Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 7–9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa oppimistilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Kiinnitetään erityisesti huomiota siihen, että arviointi on myös oppimisen kohde: oppilaita ohjataan tavoitteiden asettamiseen sekä tavoitepohjaiseen itse- ja vertaisarviointiin. Vuorovaikutteisuus korostuu kaikessa arvioinnissa. Arvioinnissa pyritään huomioimaan oppilaan taitotasot kielitaidon eri osa-alueilla.

Arvioinnissa pyritään huomioimaan oppilaan taitotasot kielitaidon eri osa-alueilla. Vaasan perusopetuksessa oppilaan suomen kielen taitotasot arvioidaan lukuvuosi- ja päättötodistuksen yhteydessä kehittyvän kielitaidon asteikolla.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta kehittämään taitoaan toimia tavoitteellisesti, eettisesti ja vuorovaikutussuhdetta rakentaen koulun ja yhteiskunnan vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Monipuolistetaan oppilaan vuorovaikutukseen liittyvien oppimisympäristöjen ja oppimistilanteiden suunnittelu-, toteuttamis- ja arviointitaitoja. Harjoitellaan ilmaisemaan omia näkemyksiä perustellusti, etsimään ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa sekä pohtimaan erilaisten toimintatapojen oikeutusta eri näkökulmista, myös eettisistä ja yhteiskunnallisista näkökulmista. Korostetaan monipuolisten vuorovaikutustaitojen merkitystä myös koulutyön ulkopuolisissa tilanteissa, kuten työelämään liittyvissä vuorovaikutustilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää taitoaan toimia tavoitteellisesti ja eettisesti sekä vuorovaikutussuhdetta rakentaen kasvokkaisissa koulun ja yhteiskunnan vuorovaikutustilanteissa.
Vuorovaikutussuhteen rakentaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa aloitteellisesti ja sovittaa puhettaan tilanteen mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas edistää omalla toiminnallaan vuorovaikutuksen onnistumista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu suullisesti ja rakentavalla tavalla koulun vuorovaikutustilanteisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ennakoitaviin koulun vuorovaikutustilanteisiin aktiivisesti kuuntelemalla.

T2 ohjata oppilasta syventämään muodollisten puhetilanteiden, opetuspuheen ja median puhuttujen tekstien ymmärtämistaitoja
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta luottamaan omiin näkemyksiinsä, perustelemaan ajatuksiaan monipuolisesti ja rakentavasti, kuuntelemaan itseä ja toisia, näkemään asioita toisten silmin sekä löytämään erilaisia vaihtoehtoja ja luovia ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa. Harjoitellaan toimimista erilaisissa neuvottelu- ja ongelmatilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää muodollisten puhetilanteiden, opetuspuheen ja median puhuttujen tekstien ymmärtämistaitoja.
Ymmärtämistaidot vuorovaikutustilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottaa olennaiset asiat opetuspuheesta ja median puhutuista teksteistä sekä arvioi kuulemaansa. Oppilas pystyy vastaanottamaan tietoa muodollisissa puhetilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää pääkohdat opetuspuheesta ja tuttuja aiheita käsittelevistä median puhutuista teksteistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää puhuttuja arkikielisiä tekstejä ja selvittää niiden merkityksiä yhdessä muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ymmärtää selkeästi havainnollistettuja puhuttuja arkikielisiä tekstejä.

