Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Käsityön oppimisen ja osaamisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Oppilaat saavat monipuolista palautetta edistymisestään ja osaamisestaan. Formatiivisella arvioinnilla tuetaan laaja-alaisen käsityötaidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia mahdollisuuksia osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojensa hallitsemiseen. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja heille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itsearviointia ja saada vertaispalautetta. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Summatiivinen arviointi perustuu kokonaiseen käsityön prosessiin, sen tavoitteisiin ja kriteereihin. Eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona käsityön opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut käsityön oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt käsityön oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on käsityön oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan käsityön oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy käsityön oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa käsityön alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi käsityössä vuosiluokilla 7–9

Arvosana erinomainen 10

  • Oppilas suunnittelee monipuolisesti ja luovasti käsityöprosessiaan ja soveltaa omia valintoja ja ratkaisuja.

  • Oppilas asettaa työskentelylle tavoitteita ja työskentelee pitkäjänteisesti kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti sekä arvioida omaa ja toisten käsityöprosesseja realistisesti.

  • Oppilas osaa valita monipuolisia materiaaleja, tekniikoita ja työmenetelmiä sekä käyttää niitä käsityön valmistamisessa.

  • Oppilas osaa käyttää monipuolisesti käsityön käsitteitä sekä esittää ideansa selkeästi ottaen huomioon esteettisyyden ja toimivuuden.

  • Oppilas osaa arvioida työskentelyn vaaroja ja riskejä sekä asennoituu työturvallisuuteen myönteisesti.

  • Oppilas osaa käyttää luovasti ja itsenäisesti tieto- ja viestintäteknologiaa sekä yhdessä toisten kanssa suunnittelussa ja valmistamisessa sekä oman ja yhteisen käsityöprosessin dokumentoinnissa ja neuvoo toisia tvt-asioissa.

  • Oppilas ymmärtää käsityön merkityksen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

  • Oppilas ymmärtää käsityön merkityksen kestävälle elämäntavalle ja tehdä sen mukaisia valintoja työskentelyssään.

  • Oppilas osaa tehdä luovia ja monipuolisia valintoja työskentelyssään sekä auttaa ja ohjata muita.

Arvosana kiitettävä 9

  • Oppilas suunnittelee monipuolisesti työskentelyään ja osaa tehdä omia valintoja ja ratkaisuja.

  • Oppilas osaa asettaa työskentelylleen tavoitteita sekä osaa työskennellä pitkäjänteisesti kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti sekä arvioida omaa ja toisten käsityöprosesseja realistisesti.

  • Oppilas osaa valita monipuolisia materiaaleja, tekniikoita ja työstömenetelmiä sekä osaa käyttää niitä suunnittelemansa käsityön valmistamisessa.

  • Oppilas osaa käyttää monipuolisesti käsityön käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi sekä toteuttaa ne suunnitelmaan perustuen ottaen huomioon esteettisyyden ja toimivuuden.

  • Oppilas osaa arvioida työskentelyn vaaroja ja riskejä, toimii turvallisesti käsityöprosessissa sekä asennoituu työturvallisuuteen myönteisesti.

  • Oppilas osaa käyttää luovasti ja itsenäisesti tieto- ja viestintäteknologiaa sekä yhdessä toisten kanssa suunnittelussa ja valmistamisessa sekä oman ja yhteisen käsityöprosessin dokumentoinnissa.

  • Oppilas osaa kuvailla käsityön merkitystä arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

  • Oppilas osaa perustella käsityön merkityksen kestävälle elämäntavalle ja tehdä sen mukaisia valintoja työskentelyssään.

Arvosana hyvä 8

  • Oppilas suunnittelee työskentelyään, osaa tehdä valintoja ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja.

  • Oppilas osaa asettaa työskentelylleen tavoitteita. Oppilas työskentelee käsityöprosessin mukaisesti ja arvioi oppimistaan käsityöprosessin aikana realistisesti.

  • Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia materiaaleja sekä tekniikoita ja työstömenetelmiä. Oppilas osaa käyttää niitä valmistaessaan suunnittelemiaan tuotteita/teoksia.

  • Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi sekä toteuttaa ne suunnitelmaan perustuen ottaen huomioon esteettisyyden ja toimivuuden.

  • Oppilas osaa arvioida työskentelyn vaaroja ja riskejä sekä toimia turvallisesti käsityöprosessissa.

