Opetuksen tavoite | Sisältöalueet | Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Osaamisen kuvaus arvosanalle 4 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 6 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 10 |
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämällä monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä | S1, S2, S3 | Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria. | Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen | Ei saavuta kriteerejä. | Oppilas tekee havaintoja yksilöllisesti ohjeistettuna. | Oppilas kokeilee ohjeistettuna jotakin kuvallisen tuottamisen menetelmää tehdessään havaintoja. | Oppilas käyttää joitakin kuvallisen tuottamisen menetelmiä tehdessään havaintoja. | Oppilas käyttää useita kuvallisen tuottamisen menetelmiä ja eri aisteja tehdessään havaintoja. | Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja. | Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä luovasti, tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja. |
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään | S1, S2, S3 | Oppilas oppii keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista perustellen näkemyksiään. | Havaintojen ja ajatusten sanallinen pohdinta | Ei saavuta kriteerejä | Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti opettajalle jonkin havaintonsa. | Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti joitakin havaintoja. | Oppilas tuo joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteiseen keskusteluun. | Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti keskusteluihin ja perustelee ajatuksiaan. | Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten. | Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi ja monipuolisesti perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten. |
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä | S1, S2, S3 | Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja. | Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen | Ei saavuta kriteerejä | Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. | Oppilas ilmaisee joitakin havaintoja ja ajatuksia kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan ohjatusti jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa. | Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa. | Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja. | Oppilas syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja. | Oppilas syventää pitkäjänteisesti havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan kekseliäästi ja monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja. |
Kuvallinen tuottaminen |
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan | S1, S2, S3 | Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan. | Kuvailmaisun taitojen syventäminen | Ei saavuta kriteerejä | Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä. | Oppilas kokeilee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin työssään. | Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti. | Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja. | Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja. | Oppilas soveltaa tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja omaperäisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja. |
T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä | S1, S2, S3 | Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan. | Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen | Ei saavuta kriteerejä | Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään. | Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään. | Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään. | Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään. | Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään. | Oppilas käyttää tavoitteellisesti ja monipuolisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään. |
T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan | S1, S2, S3 | Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja. | Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen | Ei saavuta kriteerejä | Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia. | Oppilas tutustuu ja kokeilee joitakin kuvallisen viestinnän keinoja mielipiteen ilmaisussa. | Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään. | Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin. | Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja. | Oppilas ilmaisee mielipiteitään rakentavasti perustellen erilaisin kuvallisen viestinnän keinoin. |
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä | S1, S2, S3 | Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä. | Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen | Ei saavuta kriteerejä | Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää. | Oppilas harjoittelee ohjatusti kuvatulkinnan menetelmiä. | Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin. | Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä. | Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä. | Oppilas soveltaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä. |
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista | S1, S2, S3 | Oppilas oppii tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin erilaisia merkityksiä | Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen | Ei saavuta kriteerejä | Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisen kulttuurin merkityksen. | Oppilas tunnistaa joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä ja tutustuu niistä käytävään keskusteluun ohjatusti. | Oppilas tarkastelee joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä sekä tutustuu niistä käytävään keskusteluun. | Oppilas osallistuu tulkinnoillaan keskusteluun visuaalisen kulttuurin merkityksestä. | Oppilas perustelee näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä. | Oppilas perustelee monipuolisesti ja rakentavasti näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä. |
T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan | S1, S2, S3 | Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja. | Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen | Ei saavuta kriteerejä | Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa. | Oppilas tutustuu ohjatusti joihinkin kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niistä jotakin kuvallisessa tuottamisessaan. | Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan. | Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan. | Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan. | Oppilas syventää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä tarkoituksenmukaisesti ja harkiten kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan monipuolisesti. |
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin | S1, S2, S3 | Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista. | Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin | Ei saavuta kriteerejä | Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon. | Oppilas tutustuu erilaisiin visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin ja nimeää joitakin niistä. | Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja. | Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun. | Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään. | Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään monipuolisesti ja rakentavasti. Oppilas osaa myös kyseenalaistaa asioita. |
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla | S1, S2, S3 | Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla. | Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen | Ei saavuta kriteerejä | Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman. | Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon joitakin kulttuurisen moninaisuuden ja kestävään kehityksen näkökulmia. | Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. | Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia. | Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla. | Oppilas esittää rakentavasti ja monipuolisesti perustellen näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä ja ottaa kantaa kuvien avulla. |