Delaktighet |
M1 uppmuntra eleven att delta i gemensamt musicerande och att medverka till att skapa en positiv sammanhållning i sin grupp
Lokal precisering
M1 uppmuntra eleven att delta i gemensamt musicerande och att medverka till att skapa en positiv sammanhållning i sin grupp
I1 Musikalisk praxis
Vid musicering ges akt på hur eleven fungerar som del av gruppen.
Eleven deltar aktivt i gruppens verksamhet och kan dra nytta av sina egna starka sidor
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att agera som en medlem i musikaliska grupper.
|
Förmåga att agera som en medlem i en musikalisk grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i gemensamt musicerande på ett konstruktivt sätt, tar hand om sin egen del och uppmuntrar och hjälper andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i gemensamt musicerande och tar hänsyn till gruppens övriga medlemmar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i musicerande som en medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under individuell handledning i verksamheten i en musicerande grupp.
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven till en naturlig röstanvändning och sång samt att utveckla sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Lokal precisering
M2 handleda eleven till en naturlig röstanvändning och sång samt att utveckla sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Eleven uppmuntras till naturlig röstanvändning och till mångsidig sång i olika former av musikalisk verksamhet.
Man bekantar sig med flerstämmighet ( t ex talkör och kanon) till exempel genom att sjunga, klappa, prata, röra sig och lyssna.
Man bekantar sig med och får handledning i att spela olika instrument. Förmågan till sammusicering förstärks.
Enkla ackompanjemang ( tex kvintbordun, ostinato).Man bekantar sig och övar olika taktarter, t ex 2/4, 3/4,6/8, 4/4, 5/4(Kalevala)
Eleven deltar i samsång och spel i syfte att vara en del av den musikaliska helheten.
Man bekantar sig och övar tonalitet ( t ex penatotoniska skalor, dur, moll och kyrkotonarter).
Eleven uppmuntras att utveckla och genomföra musikaliska ideer.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina röstanvändnings- och sångfärdigheter samt sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.
|
Röstanvändning, sång och förmåga att spela som en del av en grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvecklar sin röstanvändning och sina färdigheter i användning av kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument samt deltar smidigt i gemensam sång och gemensamt musicerande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven övar på röstanvändning, användning av kroppen samt på att spela rytm-, melodi- och ackordinstrument.
Eleven deltar i allsång och gemensamt musicerande, och strävar efter att göra sin del till en del av den musikaliska helheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på röstanvändning och deltar i allsång. Eleven använder kroppen och spelar rytm-, melodi- och ackordinstrument som del av en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under individuell handledning på möjligheter för röstanvändning och musicerande.
|
M3 uppmuntra eleven att kroppsligt uttrycka musik, bilder, berättelser och känslor genom rörelse
Lokal precisering
M3 uppmuntra eleven att kroppsligt uttrycka musik, bilder, berättelser och känslor genom rörelse
I1 Musikalisk praxis
Eleven handleds till att uppleva med hela kroppen samt att uttrycka sig i grupp ( t ex skapande rörelse, sånglekar, dans och med kroppen som instrument).
Det centrala i undervisningen är att utveckla uttrycksformer och fantasi.
Mål för elevens lärande
Eleven uttrycker och utforskar musikens och konstens värld med hjälp av att röra sig till musik.
|
Förmåga att röra sig till musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hela kroppens rörelse mångsidigt och kreativt i lärandet av musik samt i musikaliskt uttryck och interaktion.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven rör sig till musik och använder sin kropp för musikaliskt uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i verksamhet som kombinerar musik och rörelse som en del av gruppen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i verksamhet som kombinerar musik och rörelse.
|
M4 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och hjälpa eleven att analysera och berätta om vad hen hört
Lokal precisering
M4 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och hjälpa eleven att analysera och berätta om vad hen hört
I1 Musikalisk praxis
I2 Musikens beståndsdelar
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
I4 Repertoar
Aktivt lyssnande där man lever sig in i musikens stämning genom att röra sig, visuellt och genom att låta fantasin flöda betonas.
Eleven uppmuntras att berätta och beskriva vilka sinnebilder, tankar och känslor musiken väcker.
Mål för elevens lärande
Eleven lyssnar till, iakttar och upplever ljudmiljön samt kan delta i diskussion om ämnet.
|
Förmåga att lyssna till musik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik, identifierar sina preferenser i fråga om dem samt diskuterar sina observationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar koncentrerat på ljudmiljöer och musik, identifierar sina preferenser i fråga om dem samt framför observationer om det som hen lyssnat på.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik samt identifierar sina preferenser i fråga om dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik.
|
M5 uppmuntra eleven att improvisera samt planera och skapa mindre kompositioner eller tvärkonstnärliga helheter på olika sätt, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering
M5 uppmuntra eleven att improvisera samt planera och skapa mindre kompositioner eller tvärkonstnärliga helheter på olika sätt, även med hjälp av digitala verktyg
I1 Musikalisk praxis
I2 Musikens beståndsdelar
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
Det centrala i musikundervisningen är utvecklandet av förmågan att uttrycka sig och fantisera. I den musikaliska verksamheten läggs fokus på tolkning samt förmågan att med musik uttrycka sig.
Egna eller i grupp planerade och utförda små kompositioner,ljudlandskap, rörelseimprovisationer och rörelseserier.
Mångkonstnärligt experiment. Eleven uppmuntras att producera korta rytm och melodikompositioner.
Ämensöverskridande projekt med t ex modersmål, fysisk fostran och bildkonst.