  • Oppilas osaa käyttää tvt:tä itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa suunnittelussa ja valmistamisessa sekä oman ja yhteisen käsityöprosessin dokumentoinnissa tieto- ja viestintäteknologiaa.

  • Oppilas osaa esimerkin avulla kuvailla käsityön merkitystä arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

  • Oppilas osaa perustella käsityön merkityksen kestävälle elämäntavalle ja tehdä sen mukaisia valintoja työskentelyssään.

Arvosana tyydyttävä 7

  • Oppilas suunnittelee työskentelyään, osaa tehdä valintoja, ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja ohjatusti.

  • Oppilas osaa asettaa työskentelylleen tavoitteita. Oppilas työskentelee käsityöprosessin mukaisesti ja arvioi oppimistaan käsityöprosessin aikana ohjatusti.

  • Oppilas osaa ohjatusti valita tarkoituksenmukaisia materiaaleja sekä tekniikoita ja työstömenetelmiä ja osaa ohjatusti käyttää niitä valmistaessaan suunnittelemiaan tuotteita/teoksia.

  • Oppilas käyttää joitakin käsityön käsitteitä ja osaa esittää ideansa sekä toteuttaa ne suurimmalta osin suunnitelmaan perustuen sekä huomioiden esteettisyyttä ja toimivuutta.

  • Oppilas ymmärtää kerrotut työturvallisuusohjeet ja pystyy toimimaan turvallisesti koko käsityöprosessin ajan.

  • Oppilas osaa käyttää tvt:tä ohjatusti yksin ja yhdessä toisten kanssa suunnittelussa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

  • Oppilas osaa kuvailla yksittäisiä esimerkkejä käsityön merkityksestä arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

  • Oppilas osaa ohjatusti perustella käsityön merkityksen kestävälle elämäntavalle ja tehdä sen mukaisia valintoja työskentelyssään.

Arvosana kohtalainen 6

  • Oppilas tarvitsee paljon tukea työskentelyyn, valintoihin ja ratkaisuihin.

  • Oppilas tarvitsee paljon tukea tavoitteiden asetteluun ja oppimisen arviointiin. Suoriutuu käsityöprosessista tuettuna.

  • Oppilas tarvitsee paljon tukea materiaalien, tekniikoiden ja työstömenetelmien valintaan. Valmistaminen vaatii paljon tukea.

  • Oppilas tietää joitakin käsityön käsitteitä ja toteuttaa tuetusti suunnitelmaansa. Esteettisyys ja toimivuus ovat puutteellisia.

  • Oppilas pystyy pääsääntöisesti turvalliseen työskentelyyn ja noudattaa ohjeita.

  • Oppilas vaatii paljon tukea tieto- ja viestintäteknologian käytössä.

  • Oppilas osaa valita valmiista vaihtoehdoista ne, joilla on yhteys käsityön merkitykseen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

  • Oppilas ymmärtää, että käsityöllä on merkitystä kestävälle elämäntavalle ja pystyy tekemään valinnan annetuista vaihtoehdoista.

Arvosana välttävä 5

  • Oppilas työskentelee vain valmiin mallin ja ratkaisujen pohjalta vastentahtoisesti.

  • Oppilas ei pysty asettamaan tavoitteita eikä arvioimaan oppimistaan. Käsityöprosessi etenee vain opettajan sanelemana.

  • Oppilas ei osaa valita materiaaleja, tekniikoita, eikä työstömenetelmiä. Valmistaminen tapahtuu vain jatkuvalla ohjeistamisella.

  • Oppilas ei tunne käsityön keskeisiä käsitteitä eikä pysty työstämään toteutettavia ideoita suunnitelmaksi.

  • Oppilas on välinpitämätön työturvallisuuteen liittyvissä asioissa ja vaatii paljon valvontaa.

  • Oppilas ei juurikaan osaa käyttää tvt:tä suunnitteluun tai dokumentointiin.

  • Oppilas ei osaa ohjatusti juurikaan havaita yhteyttä käsityön merkityksestä arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

  • Oppilas pystyy valitsemaan kestävän vaihtoehdon voimakkaasti ohjattuna.

