Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Huoltajille kerrotaan opiskelun tavoitteista sekä arvioinnin periaatteista ja käytänteistä jokaisen oppimiskokonaisuuden alussa. Yleensä oppimiskeskustelu alkaa lukukauden tai jakson alkaessa. Luokanvalvoja tiedottaa oppimiskeskustelujen ajankohdista huoltajille. Oppilaan huoltajat kutsutaan oppimiskeskusteluun seuraavalla tavalla:
1.lk
Ensimmäisen luokan oppilaiden huoltajat kutsutaan kahdesti lukuvuodessa
oppimiskeskusteluun (syys- ja kevätlukukaudella).
2.lk
Toisen luokan oppilaiden huoltajat kutsutaan syyslukukaudella oppimiskeskusteluun.
Lisäksi tarjotaan mahdollisuutta toiseen oppimiskeskusteluun kevätlukukaudella.
3.-9.lk
Luokkien 3.–9. oppilaiden huoltajat kutsutaan syyslukukaudella oppimiskeskusteluun.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Arvioinnissa otetaan huomioon valtakunnallinen opetussuunnitelma, koulun toiminta-ajatus, koulun arvot ja kasvatustavoitteet sekä se, miten oppilas sitoutuu koulun järjestyssääntöihin ja koulun yhteisiin sopimuksiin. Arviointiin osallistuvat yhdessä oppilaan kanssa häntä opettavat opettajat. Luokilla 1–3 käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti. Luokilla 4–9 käyttäytymistä arvioidaan numerolla.
Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet:
Muiden huomioonottaminen
* hyvät tavat
* rehellisyys
* yhteistyökyky
* vastuuntunto
* avuliaisuus
* työrauha
Ympäristön huomioonottaminen
* vastuunkantaminen kouluympäristöstä, koulutiloista sekä yhteisestä ja yksityisestä omaisuudesta
Työskentelyn arvostaminen
* myönteinen asenne päivittäiseen koulunkäyntiin
* oman ja toisten työn arvostaminen
*koulutehtävien ja läksyjen tekeminen opettajan ohjeiden mukaan
Sääntöjen noudattaminen
* koulun järjestyssääntöjen ja muiden sovittujen toimintatapojen kuten luokan järjestyssääntöjen noudattaminen
* säännöllinen koulunkäynti ja opiskelu
* mahdollisten poissaolojen selvittäminen
Arvosanojen kuvaus:
Kymmenen (10):
Oppilaan käyttäytyminen on kaikkien tavoitteiden mukaista.
Yhdeksän (9):
Oppilaan käyttäytyminen on lähes aina tavoitteiden mukaista.
Kahdeksan (8):
Oppilaan käyttäytyminen on yleensä tavoitteiden mukaista, mutta siinä on joskus huomautettavaa.
Seitsemän (7):
Oppilaan käyttäytyminen ei aina ole tavoitteiden mukaista, vaan siinä on usein huomautettavaa.
Kuusi (6):
Oppilaan käyttäytyminen on harvoin tavoitteiden mukaista.
Viisi (5):
Oppilaan käyttäytyminen ei ole tavoitteiden mukaista.
Neljä (4):
Oppilaan käyttäytyminen ei ole kouluyhteisöön sopivaa.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisaineen opiskelussa osoitettu osaaminen otetaan huomioon opintokokonaisuuden päättyessä. Osaaminen otetaan huomioon, mikäli valinnaisaine on:
• Sanallisesti arvioitava, eli alle 2vvt, joka arvioidaan sanallisesti Hyväksytty-merkinnällä
• Valinnainen aine, ei taide- ja taitoaineiden valinnainen
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Luokalla 1 oppilas saa sanallisen lukuvuositodistuksen.
Luokilla 2-3
• Sanallinen väliarviointi annetaan syyslukukauden päättyessä.
• Kevätlukukauden lopussa annetaan sanallinen lukuvuositodistus, jossa arvioidaan koko lukuvuotta.
Luokilla 4-9
• Numeerinen väliarviointi annetaan syyslukukauden päättyessä.
• Kevätlukukauden lopussa annetaan numeerinen lukuvuositodistus, jossa arvioidaan koko lukuvuotta.
Kaikilla vuosiluokilla annetaan edellisten lisäksi muu sanallinen väliarvio kerran lukuvuodessa. Numeroarviointia voidaan aina täydentää sanallisella arvioinnilla. Arvioinnin ja todistusten ajankohdista tiedotetaan huoltajille lukuvuoden alkaessa.