T1 ohjata oppilasta havaitsemaan uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutus sekä tunnistamaan uskontoon liittyvä monimuotoisuus
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilas oppii nauttimaan esteettisyydestä. Oppilas tunnistaa ympäristön uskonnollisia ja kulttuurisia merkityksiä.SisällötS1Ortodoksisuus kirjallisuudessa ja taiteessa maailmassa, Suomessa ja HelsingissäBysanttilainen kirkkotaide
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää uskonnon ja kulttuurin monipuolista vuorovaikutusta ja uskontoon liittyvää monimuotoisuutta.
|
Uskontojen monimuotoisuuden sekä kulttuuristen ja yhteiskunnallisten vaikutusten hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa antaa monipuolisia esimerkkejä opiskeltavan uskonnon sisäisestä monimuotoisuudesta.
Oppilas osaa kuvailla uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutusta monipuolisesti.
Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä uskontoihin liittyviä asioita eri kulttuureissa ja yhteiskunnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavaan uskontoon liittyvästä monimuotoisuudesta.
Oppilas osoittaa ymmärtävänsä, että uskonto ja kulttuuri ovat vuorovaikutuksessa keskenään.
Oppilas tunnistaa uskontoihin liittyviä asioita eri kulttuureissa ja yhteiskunnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ympäristöstä erilaisia uskontoon liittyviä asioita.
Oppilas osaa yhdistää uskontoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä toisiinsa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti ympäristöstä erilaisia uskontoon liittyviä asioita, kuten rakennuksia ja symboleja.
|
T2 ohjata oppilasta syventämään tietojaan opiskeltavasta uskonnosta ja sen vaikutuksista
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilaan vuorovaikutustaitojen ja ilmaisun kehittäminen. Oppilaan oma kulttuuri-identiteetti rakentuu. Oppilas oppii ymmärtämään omia uskonnollisia ja katsomuksellisia juuriaan.SisällötS1Raamattu kirjana, sen syntyhistoria ja käyttö ortodoksisessa kirkossaOrtodoksisen kirkon jumalanpalveluselämä: yleisimmät jumalanpalvelukset, sakramentitOsallistuminen ortodoksiseen jumalanpalvelukseen kerran lukuvuodessa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää tietojaan opiskeltavasta uskonnosta ja sen vaikutuksista sekä harjaantuu hankkimaan lisätietoa niistä.
|
Opiskeltavaa uskontoa koskevan tiedon hallitseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida opiskeltavan uskonnon perusopetuksia sekä tärkeimpien lähteiden sisältöä ja tulkintoja.
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon syntyä, kehitystä, levinneisyyttä ja vaikutuksia eri puolilla maailmaa.
Oppilas osaa hankkia lisätietoa opiskeltavasta uskonnosta ja arvioida tiedon lähteiden luotettavuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon perusopetuksista ja tärkeimpien lähteiden sisällöstä.
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon syntyä, levinneisyyttä ja vaikutuksia eri puolilla maailmaa.
Oppilas osaa hankkia lisätietoa opiskeltavasta uskonnosta ja kiinnittää huomiota tiedon lähteiden luotettavuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon opetuksista.
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon synnystä, lähteistä, vaikutuksista ja levinneisyydestä.
Oppilas osaa hankkia annettujen ohjeiden mukaan lisätietoa opiskeltavasta uskonnosta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin opiskeltavan uskonnon opetuksista sekä esimerkin sen tärkeimmistä lähteistä.
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon synnystä.
|
T5 ohjata oppilasta havaitsemaan ja arvioimaan erilaisia argumentaation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Oppilas pohtii asioita ja erilaisia ajattelutapoja eri näkökulmista. Oppilas vertailee ja yhdistelee eri näkökulmia ennakkoluulottomasti.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilas tuntee omat uskonnolliset juurensa ja arvostaa niitä. Oppilas näkee kulttuurisen moninaisuuden voimavarana.L4 MonilukutaitoL4Oppilas hallitsee uskonnon kielen ja esitystavat.Oppilas ymmärtää uskonnollisten tekstien kulttuurisia yhteyksiä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Oppilas ymmärtää kielitaidon ja vuorovaikutustaitojen merkityksen.SisällötS1Raamatun tieteellinen tutkimusUskonnon ja tieteen lähestymistavan erojaRaamatun kertomukset ortodoksisen kirkon opetuksen perustanaOrtodoksinen ihmiskuva tukena elämän aikana maailmankuvan muuttumisessaEkumenia
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan erilaisia argumentaation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja. Hän kehittää valmiuksiaan kuunnella toisten näkemyksiä ja perustella omia näkemyksiään.