Arvosana hylätty 4

  • arvosanan 5 kriteerit eivät täyty

Päättöarviointi käsityössä

Opetuksen tavoite

Sisältöalueet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Arvioinnin kohde

Osaamisen kuvaus arvosanalle 4

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5

Osaamisen kuvaus arvosanalle 6

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9

Osaamisen kuvaus arvosanalle 10

T1 ohjata oppilasta ideoimaan, tutkimaan, kokeilemaan ja suunnittelemaan yritteliäästi työskentelyään

S1–S5

Oppilas oppii suunnittelemaan työskentelyään. 

Oppilas oppii toimimaan yritteliäästi ja luovasti ideoidessaan, tutkiessaan ja kokeillessaan erilaisia asioita.

Työskentely ja tuottaminen

Oppilas ei saavuta arvosanan 5 kriteerejä

Oppilas suunnittelee omaa työtään annetun ohjeen ja esimerkin pohjalta.

Oppilas osaa tehdä tietyn työvaiheen konkreettisesti ohjattuna.

Oppilas suunnittelee omaa työtään tuetusti annettujen ohjeiden mukaisesti.

Oppilas pyrkii tuettuna työskentelemään yritteliäästi.

Oppilas suunnittelee työtään annettujen ohjeiden mukaan.

Oppilas pyrkii työskentelemään yritteliäästi.

Oppilas suunnittelee työskentelyään ja osaa tehdä valintoja ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja.

 

Oppilas suunnittelee itsenäisesti työskentelyään.

Oppilas työskentelee yritteliäästi ja oma-aloitteisesti.

Oppilas suunnittelee itsenäisesti ja omatoimisesti työskentelyään. Oppilas työskentelee yritteliäästi ja oma-aloitteisesti.

T2 ohjata oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan niiden perusteella kokonaisen käsityöprosessin ja arvioimaan oppimistaan

S1–S5

 

Oppilas oppii asettamaan omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita.

Oppilas oppii toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin.

Oppilas oppii pohtimaan työskentelyään kokonaisessa käsityöprosessissa.

Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen

 

 

 

Oppilas ei saavuta arvosanan 5 kriteerejä

Oppilas asettaa opettajan avulla konkreettisen työskentelyyn liittyvän oppimisen tavoitteen.

Oppilas työskentelee vaihe kerrallaan ja pohtii käsityöprosessiaan ohjatusti.

Oppilas asettaa oppimisen ja työskentelyn tavoitteen ohjatusti.

Oppilas etenee käsityöprosessissa tuetusti vaihe vaiheelta ohjeiden mukaan.  

Oppilas asettaa oppimisen ja työskentelyn tavoitteita ohjatusti.

Oppilas etenee käsityöprosessissa vaihe vaiheelta ohjeiden mukaan.

Oppilas pohtii käsityöprosessiaan annettujen vaihtoehtojen pohjalta.

Oppilas osaa asettaa oppimiselle ja työskentelylle tavoitteita, työskentelee käsityöprosessin mukaisesti ja pohtii realistisesti käsityöprosessiaan.

Oppilas asettaa itsenäisesti oppimisen ja työskentelyn tavoitteita.

Oppilas etenee johdonmukaisesti ja pohtii käsityöprosessiaan analyyttisesti ja realistisesti.

 

Oppilas asettaa itsenäisesti oppimisen ja työskentelyn tavoitteita ja toimii tavoitteiden mukaisesti.

Oppilas etenee toiminnassaan johdonmukaisesti ja pohtii käsityöprosessiaan analyyttisesti ja realistisesti.

T3 opastaa oppilasta tutustumaan ja käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoituksenmukaisia työtapoja sekä kehittämään innovaatioita

S1–S5

 

Oppilas oppii käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä sekä oppii valitsemaan tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja käsityön työtapoja.

Oppilas on kekseliäs työskentelyssään.

Työvälineiden käyttö, valmistusmenetelmien ja käsityön työtapojen tarkoituksenmukainen käyttäminen

Oppilas ei saavuta arvosanan 5 kriteerejä

Oppilas osallistuu molempien käsityön työtapojen opetukseen.

Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja tarvittaessa konkreettisesti ohjattuna.

Oppilas osallistuu molempien käsityön työtapojen opetukseen.

Oppilas käyttää tuetusti erilaisia työvälineitä ja materiaaleja.

Oppilas ymmärtää erilaisten käsityön työtapojen ja materiaalien merkityksen käsityöprosessissa ja valitsee niistä ohjatusti työskentelyynsä soveltuvat.

Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja annettujen ohjeiden mukaisesti.

Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja valmistusmenetelmiä sekä osaa käyttää niitä kekseliäästi valmistaessaan suunnittelemiaan tuotteita tai teoksia.

Oppilas arvioi eri työvälineiden ja valmistusmenetelmien käyttö- kelpoisuutta käsityöprosessissa.

Oppilas soveltaa materiaaleihin ja työtapoihin liittyvää osaamistaan kekseliäästi, kokeilevasti ja tarkoituksenmukaisesti.

Oppilas arvioi ja kokeilee eri työvälineiden ja valmistusmenetelmien käyttö- kelpoisuutta käsityöprosessissa.

Oppilas soveltaa materiaaleihin ja työtapoihin liittyvää osaamistaan kekseliäästi, kokeilevasti ja tarkoituksenmukaisesti. 

T4 ohjata oppilas käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisua

S1–S5

 

Oppilas oppii käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. 

Oppilas oppii ilmaisemaan itseään visuaalisesti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.

Visuaalinen, materiaalinen ja esitysteknologinen ilmaisu

 

 

Oppilas ei saavuta arvosanan 5 kriteerejä

Oppilas tunnistaa erilaisia käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita.

Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna kuvallisesti joitain havaintojaan ja ajatuksiaan.

Oppilas tunnistaa ja käyttää tuetusti erilaisia käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita.

Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna kuvallisesti havaintojaan ja ajatuksiaan käsityön tekemisestä.

Oppilas käyttää käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita ohjeen mukaan.

Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja jotain muuta tapaa käyttämällä.

Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi esitysteknologiaa hyödyntäen.

Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita.

 

Oppilas ilmaisee ideansa monipuolisesti ja luovasti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.

Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti ja omatoimisesti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. 

Oppilas ilmaisee ideansa monipuolisesti ja selkeästi erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen. 

Oppilas suunnittelee monipuolisesti ja luovasti käsityöprosessiaan ja soveltaa omia valintoja ja ratkaisuja.

T5 ohjata oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja reagoimaan työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa

S6

Oppilas oppii havainnoimaan, arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia riskitilanteita ja reagoi tarvittaessa niihin.

Oppilas oppii toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa.

Turvallinen työskentely

Oppilas ei saavuta arvosanan 5 kriteerejä

Oppilas noudattaa käsityöprosessissa annettuja työturvallisuusohjeita konkreettisesti ohjattuna.

 

Oppilas noudattaa käsityöprosessissa annettuja työturvallisuusohjeita.

Oppilas tunnistaa käsityöprosessin keskeisiä työturvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja noudattaa annettuja työturvallisuusohjeita.

Oppilas osaa arvioida työskentelyn vaaroja ja riskejä sekä toimii turvallisesti käsityöprosessissa.

Oppilas arvioi ja ennakoi työskentelyn vaaroja ja riskejä osana käsityöprosessia.

Oppilas työskentelee turvallisesti ja toimillaan edistää oppimisympäristön turvallisuutta.

Oppilas arvioi ja ennakoi ja pohtii monipuolisesti työskentelyn vaaroja ja riskejä osana käsityöprosessia.

 

Oppilas työskentelee turvallisesti ja toimillaan edistää oppimisympäristön turvallisuutta sekä auttaa ja ohjaa muita.

T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa

S1–S5

 

Oppilas oppii käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa. 

Oppilas oppii yhteisöllistä tiedon tuottamista ja jakamista.

Tieto- ja viestintätekniset taidot sekä yhteisöllinen työskentely

Oppilas ei saavuta arvosanan 5 kriteerejä

Oppilas käyttää konkreettisesti ohjattuna tieto- ja viestintäteknologiaa omassa tai yhteisessä käsityöprosessissa.

 

 

Oppilas käyttää tuetusti tieto- ja viestintäteknologiaa omassa tai yhteisessä käsityöprosessissa.

Oppilas osaa käyttää annetun ohjeen mukaan tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa yksin tai yhdessä toisten kanssa.

Oppilas osaa käyttää käsityöprosessin suunnittelussa, valmistamisessa ja dokumentoinnissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa tieto- ja viestintäteknologiaa.

Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti käsityöprosessin eri vaiheissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa.

Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti käsityöprosessin eri vaiheissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa sekä auttaa muita.

T7 ohjata oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitys omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä

S7

 

Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä.

