Årskurs 1
Centralt innehåll
I1 Att hitta en idé
Eleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.
I2 Att pröva
Eleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.
I3 Att planera
Eleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.
I4 Att tillverka
Eleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.
I5 Att dokumentera
Digitala verktyg introduceras som en del i idéarbetet, planeringen och dokumentationen
I6 Att bedöma
Under slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får lära sig att ge respons till andra.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3, I4 | K1, K2 |
M2 | I1, I2, I3 | K1, K4, K5 |
M3 | I1, I2, I3, I4, I5 | K1, K7 |
M4 | I2, I3, I4 | K4, K6 |
M5 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K1, K3 |
Årskurs 2
Centralt innehåll
I1 Att hitta en idé
Eleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.
I2 Att pröva
Eleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.
I3 Att planera
Eleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.
I4 Att tillverka
Eleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.
I5 Att dokumentera
Digitala verktyg introduceras som en del i idéarbetet, planeringen och dokumentationen.
I6 Att bedöma
Under slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får lära sig att ge respons till andra.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3, I4 | K1, K2 |
M2 | I1, I2, I3 | K1, K4, K5 |
M3 | I1, I2, I3, I4, I5 | K1, K7 |
M4 | I2, I3, I4 | K4, K6 |
M5 | I1, I2, I3, I4, I5, I6 | K1, K3 |