjataan oppilasta luontevaan ja terveeseen äänenkäyttöön ja laulamiseen. Rohkaistaan oppilasta käyttämään ja kehittämään omaa ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä. S2 Opetellaan ääni- ja hengitysharjoitusten sekä monipuolisen lauluohjelmiston avulla luontevaa äänenkäyttöä. Tutustutaan erilaisiin äänenkäyttötapoihin ja ihmisäänen ominaisuuksiin sekä mikrofonilaulutekniikkaan. S3 Rohkaistaan oppilasta käyttämään omaa ääntään luovan musiikillisen ilmaisun välineenä yksin ja yhdessä muiden kanssa. Otetaan huomioon laulamisen terapeuttiset, hyvinvointia ja elämänlaatua parantavat vaikutukset sekä yhteislaulun monitasoiset sosiaaliset merkitykset. S4 Ohjelmisto koostuu monipuolisesti erilaisesta musiikista. Etenkin kuunteluohjelmistoon valitaan eri kulttuurien ja aikakausien musiikkia, kansanmusiikkia, taidemusiikkia ja rytmimusiikkia ajankohtaiset musiikilliset ilmiöt huomioiden. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, oppilaita innostavat teokset ja tehtävät sekä ohjelmiston käyttökelpoisuus terveellisen ja monipuolisen äänenkäytön kehittämisessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä tehtävän ja tilanteen mukaisesti sekä ylläpitää ja kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun sovittaen osuutensa osaksi kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ääntään osana musiikillista ilmaisua.

T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin
Paikallinen tarkennus
S1 Musiikin perusteisiin tutustutaan laulamalla ja soittamalla erilaisilla keho-, melodia-, rytmi- ja sointusoittimilla. Innostetaan oppilasta kehittämään monipuolisesti musiikillisia taitojaan sekä rohkaistaan musiikilliseen ilmaisuun ja keksintään. S2 Käsitteiden hallintaa syvennetään laulamisen, soittamisen, kuuntelemisen ja liikkumisen lisäksi esim. pelaamisen ja kuvallisen ilmaisun avulla. S3 Oppilas laajentaa omaa yksilöllistä musiikillista ilmaisuaan sekä opettelee käyttämään näitä taitoja vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Huomioidaan toisten oppilaiden musisoinnin arvostaminen ja kunnioittaminen ja kannustetaan toisten oppilaiden musiikilliseen auttamiseen. Ohjataan oppilaita musiikilliseen keksintään. S4 Ohjelmisto koostuu monipuolisesti erilaisesta musiikista. Etenkin kuunteluohjelmistoon valitaan eri kulttuurien ja aikakausien musiikkia, kansanmusiikkia, taidemusiikkia ja rytmimusiikkia ajankohtaiset musiikilliset ilmiöt huomioiden. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, oppilaita innostavat teokset ja tehtävät sekä ohjelmiston käyttökelpoisuus musiikillisten taitojen oppimisessa. Ohjelmistoon voi sisältyä myös oppilaiden omia tuotoksia ja sävellyksiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan soittaen keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon melko sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon pyrkien sovittamaan osuutensa kokonaisuuteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu soittamiseen konkreettisen ohjauksen alaisena.