Käsityön ja kädentaitojen merkityksen hahmottaminen arkielämässä ja yhteiskunnassa

 

 

Oppilas ei saavuta arvosanan 5 kriteerejä

Oppilas osallistuu opettajan ohjaamana käsityön ja kädentaitojen merkityksen pohdintaan.

Oppilas osallistuu tuetusti käsityön ja kädentaitojen merkityksen pohdintaan.

Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvailla käsityön merkityksen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

Oppilas osaa pohtia käsityön ja kädentaitojen merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.

Oppilas osaa tarkastella eri näkökulmista käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitystä omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä sekä muussa työelämässä.

Oppilas osaa tarkastella ja pohtia monipuolisesti eri näkökulmista käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitystä omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä sekä muussa työelämässä.

T8 ohjata oppilaita taloudelliseen ajatteluun ja kehittämään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa

S8

Oppilas oppii ajattelemaan taloudellisesti.

Oppilas oppii tekemään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa.

Perusteltujen valintojen tekeminen ja kestävän elämäntavan huomioiminen käsityöprosessissa

 

 

Oppilas ei saavuta arvosanan 5 kriteerejä

Oppilas osaa käyttää käsityömateriaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.

Oppilas osaa tuetusti käyttää käsityömateriaaleja taloudellisesti.

Oppilas osaa osittain itsenäisesti tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään.

Oppilas ymmärtää käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.

Oppilas osaa tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään.

Oppilas osaa arvioida käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.

Oppilas tekee taloudellisia valintoja ja ymmärtää laadukkaan työn merkityksen.

Oppilas osaa arvioida ja perustella käsityöprosessiin ja kestävään elämäntapaan liittyviä valintoja.

Oppilas tekee taloudellisia valintoja ja ymmärtää laadukkaan työn merkityksen sekä pyrkii tuottamaan laadukkaan työn.

Oppilas osaa arvioida ja perustella monipuolisesti käsityöprosessiin ja kestävään elämäntapaan liittyviä valintoja. 


 

Oppiaineelle ei ole määritetty vuosiluokkakohtaisia sisältöjä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työskentelyään. Oppilas oppii toimimaan yritteliäästi ja luovasti ideoidessaan, tutkiessaan ja kokeillessaan erilaisia asioita.
Työskentely ja tuottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee itsenäisesti työskentelyään. Oppilas työskentelee yritteliäästi ja oma-aloitteisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee työskentelyään ja osaa tehdä valintoja ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee työtään annettujen ohjeiden mukaan. Oppilas pyrkii työskentelemään yritteliäästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee omaa työtään annetun ohjeen ja esimerkin pohjalta. Oppilas osaa tehdä tietyn työvaiheen konkreettisesti ohjattuna.

T2 ohjata oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan niiden perusteella kokonainen käsityöprosessi ja arvioimaan oppimistaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii asettamaan omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita. Oppilas oppii toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin. Oppilas oppii pohtimaan työskentelyään kokonaisessa käsityöprosessissa.
Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itsenäisesti oppimisen ja työskentelyn tavoitteita. Oppilas etenee johdonmukaisesti ja pohtii käsityöprosessiaan analyyttisesti ja realistisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa oppimiselle ja työskentelylle tavoitteita, työskentelee käsityöprosessin mukaisesti ja pohtii realistisesti käsityöprosessiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa oppimisen ja työskentelyn tavoitteita ohjatusti. Oppilas etenee käsityöprosessissa vaihe vaiheelta ohjeiden mukaan. Oppilas pohtii käsityöprosessiaan annettujen vaihtoehtojen pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas asettaa opettajan avulla konkreettisen työskentelyyn liittyvän oppimisen tavoitteen. Oppilas työskentelee vaihe kerrallaan ja pohtii käsityöprosessiaan ohjatusti.

