Viittomakieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Huomiota kiinnitetään erityisesti kielen ymmärtämiseen ja ilmaisutaitojen kehittymiseen.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta ilmaisemaan itseään viittomakielellä ja edistää oppilaan ajatusten, kokemusten ja mielipiteiden esittämisen ja kysymisen taitoja sekä kannustaa häntä kertomaan tarinoita
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii ilmaisemaan itseään viittomakielellä, esittämään omia ajatuksia, kokemuksia ja mielipiteitä sekä kysymään ja kertomaan tarinoita.Oppilas harjoittelee keskustelemaan viittomakielellä eri tavoinLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyöskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on tilaa.Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia.Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan.Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen ja leikkien, taiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.Tutustutaan läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan ja saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten omaan ympäristöön ja sen kulttuuriin voi vaikuttaa.Koulutyössä oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita monipuolisia esittämisen tapoja käyttäen.Oppilaita kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä ja harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.Mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa leikkien, seikkailujen, draaman, saduttamisen, mediaesitysten, kuvallisen ja käsityöllisen ilmaisun sekä rakentelun ja muiden käden töiden keinoin.SisällötS1 Vuorovaikutustaidot• viittomiston kartuttaminen• kielellä leikkiminen• omien kokemuksista kertominen• omien mielikuvitustarinoiden keksiminen• omista kokemuksista, havainnoista ja tiedoista keskusteleminen• oman puheenvuoron odottaminen ja toisten puheenvuoron kuunteleminen• pienryhmäkeskustelut• kysymysten tekeminen ja niihin vastaaminen• kielellä leikkiminen• mielikuvitustarinat, tapahtumajärjestys (juoni ja henkilöt)• draama• viittomakielisen vuorovaikutustaidot: huomion herättämisen tekniikat, katsekontaktit, puheenvuoron ottaminen, vuorottelua keskustelutilanteessa
T2 rohkaista oppilasta kehittämään viittomakielisen keskustelun taitoja ja arvioimaan omia vuorovaikutustaitojaan
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii ilmaisemaan itseään viittomakielellä, esittämään omia ajatuksia, kokemuksia ja mielipiteitä sekä kysymään ja kertomaan tarinoita.Oppilas harjoittelee keskustelemaan viittomakielellä eri tavoinLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyöskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on tilaa.Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia.Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan.Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen ja leikkien, taiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.Tutustutaan läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan ja saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten omaan ympäristöön ja sen kulttuuriin voi vaikuttaa.Koulutyössä oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita monipuolisia esittämisen tapoja käyttäen.Oppilaita kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä ja harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.Mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa leikkien, seikkailujen, draaman, saduttamisen, mediaesitysten, kuvallisen ja käsityöllisen ilmaisun sekä rakentelun ja muiden käden töiden keinoin.SisällötS1 Vuorovaikutustaidot• viittomiston kartuttaminen• kielellä leikkiminen• omien kokemuksista kertominen• omien mielikuvitustarinoiden keksiminen• omista kokemuksista, havainnoista ja tiedoista keskusteleminen• oman puheenvuoron odottaminen ja toisten puheenvuoron kuunteleminen• pienryhmäkeskustelut• kysymysten tekeminen ja niihin vastaaminen• kielellä leikkiminen• mielikuvitustarinat, tapahtumajärjestys (juoni ja henkilöt)• draama• viittomakielisen vuorovaikutustaidot: huomion herättämisen tekniikat, katsekontaktit, puheenvuoron ottaminen, vuorottelua keskustelutilanteessa
