Årskurs 1
Centralt innehåll
I1 Att växa till ett gott liv
Eleverna tränar samtalsfärdigheter genom att lära sig lyssna på andra med respekt och genom att öva att uttrycka sig tydligt. De reflekterar tillsammans över betydelsen av gott handlande, rätt och fel och att skilja mellan dem samt på människans godhet. Tillsammans undersöker man vad vänskap innefattar och betyder i barns liv.
I2 Olika sätt att leva
Eleverna reflekterar över frågan "Vem är jag?" och olika sätt att leva och tänka. Tillsammans undersöker man olika livsstilar, särskilt sådana som anknyter till elevens egen hem- och kulturbakgrund.
I3 Grunderna för ett gemensamt liv
Eleverna fördjupar sig i grunderna för att leva tillsammans genom att undersöka till exempel betydelsen av regler, förtroende, ärlighet och uppriktighet i olika vardagliga situationer och miljöer i sitt liv. De stiftar inledningsvis bekantskap med barnets rättigheter och barnets ställning i olika samhällen.
I4 Naturen och en hållbar framtid
Eleverna undersöker olika levnadssätt i världen och reflekterar samtidigt över livets förgänglighet. Tillsammans fördjupar man sig i berättelser om världens uppkomst. Eleverna undersöker sin egen närmiljö och granskar hur de egna valen och handlingarna påverkar miljön. Eleverna försöker hitta betydelsefulla upplevelser som hör samman med naturen.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3, I4 | K1, K2, K4 |
M2 | I2 | K1, K2, K7 |
M3 | I1 | K1, K2, K7 |
M4 | I1, I2, I3, I4 | K1, K2, K7 |
M5 | I1, I2, I3, I4 | K1, K3, K4 |
M6 | I1, I2, I3, I4 | K1, K3, K7 |
M7 | I2 | K2, K4 |
M8 | I1, I2, I3, I4 | K2, K3, K7 |
M9 | I4 | K3, K5, K7 |
Årskurs 2
Centralt innehåll
I1 Att växa till ett gott liv
Eleverna tränar samtalsfärdigheter genom att lära sig lyssna på andra med respekt och genom att öva att uttrycka sig tydligt. De reflekterar tillsammans över betydelsen av gott handlande, rätt och fel och att skilja mellan dem samt på människans godhet. Tillsammans undersöker man vad vänskap innefattar och betyder i barns liv.
I2 Olika sätt att leva
Eleverna reflekterar över frågan "Vem är jag?" och olika sätt att leva och tänka. Tillsammans undersöker man olika livsstilar, särskilt sådana som anknyter till elevens egen hem- och kulturbakgrund.
I3 Grunderna för ett gemensamt liv
Eleverna fördjupar sig i grunderna för att leva tillsammans genom att undersöka till exempel betydelsen av regler, förtroende, ärlighet och uppriktighet i olika vardagliga situationer och miljöer i sitt liv. De stiftar inledningsvis bekantskap med barnets rättigheter och barnets ställning i olika samhällen.
I4 Naturen och en hållbar framtid
Eleverna undersöker olika levnadssätt i världen och reflekterar samtidigt över livets förgänglighet. Tillsammans fördjupar man sig i berättelser om världens uppkomst. Eleverna undersöker sin egen närmiljö och granskar hur de egna valen och handlingarna påverkar miljön. Eleverna försöker hitta betydelsefulla upplevelser som hör samman med naturen.
Undervisningens mål | Innehåll som anknyter till målen | Mångsidig kompetens |
M1 | I1, I2, I3, I4 | K1, K2, K4 |
M2 | I2 | K1, K2, K7 |
M3 | I1 | K1, K2, K7 |
M4 | I1, I2, I3, I4 | K1, K2, K7 |
M5 | I1, I2, I3, I4 | K1, K3, K4 |
M6 | I1, I2, I3, I4 | K1, K3, K7 |
M7 | I2 | K2, K4 |
M8 | I1, I2, I3, I4 | K2, K3, K7 |
M9 | I4 | K3, K5, K7 |