|
Uskonnollisen ja tieteellisen kielen erottaminen sekä ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida uskonnollisten ja tieteellisten perustelujen sekä uskonnon ja tieteen kielen eroja.
Oppilas osaa kuunnella toisten näkemyksiä ja perustella johdonmukaisesti omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa erilaisia argumentaation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja.
Oppilas osaa kuunnella toisten näkemyksiä ja esittää perusteluja omille näkemyksilleen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa tieteelliselle ja uskonnolliselle kielelle ominaisia piirteitä.
Oppilas osaa kuunnella toisten näkemyksiä ja esittää omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas erottaa selkeästi uskonnollisen ja selkeästi tieteellisen väitteen toisistaan.
|
T6 ohjata oppilasta perehtymään eettisen ajattelun keskeisiin käsitteisiin, ihmisoikeuksiin sekä opiskeltavan uskonnon ja muiden uskontojen ja katsomusten eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
SisällötEtiikan yleiset peruskäsitteet ja etiikan lajitOrtodoksinen ihmiskuva ja ihmisoikeusetiikkaaYK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus, lapsenoikeuksien sopimusLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Sosiaaliset, kulttuuriset ja uskonnolliset juuret, asettuminen toisten asemaan, ihmisoikeuksien, erityisesti lapsen oikeuksien, tunteminen ja arvostaminen, toisten ihmisten kunnioittaminen ja arvostaminenL7 Kielitaidon ja vuorovaikutustaitojen merkitys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan eettisen ajattelun keskeisiä käsitteitä. Hän tietää keskeiset ihmisoikeudet sekä opiskeltavan uskonnon ja muiden uskontojen ja katsomusten eettisiä periaatteita.
|
Etiikkaa ja ihmisoikeuksia koskevan tiedon hallitseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää etiikan keskeisiä käsitteitä, pohtia eettisiä kysymyksiä ja arvioida ihmisoikeuksien toteutumista käytännössä.
Oppilas osaa analysoida opiskeltavan uskonnon eettisiä periaatteita ja vertailla niitä muiden uskontojen ja katsomusten keskeisiin eettisiin periaatteisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää etiikan keskeisiä käsitteitä ja erottaa eettiset kysymykset muista kysymyksistä.
Oppilas osaa pohtia eettisiä kysymyksiä ja ihmisoikeuksien toteutumista käytännössä.
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon sekä jonkun muun uskonnon tai katsomuksen eettisiä periaatteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkkitilanteista eettisen ulottuvuuden ja osaa pohtia ohjatusti eettisiä kysymyksiä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä ihmisoikeuksista ja niiden merkityksestä.
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon eettisistä periaatteista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin jostakin ihmisoikeudesta.
Oppilas osaa antaa esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä periaatteista.
|
T7 auttaa oppilasta pohtimaan uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuista merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina
Paikallinen tarkennus
*)Merkintä * tarkoittaa, että tavoite kuuluu myös Pitäjänmäen peruskoulun katsomusopetuksen yhteisiin tavoitteisiin.Laaja-alainen osaaminenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Tieto- ja viestintäteknologia tiedonhallinnassa sekä tutkivassa työskentelyssäL6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6Oma vastuu yhteiskunnan jäsenenä, työskentely itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa, toimiminen muutostilanteessa joustavastiSisällötS1Ortodoksisen kirkon eettisen opetuksen perusteetSuomalaisen yhteiskunnan ja ortodoksisen kirkon eettisen opetuksen välinen suhdeOrtodoksisen kirkon jumalanpalveluselämä hyvän elämän tukena
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää valmiuksiaan pohtia uskontojen ja katsomusten maailmanlaajuista merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina.
