Historia

Opetussuunnitelman perusteet

Historian opetuksessa oppimisen arviointi on oppilasta ohjaavaa ja kannustavaa. Palautteella pyritään rohkaisemaan oppilasta tutkimaan erilaisia historiallisia lähteitä ja tekemään niistä omia tulkintojaan. Arvioinnissa otetaan huomioon monimuotoiset kirjalliset ja suullisen tuottamisen tavat sekä muun tekemisen ja ilmaisumuotojen kautta osoitettu osaaminen. Sisältöjen muistamisen sijasta arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota tiedon soveltamiseen ja historiallisen ajattelun kehittymiseen. 

Historian sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää historian valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut historian tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan historian tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy historian lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Opintojen edistymisen kannalta keskeistä on tutkimisen, toimimisen ja menneisyyteen eläytymisen ohella ankkuroituminen kulttuuriympäristöön, aikaperspektiivin hahmottaminen sekä ihmisen toimijuuden ja historian merkityksen oivaltaminen ihmiskunnan ja oman elämän kannalta nyt ja tulevaisuudessa.   


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit :

Vuosiluokka 5:

T2 Oppilas tunnistaa ja nimeää erilaisia historian lähteitä (kirjallisia, suullisia, kuvallisia ja esine- ja arkeologisia löytöjä) sekä pystyy arvioimaan niiden luotettavuutta.

T3 Oppilas ymmärtää, että on erilaisia tulkintoja historiallisista tapahtumista.

T4 Oppilas kertoo esihistoriallisen ja historiallisen ajan eroista.

T5 Oppilas esittää erilaisia taustamotiiveja ihmisten toiminnalle eri kulttuureissa ja eri aikakausina.

T7 Oppilas osaa kertoa muutoksista esimerkiksi omassa perheessä ja ympäristössä sekä pystyy suhtautumaan kunnioittavasti toisten oppilaiden sukujen historiaan.

T8 Oppilas kertoo tapahtuneista muutoksista ja niiden näkyvyydestä nykyajassa.

T10 Oppilas kertoo ja nimeää esimerkkejä siitä, miten uudet löydöt ovat muuttaneet historiallisia teorioita.

Vuosiluokka 6:

T3 Oppilas ymmärtää, että samoja historiallisia lähteitä voidaan tulkita eri tavoin.

T4 Oppilas kertoo keskiajan, renessanssin ja uuden ajan muutoksista ja syistä jakaa historia eri aikakausiin.

T5 Oppilas mainitsee motiiveja ihmisten toiminnalle suurten muutosten aikakausina.

T6 Oppilas kertoo Euroopan ja Ruotsi-Suomen historian suurten muutosten syistä ja seurauksista.

T8 Oppilas jäsentää jatkuvuuksia ihmisen käsityksestä maailmasta.

T9 Oppilas nimeää erilaisia syitä historiallisille muutoksille laajassa mittakaavassa ja arjen historiassa.

T10 Oppilas keskustelee historian tulkinnan muutoksista ja syistä niihin.

T11 Oppilas perustelee eri toimijoiden ratkaisuja historiassa. Oppilas hahmottaa, miksi ihmiset ovat toimineet eri aikoina tietyllä tavalla, ja mainitsee tästä esimerkkejä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kiinnostumaan oman sukunsa ja perheensä historiasta. Oppilasta rohkaistaan tutustumaan perheeseensä ja lapsuutensa vaiheisiin esim. haastattelemalla omaisiaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu historiasta tiedonalana ja senmerkityksestä identiteetille.
Tiedon hankkiminen menneisyydestä
T2 johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta autetaan tunnistamaan erilaisia historiallisia lähteitä. Oppilasta autetaan ymmärtämään, että historiatiede käyttää kirjallisia, suullisia, esinelöytöjä sekä argeologisia lähteitä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Historian tietolähteiden tunnistaminen. Oppilas tunnistaa ja nimeää erilaisia historian lähteitä (kirjallisia, suullisia, kuvallisia ja esine- tai arkeologisia löytöjä) sekä pystyy arvioimaan niiden luotettavuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa erilaisia historian lähteitä.
Historian tietolähteiden tunnistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä, miten alkuperäislähteet eroavat toisen käden lähteistä opiskeltavilla aikakausilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas antaa esimerkin, miten alkuperäislähde eroaa toisen käden lähteestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä historian alkuperäislähteistä opiskeltavilta aikakausilta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin historian lähteitä.

T3 ohjata oppilasta havaitsemaan historiatiedon tulkinnallisuuden
Paikallinen tarkennus
Autetaan oppilasta ymmärtämään, että samasta tapahtumasta voi olla ristiriitaisia lähteitä ja tulkintoja, sekä ymmärtämään syitä erilaisiin tulkintoihin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Historian tulkinnallisuuden havaitseminen. Oppilas ymmärtää, että on erilaisia tulkintoja historiallisista tapahtumista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havaitsee historiatiedon tulkinnallisuuden.
Historiatiedon tulkinnallisuuden havaitseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä samaan tapahtumaan tai ilmiöön liittyvistä erilaisista tulkinnoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa, että samasta tapahtumasta tai ilmiöstä voi olla erilaisia tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä historian faktoista ja tulkinnoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä historian faktoista.

