Finska, modersmålsinriktad finska, A-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska sporra och ge eleverna möjlighet att bli medvetna om sina kunskaper, att utveckla dem och att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. För att studierna ska framskrida är det centralt att eleven genomför självvärdering och kamratrespons. Mångsidig bedömning ger de elever som har inlärningssvårigheter i språk, eller annars har ett annorlunda språkligt utgångsläge, möjligheter att visa sitt kunnande.

Läraren ska ge en verbal bedömning eller ett siffervitsord i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska. Eleven har uppnått målen i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska och i vitsordet som ska bildas.

I bedömningen ska man ta i beaktande alla mål i läroämnet. Bedömningen av förmåga att kommunicera, förmåga att tolka texter och förmåga att producera texter, ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet
M1 uppmuntra eleven att lägga märke till och intressera sig för mångfalden och utbudet av finskspråkigt material som stödjer det egna lärandet och att hjälpa eleven att bli förtrogen med karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen
Lokal precisering
Eleven kan nämna något drag i den finskspråkiga kulturen och läser åtminstone en finsk barnbok. Eleven kan låna för sig intressanta böcker. Eleven kan beskriva finsk vardagskultur utgående från familjen och närmiljön.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att göra iakttagelser om mångfalden i den finskspråkiga kulturen som har betydelse för hens lärande. Eleven lär känna karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen.
Förmåga att bilda sig en uppfattning om mångfalden i den finskspråkiga kulturen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hitta lämpligt och intresseväckande finskspråkigt material som utvecklar det egna lärandet. Eleven kan mer detaljerat beskriva karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hitta lämpligt och intresseväckande finskspråkigt material som stödjer det egna lärandet. Eleven kan beskriva karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hitta lämpligt och intresseväckande finskspråkigt material. Eleven kan berätta om karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan hitta finskspråkigt material. Eleven kan ge exempel på karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen.

Färdigheter för språkstudier
M5 handleda eleven att också med hjälp av digitala verktyg ta ansvar för sina språkstudier och mångsidigt och aktivt använda sina kunskaper i både finska och svenska t.ex. genom att söka information på båda språken
Lokal precisering
Eleven kan använda digitala vertyg för språkstudier (t.ex. färdiga spel). Eleven kan i viss mån utvärdera sina kunskaper.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i finska. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i finska samt för sina språkstudier.
Förmåga att ta ansvar för sina studier i finska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i finska. Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i finska. Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i finska. Eleven kan använda några olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i finska. Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
M6 uppmuntra eleven att diskutera och debattera ämnen som lämpligen angår och intresserar hens åldersgrupp i rela–tion till livserfarenheten
Lokal precisering
Eleven vågar uttrycka sig muntligt om bekanta saker och vanliga företeelser i vardagen och närmiljön. Eleven lyssnar på andra och kan ställa och svara på frågor.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
Förmåga att kommunicera i olika situationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.1/B1.2: Eleven kan kommunicera, delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter också i vissa mer krävande situationer som till exempel då man diskuterar en aktuell händelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan relativt obehindrat kommunicera, delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter i vardagliga kommunikationssituationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.2: Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer. Eleven kan i allt högre grad ta initiativ i en kommunikationssituation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter
M9 erbjuda eleven möjlighet att med hjälp av olika källor lyssna på, läsa och med hjälp av läs- och lärstrategier tolka för hen betydelsefulla lättbegripliga texter på standardspråk
Lokal precisering
Eleven läser och kan redogöra för innehållet i enkla texter på finska och svenska. Eleven vågar läsa enkla texter högt inför andra. Eleven lär sig skillnaden på fiktion och fakta samt läser minst en barnbok. Eleven förstår det centrala innehållet i tal och skrift och hen kan uttrycka sig relativt obehindrat i ämnen som är bekanta.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter och att tillämpa olika strategier för att tolka dem.
Förmåga att tolka texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.1/B1.2: Eleven förstår det väsentliga och många detaljer i lite mer krävande allmänspråkligt och relativt långsamt tal eller i lättfattlig skriven text. Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap. Eleven urskiljer även utan förberedelse det centrala innehållet, nyckelord och viktiga detaljer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.1: Eleven förstår det väsentliga och vissa detaljer i tydligt och relativt långsamt allmänspråkligt tal eller i lättfattlig skriven text. Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap. Eleven urskiljer även oförberedd det centrala innehållet, nyckelord och viktiga detaljer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord. Eleven kan härleda betydelsen av obekanta ord utgående från kontexten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Eleven kan plocka ut enkel information enligt behov ur en kort text.