T3 kannustaa oppilasta kehittämään esiintymistaitojaan ja taitoaan ilmaista itseään erilaisissa tilanteissa tavoitteellisesti ja erilaisia ilmaisukeinoja hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Vahvistetaan oppilaan taitoa hallita omaa kehoaan ja äänenkäyttöään sekä syvennetään oppilaan kykyä valita eri tilanteisiin parhaiten sopiva ilmaisutapa ja kielen rekisteri. Harjoitellaan toimimista sekä spontaaneissa että ennalta valmistelluissa vuorovaikutustilanteissa. Valmistetaan puheenvuoro tai puhe-esitys, esim. juhlapuhe tai oman tuotoksen esittely, sekä harjoitellaan erityisesti työelämän vuorovaikutustaitoja draaman keinoin. Syvennetään oppilaan taitoa asettaa vuorovaikutukseen ja kokonaisilmaisuun liittyviä tavoitteita sekä kykyä arvioida omien vuorovaikutustaitojen hallintaa ja kehittämiskohteita. Harjoitellaan omien vahvuuksien hyödyntämistä vuorovaikutuksessa ja pyritään löytämään tapoja vahvistaa kehitettäviä taitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää esiintymistaitojaan ja taitoaan ilmaista itseään erilaisissa tilanteissa tavoitteellisesti ja erilaisia ilmaisukeinoja hyödyntäen.
Esiintymistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistelee ja pitää koherentin, sisällöltään monipuolisen ja havainnollisen esityksen. Oppilas ilmaisee itseään tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistelee ja pitää selkeän esityksen aiheesta, joka vaatii tiedonhankintaa. Oppilas ilmaisee itseään tilanteeseen sopivalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistelee ja pitää puheenvuoron tai puhe-esityksen itselleen läheisestä aiheesta. Oppilas ilmaisee itseään ymmärrettävästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee itseään erilaisissa arkisissa tilanteissa tai kertoo jostakin omakohtaisesta aiheesta kielitaitonsa mahdollistamalla tavalla. Oppilas täydentää kielitaitonsa rajoitteita muilla ilmaisun keinoilla.

Tekstien tulkitseminen
T4 ohjata oppilasta hyödyntämään tekstilajitietoutta tekstien tulkinnassa, laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan, käyttämään tehokkaasti lukustrategioita ja päättelemään tekstin merkityksiä tekstuaalisten, sanastollisten ja kieliopillisten vihjeiden perusteella
Paikallinen tarkennus
Syvennetään oppilaan tekstin ymmärtämisen, tulkitsemisen ja analysoinnin taitoja perehtymällä monipuolisesti sekä sähköisiin että painettuihin tekstilajeihin. Luetaan ja tutkitaan kaunokirjallisuutta, tieto- ja ammattikirjallisuutta sekä pohtivaa ja vaikuttavaa kirjallisuutta. Vahvistetaan erilaisia tekstinymmärtämisen strategioita ja pyritään hahmottamaan entistä laajempia tekstikokonaisuuksia. Pyritään havainnoimaan teksteistä myös asioiden välisten suhteiden osoittamisen keinoja ja intertekstuaalisuutta. Eritellään ja tulkitaan fiktiivisiä tekstejä erityisesti eri tyylisuuntien ja kirjallisuuden päälajien näkökulmasta ja laajennetaan eläytyvää lukemista ja oman elämän reflektointia myös yleisempään teemojen, kuvallisuuden ja symboliikan tulkintaan. Tutustutaan tarkemmin draamaan tekstilajina.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hyödyntää tekstilajitietoutta puhuttujen, kirjoitettujen ja monimediaisten tekstien tulkinnassa, laajentaa sana- ja käsitevarantoaan, käyttää tehokkaasti lukemisen ja ymmärtämisen strategioita ja päättelee tekstin merkityksiä tekstuaalisten, sanastollisten ja kieliopillisten vihjeiden perusteella.
Tekstilajitaidot puhuttujen, kirjoitettujen ja monimediaisten tekstien tulkinnassa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee eri tekstilajien rakennetta ja kielellisiä piirteitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen. Oppilas kehittää sana- ja käsitevarantoaan siten, että se riittää itsenäiseen tekstien tulkintaan ja arviointiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa eri tekstilajien rakennetta ja kielellisiä piirteitä. Oppilas laajentaa aktiivisesti sana- ja käsitevarantoaan lukemalla erilaisia tekstejä. Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisia strategioita tekstien tulkinnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa tavallisimpia tekstilajeja. Oppilas ymmärtää tuttuja aihepiirejä käsitteleviä tekstejä ja hahmottaa tekstin kokonaisuuden. Oppilas selvittää avainsanat ymmärtääkseen tekstin pääajatuksen. Oppilas hyödyntää tekstejä sana- ja käsitevarantonsa laajentamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ymmärtää, miksi tekstit eroavat toisistaan. Oppilas tunnistaa joitakin piirteitä tavallisimmista tekstilajeista. Oppilas ymmärtää tekstin sisältöä puutteellisesti.