T3 kannustaa oppilasta toimimaan yksin ja ryhmässä vahvistaen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii ilmaisemaan itseään viittomakielellä, esittämään omia ajatuksia, kokemuksia ja mielipiteitä sekä kysymään ja kertomaan tarinoita.Oppilas harjoittelee keskustelemaan viittomakielellä eri tavoinLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyöskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on tilaa.Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia.Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan.Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen ja leikkien, taiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.Tutustutaan läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan ja saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten omaan ympäristöön ja sen kulttuuriin voi vaikuttaa.Koulutyössä oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita monipuolisia esittämisen tapoja käyttäen.Oppilaita kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä ja harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.Mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa leikkien, seikkailujen, draaman, saduttamisen, mediaesitysten, kuvallisen ja käsityöllisen ilmaisun sekä rakentelun ja muiden käden töiden keinoin.SisällötS1 Vuorovaikutustaidot• viittomiston kartuttaminen• kielellä leikkiminen• omien kokemuksista kertominen• omien mielikuvitustarinoiden keksiminen• omista kokemuksista, havainnoista ja tiedoista keskusteleminen• oman puheenvuoron odottaminen ja toisten puheenvuoron kuunteleminen• pienryhmäkeskustelut• kysymysten tekeminen ja niihin vastaaminen• kielellä leikkiminen• mielikuvitustarinat, tapahtumajärjestys (juoni ja henkilöt)• draama• viittomakielisen vuorovaikutustaidot: huomion herättämisen tekniikat, katsekontaktit, puheenvuoron ottaminen, vuorottelua keskustelutilanteessa
Tekstien tulkitseminen
T4 herättää oppilaan kiinnostus viittomakielisiä ja kuvallisia tekstejä kohtaan ja aktivoida oppilasta jakamaan niistä kokemuksia ja ajatuksia
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas kiinnostuu kuuntelemaan viittomakielisiä tekstejä ja kertoo niistä kokemuksia ja ajatuksia• oppii ymmärtämään viitottuja ohjeitaOppilaan mielikuvitus- ja ajattelutaidon kehittyminenLaaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.Tutustutaan läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan ja saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten omaan ympäristöön ja sen kulttuuriin voi vaikuttaa.Koulutyössä oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita monipuolisia esittämisen tapoja käyttäen.Oppilaita kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä ja harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.Mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa leikkien, seikkailujen, draaman, saduttamisen, mediaesitysten, kuvallisen ja käsityöllisen ilmaisun sekä rakentelun ja muiden käden töiden keinoin.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa.Monilukutaidon kehittymistä tuetaan perustamalla opetus moniaistisuudelle, kokonaisvaltaisuudelle ja ilmiökeskeisyydelle.Oppilaita kannustetaan käyttämään ja tuottamaan erilaisia tekstejä, nauttimaan niistä sekä ilmaisemaan itseään niiden avulla.Kirjoitettujen tekstien perusluku- ja kirjoitustaito kehittyy ja sujuvoituu.Oppilaita ohjataan kehittämään kuvanlukutaitoa kokeilemalla kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelemaan visuaalisen vaikuttamisen keinoja lähiympäristössä.Oppilaita ohjataan hankkimaan tietoa erilaisista lähteistä ja välittämään tietoa muille.Heitä ohjataan pohtimaan kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta sekä myös sitä, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa.Kriittisen ajattelun kehittyminenMonilukutaitoiseksi kehittyäkseen oppilaat tarvitsevat sekä rikasta tekstiympäristöä että suojaavaa tukea median käytössä.Opetuksessa käytetään ikäkauden tarpeisiin soveltuvia tekstejä, kuten lehtiä, kirjoja, pelejä, elokuvia ja monimuotoisen ympäristön havainnointia ja oppilaiden tekemiä ja valitsemia sisältöjä.Tuottamisen taitoja kehitetään tulkitsemisen ja arvottamisen taitojen rinnalla.Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, kertoa tarinoita, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen.SisällötS2 Viittomakielisten tekstien ymmärtäminen• aktiivinen katsominen (kuunteleminen) ja ymmärtäminen• viittomakielisten tekstien tulkitseminen ja kommentoiminen• kysymysten tekeminen• kysymyksiin vastaaminen• viitottujen ohjeiden noudattaminen• sujuvan kuuntelemisen harjoittelu• keskustelu aiheesta• rooli-, draama- ja teatterileikit