T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun
Paikallinen tarkennus
S1 Musiikkia ja liikettä yhdistämällä opetetaan musiikin peruskäsitteitä ja kehitetään oppilaiden rytmitajua, keskittymis- ja kuuntelukykyä sekä reaktio-, koordinaatio-, kontakti- ja kommunikointikykyä. S2 Musiikkiliikunnan avulla opetetaan rytmioppia, kuuntelemista, fraseerausta, dynamiikan käyttöä sekä melodian, harmonian ja muodon hahmottamista. Rohkaistaan oppilasta ilmaisemaan liikkeen avulla rytmin sykettä ja tempoa, melodian liikkeitä, musiikin eri sävyjä ja tunnelmia. S3 Musisoimalla omalla kehoinstrumentilla pyritään laukaisemaan jännityksiä, luomaan mahdollisuuksia luovalle toiminnalle ja henkilökohtaisille elämyksille. Musiikkiliikunta on myös askel kohti yhteismusisointia, sillä sen avulla on mahdollista saada aikaan vahvoja vuorovaikutustilanteita ja positiivista yhdessäoloa. S4 Käytetään erilaisia rytmiikkaharjoituksia (bodypercussion), luovan liikunnan harjoituksia (improvisointi, draama- ja rentoutumisharjoitukset), tansseja, leikkejä ja pelejä sekä rohkaistaan oppilaita omaan musiikilliseen keksintään, äänen ja liikkeen tuottamiseen itse.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas sovittaa liikeilmaisuaan kuulemansa musiikkiin ja ilmaisee musiikkia liikkuen, myös rytmisesti perussykettä seuraten ja ilmaisten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas sovittaa liikkumistaan musiikkiin ja osallistuu ryhmän jäsenenä musiikkiliikunnalliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan
Paikallinen tarkennus
S1 Opetellaan keskittynyttä kuuntelemista ja ääniympäristön havainnointia. S2 Keskustellaan äänen ominaisuuksista, erilaisten soitinten ja ihmisäänen sointiväreistä sekä äänen, melun ja hiljaisuuden vaikutuksista ihmiseen. Opetellaan kuuntelemaan, erottamaan, tunnistamaan, tulkitsemaan ja tuottamaan erilaisia ääniä. S3 Tutkitaan omaa päivittäistä äänimaailmaa, pohditaan äänen kulttuurisia merkityksiä sekä erilaisille äänille ja musiikille ominaisia piirteitä, musiikin ja äänen käyttämistä erilaisissa ilmaisuissa, tiedotusvälineissä, elokuvissa jne. Keskustellaan musiikin ja erilaisten äänien vaikutuksista tunnetiloihin. S4 Ohjelmistoon valitaan monipuolisesti erilaisista äänistä koostuvia kuuntelunäytteitä ja oppilaita rohkaistaan luomaan omia äänimaailmoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia esittäen kuulemastaan yksittäisiä huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn
Paikallinen tarkennus
S1 Kuunnellaan ja tuotetaan monin eri tavoin musiikkia ja ääniä. S2 Opetellaan kuuntelemaan, erottamaan, tunnistamaan, tulkitsemaan ja tuottamaan erilaisia ääniä ja musiikkia. Tutkitaan musiikin ja äänien käyttämistä muissa taiteissa ja yhdistellään eri taidemuotoja. Äänimaailmojen luomiseen käytetään keho-, rytmi-, melodia-, ja sointusoitinten lisäksi muita ääntä tuottavia esineitä. S3 Rohkaistaan oppilasta käyttämään omaa luovuuttaan ja kehittämään musiikillisia taitojaan tuottamaan musiikkia ja äänimaailmoja yhdessä muiden kanssa. S4 Ohjelmistoon valitaan monipuolisesti erilaisista äänistä koostuvia kuuntelunäytteitä ja oppilaita rohkaistaan luomaan omia äänimaailmoja ja musiikkia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin improvisoiden, sovittaen ja säveltäen sekä työskentelemällä taiteidenvälisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin.

