Delaktighet |
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
I1 Musikalisk praxis
Eleven uppmuntras och handleds till att fungera som en del i en grupp som musicerar.
Eleven sjunger, spelar, rör sig, lyssnar och skapar musik som en del av gruppen.
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
I1 Musikalisk praxis
I2 Musikens beståndsdelar
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
Eleven uppmuntras till att använda sin röst naturligt genom tal,rim och ramsor samt genom olika lekar och spel
Eleven rör sig till musik och använder sin kropp för att uttrycka sig musikaliskt.
Eleven bekantar sig med rytminstrument och ackompanjerar sånger på samma gång som mna rör sig i takt till musiken.
Att namnge instrumenten som används
Ackompanjemang (t ex kvintbordun och ostinato) samt handledning i spelteknik.
Grundpulsen söks med hjälp av kroppen som instrument, rytminstrument , ekoövingar och härmning
Musikbegreppens omfattning utökas gradvis.
|
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
I1 Musikalisk praxis
I2 Musikens beståndsdelar
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
Bekanta sig med musiknotation t ex noter, tidsvärden, tempo och dynamiska tecken, bildnoter osv. Notering av egenproducerad musik med hjälp av egen notationssätt ( t ex ljudlandskap)
|
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Lokal precisering
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
I4 Repertoar
Elevens naturliga förmåga att uppleva och fantisera stöds genom att ge rum för ideer och improvisation i samband med musikalisk verksamhet och musicering.
Självproducerade ljudlandskap och rörelseimprovisation till texter ( t ex sagor , rim och ramsor)
Eleven handleds till att förverkliga korta, rytmiska och medlodiskaa motiv med begränsat antal toner.
Ämensövergripande projekt t ex med modersmål, idrott och bildkonst
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
I4 Repertoar
Fokus på att värna om elevernas kulturarv genom att använda sig av närmiljöns och skolsamfundets kulturella mångfald.
Man bekantar sig med den egna hembygdens musiktradition.
|
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
I1 Musikalisk praxis
I2 Musikens beståndsdelar
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
I4 Repertoar
Man bekantar sig med musiknotation t ex noter, tidsvärden, tempo och dynamisk marekring, bildnoter osv . Notering av egen producerad musik med hjälp av egna notationssätt (t ex ljudlandskap)
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
I1 Musikalisk praxis
I2 Musikens beståndsdelar
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
I4 Repertoar
|
Förmåga att lära sig musik |
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik
Lokal precisering
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik
I1 Musikalisk praxis
I2 Musikens beståndsdelar
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
I4 Repertoar
Eleven erbjuds möjlighet att utvecklas genom tillräcklig upprepning då man lär sig musik.
Tillsammans kan man producera och öva t ex musikframträdanden till tillställningar och fester.
|