Betydelse, värderingar, attityder |
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
Lokal precisering
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
I3 Närmiljön och dess förändringar
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
Detta mål eftersträvas i varje innehåll genom alla årskurser.
|
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
I3 Närmiljön och dess förändringar
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
Detta mål eftersträvas i varje innehåll genom alla årskurser.
|
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
I3 Närmiljön och dess förändringar
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
Att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan
Man funderar på vilken betydelse de egna handlinagrna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen.
Ta hand om sina egna och gemensamma saker och utrymmen
Minska mängden avfall samt att återvinna och sortera avfall
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
I2 Livet hemma och i skolan
I3 Närmiljön och dess förändringar
I4 Att undersöka och experimentera
I6 Att träna en hållbar livsstil
Detta mål eftersträvas i alla ovannämnda innehåll genom alla årskurser.
|
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
I3 Närmiljön och dess förändringar
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
Detta mål eftersträvas i varje innehåll genom alla årskurser.
|
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
I3 Närmiljön och dess förändringar
I4 Att undersöka och experimentera
Småskaliga experiment och undersökningar( t ex naturfenomen och växtens tillväxt) forskningens olika skeden, hypotes, experiment samt rapportering ( t ex genom att rita))
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
|
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
I3 Närmiljön och dess förändringar
närmiljöns organismer och deras livsmiljöer i olika naturmiljöer och byggda miljöer
naturen under olika årstider
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
|
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
gott uppförande
att röra sig på ett säkert sätt i närmiljön och trafiken
förebygga mobbning
klara grundläggande egenvård i vardagen och söka hjälp
respektera fysisk integritet
säkerhetsfärdigheter och -ansvisningar i skolan och hemmet
I3 Närmiljön och dess förändringar
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
|
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
I2 Livet hemma och i skolan
I4 Att undersöka och experimentera
I6 Att träna en hållbar livsstil
Detta mål eftersträvas i alla innehåll genom alla årskurser.
|
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
I1 Att växa och utvecklas
emotionella färdigheter
psykiskt välbefinnande
att respektera sig själv och andra
I2 Livet hemma och i skolan
samarbetsförmåga och att fungera i grupp
gott uppförande
I3 Närmiljön och dess förändringar
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
man funderar över vad som gör en människa glad och på gott humör
I6 Att träna en hållbar livsstil
|
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
I3 Närmiljön och dess förändringar
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
Detta mål eftersträvas i varje innehåll genom alla årskurser
|
Kunskap och förståelse |
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
vardagssituationer, t ex att klä sig enligt väderlek
I3 Närmiljön och dess förändringar
naturen under olika årstider, dygnet, veckodagarna och månaderna
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
bekanta sig med den egna hembygden
|
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
trafikmärken och säkerhetsanvisningar
I3 Närmiljön och dess förändringar
läsa kartan
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
|
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
I1 Att växa och utvecklas
I2 Livet hemma och i skolan
I3 Närmiljön och dess förändringar
I4 Att undersöka och experimentera
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
I6 Att träna en hållbar livsstil
Detta mål efterstävas i varje innehåll genom alla årskurser
|
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
I1 Att växa och utvecklas
den egna åldersgruppens växande och utvekling
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv
de grundläggande förutsättningarna för liv: näring, vatten, luft, värme och omsorg
vardagliga hälsovanor
|