T5 virittää oppilaan mielikuvitusta ja ajattelutaitoa
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas kiinnostuu kuuntelemaan viittomakielisiä tekstejä ja kertoo niistä kokemuksia ja ajatuksia• oppii ymmärtämään viitottuja ohjeitaOppilaan mielikuvitus- ja ajattelutaidon kehittyminenLaaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.Tutustutaan läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan ja saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten omaan ympäristöön ja sen kulttuuriin voi vaikuttaa.Koulutyössä oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita monipuolisia esittämisen tapoja käyttäen.Oppilaita kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä ja harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.Mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa leikkien, seikkailujen, draaman, saduttamisen, mediaesitysten, kuvallisen ja käsityöllisen ilmaisun sekä rakentelun ja muiden käden töiden keinoin.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa.Monilukutaidon kehittymistä tuetaan perustamalla opetus moniaistisuudelle, kokonaisvaltaisuudelle ja ilmiökeskeisyydelle.Oppilaita kannustetaan käyttämään ja tuottamaan erilaisia tekstejä, nauttimaan niistä sekä ilmaisemaan itseään niiden avulla.Kirjoitettujen tekstien perusluku- ja kirjoitustaito kehittyy ja sujuvoituu.Oppilaita ohjataan kehittämään kuvanlukutaitoa kokeilemalla kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelemaan visuaalisen vaikuttamisen keinoja lähiympäristössä.Oppilaita ohjataan hankkimaan tietoa erilaisista lähteistä ja välittämään tietoa muille.Heitä ohjataan pohtimaan kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta sekä myös sitä, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa.Kriittisen ajattelun kehittyminenMonilukutaitoiseksi kehittyäkseen oppilaat tarvitsevat sekä rikasta tekstiympäristöä että suojaavaa tukea median käytössä.Opetuksessa käytetään ikäkauden tarpeisiin soveltuvia tekstejä, kuten lehtiä, kirjoja, pelejä, elokuvia ja monimuotoisen ympäristön havainnointia ja oppilaiden tekemiä ja valitsemia sisältöjä.Tuottamisen taitoja kehitetään tulkitsemisen ja arvottamisen taitojen rinnalla.Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, kertoa tarinoita, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen.SisällötS2 Viittomakielisten tekstien ymmärtäminen• aktiivinen katsominen (kuunteleminen) ja ymmärtäminen• viittomakielisten tekstien tulkitseminen ja kommentoiminen• kysymysten tekeminen• kysymyksiin vastaaminen• viitottujen ohjeiden noudattaminen• sujuvan kuuntelemisen harjoittelu• keskustelu aiheesta• rooli-, draama- ja teatterileikit
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta saamaan myönteisiä tuottamisen, yhdessä tekemisen ja jakamisen kokemuksia sekä harjoittelemaan erilaisten esitysten suunnittelua ja toteuttamista
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilaalla on myönteisiä kokemuksia yhdessä tekemisen ja jakamisen kokemuksia harjoitella esitysten perustaitoja.Oppilas innostuu tuottamaan erilaisia viittomakielisiä esityksiä ja esitelmiä.Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.Tutustutaan läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan ja saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten omaan ympäristöön ja sen kulttuuriin voi vaikuttaa.Koulutyössä oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita monipuolisia esittämisen tapoja käyttäen.Oppilaita kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä ja harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.Mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa leikkien, seikkailujen, draaman, saduttamisen, mediaesitysten, kuvallisen ja käsityöllisen ilmaisun sekä rakentelun ja muiden käden töiden keinoin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpetuksessa hyödynnetään esiopetuksen aikana ja koulun ulkopuolella oppilaille karttuneita tieto- ja viestintäteknologian (tvt) tietoja ja taitoja. Leikkiin perustuva työskentely on keskeistä.Tieto- ja viestintäteknologian perustaitoja harjoitellaan ja opitaan käyttämään niitä opiskelun välineinä. Oppilaat pohtivat myös, mihin tarkoituksiin tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään lähiympäristössä ja mikä sen merkitys on arjessa.Harjoitellaan näppäintaitoja sekä muita tekstin tuottamisen ja käsittelyn perustaitoja.Oppilaita opastetaan käyttämään keskeisiä hakupalveluita, kokeilemaan eri työvälineitä ja tekemään pienimuotoisia tiedonhankintatehtäviä eri aihepiireistä ja itseä kiinnostavista asioista.Oppilaat saavat kokemuksia oppimista tukevien yhteisöllisten palveluiden käytöstä ja harjoittelevat käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.SisällötS3 Viittomakielisen tekstin tuottaminen, viittominen• viittomakielisen tekstin tuottaminen yksin ja yhdessä muiden kanssa• kielellä leikkiminen• sormiaakkoset• viittomakielisen vuorovaikutustaidot: huomion herättämisen tekniikat, katsekontaktit, puheenvuoron ottaminen, vuorottelua keskustelutilanteessa• viittomakielisen tekstin tuottaminen yksin ja yhdessä• palautteen antaminen ja saaminen
T7 tarjota oppilaalle tilaisuuksia kertoa ja kuvata asioita ja tiedonhankinnan tuloksia sekä innostaa häntä tuottamaan monimuotoisia esityksiä
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilaalla on myönteisiä kokemuksia yhdessä tekemisen ja jakamisen kokemuksia harjoitella esitysten perustaitoja.Oppilas innostuu tuottamaan erilaisia viittomakielisiä esityksiä ja esitelmiä.Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.Tutustutaan läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan ja saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten omaan ympäristöön ja sen kulttuuriin voi vaikuttaa.Koulutyössä oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita monipuolisia esittämisen tapoja käyttäen.Oppilaita kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä ja harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.Mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa leikkien, seikkailujen, draaman, saduttamisen, mediaesitysten, kuvallisen ja käsityöllisen ilmaisun sekä rakentelun ja muiden käden töiden keinoin.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOpetuksessa hyödynnetään esiopetuksen aikana ja koulun ulkopuolella oppilaille karttuneita tieto- ja viestintäteknologian (tvt) tietoja ja taitoja. Leikkiin perustuva työskentely on keskeistä.Tieto- ja viestintäteknologian perustaitoja harjoitellaan ja opitaan käyttämään niitä opiskelun välineinä. Oppilaat pohtivat myös, mihin tarkoituksiin tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään lähiympäristössä ja mikä sen merkitys on arjessa.Harjoitellaan näppäintaitoja sekä muita tekstin tuottamisen ja käsittelyn perustaitoja.Oppilaita opastetaan käyttämään keskeisiä hakupalveluita, kokeilemaan eri työvälineitä ja tekemään pienimuotoisia tiedonhankintatehtäviä eri aihepiireistä ja itseä kiinnostavista asioista.Oppilaat saavat kokemuksia oppimista tukevien yhteisöllisten palveluiden käytöstä ja harjoittelevat käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.SisällötS3 Viittomakielisen tekstin tuottaminen, viittominen• viittomakielisen tekstin tuottaminen yksin ja yhdessä muiden kanssa• kielellä leikkiminen• sormiaakkoset• viittomakielisen vuorovaikutustaidot: huomion herättämisen tekniikat, katsekontaktit, puheenvuoron ottaminen, vuorottelua keskustelutilanteessa• viittomakielisen tekstin tuottaminen yksin ja yhdessä• palautteen antaminen ja saaminen
