Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Opetuksen lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilas tutustuu ja oppii arvostamaan oman perheen ja yhteisön tapoja ja perinteitä. Oppilas tutustuu katsomuksellisiin juuriinsa.L4 MonilukutaitoL4Oppilas tutustuu erilaisten sanallisen ja kuvallisen viestinnän muotojen kautta oman perheensä katsomukselliseen taustaan.SisällötS1Tutustuminen oman perheen uskonnolliseen perinteeseenPerheiden uskonnollinen erilaisuusOmaan seurakuntaan tutustuminenOppilaan omaan nimikkopyhään tutustuminen
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
SisällötOrtodoksinen kirkkorakennus, käsitteet, symbolit:• kirkkorakennus• risti• ikonit• tuohus• pappiRaamattu pyhänä kirjana ja Raamatun käyttöUT:n ja VT:n kertomuksia: Jeesuksen elämään liittyviä tapahtumia ja kertomuksiaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Opetuksen lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilas oppii tunnistamaan oman uskontonsa keskeisiä symboleja.L4 MonilukutaitoL4Oppilas tutustuu uskontoon liittyviin symboleihin ja niiden esiintymiseen eri lähteissä.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustuminen ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti• Suuria juhlia ja paastonajatEri jumalanpalvelukset ja sakramentit• liturgia• kaste• ehtoollinen• avioliittoVierailu ortodoksisessa jumalanpalveluksessa kerran lukuvuoden aikana.Laaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilas tutustuu kristilliseen kulttuuriperintöön tapojen ja juhlakulttuurin kautta.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Oppilas tutustuu kristilliseen juhlaperinteeseen tietotekniikkaa hyödyntäen.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6Oppilas harjoittelee ryhmässä toimimista ja työtehtävien jakamista toisten kanssa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Omien arkeen ja juhlaan liittyvien kokemusten jakaminen ja niistä keskusteleminen.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
*)Merkintä * tarkoittaa, että tavoite kuuluu myös Pitäjänmäen peruskoulun katsomusopetuksen yhteisiin tavoitteisiin.SisällötS1Tutustuminen pyhiin ihmisiin esikuvinaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Kunnioituksen ja luottamuksen vahvistaminen.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
SisällötVapaus ja vastuu ortodoksisen perinteen mukaan. Vastuu luonnosta ja ympäristöstä, elämän ainutkertaisuus.Laaja-alaisen osaamisen alueetL3 Oman toiminnan vaikutus hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen, ympäristön hyvinvoinnin lisääminenL7 Omien valintojen merkitys itselle ja lähiyhteisölle, vaikuttamisen keinot.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

ePerusteet