Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• Minä, perhe, suku ja oman perheen katsomuksia• Erilaisia perheitäLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpetuksen lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilas tutustuu ja oppii arvostamaan oman perheen ja yhteisön tapoja ja perinteitä.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
SisällötS1Oma seurakuntaKirkko rakennuksenaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpetuksen lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset.L4 MonilukutaitoOppilas tutustuu alustavasti kristinuskoon liittyviin tunnuksiin.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
SisällötS1Kirkkovuoden keskeisiin juhliin tutustuminen; joulu ja pääsiäinen.Kirkkovuoden keskeisiin juhliin liittyvät Raamatun kertomukset.Kristillisen elämänkaaren juhlatLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilas tutustuu kristilliseen kulttuuriperintöön tapojen ja juhlakulttuurin kautta.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysOppilas harjoittelee ryhmässä toimimista ja työtehtävien jakamista toisten kanssa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOmien arkeen ja juhlaan liittyvien kokemusten jakaminen ja niistä keskusteleminen.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• Luokan katsomukset ja niihin liittyviä keskeisiä juhlia ja tapoja• Koulussa ja oppilaan ympäristössä esiintyviä katsomuksia• uskonnottomuusLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Myönteinen vuorovaikutus ja yhteistyö, muiden perinteiden ja tapojen tunteminen ja arvostaminenL3 Yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavatL7 Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• omien ajatuksien ilmaisu ja muiden kuunteleminenLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita myönteisessä vuorovaikutuksessaL3 Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista jaesimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan.L6 Oppilaita kannustetaan miettimään, missä itse on erityisen hyvä. Heitä rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen ja sovittamaan omia ideoita yhteen toisten kanssa.L7 Omien kokemusten kautta oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

ePerusteet