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T8 herätellä oppilaan kielitietoisuutta ja ohjata tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilaan kielitietoisuus alkaa herätä.Oppilas alkaa oppia tuntemaan viittomakielistä kulttuuria, perinteitä ja tapoja.Oppilas tutustuu viittomakielisen yhteisön kulttuuriinOppilas tutustuu viittomakieliseen kulttuuriesityksiin ja perinteisiin sekä arvostaa kielen ja kulttuurin monimuotoisuuttaLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyöskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on tilaa.Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia.Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan.Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen ja leikkien, taiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.Tutustutaan läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan ja saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten omaan ympäristöön ja sen kulttuuriin voi vaikuttaa.Koulutyössä oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita monipuolisia esittämisen tapoja käyttäen.Oppilaita kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä ja harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.Mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa leikkien, seikkailujen, draaman, saduttamisen, mediaesitysten, kuvallisen ja käsityöllisen ilmaisun sekä rakentelun ja muiden käden töiden keinoin.SisällötS4 Viittomakielinen kirjallisuus ja kulttuuri• viittomakieliset kulttuurimuodot, perinteet• viittomakielisen yhteisön käyttäytymisnormit ja tavat• viittomakielisen yhteisön kulttuuriperinteet ja -toiminta• viittomakieliset kulttuurimuodot, perinteet• viittomakielisen yhteisön käyttäytymisnormit ja tavat• viittomakielisen yhteisön kulttuuriperinteet ja -toiminta
T9 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tutustua viittomakielisen ja muun kulttuurin eri muotoihin ja perinteisiin sekä ohjata häntä arvostamaan omaa kieltä ja kulttuuria sekä kielten ja kulttuurien moninaisuutta
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilaan kielitietoisuus alkaa herätä.Oppilas alkaa oppia tuntemaan viittomakielistä kulttuuria, perinteitä ja tapoja.Oppilas tutustuu viittomakielisen yhteisön kulttuuriinOppilas tutustuu viittomakieliseen kulttuuriesityksiin ja perinteisiin sekä arvostaa kielen ja kulttuurin monimuotoisuuttaLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyöskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on tilaa.Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia.Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan.Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen ja leikkien, taiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.Tutustutaan läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan ja saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten omaan ympäristöön ja sen kulttuuriin voi vaikuttaa.Koulutyössä oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita monipuolisia esittämisen tapoja käyttäen.Oppilaita kannustetaan nauttimaan käden ja koko kehon taitojen kehittymisestä ja harjoittelemaan monenlaista esiintymistä.Mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa leikkien, seikkailujen, draaman, saduttamisen, mediaesitysten, kuvallisen ja käsityöllisen ilmaisun sekä rakentelun ja muiden käden töiden keinoin.SisällötS4 Viittomakielinen kirjallisuus ja kulttuuri• viittomakieliset kulttuurimuodot, perinteet• viittomakielisen yhteisön käyttäytymisnormit ja tavat• viittomakielisen yhteisön kulttuuriperinteet ja -toiminta• viittomakieliset kulttuurimuodot, perinteet• viittomakielisen yhteisön käyttäytymisnormit ja tavat• viittomakielisen yhteisön kulttuuriperinteet ja -toiminta
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T10 ohjata oppilasta kehittämään viittomakielen taitoaan eri oppiaineissa ja ohjata hyödyntämään äidinkielen taitoa kaikessa oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilaan viittomakielen oppiminen tukee oppilaan oppimista eri oppiaineissa• hallitsee eri oppiaineiden keskeisen viittomistonOppilaan aktiivisen ja passiivisen viittomavaraston kasvattaminen• yksi- ja kaksikätisiä viittomia• kiinteitä ja produktiivisia viittomiaOppilas tutustuu viittoman rakenneosiin; kiinteisiin ja produktiivisiin viittomiinOppilas hahmottaa ylä- ja alakäsitteitäOppilas oppii• kuvailun keinojaLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyöskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on tilaa.Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia.Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan.Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen ja leikkien, taiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.SisällötS5 Viittomakielen kielitieto ja kielen käyttäminen eri oppiaineissa• eri oppiaineiden viittomiston kartuttaminen• tutkiva oppiminen• ilmiöpohjainen oppiminen• sadut, tarinat ja lorut• sormiaakkoset• viittomanimet• kiinteät ja produktiiviset viittomat• kiinteät ja produktiiviset viittomat• viittoman rakenneosiin tutustumista leikkien, lorujen ja pelien avulla• luokittelu, nimeäminen ja lajittelu• adjektiivit, vastakohdat, vertailut
T11 rohkaista oppilasta omaksumaan tiedonhaluinen tapa opiskella sekä kehittämään monilukutaitoaan
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilaan viittomakielen oppiminen tukee oppilaan oppimista eri oppiaineissa• hallitsee eri oppiaineiden keskeisen viittomistonOppilaan aktiivisen ja passiivisen viittomavaraston kasvattaminen• yksi- ja kaksikätisiä viittomia• kiinteitä ja produktiivisia viittomiaOppilas tutustuu viittoman rakenneosiin; kiinteisiin ja produktiivisiin viittomiinOppilas hahmottaa ylä- ja alakäsitteitäOppilas oppii• kuvailun keinojaLaaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyöskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on tilaa.Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia.Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan.Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen ja leikkien, taiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.SisällötS5 Viittomakielen kielitieto ja kielen käyttäminen eri oppiaineissa• eri oppiaineiden viittomiston kartuttaminen• tutkiva oppiminen• ilmiöpohjainen oppiminen• sadut, tarinat ja lorut• sormiaakkoset• viittomanimet• kiinteät ja produktiiviset viittomat• kiinteät ja produktiiviset viittomat• viittoman rakenneosiin tutustumista leikkien, lorujen ja pelien avulla• luokittelu, nimeäminen ja lajittelu• adjektiivit, vastakohdat, vertailut

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Kartutetaan viittomistoa, leikitellään kielellä, kerrotaan omista kokemuksista, havainnoista ja tiedoista. Keksitään omia mielikuvitustarinoita huomioiden kertomuksen peruselementit: tapahtumapaikka ja -aika, juoni ja henkilöt. Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Visuaalista lukutaitoa harjoitellaan tulkitsemalla viittomakielisiä tekstejä ja muita kuvallisia lähteitä. Niiden pohjalta harjoitellaan kysymysten tekemistä ja niihin vastaamista. Kartutetaan viittomistoa keskustelemalla teksteistä ja jakamalla lukukokemuksia niistä. Työstetään rooli-, draama- ja teatterileikin sekä monimediaisten oppimisympäristöjen avulla erilaisia viittomakielisiä tekstejä.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tekstien tuottamista yksin ja yhdessä sekä leikitellään kielellä. Keskustellaan tuotetuista teksteistä yhdessä ja harjoitellaan palautteen antamista ja saamista. Harjoitellaan sormiaakkoset ja tutustutaan niiden käyttöön. Harjoitellaan viittomakielisiä vuorovaikutustaitoja muun muassa huomion herättämisen tekniikoita, katsekontaktia, viittojien optimaalista sijaintia, puheenvuoron ottamista, vuorottelua keskustelutilanteessa, ajatusten ja mielipiteiden perustelua, aktiivista seuraamista ja kommentointia.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan erilaisiin kulttuurimuotoihin ja perinteisiin ja havainnoidaan viittomakielisen yhteisön käyttäytymisnormeja ja tapoja. Tutustutaan viittomakielisen yhteisön kulttuuriperinteeseen ja kulttuuritoimintaan.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tutkitaan ja käytetään materiaalina erilaisia tekstejä, kuvia ja taulukoita rikastuttaen viittomistoa ja antaen mahdollisuuksia hyödyntää viittomakieltä eri oppiaineissa. Järjestetään tilaisuuksia tutkivaan oppimiseen ja vuorovaikutukseen ja tarjotaan monipuolisia oppimateriaaleja ja oppimisympäristöjä monilukutaidon edistämiseksi.

ePerusteet