|
Uskontojen ja katsomusten merkityksen hahmottaminen yksilöiden elämässä ja globaalisti
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen ja katsomusten merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina sekä antaa tästä esimerkkejä eri puolilta maailmaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla uskontojen ja katsomusten merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskontojen ja katsomusten vaikutuksesta ihmisten valintoihin ja toimintaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisia ja katsomuksellisia näkökohtia, jotka vaikuttavat ihmisten valintoihin.
|
T8 rohkaista oppilasta pohtimaan ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä, ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä ja omien arvojen suhdetta niihin
Paikallinen tarkennus
SisällötOppilaiden omat arvotErilaisia oppilaille ajankohtaisia ja yleisiä yksilöeettisiä kysymyksiäLaaja-alaisen osaamisen alueetL7 Omien näkemysten ilmaiseminen rakentavasti, omien valintojen ja elämäntavan vaikutus lähiympäristölle ja yhteiskunnalle, vastuullisuus
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii pohtimaan itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä, ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä ja omien arvojen suhdetta niihin.
|
Eettisen ajattelun ja omien näkemysten ilmaisemisen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia monipuolisesti ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä ja ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa.
Oppilas osaa analysoida omia arvojaan sekä tunnistaa erilaisten eettisten ratkaisujen taustalla vaikuttavia arvoja.
Oppilas osaa esittää johdonmukaisia ja perusteltuja näkemyksiä eettisistä kysymyksistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pohtia itsenäisesti ja muiden kanssa ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä ja joitakin ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä.
Oppilas osaa kuvailla itselleen tärkeitä arvoja ja esittää perusteltuja näkemyksiä eettisistä kysymyksistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja osaa pohtia ohjatusti ihmisyyteen kuuluvia elämänkysymyksiä ja joitakin ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä.
Oppilas osaa kuvailla itselleen tärkeitä arvoja ja ottaa niiden pohjalta kantaa eettisiin kysymyksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla jotakin eettistä kysymystä ja jotakin itselleen tärkeää arvoa.
|
T9 innostaa oppilasta tutkimaan omien valintojensa eettisiä ulottuvuuksia ja niiden vaikutusta hyvinvointiin ja kannustaa kestävään elämäntapaan
Paikallinen tarkennus
SisällötAjankohtaisia ja paikallisia yhteiskuntaeettisiä kysymyksiäYmpäristöetiikkaa ja ajankohtaisia kysymyksiäGlobaaliin vastuuseen liittyviä eettisiä kysymyksiäLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Asioiden pohtiminen eri näkökulmista ja ajattelutapojen tarkastelu, näkökulmien ennakkoluuloton yhdistely, asioiden kriittinen analysointiL2 Asettuminen toisten asemaan, vuorovaikutus, asioiden tarkasteleminen eri näkökulmista, myönteisen ympäristösuhteen rakentaminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu analysoimaan eettisiä valintojaan ja niiden vaikutusta hyvinvointiin sekä kehittää valmiuksiaan toteuttaa kestävää elämäntapaa.
|
Eettisten valintojen vaikutusten hahmottaminen suhteessa hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida eettisiä valintoja sekä antaa esimerkkejä niiden välittömistä ja välillisistä vaikutuksista hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida eettisiä valintoja sekä niiden vaikutuksia hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla eettisten valintojen vaikutusta hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti eettisten valintojen ja tekojen seurauksia.
|
T10 rohkaista oppilaita kohtaamaan erilaisia ihmisiä nyt ja tulevaisuudessa jatko-opinnoissa, työelämässä ja vapaa-ajalla
Paikallinen tarkennus
SisällötMaailmankuvan muuttuminen elämän aikana ja ortodoksinen ihmiskuva sen tukenaLaaja-alaisen osaamisen alueetL6 Asianmukainen käyttäytyminen, työskentely toisten kanssa, toimiminen muutostilanteissa joustavasti
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää valmiuksiaan rakentavaan vuorovaikutukseen erilaisten ihmisten kanssa nyt ja tulevaisuudessa jatko-opinnoissa, työelämässä ja vapaa-ajalla.
|
|
|