T5 ohjata oppilasta kriittiseen tekstien tulkintaan itsenäisesti ja ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Syvennetään tiedonhaku- ja jäsentämistaitoja ja tutustutaan erilaisiin painettuihin ja sähköisiin tietolähteisiin sekä arvioidaan niiden luotettavuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu puhuttujen, kirjoitettujen ja monimediaisten tekstien kriittiseen tulkintaan itsenäisesti ja ryhmässä.
Puhuttujen, kirjoitettujen ja monimediaisten tekstien tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi tekstien vaikutuskeinoja. Oppilas havainnoi tekstien sellaisia merkityksiä, joita ei sanota suoraan, kuten tekstin ajatuskulkua, asenteita ja näkökulmia. Oppilas tulkitsee, miten muut tekstit vaikuttavat tekstin merkityksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tekstien tulkinnan taitoaan oppimisen resurssina. Oppilas arvioi tekstejä ja tekee tekstistä päätelmiä ja kriittisiä kysymyksiä. Oppilas ymmärtää, että muut tekstit vaikuttavat tekstin tulkintaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas lukee ja ymmärtää ikäkauden mukaisia, myös abstrakteja tekstejä. Oppilas tekee teksteistä päätelmiä ja esittää niiden sisällöstä perusteltuja mielipiteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas lukee ja ymmärtää yksinkertaisia, kieleltään konkreettisia tekstejä tutuissa tilanteissa. Oppilas esittää niistä kysymyksiä ja mielipiteitä yhdessä muiden kanssa ja itsenäisesti.

Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoa suunnitella, tuottaa ja muokata tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä hyödyntämään eri tekstilajeja omien tekstien malleina ja lähteinä
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan erilaisten pohtivien tekstien, tietotekstien ja aineistopohjaisen tekstin laatimista. Harjoitellaan myös jatko-opintoihin liittyvien tekstien (esim. lukupäiväkirja ja raportti) sekä työelämän tekstien (esim. CV ja työhakemus) tuottamista. Monipuolistetaan omaa ilmaisua ja harjoitellaan myös eri tyylilajeihin liittyviä käytänteitä. Ohjataan oppilasta tunnistamaan omia vahvuuksiaan tekstin tuottajana ja kehittämiskohteitaan erityisesti itse- ja vertaisarvioinnin menetelmillä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee, tuottaa ja muokkaa tekstejä. Hän käyttää kertovia, kuvaavia ja kantaaottavia tekstejä omien tekstien malleina ja lähteinä.
Tekstilajitaidot tekstien tuottamisessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tuottaa itsenäisesti tekstejä, joissa käytetään eri tekstilajien piirteitä monipuolisesti. Oppilas käyttää myös muita tekstejä omien tekstien lähteinä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee, tuottaa ja muokkaa tekstejä, joissa käytetään eri tekstilajien piirteitä tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee ja tuottaa tekstejä eri aihepiireistä mallien avulla itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas ottaa vastaan palautetta teksteistään. Oppilas tuottaa tekstilajiltaan tunnistettavia tekstejä, mutta tekstilajipiirteiden hyödyntäminen on rajallista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuottaa rakenteeltaan, kieleltään ja sisällöltään yksinkertaisia ja konkreettisia tekstejä itselleen tutuista aiheista.

