Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Lokala läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Konstruktiv återkoppling ges kontinuerligt genom processens olika moment. Vid sammusicering betonas glädje framom prestation.

Mål

Mål
Delaktighet
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild I1 Musikalisk praxis Eleven uppmuntras och handleds till att fungera som en del i en grupp som musicerar. Eleven sjunger, spelar, rör sig, lyssnar och skapar musik som en del av gruppen.
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp I1 Musikalisk praxis I2 Musikens beståndsdelar I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället Eleven uppmuntras till att använda sin röst naturligt genom tal,rim och ramsor samt genom olika lekar och spel Eleven rör sig till musik och använder sin kropp för att uttrycka sig musikaliskt. Eleven bekantar sig med rytminstrument och ackompanjerar sånger på samma gång som mna rör sig i takt till musiken. Att namnge instrumenten som används Ackompanjemang (t ex kvintbordun och ostinato) samt handledning i spelteknik. Grundpulsen söks med hjälp av kroppen som instrument, rytminstrument , ekoövingar och härmning Musikbegreppens omfattning utökas gradvis.
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna I1 Musikalisk praxis I2 Musikens beståndsdelar I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället Bekanta sig med musiknotation t ex noter, tidsvärden, tempo och dynamiska tecken, bildnoter osv. Notering av egenproducerad musik med hjälp av egen notationssätt ( t ex ljudlandskap)
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Lokal precisering
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt I4 Repertoar Elevens naturliga förmåga att uppleva och fantisera stöds genom att ge rum för ideer och improvisation i samband med musikalisk verksamhet och musicering. Självproducerade ljudlandskap och rörelseimprovisation till texter ( t ex sagor , rim och ramsor) Eleven handleds till att förverkliga korta, rytmiska och medlodiskaa motiv med begränsat antal toner. Ämensövergripande projekt t ex med modersmål, idrott och bildkonst
Kulturell förståelse och multilitteracitet
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället I4 Repertoar Fokus på att värna om elevernas kulturarv genom att använda sig av närmiljöns och skolsamfundets kulturella mångfald. Man bekantar sig med den egna hembygdens musiktradition.
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande I1 Musikalisk praxis I2 Musikens beståndsdelar I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället I4 Repertoar Man bekantar sig med musiknotation t ex noter, tidsvärden, tempo och dynamisk marekring, bildnoter osv . Notering av egen producerad musik med hjälp av egna notationssätt (t ex ljudlandskap)
Välbefinnande och säkerhet i musik
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande I1 Musikalisk praxis I2 Musikens beståndsdelar I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället I4 Repertoar
Förmåga att lära sig musik
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik
Lokal precisering
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik I1 Musikalisk praxis I2 Musikens beståndsdelar I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället I4 Repertoar Eleven erbjuds möjlighet att utvecklas genom tillräcklig upprepning då man lär sig musik. Tillsammans kan man producera och öva t ex musikframträdanden till tillställningar och fester.

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.

I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.

I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.

I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.

eGrunder