Årskurs 1
Centralt innehåll
I1 Musikalisk praxis
I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.
I2 Musikens beståndsdelar
Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.
I4 Repertoar
I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3, I4 | K2, K7 |
M2 | I1, I2, I3, I4 | K1, K2, K4 |
M3 | I1, I2, I3, I4 | K1, K4 |
M6 | I1, I2, I3, I4 | K4 |
M7 | I1, I2, I3, I4 | K7 |
Årskurs 2
Centralt innehåll
I1 Musikalisk praxis
I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.
I2 Musikens beståndsdelar
Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.
I4 Repertoar
I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3, I4 | K2, K7 |
M2 | I1, I2, I3, I4 | K1, K2, K4 |
M3 | I1, I2, I3, I4 | K1, K4 |
M4 | I1, I2, I3, I4 | K5, K6 |
M5 | I1, I2, I3, I4 | K2, K4 |
M6 | I1, I2, I3, I4 | K4 |
M7 | I1, I2, I3, I4 | K7 |
M8 | I1, I2, I3, I4 | K1 |