T7 auttaa oppilasta vakiinnuttamaan kirjoitetun yleiskielen normien ja eri tekstilajeissa tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden hallintaa
Paikallinen tarkennus
Kiinnitetään huomiota eri ilmaisutapojen ja kielen rekisterien monipuoliseen hallintaan. Harjoitellaan sujuvaa asiatyyliä ja kerrataan keskeiset oikeinkirjoitussäännöt ja syvennetään monipuolisten lause-, virke- ja kappalerakenteiden käyttöä sekä tutustutaan lauseenvastikkeiden käyttöön. Kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että oppilas osaa laatia sekä kielellisesti, rakenteellisesti että sisällöllisesti ehjän tekstikokonaisuuden.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas noudattaa kirjoittamissaan teksteissä yleiskielen normeja ja hyödyntää tekstilajille tyypillistä sanastoa ja kieliopillisia rakenteita. Hän sujuvoittaa ja vahvistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.
Kirjoitetun kielen hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kirjoittaa sisällöllisesti ja kielellisesti monipuolisia tekstejä. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on vakiintunutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kirjoittaa koherentteja tekstejä ja käyttää niissä tarkoituksenmukaista sanastoa ja rakenteita. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on melko vakiintunutta. Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kirjoittaa ymmärrettäviä tekstejä kieliopillisista puutteista huolimatta. Sanasto voi olla vielä suppeaa. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on horjuvaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kirjoittaa tekstejä tutuista aihepiireistä. Teksti voi olla epäkoherenttia, verrattain hankalasti luettavaa ja sanastoltaan hyvin rajallista. Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T8 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia
Paikallinen tarkennus
Kerrataan käsitteet virke, lause, sivulause, päälause sekä eri sivulausetyypit ja tutustutaan lauseenvastikkeisiin. Tutkitaan ja analysoidaan kaunokirjallisten, tietoa välittävien ja kantaa ottavien tekstien tyypillisiä rakenteita, tyyliä, sanavalintoja ja muita ilmaisukeinoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu kielen ilmiöistä. Hän tunnistaa kielen rakenteita ja hyödyntää muodollista ja epämuodollista kieltä kielenkäytön resurssina sekä kielen tyylipiirteitä ja sävyjä. Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
Kielitietoisuuden kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee päätelmiä tekstien kielellisistä ja tekstuaalisista piirteistä. Oppilas hyödyntää kielenkäytössään muodollista ja epämuodollista kieltä. Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen vaikutuksen merkitysten rakentumiseen tekstissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas havainnoi ja erittelee tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä niiden merkityksiä tarkoituksenmukaisten käsitteiden avulla. Oppilas ymmärtää muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön ja eri tyylien vaikutuksia. Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä niiden merkityksiä yhdessä muiden kanssa. Oppilas tunnistaa muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön ja eri tyylien välisiä eroja. Oppilas osaa jakaa lauseen rakenneosiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että kielenkäyttö vaihtelee eri tilanteissa. Oppilas tunnistaa kirjoitetun ja puhutun kielen eroja. Oppilas hahmottaa lauserajat ja tunnistaa verbin lauseen keskuksena.

T9 innostaa oppilasta tutustumaan kirjallisuuden lajeihin, suomalaiseen kirjallisuuteen, sen historiaan ja yhteyksiin maailmankirjallisuuteen sekä ohjata tunnistamaan tekstin suhteita toisiin teksteihin
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan yleisen ja suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin ja keskeisiin tyylivirtauksiin. Tutkitaan kulttuuria käsitteenä ja sen eri ilmenemismuotoja: erityisesti kansanperinnettä, teatteria sekä puhe- ja mediakulttuuria. Kannustetaan oppilasta lukuharrastuksen laajentamiseen ja monipuolistamiseen esim. lukudiplomin avulla. Voidaan toteuttaa jokin kirjallisuuteen liittyvä projekti. Annetaan oppilaalle mahdollisuus valita kielitaidolleen ja ikätasolleen sopivaa ja oppilasta itseä kiinnostavaa luettavaa sekä kannustetaan myös laajentamaan lukuharrastusta yleiseen kauno- ja tietokirjallisuuteen sekä kirjallisuuden klassikoihin.​
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas lukee ja tulkitsee suomenkielistä kirjallisuutta, erityisesti suomalaista nykykirjallisuutta. Hän tutustuu suomalaisen kirjallisuuden päävaiheisiin ja niiden yhteyksiin maailmankirjallisuuteen sekä ymmärtää kirjallisuuden lajin ja muiden tekstien vaikutuksen teokseen.
Kirjallisuuden ja sen vaiheiden tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas lukee monipuolisesti suomenkielistä kirjallisuutta ja analysoi lukemaansa keskustelemalla ja kirjoittamalla. Oppilas tuntee suomalaisen kirjallisuuden päävaiheita ja niiden yhteyden eurooppalaisiin virtauksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas lukee suomenkielisiä kirjoja ja erittelee lukukokemustaan. Oppilas osaa nimetä suomalaisen kirjallisuuden päävaiheita. Oppilas osaa eritellä kirjallisuuden lajien piirteitä lukemastaan tekstistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas lukee suomenkielisiä kaunokirjallisia tekstejä ja keskustelee lukukokemuksestaan muiden kanssa. Oppilas on tutustunut joihinkin suomalaisen kirjallisuuden päävaiheita edustaviin teksteihin. Oppilas tuntee joitakin kirjallisuuden lajeja ja kuvailee vähintään yhtä niistä. Oppilas tunnistaa, mihin lajiin teksti kuuluu.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas lukee lyhyitä, helppotajuisia suomenkielisiä kaunokirjallisia tekstejä. Oppilas erottaa fiktiivisen tekstin muista teksteistä. Oppilas hahmottaa, että eri aikoina on kirjoitettu erilaisia tekstejä. Oppilas tunnistaa mallien avulla tekstien välisiä yhteyksiä.