T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia
Paikallinen tarkennus
S1 Etsitään ja pohditaan teknologian tuomia mahdollisuuksia musiikin ja äänimaailmojen tekemisessä, kuuntelemisessa ja käyttämisessä. S2 Havainnoidaan musiikkiteknologian käyttöä päivittäisessä elämässä ja kokeillaan mahdollisuuksien mukaan tietotekniikan ja ääniteknologian hyödyntämistä musiikin ja äänien tuottamisessa sekä taltioimisessa. S3 Pohditaan musiikkiteknologian merkitystä omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa. Otetaan huomioon myös tekijänoikeudelliset asiat. S4 Monipuolinen kuuntelu- ja musisointiohjelmisto sekä oppilaiden omat tuotokset.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä sekä tallentamisessa osana monialaisia kokonaisuuksia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan konkreettisten ohjeiden mukaan.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Paikallinen tarkennus
S1 Kuunnellaan, lauletaan ja soitetaan paljon erilaista musiikkia. S2 Tutustutaan kuunnellen ja musisoiden musiikin ilmenemismuotoihin eri aikakausina, monenlaisissa kulttuureissa ja viestintävälineissä. Pohditaan omia musiikin käyttötapoja. S3 Vertaillaan musiikin käyttötapoja eri aikoina ja erilaisissa kulttuureissa, musiikin ilmenemismuotoja ja merkitystä ihmiselle sekä yksilönä että yhteisön jäsenenä. Pohditaan musiikin yhteiskunnallista merkitystä historiassa ja nykypäivänä. S4 Ohjelmisto koostuu monipuolisesti erilaisesta musiikista. Etenkin kuunteluohjelmistoon valitaan eri kulttuurien ja aikakausien musiikkia, kansanmusiikkia, taidemusiikkia ja rytmimusiikkia ajankohtaiset ja paikalliset musiikilliset ilmiöt huomioiden. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, oppilaita innostavat teokset ja tehtävät sekä ohjelmiston käyttökelpoisuus musiikillisten tietojen ja taitojen oppimisessa. Ohjelmistoon voi sisältyä myös oppilaiden omia tuotoksia ja sävellyksiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikkia taiteenlajina ja oppii ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi ja arvioi musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja ja osaa keskustella niistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas jäsentää musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja kertoen havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin monista käyttötavoista ja kulttuurisista ilmenemismuodoista ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin tapoja käyttää musiikkia viestimiseen ja vaikuttamiseen.

T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa
Paikallinen tarkennus
S1 Musisoinnin yhteydessä käydään läpi musiikin käsitteitä ja terminologiaa. S2 Musiikin opiskelussa käytetään aiemmin opittuja musiikkikäsitteitä ja musiikin perusmerkintätapoja. Taitojen kehittyessä käsitteellistä osaamista syvennetään ja sovelletaan. S3 Opetetaan oppilasta tulkitsemaan musiikin kansainvälistä "kieltä" ja ymmärtämään, miten musiikin peruskäsitteiden, merkintätapojen ja termien hallinta auttaa oman soittotaidon ja musiikillisen ilmaisun kehittämisessä ja lisää onnistumisen mahdollisuuksia yhteismusisoinnissa muiden kanssa. S4 Monipuolinen kuuntelu-, laulu- ja soitto-ohjelmisto sekä musiikin peruskäsitteisiin ja merkintätapoihin liittyviä tehtäviä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikin merkintätapoja, käsitteitä ja terminologiaa musiikillisessa toiminnassa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja sekä musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää yksittäisiä musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja joitakin musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin käsitteitä ja symboleja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Paikallinen tarkennus
S1 Oppilasta ohjataan kehittämään soitto- ja laulutaitoaan sekä kannustetaan toisten huomioimiseen yhteismusisoinnissa. S2 Kuuntelemalla, soittamalla ja laulamalla pyritään kehittämään muun muassa oppilaan sosiaalisia taitoja, keskittymiskykyä ja luovuutta. Yhteismusisoinnin avulla opetellaan säätelemään tunteita ja lujittamaan yhteishenkeä. Keskustellaan musiikin henkisistä ja fyysisistä terveysvaikutuksista, kuulonsuojelusta ja terveestä äänenkäytöstä. S3 Otetaan huomioon musiikin terapeuttiset, hyvinvointia ja elämänlaatua parantavat vaikutukset sekä yhteismusisoinnin monitasoiset sosiaaliset merkitykset. Kaikessa tekemisessä huomioidaan toisten oppilaiden musisoinnin arvostaminen ja kunnioittaminen ja kannustetaan toisten oppilaiden musiikilliseen auttamiseen. Keskustellaan musiikin myönteisistä yhteisöllisistä vaikutuksista. S4 Monipuolinen kuuntelu-, soitto-, ja lauluohjelmisto.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
S1 Musisoidessa pidetään huolta turvallisuudesta (soitinten sijoittelu, soittoasennot, volyymitasot jne.) sekä korostetaan toisten huomioimisen tärkeyttä kaikessa musiikin tekemisessä ja käytössä. S2 Musiikin tekemisessä ja kuuntelemisessa huomioidaan turvallisuuskysymykset. Keskustellaan kuulonsuojelusta, opetellaan soitinhuoltoa ja ohjataan oppilasta yhteisvastuulliseen ja huolelliseen soitinten, nuottikirjojen ja musiikkivälineitten käyttöön. S3 Keskustellaan oppilaiden musiikin käyttötapojen ja päivittäisten äänimaailmojen turvallisuudesta. S4 Musisointiohjelmiston lisäksi erilaiset kuulonsuojeluun ja soitinhuoltoon liittyvät tehtävät.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii kuulostaan ja pitää huolta musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huolehtii vastuullisesti musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää laitteita ja soittimia musisointitilanteissa ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen sekä muut turvalliseen toimintaan liittyvät tekijät.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa huomioon ääniympäristön turvallisuuteen liittyvät tekijät sekä käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa annettavia turvallisuusohjeita.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.
