T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
SisällötS1Uuden testamentin kertomuksetJeesuksen elämäLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Oppilas ymmärtää Raamatun kertomusten luonteen uskonnollisina teksteinä. Oppilas tunnistaa Raamatun kertomusten yhteyksiä kirkon elämään ja suomalaiseen kulttuuriin.L4 MonilukutaitoL4Oppilas oppii hahmottamaan uskonnollisen ja ei-uskonnollisen tekstin eroja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa.
Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen.
Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.
|
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
SisällötS1Sakramenttien merkityksen kertaaminenJatketaan kirkon sakramentteihin tutustumista: sairaanvoitelu, katumus, avioliittoMuita kirkollisia toimituksiaPaasto osana ortodoksisuuttaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilas osaa arvostaa omia kulttuurisia ja katsomuksellisia juuriaan. Oppilas oppii pohtimaan oman taustansa merkitystä.L4 MonilukutaitoL4Oppilas oppii havainnoimaan ympäristöään ja tunnistamaan sieltä uskontoon tai elämänkatsomukseen liittyviä merkityksiä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Oppilas harjoittelee useamman eri lähteen käyttöä tiedonhankinnassa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6Oppilasta ohjataan toimimaan osana ryhmää. Oppilasta kannustetaan saattamaan loppuun aloittamansa projektit.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
|
T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Paikallinen tarkennus
SisällötIkonitaiteeseen tutustumisen jatkaminen ja ikonien kielen tulkitseminenOrtodoksiseen kirkkomusiikkiin tutustuminenOrtodoksiset juhlatavat ja niiden symboliikkaaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Oppilasta kannustetaan havainnontiin ja uskonnollisuuteen liittyvien kysymysten esittämiseen. Oppilas tutustuu uskonnolliseen kieleen yhdessä toisten kanssa keskustellen.Oppilas harjoittelee asioiden välisten yhteyksien havaitsemista.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilas osaa arvostaa omia kulttuurisia ja katsomuksellisia juuriaan.L4 MonilukutaitoL4Oppilaan kristillisen symboliikan lukutaito kehittyy.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta.
|
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa uskonnollisen kielen erityispiirteistä ja vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkin uskonnollisesta kielestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisen symbolin, vertauskuvan, kielikuvan tai väitteen.
|
T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustutaan oikeaan käyttäytymiseen erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ortodoksisuudessa ja muissa uskonnoissaEri uskontoja ja uskonnottomuus SuomessaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuuriperinnön arvostaminen, itseilmaisu, vuorovaikutus, yhteistyö ja hyvä käytösL3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely, vuorovaikutusL6 Kiinnostuminen erilaisista asioista, yhteistyö koulun ulkopuolisten oppijoiden kanssa, vuorovaikutus
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan pyhän käsitteellä sekä pyrkii kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää. Hän tietää, miten toimitaan erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa sekä pyrkii käyttäytymään niissä asianmukaisesti ja kunnioittavasti.
|
Uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa, miten pyhyys voi ilmetä eri tavoin uskonnoissa.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan toisen pyhän kunnioittamisella.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisiin tilanteisiin ja paikkoihin sekä muihin pyhiin asioihin liittyvästä tapakulttuurista.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä erilaisia pyhinä pidettyjä asioita ja kuvailla, millaisia tapoja niihin liittyy.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä jonkin pyhänä pidetyn asian tai siihen liittyvän tavan.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
|
T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
SisällötEvankeliumin kertomusten eettiset opetuksetEri maailmanuskonnoissa esiintyviä yhteisiä eettisiä periaatteitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL7 Omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys paitsi itselle, myös lähiyhteisöille, yhteiskunnalle ja luonnolle, kestävä kehitys, rauha, tasa-arvo ja demokratia
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin.
|
Etiikkaa koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen erilaisten eettisten periaatteiden soveltamista arjessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon keskeisiä eettisiä opetuksia ja kertoa jostakin uskontoja yhdistävästä eettisestä periaatteesta sekä antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta arjen tilanteisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista tai uskontoja yhdistävistä eettisistä periaatteista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä yksittäisen esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista.
|
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
SisällötIhmisoikeuksien perusteitaLapsen oikeuksien perusteitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Ihmisoikeuksia koskevien sopimusten merkitys yhteiskunnassa ja maailmassa, Lapsen oikeuksien sopimus, ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja puolustaminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
|
Ihmisoikeusetiikka
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia lapsen oikeuksiin ja muihin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön näkökulmista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien ja muiden ihmisoikeuksien vaikutuksesta omaan elämänpiiriinsä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista tai muista ihmisoikeuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä ihmisoikeuksia tai Lapsen oikeuksien sopimuksesta nousevia lapsen oikeuksia.
|
T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään
Paikallinen tarkennus
SisällötOman toiminnan ja eettisten valintojen perusteleminenLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Taito asettaa kysymyksiä ja hakea niihin vastauksia itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa havaintoja tehden
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas saa valmiuksia muodostaa ja vahvistaa myönteistä maailmankatsomustaan, itsetuntoaan ja luottamusta elämäänsä.
|
|
|