T10 auttaa oppilasta avartamaan kulttuurinäkemystään ja erittelemään koulun ja yhteiskunnan monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta sekä tunnistamaan kulttuurien samanlaisuuksia ja erilaisten ilmiöiden kulttuurisidonnaisuutta
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen, kielten sukulaissuhteisiin, suomen sukukieliin ja suomen kielen vaihteluun ja kehityksen vaiheisiin sekä kielen ohjailun periaatteisiin. Tutkitaan ja verrataan suomen kielen äänne-, muoto- ja lauserakenteen piirteitä, sananmuodostusta ja nimistöä suhteessa muihin oppilaille tuttuihin kieliin. Kiinnitetään huomiota monikulttuurisuuteen ja eri kulttuurien vaikutteisiin Suomessa. Kannustetaan oppilasta tutustumaan erilaisiin kulttuurin tuottajiin ja hyödynnetään paikallista kulttuuritarjontaa oppimateriaalina.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää kielellisesti ja kulttuurisesti monimuotoisen koulun ja yhteiskunnan merkityksen. Hän tunnistaa kulttuurisia eroja ja samankaltaisuuksia ja erilaisten ilmiöiden kulttuurisidonnaisuutta.
Kulttuurisen tietoisuuden kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiä kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden merkityksestä itselleen ja yhteiskunnalle. Oppilas osallistuu aktiivisesti yhteisten kulttuuristen kokemusten luomiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas erittelee yhteiskunnan monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta. Oppilas osaa eritellä kulttuurisia kokemuksiaan. Oppilas tekee havaintoja siitä, että kulttuuri, yksilöiden toiminta ja erilaisten ryhmien muodostuminen vaikuttavat toisiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa yksilön ja lähiympäristön monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta. Oppilas monipuolistaa kulttuurisia kokemuksiaan ja osaa kertoa niistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tietää, että jokainen yhteiskunta on monikielinen ja kulttuurisesti monimuotoinen. Oppilas tunnistaa ja osaa kuvata kulttuurisia kytköksiä omassa elämässään.

Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T11 ohjata oppilasta vakiinnuttamaan myönteistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana, ohjata häntä näkemään ja vertaamaan erilaisia oppimistyylejä ja tapoja sekä oppimaan muilta
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta lukuharrastuksen laajentamiseen ja monipuolistamiseen. Vahvistetaan oppilaan myönteistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana esimerkiksi aineistopohjaisten tekstien ja suullisten harjoitusten (esim. puhe) yhteydessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa myönteistä käsitystä itsestään kielenoppijana ja kielen käyttäjänä. Hän vertailee ja hyödyntää erilaisia oppimisen tapoja itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa.
Oman kielenoppimisen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itselleen haasteellisia oppimistavoitteita ja edistää yhteistä oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kielenoppimistaitojaan ja hyödyntää monipuolisesti ympäristöään kielenoppimisen resurssina.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan kielenoppijana ja kielen käyttäjänä sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja kielenoppimisestaan ja omista oppimisen tavoistaan.