Historian ilmiöiden ymmärtäminen
T4 auttaa oppilasta ymmärtämään erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin sekä käyttämään niihin liittyviä historiallisia käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta tutustutetaan historiatieteen tapaan jakaa aika esihistorialliseen ja historialliseen aikaan sekä ohjataan ymmärtämään jaottelun perusteet. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kronologian ymmärrys Oppilas kertoo esihistoriallisen ja historiallisen ajan eroista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää tapoja jakaa historia aikakausiin ja niihin liittyviä käsitteitä.
Kronologian ymmärrys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee asioita, joiden perusteella tehdään historiallisia aikakausijakoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja sekä antaa esimerkkejä eri aikakausien yhteiskunnille ominaisista piirteistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja ja sijoittaa eri aikakausien tapahtumia aikajärjestykseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja (vanha aika, keskiaika, uusi aika; esihistoria, historia; eaa, jaa).

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta harjaannutetaan pohtimaan, miksi hallitsijat tai tavalliset kansalaiset toimivat tietyllä tavalla esim. antiikin Kreikassa tai Roomassa sekä mitkä motiivit ohjasivat ihmisen toimintaa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Historiallinen empatia Oppilas esittää erilaisia taustamotiiveja ihmisten toiminnalle eri kulttuureissa ja eri aikakausina.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisen toiminnan motiiveja erilaisissa historiallisissa tilanteissa.
Historiallinen empatia

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja tarkastelee, miten hänen yhteiskunnallinen asemansa vaikuttaa hänen toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja nimeää tämän toiminnan motiiveja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä menneisyyden ihmisten toiminnan motiiveista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että ihmisillä on ollut erilaisia motiiveja toiminnalleen.

T7 auttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille
Paikallinen tarkennus
Oppilasta autetaan oivaltamaan, miten esim. koulunkäynti on muuttunut isovanhempien ja vanhempien ajasta verrattuna oppilaan omaan aikaan, sekä oppilaita kannustetaan kuuntelemaan toisten sukujen vaiheita. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Muutoksen hahmottaminen Oppilas kertoo muutoksista esimerkiksi omassa perheessä ja ympäristössä sekä pystyy suhtautumaan kunnioittavasti toisten oppilaiden sukujen historiaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa muutoksia ja niiden merkityksiä eri ihmisille ja ymmärtää, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.
Muutoksen hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä tilanteista, joissa eri ihmisille tai ihmisryhmille muutos ei ole sama asia kuin edistys.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla, miten muutos ei ole merkinnyt samaa eri ihmisryhmille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa muutoksia menneisyydessä ja antaa esimerkin muutoksen merkityksestä eri ihmisille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa asioita, jotka ovat muuttuneet.

T8 harjaannuttaa oppilasta hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta harjaannutetaan hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa. Oppilas ryhtyy vertailemaan muutoksia esim. Suomen esihistoriassa ja Rooman valtakunnan vaiheissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Jatkuvuuden tunnistaminen Oppilas hahmottaa jatkuvuutta Suomen ja antiikin historiassa. Oppilas kertoo tapahtuneista muutoksista ja niiden näkyvyydestä nykyajassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa jatkuvuuksia historiassa.
Jatkuvuuden tunnistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kertoo syitä, miksi jokin asia ei ole muuttunut eri aikoina.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee asioiden jatkuvuutta menneisyydessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää asioita, joissa näkyy jatkuvuutta aikakaudesta toiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa jonkin menneisyyden asian näkymisen tässä päivässä.

Historiallisen tiedon käyttäminen
T10 ohjata oppilasta selittämään, miten tulkinnat saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä
Paikallinen tarkennus
Oppiasta perehdytetään ymmärtämään, että uudet historialliset lähteet voivat täydentää, muuttaa tai jopa kumota historiallisia teorioita. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tulkintojen selittäminen Oppilas kertoo ja nimeää esimerkkejä siitä, miten uudet löydöt ovat muuttaneet historiallisia teorioita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas osaa selittää, miten tulkinnat menneisyydestä saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä.
Tulkintojen selittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas vertailee samasta historian tapahtumasta tai ilmiöstä tehtyjä tulkintoja ja kertoo, miten lähteiden valinta vaikuttaa tulkintaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten uudet lähteet ja tarkastelutavat saattavat muuttaa historian tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas selittää yhden esimerkin avulla, miten uudet lähteet saattavat muuttaa historian tapahtuman tai ilmiön tulkintaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kertoo esimerkin tilanteesta, josta on erilaisia tulkintoja.

Sisällöt

S1 Esihistoriallinen aika ja sivilisaation synty

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisen elämiseen pienissä populaatioissa ja metsästyskulttuuriin sekä maanviljelykulttuurin murrokseen ja sivilisaation syntyyn.

S2 Vanha aika ja antiikin perintö

Opetussuunnitelman perusteet

Paneudutaan demokratian orastukseen Kreikassa ja roomalaiseen yhteiskuntaan. Aikakautta tarkastellaan lisäksi Pohjolan asuttamisen näkökulmasta.

S3 Keskiaika

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään keskiaikaiseen maailmankuvaan sekä idän ja lännen kulttuurisiin yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin ja niiden vaikutuksiin eri ihmisryhmille. Käsitellään Suomen siirtyminen historialliseen aikaan ja Ruotsin yhteyteen.

S4 Uuden ajan murrosvaihe

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan tieteessä, taiteessa ja ihmisten uskomuksissa tapahtuneisiin muutoksiin.

S5 Suomi osana Ruotsia

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan kehitystä Suomessa 1600–1700-luvuilla

ePerusteet