T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
SisällötS1Tutustutaan Raamattuun pyhänä kirjanaVanhan testamentin kertomuksia: alkukertomukset, patriarkat, MoosesKultainen sääntöLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Oppilas oppii hahmottamaan Raamatun kirjakokoelman sisältöjä. Oppilas oppii ryhmittelemään kirjakokoelman eri osia.L4 MonilukutaitoL4Oppilas oppii hahmottamaan uskonnollisen ja ei-uskonnollisen tekstin eroja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa.
Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen.
Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.
|
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
SisällötS1Tutustutaan kirkon sakramentteihin ja pyhiin toimituksiin: kaste, mirhavoitelu, ehtoollinen, pappeus, hautaaminenKirkko rakennuksena ja sen symboliikkaKirkko pyhänä paikkana ja kirkkokäyttäytyminenLuostarit ja hautausmaat ja niiden merkitys pyhinä paikkoinaHelsingissä olevia ortodoksisia ja muita pyhiä paikkojaOsallistuminen ortodoksiseen jumalanpalvelukseen kerran lukuvuoden aikanaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilas osaa arvostaa omia kulttuurisia ja katsomuksellisia juuriaan. Oppilas oppii pohtimaan oman taustansa merkitystä. Oppilas tunnistaa kristinuskoon liittyviä pyhiä paikkoja lähiympäristössään ja maailmassa yleisesti.L4 MonilukutaitoL4Oppilas oppii havainnoimaan ympäristöään ja tunnistamaan sieltä uskontoon tai elämänkatsomukseen liittyviä merkityksiä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Oppilas harjoittelee useamman eri lähteen käyttöä tiedonhankinnassa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6Oppilasta ohjataan toimimaan osana ryhmää. Oppilasta kannustetaan saattamaan loppuun aloittamansa projektit.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
|
T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Paikallinen tarkennus
SisällötS1Vanhan testamentin tarinoiden vertauskuvallisuus ja suhde ortodoksisuuteenIkonitaiteeseen tutustumisen jatkaminenPyhän ja pyhyyden merkitysOrtodoksisten tapojen merkitysLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Oppilasta kannustetaan havainnointiin ja uskonnollisuuteen liittyvien kysymysten esittämiseen. Oppilas tutustuu uskonnolliseen kieleen yhdessä toisten kanssa keskustellen.Oppilas harjoittelee asioiden välisten yhteyksien havaitsemista.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Oppilas osaa arvostaa omia kulttuurisia ja katsomuksellisia juuriaan.L4 MonilukutaitoL4Oppilas tutustuu kristilliseen symboliikkaan ja siitä tehtäviin tulkintoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta.
|
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa uskonnollisen kielen erityispiirteistä ja vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkin uskonnollisesta kielestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisen symbolin, vertauskuvan, kielikuvan tai väitteen.
|
T6 ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustutaan juutalaisuuden ja kristinuskon väliseen suhteeseen ja islamin syntyynTutustutaan näiden uskontojen tapoihin ja tarkastellaan suhdetta ortodoksisuuteenLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Tutustuminen kouluyhteisön ja kotiseudun kulttuuriin, kulttuuriympäristöön ja sen moninaisuuteen, kulttuurien vertailu
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin sekä niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa.
|
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin vaikutuksesta tai historiasta Euroopassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.
|
T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa
Paikallinen tarkennus
SisällötKirkko pyhänä paikkana ja kirkkokäyttäytyminenLuostarit ja hautausmaat ja niiden merkitys pyhinä paikkoinaHelsingissä olevia ortodoksisia ja muita pyhiä paikkojaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuuriperinnön tunteminen ja arvostaminenL5 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova toiminta, käytännön taidot ja oma toimintaL6 Vastavuoroisuus, aloitteellisuus, vastuu omasta toiminnasta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan pyhän käsitteellä sekä pyrkii kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää. Hän tietää, miten toimitaan erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa sekä pyrkii käyttäytymään niissä asianmukaisesti ja kunnioittavasti.
|
Uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa, miten pyhyys voi ilmetä eri tavoin uskonnoissa.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan toisen pyhän kunnioittamisella.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisiin tilanteisiin ja paikkoihin sekä muihin pyhiin asioihin liittyvästä tapakulttuurista.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä erilaisia pyhinä pidettyjä asioita ja kuvailla, millaisia tapoja niihin liittyy.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä jonkin pyhänä pidetyn asian tai siihen liittyvän tavan.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
|
T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
SisällötJeesuksen (ja UT:n kirjeiden) opetus ortodoksisen etiikan pohjanaKultainen sääntöTutustuminen eri uskontojen eettisiin periaatteisiinAlustava tutustuminen ihmisoikeuksiin, mm. YK:n lapsenoikeuksien julistusLaaja-alaisen osaamisen alueetL7 Tutustuminen ihmisoikeuksiin, erityisesti lasten oikeuksiin, rauhaan ja tasa-arvoon, omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle, lähiyhteisöille, yhteiskunnalle ja luonnolle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin.
|
Etiikkaa koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen erilaisten eettisten periaatteiden soveltamista arjessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon keskeisiä eettisiä opetuksia ja kertoa jostakin uskontoja yhdistävästä eettisestä periaatteesta sekä antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta arjen tilanteisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista tai uskontoja yhdistävistä eettisistä periaatteista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä yksittäisen esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista.
|
T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään
Paikallinen tarkennus
SisällötOrtodoksinen ihmiskuva myönteisen maailmankatsomuksen muodostajanaToisen ihmisen arvostaminen lähimmäisenrakkauden kauttaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Taito asettaa kysymyksiä ja hakea niihin vastauksia itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa havaintoja tehden sekä erilaisia tietolähteitä ja apuvälineitä hyödyntäen, olemassaolevien rajojen ylittäminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas saa valmiuksia muodostaa ja vahvistaa myönteistä maailmankatsomustaan, itsetuntoaan ja luottamusta elämäänsä.
|
|
|