T12 ohjata oppilasta havainnoimaan, miten kieltä käytetään eri tiedonaloilla
Paikallinen tarkennus
Vahvistetaan erilaisia tekstinymmärtämisen strategioita ja pyritään hahmottamaan entistä laajempia tekstikokonaisuuksia. Pyritään havainnoimaan teksteistä myös asioiden välisten suhteiden osoittamisen keinoja ja intertekstuaalisuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilaan kielitaito kehittyy arkikielestä kohti tiedonalojen kieltä.
Abstraktin kielen rakentuminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tuntee abstraktin kielen keinoja ja käyttää niitä tekstien tulkinnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää ikätasolleen suunnattua kognitiivisesti vaativaa kieltä, mutta tarvitsee kontekstin tukea.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ikätasolleen suunnattua kognitiivisesti melko vaativaa kieltä vahvan kontekstin tuen avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käsittelee eri tiedonalojen aiheita arkikielellä.

T13 kannustaa oppilasta kehittämään tiedonhankintataitoja, oman työskentelyn suunnittelua, jäsentämistä ja arviointia itsenäisesti ja ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Oppilaan tiedonhankinta- ja työskentelytaitoja vahvistetaan huomioimalla itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin merkitys.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisia tiedonhankintakeinoja tekijänoikeuksia noudattaen. Hän suunnittelee, jäsentää ja arvioi omaa työskentelyään itsenäisesti ja ryhmässä.
Tiedonhankinta sekä oman työskentelyn suunnittelu, jäsentäminen ja arvioiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas etsii ja yhdistelee monipuolisesti eri tietolähteiden tietoa vertaillen ja tiedon luotettavuutta arvioiden. Oppilas edistää tavoitteellisesti yhteistä työskentelyä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas etsii tietoa eri lähteistä sekä suunnittelee, jäsentää ja arvioi työskentelyään itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilas tuo oman panoksensa yhteiseen työskentelyyn.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas etsii tietoa tutuista tai annetuista lähteistä, mutta käsittelee tietoa toistaen. Oppilas arvioi omaa työskentelyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas etsii yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä. Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia ja tietää, mitä yksityisyyden suojalla tarkoitetaan. Oppilas suunnittelee ja arvioi työskentelyään vain vähän.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan muodollisempia vuorovaikutustilanteita, argumentointia, selostamista, referointia sekä puhe-esityksen pitämistä ja havainnollistamista. Vahvistetaan taitoja työskennellä keskustellen erilaisten aiheiden ja tekstien parissa. Tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa: kussakin toiminnassa tarvittavat kiteytyneet fraasit ja ilmaukset, tuttavallisuuden ja muodollisuuden ilmaiseminen, modaalisuus sekä vahvistaminen ja pehmentäminen mielipiteen ilmaisussa, tiivistämisen keinot ja toisen puheeseen viittaaminen. Harjoitellaan kriittistä suhtautumista kuultuun sekä kuullun käyttöä oman ilmaisun mallina. Harjoitutetaan oppilaiden kykyä käyttää puheen ja kokonaisilmaisun keinoja (kehon, äänen, tilan ja ajan keinoja) itseilmaisussa. Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ryhmävuorovaikutustilanteissa harjoitellaan neuvottelu- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä esimerkiksi jatko-opintoihin ja työelämään liittyviä vuorovaikutustilanteita draaman keinoin. Painotetaan työelämässä tarvittavaa asianmukaista käyttäytymistä ja yhteistyötaitoja sekä huomataan kielitaidon ja vuorovaikutustaitojen merkitys. Monipuolistetaan oppilaan kykyä valita tilanteeseen sopiva viestintätapa ja rekisteri. Harjoitellaan puheen (esim. juhlapuhe) laatimista ja esittämistä. Korostetaan oppilaan omaa aktiivisuutta tavoitteiden määrittelyssä sekä niiden toteutumisen itse- ja vertaisarvioinnissa.