Evangelisk-luthersk tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund I1 Förhållandet till den egna religionen Eleverna bekantar sig med historia, religion och livsåskådning i den egna familjen och släkt, olika slag av familjer I2 Religionernas värld Eleverna bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön I3 Ett gott liv respekt för livet och för människovärdet
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga I1 Förhållandet till den egna religionen Eleverna bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom kristendomen och församlingen, den kristna gudsbilden.
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder I1 Förhållandet till den egna religionen Eleverna bekantar sig med kyrkoårets centrala högtider, jul och påsk och de traditioner, psalmer och musik som anknyter till kyrkoåret och barndomen, kyrkobyggnaden. Livets högtider inom kritsendomen, deras innehåll och innebörd.
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön I2 Religionernas värld Eleverna bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön, deras centrala högtider och seder
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor I1 Förhållandet till den egna religionen Att diskutera utgående från den egna religionen och livsåskådning I3 Ett gott liv uppmuntrar eleverna att indetifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situationer och acceptera olikheter.
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter I1 Förhållandet till den egna religionen uppmärksammar eleverna om att det finns olika slag av familjer I2 Religionernas värld Man bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön kristendomens mångfald och irreligiositet behandlas I3 Ett gott liv uppmuntrar eleverna att leva sig in i andras situation, FN:s konvention om barnens rättigheter och Den gyllene regeln
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen I3 Ett gott liv I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen. Etisk reflektion och bibliska berättelser som anknyter till dem.
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter I1 Förhållandet till den egna religionen Egen religion och livsåskådning I3 Ett gott liv reflekterar över livsfrågor och bekantar sig med det kristna perspektivet på dessa reflekterar över frågor som hör samman med elevernas vardag och anknyter dem till bibliska berättelser

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Undervisningen inleds med att eleven bekantar sig med historier, religioner och livsåskådningar i sin egen familj och släkt. Man uppmärksammar eleverna på att det finns olika slag av familjer. Eleverna bekantar sig med kyrkoårets centrala högtider, jul och påsk och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa. I undervisningen behandlas också livets högtider inom kristendomen, deras innehåll och innebörd. Psalmer och musik som anknyter till kyrkoåret och barndomen behandlas i undervisningen. Eleverna bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom kristendomen och församlingen. Den kristna gudsbilden och kyrkobyggnaden behandlas i undervisningen.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Man bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön, deras centrala högtider och seder. Också kristendomens mångfald och irreligiositet behandlas.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnets rättigheter. Man reflekterar över livsfrågor och bekantar sig med det kristna perspektivet på dessa. Centralt innehåll är etisk reflektion, FN:s konvention om barnets rättigheter och Den gyllene regeln. Man reflekterar över frågor som hör samman med elevernas vardag och anknyter dem till bibliska berättelser. Man uppmuntrar eleven att identifiera och uttrycka sina känslor och att leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen.

eGrunder