Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaan oppimisen arviointivälineenä käytetään erillistä itsearviointi-lomaketta. Arviointi toteutetaan yläkoulussa ohjauksellisesti oppilaan, huoltajan, oppilaanohjaajan ja luokanohjaajan yhteistyönä. Myös vertaisarviointia ja vuorovaikutteista arviointia harjoitellaan koko opintojen ajan. Luokkamuotoisessa ohjauksessa sekä henkilökohtaisessa ohjauksessa harjoitellaan itsearviointitaitoja mahdollisimman monipuolisesti ja yksilöllisesti opetussuunnitelman perusteiden sisältöjen mukaisesti. TET-jaksojen arviointi toteutetaan yhteistyössä työelämän ohjaajien kanssa ja oppilaat saavat jaksoilta TET-todistuksen, jota he voivat käyttää työtodistuksen omaisesti hakiessaan esimerkiksi kesätöitä. Lisäksi oppilaat arvioivat tutustumisjaksojen onnistumista itsearviointina.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus ja aktiivinen toiminta
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on luoda oppilaalle mahdollisuus olla aktiivisena osana omaa kouluyhteisöään ja vahvistaa oppilaan omaa vastuunottoa opiskelustaan ja koulunkäynnistään.
Oppimaan oppimisen taidot
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa tukea oppilaan omia oppimaan oppimisen taitoja.
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on perehdyttää oppilas ottamaan askelia kohti elinikäisen oppimisen taitoja ja auttaa tunnistamaan vahvuuksia sekä kehittämiskohteita omassa opiskelussaan.
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rakentaa oppilaan itsetuntemusta ja sen kautta omien ajankohtaisten valintojen perusteellista pohdintaa esimerkiksi valinnaisaineiden ja itsearvioinnin muodossa.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on sekä yksilö- että ryhmätasolla opetella asettamaan tavoitteita ja pohtia niiden vaikutusta myös tulevaisuuden valintoihin.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena tarjota oppilaalle mahdollisuuksia harjoitella työelämätaitoja (esim. TVT, keittiötet, koulun säännöt vs. työelämän säännöt) Yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa kirkastetaan jatko-opinnoissa ja työelämässä vaadittavien taitojen ja tietojen merkitystä. Tavoitteena auttaa oppilasta ymmärtämään juuri nyt opiskeltavien asioiden ja saavutettavan osaamisen merkitys tulevaisuudelle.
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena tukea oppilaan työelämätaitoja tutustumisten ja muun työelämään suuntaavan monipuolisen tutkimisen (esim. TVT, haastattelut, työelämän arvoihin perehtyminen) kautta herätellen kiinnostusta omaa tulevaa ammatinvalintaa kohtaan.

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetut sisällöt:

- kouluyhteisössä toimiminen ja ryhmäytyminen

- oman opiskelun suunnittelu

- ajanhallinta, puhelimen kalenterin käyttö

- erilaiset toimintamallit ja oppimistekniikat

- oman oppimistyylin tiedostaminen ja hyödyntäminen opiskelussa

- tavoitteiden asettamisen harjoittelu, oppimistulosten arviointi ja seuranta

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetut sisällöt:

- omien kiinnostuksen kohteiden ja vahvuuksien tunnistaminen

- arvot ja asenteet

- valinnaisaineiden valinta

- itsearviointi - apuna käytetään oppilaanohjauksen sivustolta löytyvää itsearviointilomaketta

- tavoitteiden asettaminen

S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetut sisällöt:

- ryhmäytyminen

- erilaiset oppimisympäristöt

- monipuoliset oppimismenetelmät

- tiedonhaku

- TET

S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetut sisällöt:

- TET: työelämään tutustumisen aloittaminen 1-2 päivää / oppilas

- ammattihaastattelu

- työelämän tasa-arvokysymykset

S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetut sisällöt:

- oppiaineiden opiskelun ja arvioinnin merkitys jatko-opintoihin hakeutuessa

ePerusteet