T3 opastaa oppilasta tutustumaan ja käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoituksenmukaisia työtapoja sekä kehittämään innovaatioita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä sekä oppii valitsemaan tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja käsityön työtapoja. Oppilas on kekseliäs työskentelyssään.
Työvälineiden käyttö, valmistusmenetelmien ja käsityön työtapojen tarkoituksenmukainen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi eri työvälineiden ja valmistusmenetelmien käyttö- kelpoisuutta käsityöprosessissa. Oppilas soveltaa materiaaleihin ja työtapoihin liittyvää osaamistaan kekseliäästi, kokeilevasti ja tarkoituksenmu- kaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja valmistusmenetelmiä sekä osaa käyttää niitä kekseliäästi valmistaessaan suunnittelemiaan tuotteita tai teoksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää erilaisten käsityön työtapojen ja materiaalien merkityksen käsityöprosessissa ja valitsee niistä ohjatusti työskentelyynsä soveltuvat. Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu molempien käsityön työtapojen opetukseen. Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja tarvittaessa konkreettisesti ohjattuna.

T4 ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään visuaalisesti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.
Visuaalinen, materiaalinen ja esitysteknologinen ilmaisu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee ideansa monipuolisesti ja luovasti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi esitysteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita ohjeen mukaan. Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja jotain muuta tapaa käyttämällä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa erilaisia käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna kuvallisesti joitain havaintojaan ja ajatuksiaan.

T5 ohjata oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja reagoimaan työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan, arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia riskitilanteita ja reagoi tarvittaessa niihin. Oppilas oppii toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa.
Turvallinen työskentely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi ja ennakoi työskentelyn vaaroja ja riskejä osana käsityöprosessia. Oppilas työskentelee turvallisesti ja toimillaan edistää oppimisympäristön turvallisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida työskentelyn vaaroja ja riskejä sekä toimii turvallisesti käsityöprosessissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin keskeisiä työturvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja noudattaa annettuja työturvallisuusohjeita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa käsityöprosessissa annettuja työturvallisuusohjeita konkreettisesti ohjattuna.

T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa. Oppilas oppii yhteisöllistä tiedon tuottamista ja jakamista.
Tieto- ja viestintätekniset taidot sekä yhteisöllinen työskentely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti käsityöprosessin eri vaiheissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää käsityöprosessin suunnittelussa, valmistamisessa ja dokumentoinnissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa tieto- ja viestintäteknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää annetun ohjeen mukaan tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa yksin tai yhdessä toisten kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää konkreettisesti ohjattuna tieto- ja viestintäteknologiaa omassa tai yhteisessä käsityöprosessissa.

T7 ohjata oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitys omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella eri näkökulmista käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitystä omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä sekä muussa työelämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pohtia käsityön ja kädentaitojen merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvailla käsityön merkityksen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opettajan ohjaamana käsityön ja kädentaitojen merkityksen pohdintaan.

T8 ohjata oppilaita taloudelliseen ajatteluun ja kehittämään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ajattelemaan taloudellisesti. Oppilas oppii tekemään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa.
Perusteltujen valintojen tekeminen ja kestävän elämäntavan huomioiminen käsityöprosessissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee taloudellisia valintoja ja ymmärtää laadukkaan työn merkityksen. Oppilas osaa arvioida ja perustella käsityöprosessiin ja kestävään elämäntapaan liittyviä valintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään. Oppilas osaa arvioida käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa osittain itsenäisesti tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään. Oppilas ymmärtää käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää käsityömateriaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.

Sisällöt

S1 Innovointi

Opetussuunnitelman perusteet

Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi käyttäen käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja. Toteutetaan suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.

S2 Muotoilu

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja teknologiseen kehitykseen sekä hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.

S3 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja sekä käytetään luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmistustekniikoita. Käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.

S4 Dokumentointi ja arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin tuotteiden suunnittelu- ja valmistusprosessissa. Analysoidaan tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä. Kokonainen käsityöprosessi dokumentoidaan hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.

S5 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti kestäviä tuotteita tai teoksia. Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

S6 Työturvallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään työturvallisuuteen ja kartoitetaan ja arvioidaan työn vaaroja sekä riskejä osana käsityöprosessia. Työskennellään turvallisesti.

S7 Yrittäjämäinen oppiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan yrittäjämäiseen oppimiseen, yrittäjyyteen ja järjestöyhteistyöhön havainnollisesti, virtuaalisesti, opintokäynneillä tai yritysvierailuilla. Huomioidaan käsityöosaamisen merkitys työelämälle. Hyödynnetään kulttuurilaitosten tarjontaa ideoinnin lähteenä.

S8 Tiedostaminen ja osallistuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merkityksiä yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta. Pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa. Harjoitellaan käsityöllä osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä.

ePerusteet