Mål för elevens lärande
Eleven bygger upp en kreativ relation till musikens ljud genom att leka, pröva på och improvisera samt genom att komponera och arbeta tvärkonstnärligt. Eleven använder digitala verktyg för att skapa musik.
|
Förmåga att kreativt uttrycka musikaliskt tänkande på olika sätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement för att utveckla och förverkliga musikaliska idéer ensam eller som medlem i en grupp.
Eleven använder de möjligheter som musikteknologin erbjuder i sitt eget eller gruppens uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder musikaliska eller andra ljudelement i en kreativ skapandeprocess.
Eleven kan vid behov under handledning använda de möjligheter som musikteknologin erbjuder ensam eller som medlem i en grupp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en kreativ produktionsprocess och tar fram enstaka musikaliska idéer ensam eller som medlem i en grupp.
Eleven prövar på musikteknologins möjligheter i skapandet av musik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i en kreativ produktionsprocess ensam eller som medlem i en grupp.
Eleven prövar några musikteknologiska verktyg under individuell handledning.
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M6 handleda eleven att analysera sina musikaliska upplevelser och musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
M6 handleda eleven att analysera sina musikaliska upplevelser och musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
I1 Musikalisk praxis
I2 Musikens beståndsdelar
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
I4 Repertoar
Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl i skolan som utanför.
Elevens eget kulturarv uppmärksammas.
Skolmiljöns och närmiljöns kulturrikedom tas i beaktande. Man bekantar sig med det egna kulturarvet.
Ämnesöverskridande inläringshelheter med andra läroämnen som främmande språk, modersmål, bildkonst och fysisk fostran.
I reperotaren använder man barnmusik, musik från olika kulturer, konstmusik och populärmusik och folkmusik.
Mål för elevens lärande
Eleven analyserar sina musikaliska upplevelser och den musikaliska världens mångfald.
|
Förmåga att uppfatta musikens betydelse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven framför motiverade åsikter och deltar i diskussioner om musikaliska iakttagelser och om musikens tidsmässiga, estetiska och kulturella betydelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven berättar om och framför åsikter om sina musikaliska iakttagelser samt om musikens tidsmässiga, estetiska och kulturella betydelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven berättar om sina musikaliska iakttagelser samt känner igen några tidsmässiga, estetiska och kulturella drag hos musik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några estetiska, tidsmässiga och kulturella drag hos musik.
|
M7 handleda eleven att förstå musikaliska begrepp och principerna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
M7 handleda eleven att förstå musikaliska begrepp och principerna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
I1 Musikalisk praxis
I2 Musikens beståndsdelar
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
I4 Repertoar
I situationer då man musicerar uppmärksammar förutom grundelementen i musiken rytm,melodi, harmoni, form, klangfärg och dynamik även utvecklingen av sambandet mellan noter och musik.
Eleven handleds till att känna igen musikbegrepp ur den klingande musiken och namnge dem med egna eller vedertagna symboler.
Eleven handleds till att finna sambandet mellan ljud och symbol i musiken ( t ex noter, tidsvärden, tempo, bildnoter, egna markeringar osv.)
Mål för elevens lärande
Eleven använder musikaliska begrepp och notationssätt för musiken i sin musikaliska verksamhet.
|
Förmåga att förstå notationssätt inom musiken
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder och tillämpar musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken som hen lärt sig i sin musikaliska verksamhet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven följer de musikaliska nota–tionssätten som hen lärt sig när hen musicerar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen några musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken samt kan musicera enligt dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några musikaliska begrepp och notationssätt inom musiken.
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M8 hjälpa eleven att iaktta hur musiken påverkar välbefinnandet och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg
Lokal precisering
M8 hjälpa eleven att iaktta hur musiken påverkar välbefinnandet och att se till att musik- och ljudmiljön är trygg
Eleven handleds till att komma till insikt i hur musik och tystnad påverkar det egna livet.
Eleven handleds att sköta om sin egen hörsel.
Mål för elevens lärande
Eleven känner till hur musik och ljudmiljöer påverkar humöret och välbefinnandet. Eleven ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
|
Förmåga att använda instrument och utrustning på ett säkert sätt. Eleven handleds också att reflektera över sina erfarenheter av ljud och musik, men detta används inte som grund för bildandet av vitsordet.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda utrustning och instrument enligt säkerhetsanvisningarna och ser till att musik- och ljudmiljön är trygg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda utrustning och instrument enligt säkerhetsanvisningarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven agerar i enlighet med säkerhetsanvisningarna då hen använder utrustning och instrument.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven följer de säkerhetsanvisningar som ges då hen använder utrustning och instrument.
|
Förmåga att lära sig musik |
M9 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att vara med och ställa upp mål och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen
Lokal precisering
M9 handleda eleven att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, att vara med och ställa upp mål och att utvärdera sina framsteg i förhållande till målen
I1 Musikalisk praxis
I2 Musikens beståndsdelar
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället
I4 Repertoar
Eleven uppmuntras till att utveckla sina färdigheter genom långsiktig övning. t ex produktion av musikframträdanden i samband med olika tillställningar och fester.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sina musikaliska färdigheter genom övning, deltar i att ställa upp mål för sitt musikaliska lärande samt bedömer hur färdigheterna framskrider i förhållande till målen.
|
Förmåga att lära sig samt arbetsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer upp mål för sina musikaliska färdigheter och arbetar i enlighet med dem. Eleven utvärderar sitt agerande och anpassar sitt arbete i enlighet med målen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utvecklar sina musikaliska färdigheter genom övning samt deltar i att ställa upp mål och bedöma framsteg i gemensamt musicerande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven utvecklar sina musikaliska färdigheter genom övning samt
övar på att ställa upp mål och bedöma framsteg i gemensamt musicerande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven utvecklar med lärarens stöd sina färdigheter inom något delområde inom musikaliska färdigheter i riktning mot ett givet mål.
|