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Syvennetään opiskelun, yhteiskunnan ja kulttuurin kannalta merkityksellisten tekstien monipuolista lukemista ja analysointia. Tekstejä tarkastellaan niissä esiintyvien arvojen, ideologioiden ja vaikuttamiskeinojen kannalta (näkökulman, lauseen rakenteen, henkilöiden ja asioiden nimeämisen, kielikuvien ja ironian vaikutus tekstin tulkintaan). Vakiinnutetaan lukustrategioiden joustavaa soveltamista ja laajennetaan sana- ja käsitevarantoa. Harjoitellaan erittelemään erityisesti pohtivien, kantaa ottavien ja ohjaavien tekstilajien kielellisiä piirteitä sekä tunnistamaan kirjallisuuden tyylivirtauksia teksteissä. Harjoitellaan omien ja muiden tekstien analysointia, palautteen antoa ja vastaanottamista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tarkastellaan kaunokirjallisia tekstejä eri tyylisuuntien näkökulmasta ja laajennetaan lukuharrastusta yleiseen kauno- ja tietokirjallisuuteen. Tutkitaan ja analysoidaan monipuolisesti draamaa, lyriikkaa ja proosaa sekä niiden tyypillisiä kielen keinoja, rakenteita ja tematiikkaa. Asiatekstien opiskelussa syvennetään tieto- ja mielipidetekstien tarkastelua sekä tutustutaan mahdollisuuksien mukaan joidenkin ammattitekstien sisältöön ja kielen piirteisiin. Pyritään havainnoimaan teksteistä myös asioiden välisten suhteiden osoittamisen keinoja ja intertekstuaalisuutta. Mahdollisia tekstilajeja ovat esimerkiksi tutkielma ja muut tieteelliset tekstit, erilaiset mielipidetekstit, novellianalyysi, työelämän tekstit ja draama tekstilajina. Kaunokirjallisuuden opiskelussa laajennetaan eläytyvää lukemista ja oman elämän reflektointia myös yleisempään teemojen, kuvallisuuden ja symboliikan tulkintaan. Kerrataan tiedonhaun vaiheet ja tutustutaan erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta. Korostetaan monilukutaidon ja tekstinymmärtämisen merkitystä jatko-opinnoissa ja työelämässä.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tuotetaan erityisesti pohtivia, kantaaottavia ja ohjaavia tekstejä tekstilajivalikoimaa laajentaen ja ohjataan käyttämään sanastoa, fraseologiaa ja kieliopillisia rakenteita monipuolisesti (mm. infiniittiset rakenteet tiiviin ilmaisun keinoina). Vakiinnutetaan kirjoittamisprosessin eri vaiheiden hallintaa sekä erilaisten tietolähteiden käyttöä. Harjoitellaan eri tyylilajeja ja rekistereitä sekä erilaisia tapoja ilmaista persoonaa ja aikaa johdonmukaisesti tekstissä. Opitaan valitsemaan tekstiin sopivat ilmaisutavat.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan aineistopohjaisen tekstin laatimista, toisen tekstiin viittaamista, lähteiden käyttöä ja lähdekritiikkiä sekä sisällysluettelon ja lähdeluettelon laadintaa. Tutustutaan tutkielmaan tekstilajina, sen rakenteeseen sekä tutkielman tekemisen vaiheisiin. Voidaan laatia tutkielma tai mokin muu tutkivan oppimisen tuotos prosessina mahdollisesti yhteistyössä jonkin toisen oppiaineen kanssa tai monialaisena oppimiskokonaisuutena, joka voi olla myös ilmiöpohjainen. Muita keskeisiä tekstilajeja ovat esimerkiksi pohtiva kirjoitelma ja essee, esseekoevastaus, novellianalyysi, lukupäiväkirja sekä työelämän tekstit, kuten CV, työhakemus, työhaastattelu, raportti ja työselostus. Työelämän teksteihin perehdytään yhteistyössä oppilaanohjauksen ja yhteiskuntaopin kanssa.