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter
M10 handleda eleven att producera texter som hänför sig till hens vardag och att med hjälp av strukturer på en grundläggande och något mer krävande språkfärdighetsnivå öva sig att producera, dela och publicera redan tolkade texter
Lokal precisering
Eleven skriver meningar och korta texter samt kan tillämpa några rättstavningsregler. Eleven visar intresse för att utvidga sitt ordförråd.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt också med hjälp av mer krävande strukturer och ordförråd.
Förmåga att producera texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2/B1.1: Eleven kan redogöra för det väsentliga angående vardagliga ämnen, verkliga eller fiktiva, som intresserar hen. Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd och också krävande strukturer samt idiomatiska uttryck. Eleven kan tillämpa grundläggande uttalsregler också på andra än inövade uttryck.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan räkna upp och beskriva (för åldern typiska) saker som anknyter till vardagen med hjälp av vanliga ord, några idiomatiska uttryck samt grundläggande och ibland också lite svårare strukturer. Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer. Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.

Innehåll

I1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhet

Grunderna för läroplanen

Att bekanta sig med olika varianter av talad och skriven finska i klassen, skolan eller omgivningen och att jämföra finska och svenska texter. Att fundera över sin egen tvåspråkiga kulturidentitet. Att inhämta kunskap och diskutera om Finlands nationalspråk och minoritetsspråk och deras betydelse för individen och samhället. Att fästa uppmärksamhet vid vad som är gemensamt för alla språk inklusive finska och svenska och hur man kan utnyttja och utveckla den språkkunskap man har. Att träna artigt språkbruk i olika kommunikationssituationer.

Lokala läroplanen

  • familjen, skolan och vardagen diskuteras. Den egna familjen och traditioner i den undersöks.
  • finska traditioner iakttas och diskuteras. Eleven handleds att värdesätta sina egna och andras traditioner.
  • Finlands nationalspråk diskuteras.
  • olika varianter av talad finska introduceras och hälsnings och artighetsfraser tränas
  • tvåspråkigheten och skillnaden mellan talspråk, vårdat talspråk och skriftspråk diskuteras tillsammans
  • språkets möjligheter uppmärksammas och muntliga översättningar av ord från svenska till finska och vice versa tränas
  • berätta om innehållet i enkel finsk text på svenska, och vice versa
I2 Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

Att tillsammans lära sig planera arbetet, att ge och ta emot respons och att ta ansvar. Att uppmuntra eleverna att lägga märke till och utnyttja det finska språket i omgivningen (t.ex. via medier, nätet) för att utveckla sina kunskaper i finska. Att utveckla effektiva lärstrategier i språk, t.ex. att aktivt ta i bruk nya ord eller strukturer i sitt eget sätt att uttrycka sig, öva sig att använda olika minnesstrategier och härleda nya ords betydelse på basen av kontexten. Att vänja sig vid att utvärdera sina språkkunskaper, t.ex. med hjälp av den Europeiska språkportfolion.

Lokala läroplanen

  • goda inlärnings- och arbetsfärdigheter samt målet med undervisningen diskuteras
  • planering och ansvar för arbetet
  • vikten av att göra sina uppgifter i skolan och hemma diskuteras
  • individuellt och gemensamt arbete
  • framstegen i språkstudierna utvärderas individuellt och i grupp (kamratrespons)
  • olika lärstrategier för språkstudier introduceras för eleven.
I3 Växande språkkunskap: förmåga att kommunicera, förmåga att tolka texter, förmåga att producera texter

Grunderna för läroplanen

Att lära sig att lyssna, tala, läsa och skriva på finska och att behandla olika teman som bl.a. jag själv, min familj, mina vänner, skolan, fritidsintressen och fritidssysslor och om livet i finskspråkiga miljöer. Teman ska också väljas tillsammans. Innehållet ska väljas utifrån intresse och aktualitet och perspektivet jag, vi och vårt samhälle. Att använda språket för olika syften. Att lära sig ordförråd och strukturer i samband med olika typer av texter och att genom text- och ämnesval främja elevernas språkliga utveckling med beaktande av elevernas tvåspråkiga bakgrund och dubbla kulturarv. Att lära sig hitta finskspråkigt material i omgivningen, på nätet, i bibliotek osv. Att ge eleverna möjlighet att träna mera krävande språksituationer.

Lokala läroplanen

  • enkla texter (även högt inför grupp) med olika innehåll och struktur läses.
  • språket tränas på olika sätt både muntligt och skriftligt.
  • olika typer av finsk barnlitteratur presenteras och eleven handleds att välja böcker som intresserar
  • biblioteket eller bokbussen besöks för att utveckla elevens intresse för litteratur. Eleven läser åtminstone en barnbok, som hen kan berätta om.
  • digitala spel används för att utveckla språkfärdigheten
  • ordförråd och strukturer:
    • veckodagar, årstider, månader(muntligt), kroppsdelar

    • motsatser, synonymer

    • lång och kort vokal, enkel och dubbel konsonant, sammansatta ord

    • inre och yttre lokalkasus, substantiv och adjektiv, böjning av verb i presens

    • meningsbyggnad och interpunktion

Förslag till teman; Jag och min familj, skolan, Finland, närmiljön, hobby, sällskapsdjur

eGrunder