Årskurs 1
Centralt innehåll
I1 Matematiskt tänkande
Eleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster. De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan. De övar sig att se matematiska situationer ur olika perspektiv. Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.
I2 Tal och räkneoperationer
I räkneoperationerna används naturliga tal. Målet är att eleverna behärskar sambandet mellan antal, talnamn och sifferbeteckning. Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal. Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas. Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering samt lär sig uppdelningarna av talen 1–10.
Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.
Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.
Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas först inom talområdet 0–20 och sedan inom talområdet 0–100. Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter. Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer. Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.
Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multiplikation och division läggs. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation.
Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.
I3 Geometri och mätning
Elevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.
Kroppar och plana figurer studeras tillsammans. Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita. De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer.
Eleverna övar och handleds att inse mätningens principer. Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter. De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter. Eleverna övar klockslag och tidsenheter.
I4 Informationsbehandling och statistik
Eleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden. De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3, I4 | K1, K3, K5 |
M2 | I1, I2, I3, I4 | K4 |
M3 | I1, I2, I3, I4 | K2, K4, K5 |
M4 | I1, I2, I3, I4 | K1, K4, K6 |
M5 | I1, I2, I3, I4 | K1, K4 |
M6 | I2 | K1, K4 |
M7 | I2 | K1, K4 |
M8 | I2 | K1, K4 |
M9 | I3 | K1, K4, K5 |
M10 | I3 | K1, K4 |
M11 | I4 | K4, K5 |
M12 | I1 | K1, K2, K4, K5 |
Årskurs 2
Centralt innehåll
I1 Matematiskt tänkande
Eleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster. De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan. De övar sig att se matematiska situationer ur olika perspektiv. Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.
I2 Tal och räkneoperationer
I räkneoperationerna används naturliga tal. Målet är att eleverna behärskar sambandet mellan antal, talnamn och sifferbeteckning. Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal. Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas. Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering samt lär sig uppdelningarna av talen 1–10.
Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.
Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.
Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas först inom talområdet 0–20 och sedan inom talområdet 0–100. Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter. Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer. Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.
Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multiplikation och division läggs. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation.
Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.
I3 Geometri och mätning
Elevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.
Kroppar och plana figurer studeras tillsammans. Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita. De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer.
Eleverna övar och handleds att inse mätningens principer. Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter. De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter. Eleverna övar klockslag och tidsenheter.
I4 Informationsbehandling och statistik
Eleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden. De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3, I4 | K1, K3, K5 |
M2 | I1, I2, I3, I4 | K4 |
M3 | I1, I2, I3, I4 | K2, K4, K5 |
M4 | I1, I2, I3, I4 | K1, K4, K6 |
M5 | I1, I2, I3, I4 | K1, K4 |
M6 | I2 | K1, K4 |
M7 | I2 | K1, K4 |
M8 | I2 | K1, K4 |
M9 | I3 | K1, K4, K5 |
M10 | I3 | K1, K4 |
M11 | I4 | K4, K5 |
M12 | I1 | K1, K2, K4, K5 |