Opetuksen tavoite | Sisältöalueet | Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Osaamisen kuvaus arvosanalle 4 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 6 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 10 |
Osallisuus |
T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä | S1–S4 | Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä. | Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen | Oppilas ei osallistu musisoivan ryhmän toimintaan. | Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan opettajan konkreettisen ohjeen mukaan. | Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan opettajan ohjauksen mukaisesti. | Oppilas osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä. | Oppilas toimii itsenäisesti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan. | Oppilas toimii rakentavasti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia. | Oppilas toimii rakentavasti ja aktiivisesti musiikillisen ryhmän jäsenenä ja huolehtii osuudestaan erinomaisesti sekä kannustaa ja auttaa toisia. |
Musiikilliset taidot ja tiedot sekä luova tuottaminen |
T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä | S1–S4 | Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä. | Äänenkäyttö ja laulaminen musiikkiryhmän jäsenenä | Oppilas ei käytä ääntään osana musiikillista ilmaisua. | Oppilas käyttää ääntään osana musiikillista ilmaisua. | Oppilas käyttää ääntään osana musiikillista ilmaisua ja osallistuu ajoittain yhteislauluun. | Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun. | Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun sovittaen osuutensa osaksi kokonaisuutta. | Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä tehtävän ja tilanteen mukaisesti sekä ylläpitää ja kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan. | Oppilas käyttää ääntään aktiivisesti musiikillisen ilmaisun välineenä tehtävän ja tilanteen mukaisesti sekä ylläpitää ja kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan. |
T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin | S1–S4 | Oppilas kehittää edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan soittaen keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia. | Soittaminen musiikkiryhmän jäsenenä | Oppilas ei osallistu soittamiseen. | Oppilas osallistuu soittamiseen konkreettisen ohjauksen alaisena. | Oppilas osallistuu yhteissoittoon soittaen jotain keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoitinta ohjatusti ja on vaikeuksia sovittaa omaa osuuttansa kokonaisuuteen. | Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon pyrkien sovittamaan osuutensa kokonaisuuteen. | Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon melko sujuvasti. | Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon sujuvasti. | Oppilas soittaa aktiivisesti keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon erittäin sujuvasti. |
T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun | S1–S4 | Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia musiikkiliikunnallisuuden keinoin. | Musiikkiliikunta | Oppilas ei osallistu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan. | Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä. | Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään ilmaisuun ryhmän jäsenenä. | Oppilas sovittaa liikkumistaan musiikkiin ja osallistuu ryhmän jäsenenä musiikkiliikunnalliseen ilmaisuun. | Oppilas sovittaa liikeilmaisuaan kuulemansa musiikkiin ja ilmaisee musiikkia liikkuen, myös rytmisesti perussykettä seuraten ja ilmaisten. | Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa. | Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa tukien myös muun ryhmän toimintaa. |
T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan | S1–S4 | Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun. | Ääniympäristön ja musiikin kuuntelu ja siitä keskusteleminen | Oppilaalla vaikeuksia keskittyä kuuntelemaan ääniympäristöä ja musiikkia. | Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia. | Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia sekä esittää kuulemastaan yksittäisiä huomioita tuetusti. | Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia esittäen kuulemastaan yksittäisiä huomioita. | Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja osaa kertoa havainnoistaan. | Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään. | Oppilas kuuntelee aktiivisesti ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään monipuolisesti. |
T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata häntä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn | S1–S4 | Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin improvisoiden, sovittaen ja säveltäen sekä työskentelemällä taiteidenvälisesti. | Musiikin luova tuottaminen | Oppilas ei osallistu luovan tuottamisen prosessiin. | Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin. | Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita konkreettisen ohjauksen alaisena | Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. | Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. | Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. | Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä kannustaen toisia |
T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia | S1–S4 | Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä sekä tallentamisessa osana monialaisia kokonaisuuksia. | Musiikkiteknologian käyttö | Oppilas ei kokeile mitään musiikkiteknologian työkalua. | Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan konkreettisten ohjeiden mukaan. | Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä tuetusti. | Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä itsenäisesti. | Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa. | Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa. | Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa ja ryhmän ilmaisussa. |