Kerrataan tekstin tuottamisen vaiheet sekä syvennetään tekstin kokonaisrakenteen suunnittelua, jäsentely- ja perustelutaitoja ja tekstuaalisten sidoskeinojen käyttöä omassa kirjoittamisessa. Harjoitellaan sujuvaa asiatyyliä sekä puhutun ja kirjoitetun kielen konventioiden erottamista eri tilanteissa. Kerrataan keskeiset oikeinkirjoitussäännöt ja harjoitellaan monipuolisten lause-, virke- ja kappalerakenteiden käyttöä, myös lauseenvastikkeita. Vahvistetaan jatko-opinnoissa tarvittavia tekstien tuottamisen taitoja, kuten referoimista, tiivistämistä, muistiinpanojen tekoa ja lähteiden käyttöä.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan tekstejä ja tehdään päätelmiä kielen merkityksistä, rakenteista (lauseenjäsennys, modaalisuus, rektio) ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin sävyyn. Vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin ja tutkitaan, miten kielet vaikuttavat toisiinsa. Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen ja kielen kehityksen päävaiheisiin. Tutustutaan kirjallisuuteen, elokuvaan, teatteriin ja mediakulttuuriin. Vahvistetaan kulttuurisen monimuotoisuuden ymmärrystä vertailemalla kulttuurisia kokemuksia eri puolilta maailmaa ja eri aikoina. Tutkitaan kriittisesti median toimintatapoja omassa elämässä ja yhteiskunnassa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kerrataan käsitteet virke, lause, sivulause, päälause ja eri sivulausetyypit sekä tutustutaan lauseenvastikkeisiin. Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen, kielten sukulaisuussuhteisiin, suomen sukukieliin ja suomen kielen vaihteluun ja kehityksen vaiheisiin sekä kielen ohjailun periaatteisiin. Tutkitaan ja verrataan suomen kielen äänne-, muoto- ja lauserakenteen piirteitä, sananmuodostusta ja nimistöä suhteessa muihin oppilaille tuttuihin kieliin.

Tutkitaan kulttuuria käsitteenä ja ilmiönä sekä sen eri ilmenemismuotoja. Painotetaan suomalaista kulttuuria, kansanperinnettä, teatteria ja puhe- ja mediakulttuuria. Kiinnitetään huomiota myös eri kulttuurien vaikutteisiin Suomessa sekä monikulttuurisuuteen. Hyödynnetään monipuolisesti paikallista kulttuuria oppimateriaalina sekä Vaasan kaupungin kulttuuriopetussuunnitelmaa. Tutustutaan yleisen kirjallisuuden ja suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin ja keskeisiin tyylivirtauksiin (erityisesti romantiikka, realismi, modernismi ja nykykirjallisuus). Voidaan toteuttaa jokin kirjallisuuteen liittyvä projekti, esimerkiksi kirjallisuuskansio tai -portfolio, esitelmä tai ryhmätyöprojekti, jonka suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa huomioidaan myös oppilaiden osallisuus. Painotetaan erilaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien kokonaistulkintaa ja ymmärtämistä.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tuetaan eri tiedonalojen tekstien lukemisen, kirjoittamisen, kuuntelemisen ja puhumisen taitoja. Vertaillaan arkikieltä ja eri tiedonalojen tapoja käyttää kieltä. Vahvistetaan tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoja tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Syvennetään oppilaan taitoa käyttää omaa äidinkieltään ja muita osaamiaan kieliä kaiken oppimisen tukena.

Paikallinen opetussuunnitelma

Eri tiedonalojen tekstien lukemisen, kirjoittamisen, kuuntelemisen ja puhumisen taitoja tuetaan erityisesti kirjallisuuden käsittelyn ja aineistopohjaisten kirjoitelmien yhteydessä. Oppilaan kielitietoa ja -taitoa syvennetään muun muassa suomen kielen piirteiden käsittelyn yhteydessä (erilaisten kielten vertailu jne.). Tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoja vahvistetaan.

ePerusteet