Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan uskonnollisiin ilmiöihin osana arkielämää sekä juhlaperinteitä. Opitaan hahmottamaan oman perheen ja suvun katsomuksellista taustaa ja arvoja. Tarkastellaan hyvän elämän edellytyksiä ja sisältöjä sekä kristinuskon käsitystä siitä.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan kristinuskon keskeisimpiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin. Tutustumisen lähtökohtana voivat olla oman lähiympäristön kristilliset symbolit ja rakennukset, kirkkovuoden juhlat sekä oppilaalle tai hänen perheelleen merkitykselliset elämäntapahtumat. Keskeisiin käsitteisiin ja käsitepareihin, esimerkiksi hyvä omatunto ja lähimmäisen rakkaus, tutustutaan arkielämän ilmiöiden kautta. Tutustutaan keskeisiin vanhan ja uuden testamentin kertomuksiin.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta aikakäsityksen omaksumiseen vuodenkierron ja kirkkovuoden kristillisten juhlien, kuten adventin, joulun, loppiaisen, laskiaisen, pääsiäisen ja helluntain kautta. Painopiste ensimmäisenä vuonna joulun sekä pääsiäisen juhlinnassa. Ohjataan oppilasta näkemään kristillisten juhlien ja perinteen merkitys suomalaisen kulttuurin osana.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta havainnoimaan sekä kristillistä että muiden uskontojen ja katsomusten juhlaperinnettä ja sen merkitystä. Opetetaan käsitepari arki ja pyhä sekä niihin kuuluvat tavat.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tarkastelemaan tunteitaan ja keskustelemaan niistä. Opetellaan keskeisiä tunnekasvatuksen käsitteitä ja opitaan tunnistamaan perustunteita, kuten pelko, suru, aggressio ja mielihyvä. Tuetaan oppilaan tunneilmaisun suotuisaa kehitystä luomalla ilmapiiri, jossa jokainen oppilas voi turvallisesti ilmaista tunteitaan ja ajatuksiaan. Ohjataan oppilasta kuuntelemaan toisen ajatuksia ja mielipiteitä sekä arvostamaan niitä. Tunteiden tunnistamisessa, nimeämisessä ja käsittelyssä voidaan käyttää moniaistillisia ja luovia työskentelytapoja.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta omaksumaan oikeudenmukaisuutta kunnioittava elämänasenne sekä eläytymään toisen asemaan esimerkiksi luovien menetelmien, kuten kertomusten, draaman ja musiikin avulla. Ohjataan oppilasta kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemysiä ja mielipiteitä. Pohditaan käsitettä ihmisarvo.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Tarjotaan mahdollisuuksia erilaisten eettisten ongelmatilanteiden pohdintaan sekä omasta että toisten ihmisten näkökulmasta. Opetellaan kantamaan vastuuta omasta itsestä yhteisön, ympäristön ja luonnon osana. Tuetaan oppilaan moraalis-eettisen ajattelun kehittymistä tarjoamalla ikätasolle sopivia pohdittavia tilanteita. Hyödynnetään oppilaiden arkielämästä nousseita havaintoja ja ajatuksia eettisen pohdinnan lähtökohtana.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta rakentavien ja toista huomioivien vuorovaikutustapojen omaksumisessa. Opetellaan esittämään omia ajatuksia ja näkemyksiä rakentavasti ja perustellen sekä kuuntelemaan muiden esittämiä mielipiteitä ja niiden perusteluja. Opetellaan kertomaan omista ajatuksista minäviestein sekä toimimaan vuorovaikutustilanteissa vastuullisesti toisia kunnioittaen. Opetellaan hyväksymään myös erilaisia mielipiteitä ja annetaan niille arvo.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oman perheen uskonnot ja katsomus. Perinteet ja tavat kirkkovuoden juhliin liittyen.
  • Erilaisten perheiden ja tapojen huomioiminen ja kunnioittaminen.
  • Kirkkorakennukseen tutustuminen.
  • Seurakuntatyöhön tutustuminen. Kirkkovuoden virret ja niiden laulaminen.
  • Tutustutaan Raamattuun, Vanha ja Uusi testamentti. Kertomuksista Jeesuksen ajan elämää: Palestiinan luonto, matka pääsiäisjuhlille.
  • Keskeiset kirkkovuoden juhla-ajat sekä niiden viettoon liittyvät perinteet. Pääpaino pääsiäisessä.
S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Erilaisten katsomustapojen olemassaolon ymmärtäminen ja kunnioittaminen omassa kouluyhteisössä.
S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Lasten elämänkysymyksiä, joita ovat esim. elämänrohkeus, turvallisuus ja pelko, yksinäisyys, luottamus ja pettymys, toivo, syntymä ja kuolema, käsitellään lasten ajatusten ja kokemusten kautta. Tarjotaan oppilaille mahdollisuus myös intuitiiviseen oppimiseen kertomusten ja monen aistin kautta tapahtuvan toiminnallisen oppimisen kautta.

  • Olemme erilaisia. Jokainen on tärkeä ja ainutlaatuinen.
  • Etiikan ja moraalin alueen pohdintoja: Kiusaaminen, oma ja toisen oma.
  • Sääntöjen merkitys sujuvan elämän kannalta, anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen.
ePerusteet