Årskurs 1
Centralt innehåll
I1 Fysisk funktionsförmåga
Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.
Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen.
I2 Social funktionsförmåga
Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra.
I3 Psykisk funktionsförmåga
I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1 | K1, K3 |
M2 | I1 | K1, K3, K4 |
M3 | I1 | K3 |
M4 | I1 | K3 |
M5 | I1 | K3 |
M6 | I1 | K3, K6, K7 |
M7 | I2 | K2, K3, K6, K7 |
M8 | I2 | K2, K6, K7 |
M9 | I3 | K1, K2, K3 |
M10 | I3 | K1, K2 |
Årskurs 2
Centralt innehåll
I1 Fysisk funktionsförmåga
Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.
Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen.
I2 Social funktionsförmåga
Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra.
I3 Psykisk funktionsförmåga
I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1 | K1, K3 |
M2 | I1 | K1, K3, K4 |
M3 | I1 | K3 |
M4 | I1 | K3 |
M5 | I1 | K3 |
M6 | I1 | K3, K6, K7 |
M7 | I2 | K2, K3, K6, K7 |
M8 | I2 | K2, K6, K7 |
M9 | I3 | K1, K2, K3 |
M10 | I3 | K1, K2 |