Paikallinen tarkennus
S1 Ohjataan oppilasta luomaan realistisia tavoitteita omalle musisoimiselleen ja kehittämään musiikillisia taitojaan pitkäjänteisesti yhdessä muiden kanssa. S2 Yhteismusisoinnin avulla kehitetään tavoitteellisesti oppilaan soitto- ja laulutaitoa ja rohkaistaan musiikilliseen ilmaisuun ja keksintään. Keskustellaan harjoittelun ja pitkäjänteisyyden merkityksestä musiikillisten taitojen kehittämisessä ja ohjataan oppilasta asettamaan realistisia tavoitteita omalle musisoimiselleen ja arvioimaan sen edistymistä. S3 Oppilas pyrkii asettamaan itselleen realistisia tavoitteita omalle musisoimiselleen. Vertaillaan erilaisten muusikoiden ja yhtyeiden urakehityksiä. S4 Monipuolinen soitto-, laulu- ja kuunteluohjelmisto.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettaa tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa ohjattuna itselleen musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, harjoittelee niiden suuntaisesti sekä arvioi edistymistään suhteessa tavoitteisiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa itselleen ohjattuna musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, toimii niiden suuntaisesti ja työskentelee niiden suuntaisesti

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa on keskeistä musiikillisten ilmaisutaitojen monipuolinen kehittäminen sekä omien ideoiden ja ratkaisujen tuottaminen. Äänenkäyttöä, laulutaitoa ja käytössä olevien keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoja syvennetään yhteismusisoinnissa.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa käytetään aiemmin opittuja musiikkikäsitteitä ja musiikin perusmerkintätapoja. Taitojen kehittyessä käsitteellistä osaamista syvennetään ja sovelletaan musisoinnin eri tilanteissa. Opetuksessa huomioidaan myös tulkinnan merkitys musiikillisessa ilmaisussa.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen ohella opetuksessa käsitellään oppilaiden esille tuomia aihepiirejä sekä heidän musiikkiin liittyviä kokemuksiaan ja havaintojaan. Myös kuluttamisen ja kestävän hyvinvoinnin näkökulmat ovat olennaisia musiikissa. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä musiikin ja muiden oppiaineiden sekä erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden välille. Samalla pohditaan ja arvioidaan kriittisesti musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmistoon ja erityisesti kuunteluohjelmistoon valitaan monipuolisesti eri kulttuurien ja aikakausien musiikkia kansanmusiikista taidemusiikkiin ajankohtaiset musiikilliset ilmiöt huomioiden. Äänenkäyttöä ja laulutaitoa harjoitetaan yksi- ja moniäänisten yhteislaulujen tai soololaulujen, äänikokeilujen ja erilaisten ääniharjoitteiden avulla. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, oppilaita innostavat teokset ja tehtävät sekä ohjelmiston käyttökelpoisuus musiikillisten taitojen oppimisessa. Ohjelmistoon sisältyvät myös oppilaiden omat luovat tuotokset ja sävellykset.

ePerusteet