Årskurs 1
Centralt innehåll
I1 Egna bildkulturer
Innehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer. Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.
I2 Bildkulturer i omgivningen
Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier. Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.
I3 Konstens världar
Innehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna bekantar sig med bildkonstens värld genom att titta på olika verk, teman och fenomen. Man använder sig av konstverk som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen behandlar man det kulturella mångfald som konstverken och upplevelsen av dem ger.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3 | K1, K3, K4, K5 |
M2 | I1, I2, I3 | K2, K4, K5, K6 |
M3 | I1, I2, I3 | K2, K3, K4, K5 |
M4 | I1, I2, I3 | K2, K3, K5, K6 |
M9 | I1, I2, I3 | K1, K2, K5, K6 |
M10 | I1, I2, I3 | K2, K3, K6, K7 |
M11 | I1, I2, I3 | K1, K2, K4, K7 |
Årskurs 2
Centralt innehåll
I1 Egna bildkulturer
Innehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer. Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.
I2 Bildkulturer i omgivningen
Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier. Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.
I3 Konstens världar
Innehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna bekantar sig med bildkonstens värld genom att titta på olika verk, teman och fenomen. Man använder sig av konstverk som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen behandlar man det kulturella mångfald som konstverken och upplevelsen av dem ger.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3 | K1, K3, K4, K5 |
M4 | I1, I2, I3 | K2, K3, K5, K6 |
M5 | I1, I2, I3 | K1, K2, K3, K5 |
M6 | I1, I2, I3 | K1, K2, K4, K7 |
M7 | I1, I2, I3 | K1, K4, K5, K6 |
M8 | I1, I2, I3 | K2, K3, K6, K7 |
M9 | I1, I2, I3 | K1, K2, K5, K6 |
M10 | I1, I2, I3 | K2, K3, K6, K7 |
M11 | I1, I2, I3 | K1, K2, K4, K7 |